چگونه انگلیسی یادبگیریم؟

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

چگونه انگلیسی یادبگیریم؟

پستتوسط Ali-Reza-Ghafari » چهارشنبه ارديبهشت ماه 11, 1392 3:10 pm

انگيزه براي فراگيري زبان انگليسي

چه چيزي براي فراگيري صحيح زبان لازم است؟ شما بايد کمي زندگي‌تان را تغيير دهيد. مثلا با خودتان انگليسي حرف بزنيد و يا بعدازظهرتان را به مطالعه ديکشنري و يا دفتر لغت‌تان اختصاص دهيد. براي انجام اين کارها، آنهم به طور منظم، بايد از انجام اين کارها لذت ببريد. اگر شما مانند بيشتر زبان‌آموزهاي ديگر هستيد و دوست نداريد اين کارها را انجام دهيد، پس بايد روي انگيزه‌تان کار کنيد.


افزايش انگيزه براي آموختن زبان: ما در اينجا به شما تکنيک‌هاي روانشناسانه‌اي را آموزش مي‌دهيم تا از فراگيري زبان لذت برده و انگيزه‌تان را ارتقاء دهيد و درنهايت تغيير بزرگي را در وضعيت زبان خود ايجاد کنيد.

تهيه يک ديکشنري خوب

چرا شمـا به يک ديکشنري خوب نياز داريد؟ يک ديکشنري خوب مهمتريـن چيزى است که براى فراگيرى زبان انگليسي مورد نياز است. زبان‌آموزان موفق هميشه و بـه طور مرتـب از ديکشنري‌هايشان استفاده مى‌کنند و بديـن ترتيب يـاد مى‌گيرند که چگونه از لغات تازه استفاده کنند.

يک ديکشنري خوب چه ويژگى‌هايى دارد؟

يک ديکشنري خوب بايد:

1- «انگليسي به انگليسي» باشد.

2- تلفظ هر کلمه را با علائم فونتيک نشان دهد.

3- براى هر لغت يک يا چند جمله نمونه ذکر کند.

چطور از ديکشنري استفاده کنيم؟

وقتي که يک لغت جديد را در ديکشنري‌تان جستجو مي‌کنيد، يک علامت تيک (√) در کنار آن قرار دهيد. در اين صورت مي‌توانيد هر موقع که به صفحه‌اي «تيک‌دار» مراجعه مي‌کنيد، نگاهي سريع به کلمه‌ي مورد نظر بيندازيد تا ببينيد آيا مي‌توانيد معني آن را بخاطر بياوريد. به اين ترتيب لغات آموخته شده هميشه جلوي چشمان شما خواهند بود.
هنگاميکه در يک متن با لغت جديدي روبرو مي‌شويد، ابتدا سعي کنيد معني آن را از روي متن حدس بزنيد، سپس به يک ديکشنري مراجعه کنيد تا ببينيد آيا حدس شما درست بوده است يا نه.

تنها به خواندن تعاريـف اکتفا نکنيد. جملات نمونه حتي از تعاريف هم مهمتر هستند، چونکه آنها به شما نشان مي‌دهند که چگونه يک لغت (يا يک اصطلاح) به کار برده مي‌شود و اغلب به شما کمک مي‌کنند تا معني يک کلمه را بهتر درک کرده و به خاطر بسپاريد. گاهي اوقات توضيح معني يک لغت آن قدر سخت و پيچيده به نظر مي‌رسد که جملات نمونه تنها راه درک معني آن است.

به خاطر داشته باشيد که بسياري از کلمات بيش از يک معني دارند. اولين معني در ديکشنري هميشه آن چيزي نيست که شما به دنبال آن هستيد. شما بايد معاني ديگر را هم از نظر بگذرانيد تا مطمئن شويد کدام معني به لغت مورد نظر شما نزديک‌تر است.

از اشتباهات پرهيز کنيد

با نوشتن يا صحبت كردن ممكن است به انگليسيتان لطمه بزنيد. گرامر، دايره لغات و تلفظ شما ممكن است با تمرين كردن بدتر شود. وقتي به انگليسي چيزي مي‌نويسيد و يا صحبت مي‌كنيد، ممكن است جايي دچار اشتباه شويد و بدين ترتيب خودتان به خودتان آموزش غلط مي‌دهيد و وقتي كه به غلط چيزي ياد گرفتيد به سختي مي‌توانيد آن را برطرف كنيد. راه حل آن ساده است: از اشتباهات پرهيز كنيد! سعي كنيد فقط جملات صحيح انگليسي را در گفته‌ها و نوشته‌هاي خود به كار ببريد.

چگونه از اشتباهات پرهيز كنيم؟

• قبل از اينكه شروع به مكالمه و صحبت كردن كنيد بايد تلفظ صحيح تمام اصوات انگليسي و كلمات اصلي را بياموزيد.

• قبل از نوشتن يا صحبت كردن لازم است جملات زيادي را بخوانيد و بشنويد.

• سعي كنيد با دقت و آهسته بنويسيد و صحبت كنيد و از زبان ساده استفاده كنيد.

فراگيري تلفظ‌ها

چرا فراگيري تلفظ كلمات براي زبان‌آموزان الزاميست؟

زيرا اولين و مهمترين چيزي است كه افراد براي قضاوت در مورد مهارت شما در زبان انگليسي به آن توجه مي‌كنند. شما بايد آن را به خوبي فرا بگيريد، حتي اگر گمان مي‌كنيد كه خيلي خوب مي‌توانيد به انگليسي صحبت كنيد.

چگونه تلفظ انگليسي را فرا بگيريم؟
شما بايد:

1- تلفظ همه اصوات انگليسي را به درستي فرا بگيريد. اصوات انگليسي و علائم فونتيك بين‌المللي (IPA) در يك جدول نشان داده شده‌اند. شما مي‌توانيد به نمونه‌هاي ضبط شده‌ي همه‌ي اصوات انگليسي گوش دهيد.

2- علائم فونتيك را ياد بگيريد. علائم فونتيك سيستمي براي نوشتن تلفظ كلمات انگليسي است. اين علائم اغلب بصورت IPA نوشته مي‌شوند.

3- تلفظ هر كلمه‌اي را كه به كار مي‌بريد ياد بگيريد. در ديكشنري‌هاي خوب علائم فونتيك براي تمامي كلمات آورده شده است.

ورودي - وارد كردن انگليسي در ذهن

ورودي چيست و چرا به آن نياز داريم؟

به طور خلاصه مي‌توان گفت ورودي يعني «جملات انگليسي كه شما آنها را مي‌خوانيد يا مي‌شنويد». هنگاميکه شما چند جمله انگليسي مي‌خوانيد يا مي‌شنويد، بخش‌هايي از آن جملات در ذهن شما باقي مي‌مانند که اين به شما اجازه مي‌دهد که خودتان هنگام صحبت کردن يا نوشتن جملات مشابهي بسازيد.
شما نبايد انگليسي را بر پايه قواعد گرامري بياموزيد چونکه بخاطر سپردن قواعد گرامري مشکل است و ساختن جملات با استفاده از آنها به کندي صورت مي‌گيرد.
چرا بايد ورودي شما جالب و جذاب باشد؟ زيرا لذت بردن از آموختن کليد پيشرفت شما است.

شما مي‌توانيد از روش‌هاي گوناگوني به کسب ورودي انگليسي بپردازيد:

• خواندن متون انگليسي براي شما يک ورودي آسان محسوب مي‌شود (آسان‌تر از شنيدن). هنگام مطالعه به لغات، عبارات و ساختارهاي گرامري جديد خوب دقت کنيد.

• تماشاي فيلم‌هاي زبان اصلي به شما کمک مي‌کند تا هم مهارت خود را در مکالمه انگليسي افزايش بدهيد و هم لغات غير رسمي (محاوره‌اي) را فرا بگيريد.

علاوه بر اينها، يک ديکشنري خوب به شما ورودي بسيار خوبي در غالب جملات نمونه ارائه مي‌دهد. با خواندن اين جملات شما مي‌آموزيد که چگونه از يک لغت استفاده کنيد.

چطور با خواندن، انگليسي خود را تقويت کنيم؟

سريع خواني

معمولاً افراد هنگام مطالعه‌ي يک متن (مثلاً يک روزنامه) سعي مي‌کنند با حداقل تلاش و حداکثر سرعت به مضمون اصلي مطلب پي ببرند. شايد بتوان اين استراتژي را «سريع خواني» ناميد. در اين استراتژي مغز تلاش مي‌کند تا جاي ممکن کلمات کمتري را بخواند و تنها کسري از ثانيه روي هر کلمه توقف مي‌کند. ممکن است زبان‌آموزان نيز اين استراتژي را براي خواندن متون انگليسي بکار بگيرند.

حال بايد ديد اين استراتژي (سريع خواني) چه ويژگيهايي دارد:

• کلمات گرامري از قبيل حروف اضافه و حروف تعريف ديده نمي‌شوند. چشم تنها روي کلماتي از قبيل اسمها، فعلها، صفات و قيدهاي اصلي توقف مي‌کند.

• وجوه کلمه ديده نمي‌شود (مانند قسمت دوم يا سوم بودن يک فعل).

• به املاي دقيق کلمه دقت نمي‌شود. دانسته شده است که مغز کل کلمه را از روي شکل آن تشخيص مي‌دهد و آن را بصورت حرف به حرف تجزيه و تحليل نمي‌کند.

• به کلمات مشکلي که براي درک معني کلمه ضروري نيستند توجه نمي‌شود (براي صرفه جويي در وقت به ديکشنري مراجعه نمي‌شود).

البته «سريع خواني» روش بسيار خوبي براي صرفه‌جويي در وقت است. اما مشکل اينجاست که شما براي درک يک مطلب به کلمات گرامري خيلي نياز نداريد، اما براي ساختن يک متن يا مطلب (هنگام نوشتن يا صحبت کردن) به آنها نياز داريد. بنابراين اگر به چيزهايي مانند حروف تعريف و حروف اضافه دقت نکنيد، نخواهيد توانست آنها را به درستي در جملات خودتان بکار گيريد.

به همين دليل بعضي از زبان‌آموزان يک کتاب 300 صفحه‌اي را تمام مي‌کنند و همچنان با گرامر نسبتاً پايه‌اي هم مشکل داشته باشند. و باز به همين دليل است که حروف اضافه و حروف تعريف جزو سخت‌ترين قسمتهاي آموزش زبان انگليسي محسوب مي‌شوند. توصيه‌اي که در اينجا به زبان‌آموزان مي‌شود اين است که اگر مي‌خواهيد مهارتهاي خروجي (=نوشتن و مکالمه) خود را افزايش دهيد، بايد به خودتان ياد بدهيد که به کلمات گرامري توجه کنيد.

چگونه بخوانيم؟

در اينجا چند نکته‌ي جالب و مهم براي مطالعه‌ي متن‌هاي انگليسي به زبان‌آموزان توصيه مي‌شود:

1- هنگام برخورد با يک چيز جالب توجه (و نه واضح) توقف کنيد: مثلاً يک کلمه‌ي جديد، نحوه‌ي کاربرد يک کلمه، يک ساختار گرامري، يک حرف اضافه، يک حرف تعريف، ترتيب لغات و .... کمي وقت بگذاريد و فکر کنيد که چرا مثلاً در يک جمله‌ي خاص از حرف اضافه‌ي at به جاي on استفاده شده است و يا چرا از زمان حال کامل استفاده شده است در حاليکه شما انتظار گذشته‌ي ساده را داشتيد.

2- اگر در جمله‌اي عبارت مفيدي وجود دارد، از خودتان بپرسيد: آيا خودم مي‌توانم يک عبارت مشابه بسازم؟
آيا مي‌توانيد مثلاً حروف اضافه، حروف تعريف و زمانهاي صحيح را بکار ببريد؟ اگر مطمئن نيستيد، سعي کنيد يک عبارت مشابه را با صداي بلند و يا در ذهنتان بگوييد. هدف اين است که آن عبارت را در ذهنتان نگه داريد.

3- هر جا لازم است (و يا اگر صرفاً دوست داريد)، از ديکشنري استفاده کنيد تا به تعاريف کلمات و نيز به جملات نمونه‌ي بيشتري دست پيدا کنيد.

4- جملات و عبارتهاي مفيد و کاربردي را در دفتر يادداشت خود (و يا در نرم‌افزارهايي مانند Supermemo) وارد کنيد. بدين ترتيب اطمينان خواهيد يافت که در آينده باز هم آنها را مرور خواهيد کرد.

اگر دوست نداريد هنگام خواندن توقف کنيد (تا مثلاً يک کلمه را در ديکشنري جستجو کنيد)، مي‌توانيد زير جملات جالب و مفيد خط بکشيد تا بعداً به آنها رسيدگي کنيد.

نکته‌ي مهم ديگري که بايد به آنها توجه کنيد اين است که شما مجبور نيستيد که هميشه از استراتژي بالا استفاده کنيد. خواندن به اين روش نسبتاً خسته کننده است، بنابراين اگر بعد از يک مطالعه‌ي طولاني خسته هستيد، اين روش را به کار نبريد. همچنين براي هر جمله به يک اندازه وقت صرف نکنيد. در بسياري از جملات، عبارتها و ساختارهايي که براي جمله‌سازي شما مفيد باشند وجود ندارد.







برای نویسنده این مطلب Ali-Reza-Ghafari تشکر کننده ها: 3
Hawre (چهارشنبه ارديبهشت ماه 11, 1392 11:59 pm), ostadelyass (چهارشنبه ارديبهشت ماه 11, 1392 9:37 pm), parvaz69 (چهارشنبه ارديبهشت ماه 11, 1392 3:30 pm)
رتبه: 21.43%
 
Ali-Reza-Ghafari
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 43
تاريخ عضويت: چهارشنبه مهر ماه 12, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 2 بار
تشکر شده: 59 بار
امتياز: 70

Re: چگونه انگلیسی یادبگیریم؟

پستتوسط ostadelyass » چهارشنبه ارديبهشت ماه 11, 1392 9:37 pm

سلام علیک کاک علیرضا. دستتون درد نکنه واقعا نکات مفیدی بودن. سعی می کنم کم کم اونها رو به برنامم اضافه کنم. لطفا مقالات انگلیسیتون رو هم ادامه بدین. بخصوص با موضوع دینی برای من خیلی جالب است.
نماد کاربر
ostadelyass
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 223
تاريخ عضويت: شنبه شهريور ماه 12, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 485 بار
تشکر شده: 272 بار
امتياز: 1050


بازگشت به English Articles

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: Bing [Bot] و 0 مهمان