دنــــدان درد ( به بهانه ی درد گرفتن دندون ام )

در این بخش مقالات علمی قرار داده می شود

مديران انجمن: pejmanava, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Elmi

دنــــدان درد ( به بهانه ی درد گرفتن دندون ام )

پستتوسط CafeWeb » يکشنبه مهر ماه 3, 1390 6:49 pm



دکتر عليرضا آشوري

سه شاه درد در علم پزشکي وجود دارد که با هيچ درد ديگري قابل قياس نيستند؛ درد زايمان، درد سنگ کليه و دندان درد.
*** در واقع پوسيدگي عامل اصلي ايجاد دندان درد است و عوامل ديگر نقش به مراتب کمتري در بروز دندان درد دارند. مضاف بر اينکه دردي که بر اثر عاملي غير از پوسيدگي ايجاد شود در مقايسه با شاه دردي که ذکرش رفت به مراتب شدت کمتري دارد. در مراحل اوليه پوسيدگي، يعني هنگامي‌که پوسيدگي محدود به ميناي دندان است، معمولاً علامت درد وجود ندارد و دندان نسبت به محرک‌هايي نظير سرما،گرما و شيريني حساس نيست. اما اغلب به دنبال ورود پوسيدگي به عاج دندان، حساسيت نسبت به محرک‌هايي که ذکرشان رفت آغاز مي‌شود و بيمار درجات مختلفي از درد را تجربه مي‌کند که به شدت پوسيدگي بستگي دارد. البته امکان دارد به رغم وجود يک پوسيدگي عميق دندان هيچگونه علايمي نداشته باشد، اما اگر قرار باشد يک دندان پوسيده دچار درد و حساسيت شود اغلب شدت اين علايم با شدت پوسيدگي مرتبط است. معمولاً دنداني که پوسيدگي عاجي داشته و نسبت به محرک‌ها بخصوص سرما حساس است، در صورت مجاورت با چنين محرکي دچار دردي تيز و شديد مي‌شود که با حذف تحريک (مثلاً قورت دادن آب سرد) در مدت زماني کمتر از 15 ثانيه برطرف مي شود و معمولاً مي‌توان دندان دردناک را مشخص کرد. چنين دردهايي هشداري کاملاً جدي هستند و بيمار بايد به‌سرعت نسبت به درمان دندان مورد نظر اقدام کند و گرنه به دنبال پيشرفت پوسيدگي پالپ دندان (بافت نرم مرکز دندان که حاوي عروق و اعصاب است)درگير مي‌شود. تا قبل از رسيدن به چنين مرحله‌اي دندان اغلب با درمان‌هاي ساده دندانپزشكي ترميمي قابل درمان است. در بسياري از موارد، اين دردهاي لحظه‌اي تيز و شديد حتي بي‌خيال‌ترين افراد را هم به صرافت مراجعه به دندانپزشك و درمان دندان پوسيده مي‌اندازد. اما تعداد بسيار زيادي از افراد حتي با اين علايم هم متوجه وخامت اوضاع نمي‌شوند و به جاي حل مشکل فقط صورت مساله را پاک مي‌کنند. بيمار مسکن مي‌خورد، سعي مي‌کند با قسمت ديگري از فک غذا را بجود، يا اينکه تا حد امکان سعي مي‌کند مثلاً آب سرد و چاي گرم نخورد يا اينکه خيلي ساده درد را تحمل مي‌کند! يعني بيمار تا اين حد رياضت مي‌کشد و همه اين مصايب را به جان مي‌خرد اما به دندانپزشک مراجعه نمي‌کند! خودتان پرتقال فروش ماجرا را پيدا کنيد!
داستان ادامه دارد
پوسيدگي به عنوان يک بيماري عفوني مزمن موذيانه به پيشرفت خود ادامه مي‌دهد و در صورت عدم درمان، پالپ دندان را درگير مي‌کند؛ وضعيتي که عموماً از آن با عنوان عفونت عصب دندان ياد مي‌شود. در چنين حالتي اغلب دو وضعيت پيش مي‌آيد: يا دندان بدون علامت باقي مي‌ماند که بيمار حتي متوجه مشکل خود نمي‌شود يا اينکه به واسطه عفونت پالپ دندان، دردهاي بسيار شديدي آغاز مي‌شود که همان شاه درد معروفي است که بسياري آن‌را تجربه کرده‌اند. اين وضعيت اخير يکباره آغاز نمي‌شود. در ابتدا دردهاي ناشي از محرک‌هايي مثل سرما طولاني‌تر مي‌شوند و بجاي 15 ثانيه گاهي تا چند ساعت البته با شدتي کمي بيشتر ادامه مي‌يابند. بيمار اغلب نمي‌تواند چيزي بجود يا دندان‌هايش را روي هم بگذارد چون به دنبال آن درد شديدي در استخوان ايجاد مي‌شود. اما بدترين وضعيت، دردهاي خودبه‌خود هستند که بي دليل آغاز شده و به مدتي طولاني ادامه مي‌يابند. اين دردها معمولاً شب‌ها به‌سراغ بيمار مي‌آيند و بسيار شديد هستند به نحوي که بيمار را از خواب بيدار مي‌کنند. اين دردها به حدي شديد هستند که با مصرف معمول مسکن کاهش نمي‌يابند و بعضاً زندگي روزمره بيمار را مختل مي‌کنند. در چنين شرايطي دو راه درماني بيشتر وجود ندارد: دندان يا بايد تحت درمان ريشه قرار گيرد يا اينکه کشيده شود. متاسفانه آمار ثبت نشده اما کاملاً واضحي در سطح کشور نشان مي‌دهد که بيماران اغلب دندان دردناک را مي‌کشند تا اينکه تمايل به نگهداري دندان و درمان ريشه داشته باشند. وقتي دردهاي شديد، شب، بيمار را از خواب بيدار مي‌کند، بيمار براي رهايي از درد به هر روشي متوسل مي‌شود و ساده‌ترين و کم‌خرج‌ترين و اغلب پرعارضه‌ترين درمان همان کشيدن دندان است. البته بسياري از بيماران در شرايطي به دندانپزشک مراجعه مي‌کنند که به دليل تخريب شديد ساختار دندان چاره‌اي جز کشيدن دندان باقي نمي‌ماند اما در عين حال بسياري از موارد با يک درمان ريشه معمولي قابل درمان و نگهداري هستند.
درمان‌هاي خانگي
در عامه مردم روش‌هاي متعددي براي کاهش درد دندان وجود دارد که تقريباً تمامي آنها نه تنها درد را ساکت نمي‌کند، بلکه چندين و چند عارضه ديگر را هم به مشکل اصلي بيمار اضافه مي‌کند. خيلي از بيماران اسپري هاي ليدوکائين که بدون نسخه و به‌راحتي از داروخانه‌ها خريداري کرده‌اند را روي دندان دردناک خالي مي‌کنند که نه تنها درد را ساکت نمي‌کند، بلکه لثه بخت برگشته اطراف دندان را به‌شدت زخمي مي‌کند. برخي ديگر از بيماران انواع و اقسام قرص‌هاي مسکن را روي دندان مي‌گذارند. اين کار هم کوچک‌ترين تأثيري در کاهش درد ندارد و مثل مورد قبلي لثه را مثل اسيد مي‌سوزاند.کاربرد خميردندان هم به اندازه موارد قبلي مؤثر است.البته روش‌هاي وحشتناک‌تري هم وجود دارد. در برخي مناطق کشور سوخته ترياک را روي دندان مي‌گذارند. حتي گاهي ديده مي‌شود كه بيماران روي دندان خود آب (اسيد) باتري مي‌ريزند! چندين سال پيش هم خبري در يک روزنامه چاپ شده بود با اين مضمون که مردي از شدت دندان درد با تفنگ شکاري به دندانش شليک کرد و طبعاً جان سپرد! واقعيت اين است که روش مؤثري براي کنترل دندان درد غير از درمان‌هاي فوري دندانپزشکي وجود ندارد. يک نسخه مصرف داروهاي مسکن معرفي مي‌شود که کمابيش مؤثرتر از بقيه است. بيمار ابتدا دو قرص چهارصد ميلي گرمي ايبوپروفن را خورده و چهار ساعت بعد دو قرص استامينوفن کدئين مي‌خورد. سپس چهار ساعت بعد يک قرص ايبوپروفن و به‌دنبال آن چهار ساعت بعد دو قرص استامينوفن کدئين مصرف مي‌شود. اين دارودرماني مي‌تواند تا مراجعه بيمار به دندانپزشک درد را تا حد زيادي کاهش دهد. يک اشتباه بسيار رايج براي ساکت کردن دندان درد مصرف آنتي بيوتيک بخصوص آموکسي‌سيلين است که کوچکترين تأثيري در کاهش درد ندارد.

نتيجه گيري اخلاقي :

جمله کليشه‌اي پيشگيري بهتر از درمان است از شدت تکرار ديگر تأثير خود را از دست داده است، اما باور کنيد در مورد بيماري‌هاي دهان و دندان هيچ چيز به اندازه پيشگيري راحت و بي‌دردسر نخواهد بود.



منبع :
www.hamshahrionline.ir

در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط CafeWeb در دوشنبه مهر ماه 4, 1390 2:29 pm .

عضويت  / ورود


وب سایت پینوس
دینی ، علمی ، فرهنگی - اجتماعی
Www.Penous.Com , http://Www.Penous.ir  ,  http://Www.Penous.Net




واحد خبری پینوس
جدیدترین اخبار پاوه و اورامانات ، ایران و جهان
News.Penous.Com



برای نویسنده این مطلب CafeWeb تشکر کننده ها: 4
Baran-bahari (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), avin (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), samira (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 28.57%
 
نماد کاربر
CafeWeb
مدیر کل سایت
مدیر کل سایت
 
پست ها : 926
تاريخ عضويت: جمعه آذر ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: کرمانشاه / پاوه
تشکر کرده: 1073 بار
تشکر شده: 906 بار
امتياز: 101619

پستتوسط mehr » يکشنبه مهر ماه 3, 1390 9:19 pm

"اللهم رب الناس أذهب البأس،اشف أنت الشافی،لا شفاء الا شفاوءک شفاء لایغادر سقما"


سلام ،خداوند همه مریض ها رو شفای خیر بدهد.
سعی می کنم در کلینیک "امیل کوئه" یه نسخه خوب براتون بپیچم.
"اللّهم انّا نسالک عیش السعداء و موت الشهداء و مرافقه الانبیاء و النصر علی الاعداء"
mehr
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 924
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 8, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 1274 بار
تشکر شده: 1137 بار
امتياز: 1630

پستتوسط mehr » يکشنبه مهر ماه 3, 1390 10:41 pm

کلینیک امیل کوئه

یکی از دانشمندان فرانسوی به نام "امیل کوئه"تأسیس کننده اولین کلینیک تلقین به نفس بود. او ابتدا یک دارو فروش بود.
کشف  امیل کوئه کاملا تصادفی بود.یک روز ،شخصی به داروخانه او مراجعه کرد.اصرار به خریدن دارویی داشت که مستلزم داشتن نسخه بود،بیمار نسخه ای نداشت و با این حال با سماجت انتظار داشت که دارو را دریافت کند.
کوئه تصمیم گرفت چاره ای بیندیشد. به بیمار گفت:می تواند دارویی مشابه داروی مورد نظر او را که دقیقا خواصی واحد دارند به او بدهد.داروی پیشنهادی کوئه در واقع یک قرص ساخته شده از قند بود.بیمار چند روز بعدبازگشت و گفت که حالش کاملا خوب شده است.تحت تأثیر این حادثه داروی پلاسبو(دارونما)کشف شد.

امیل کوئه خیلی زود به اهمیت این آزمایش پی برد ،و متوجه شد که کلمه "تلقین ساده" می تواند یک بیماری را درمان کند.
امیل کوئه در چند سال بعد فرمول کاملا ساده ای اندیشید ،روشی که دیگر به قرص هم نیازی نبود.به جای همه اینها از کلمات استفاده کرد.این روش در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار گرفت.(تحقیقات ایموتو:تأثیر دعا برآب ،که قسمت زیادی از بدن انسان را آب و.....)
امیل کوئه با روش تلقین به نفس شروع به درمان بیماری ها نمود و با توجه به یافته های خود،در فرانسه کلینیکی به نام "کلینیک تلقین به نفس"دایر نمود.
امیل کوئه عبارتی به این مفهوم تنظیم کرده بود:"من هر روز از هر حیث و از هر جهت بهتر و بهتر می شوم."

از آنجا که کوئه نمی توانست بر بالین همه بیماران حضور داشته باشد،تدبیری اندیشید؛او از همه بیماران خود می خواست که هر شب هنگام خوابیدن و صبح هنگام بیدارشدن عبارت مذکور را 25بار با صدای آرام به خود تلقین کنند.
همچنین امیل کوئه اضافه کرد که بیمار می تواند درمان ناراحتی های بخصوصی مثل فشارخون و تنگی نفس را به این صورت که:
"اکنون فشارخونم تنظیم شده است و یا تنگی نفسم رفع شده است."درمان کند.
امیل کوئه به بیماران می گفت:"من نه معجزه می کنم و نه جادو،بلکه معجزه و جادویی که هست در نَفَسٍ خودتان است من فقط به شما یاد می دهم که چگونه خودتان را درمان بکنید."


سالها دل طلب جام جم از ما می کرد
آنچه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد
گوهری کز صدف کون و مکان بیرون است
طلب از گمشدگان لب دریا می کرد.......

منبع:راز شفا(رهایی از بیماری)

"اللّهم انّا نسالک عیش السعداء و موت الشهداء و مرافقه الانبیاء و النصر علی الاعداء"

برای نویسنده این مطلب mehr تشکر کننده ها:
Baran-bahari (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
mehr
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 924
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 8, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 1274 بار
تشکر شده: 1137 بار
امتياز: 1630

پستتوسط CafeWeb » يکشنبه مهر ماه 3, 1390 11:29 pm

با سلام و احترام خدمت شما خواهر گرامی

از نسخه تون ممنونم .

بنظرم تلقین کردن در بعضی از بیماری ها تاثیر داره ... بخصوص برای کم کردن درد بیماری تا حدودی می تونه موثر باشه ، البته بعضی از بیمار ها به خودشون تلقین میکنن که بیمار هستن ، در حالی که بیمار نیستن و تلقین کردن به خودشون احساس درد ناشی از بیماری رو هم بوجود میارن ، این شیوه ی تلقین برای این دسته از بیمار ها بسیار تاثیر گذاره که مداوا بشن ، البته اگر از دید روانشناسی هم به قضیه نگاه کنیم میبینیم اگه روزی 25 بار کلمات زیبا و آرامش بخشی رو تکرار کنیم به طور یقین بر رومون اثر میذاره .

بازم ممنون برای اینکه موضوع تلقین رو مطرح کردین و  مطلب کلینیک امیل کوئه  رو گذاشتید



عضويت  / ورود


وب سایت پینوس
دینی ، علمی ، فرهنگی - اجتماعی
Www.Penous.Com , http://Www.Penous.ir  ,  http://Www.Penous.Net




واحد خبری پینوس
جدیدترین اخبار پاوه و اورامانات ، ایران و جهان
News.Penous.Com



برای نویسنده این مطلب CafeWeb تشکر کننده ها:
mehr (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
CafeWeb
مدیر کل سایت
مدیر کل سایت
 
پست ها : 926
تاريخ عضويت: جمعه آذر ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: کرمانشاه / پاوه
تشکر کرده: 1073 بار
تشکر شده: 906 بار
امتياز: 101619

پستتوسط Baran-bahari » دوشنبه مهر ماه 3, 1390 3:24 am

سلام آقای مدیر

خدا بهتون صبر بده  :?

دندان درد خیلی سخته من خودم تجربه کردم  

یه بار از درد شدید سرم رو به دیوار زدم ده دقیقه سرم گیج میرفت  :D

* استفاده از خیار یکی از بهترین راه های درمانی برای رفع دندان درد است،برش خیار را به مدت ۲۰ دقیقه روی دندان قرار دهید تا ورم و درد کاهش پیدا کند.*کیسه چای معمولی ولرم را روی دندان قرار دهید. ماده منقبض کننده در چای در تسکین درد موثر است.*خاصیت ضدالتهابی میخک دندان درد را تسکین می دهد.*جویدن نعناع که خاصیت بی حس کننده دارد، دندان درد را کاهش می دهد.
همه پینوسی ها گل رو دوست دارم، برای همه هم دعای خیر میکنم
نماد کاربر
Baran-bahari
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 41
تاريخ عضويت: سه شنبه تير ماه 7, 1390 11:30 pm
محل سکونت: مدینه فاضله
تشکر کرده: 37 بار
تشکر شده: 41 بار
امتياز: 30

پستتوسط avin » سه شنبه مهر ماه 4, 1390 12:05 am

سلام و سپاس
ژانی ددان به راستی زور سه خته...
خودا به قسمه تی که سی نه کات..
-----
به لی ته لقین زور چاکه..من ئیمان به ته لقین هه یه...زوریش و ئه مه شم له ژیانی خوم تاقی کردوه ته وه...
نه ته نها بو ناخوشی...به لکو بو هه موشتیک...
بو ئه و ئامانجه ی وا به دوای که و تویی...ئه گه ر ئیمانت بی که ئه توانی به لینت پی ئه ده ک ئه گه ر هانده رت خوا بی ئه توانی.....

----
باران گیان...من سیر ده رمانیتان پی ده لیم...ئه مه شم تاقی کردوه ته وه
زور سه خته سیر له ده مت بی ...به لام له ژانه که باشتره...
سیره که به وینه ی خه لال پی ده که یت و ده یخه یت به ملی ئه و ددانه وا ژانی هه یه...
در روزگاری که خنده ی مردم از زمین خوردن توست ، برخیز تا بگریند...
نماد کاربر
avin
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 433
تاريخ عضويت: دوشنبه مرداد ماه 31, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 336 بار
تشکر شده: 531 بار
امتياز: 1820

پستتوسط mehr » سه شنبه مهر ماه 4, 1390 12:16 am

سلام ئه وین عزیز مدتی نبودید کلی دلتنگ کلام شیرینت بودم.

آفرین،اتفاقا در کتاب راز شفا نوشته:سیر خامٍ له شده ضماد خوبی برای تسکین دندان درد است.
"اللّهم انّا نسالک عیش السعداء و موت الشهداء و مرافقه الانبیاء و النصر علی الاعداء"
mehr
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 924
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 8, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 1274 بار
تشکر شده: 1137 بار
امتياز: 1630

پستتوسط sayf » سه شنبه مهر ماه 4, 1390 1:24 am

مدیرجون از خداوند میخوام که شفای خیر عاجل و کامل نصیبت کنه. آخه ما تو رو لازم داریم(شوخی کردم، سلامتیت از همه چیز مهم تره).
دوستان راه های مختلفی رو گفتن منم که تجربه ای بس طولانی تو دندون درد دارم اینو بگم:
اگه این درد بخاطر عفونت هرچند خفیف باشه با گذاشتن یه تیکه پیاز خیلی کوچیک روی اون دندون، میتونی به سرعت(بعدازحدود ده دقیقه) دردشو تسکین بدی.
ولی خدا نکنه نه شما و نه هیچکدوم از دوستان محتاج ای نسخه های ما پزشکان فوق تخصص!!! بشن ...
آمین
ما میخواهیم با بینشی عمیق و صحیح، به سوی پروردگار دعوت دهیم.
نماد کاربر
sayf
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 172
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 5, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 128 بار
تشکر شده: 130 بار
امتياز: 10

پستتوسط samira » پنج شنبه مهر ماه 6, 1390 1:46 am

سلام به مدیر زحمت کش سایت

چی شده آقای قادری ؟ دندون درد گرفتین ، وای .... وای .... 8O

دکتر سمیرا اومده غصه نخورین آقای مدیر ، الان منم مثل دکتر مهر  یه نسخه میپچم براتون البته نسخه ی من گیاهیه  :arrow:

عصاره ميخك حاوي ماده معطر است و خاصيت ضد درد دارد، روغن ميخك حامي اوژنول بوده كه براي دردهاي سخت و كشنده و آنتي باكتريال مي توان از آن استفاده كرد. بنابراين استفاده از دو يا سه قطره روغن ميخك با يك چهارم قاشق روغن زيتون در يك پارچه كتاني كه بصورت كره كوچك بر روي محل اصلي درد قرار گيرد به ميزان قابل توجهي باعث كاهش و تسكين دردهاي شديد دندان مي گردد.

حتما امتحان کنین مطمئن باشین خیلی تاثیر داره ...   :oops:

نماد کاربر
samira
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 44
تاريخ عضويت: جمعه ارديبهشت ماه 23, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 17 بار
تشکر شده: 13 بار
امتياز: 0

پستتوسط Mmm » پنج شنبه مهر ماه 7, 1390 1:42 pm

osameh jan un rishe mobaraket ro bar dar ta systeme badanet be halate normal bar garde!
نماد کاربر
Mmm
 

پستتوسط iman » پنج شنبه مهر ماه 7, 1390 6:23 pm

سلام
یه پیشنهاد به مدیریت محترم
یه صفحه پزشکی هم بذاریم چون ماشاالله تو سایت دکتر فراون داریم!!!!!!!!!!!!
:D  :D  :D                                                  :D  :D  :D
{البته کسی دلخور نشه ها }
نماد کاربر
iman
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 156
تاريخ عضويت: يکشنبه مرداد ماه 23, 1390 11:30 pm
محل سکونت: روانـســـــر
تشکر کرده: 4 بار
تشکر شده: 83 بار
امتياز: 1000

پستتوسط basireh » پنج شنبه مهر ماه 7, 1390 8:29 pm

سلام

ان شاالله حال مدیرمون خوب شده باشه

ولی جدای از این مسکن های کوتاه مدت و با احترام به همه ی دوستان حتما پیش دکتر برید.
گر همچو من افتاده ی این دام شوی / ای بس که خراب فرقه و جام شوی  
ما عاشق و رند و مست و عالم سوزیم/ با ما منشین و گرنه بد نام شوی
نماد کاربر
basireh
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 277
تاريخ عضويت: چهارشنبه اسفند ماه 24, 1389 12:30 am
تشکر کرده: 317 بار
تشکر شده: 236 بار
امتياز: 10

پستتوسط آزیتا » جمعه مهر ماه 7, 1390 3:22 am

سلام

منم یه نظریه بدم برای مدیر سایت

بنظر من به قول قدیمیا یه انبردستی چیزی بیارین و با اون دندون تون رو بگیرین و با سرعت بکشینش بیرون تا راحت شین  :lol:  ( شوخی کردم )

بهترین کار مراجعه به دندون پزشکه

البته دکتره خانم باشه باید ، چون آقایون دقت نمیکنن و میزنن دندون تون رو داغون میکنن
خواستم بگویم کیستم دیدم نگویم بهتر است … آنکس که با من می ماند خود مرا خواهد شناخت و آنکس که نمی ماند همان بهتر که نشناسد مرا ... !
نماد کاربر
آزیتا
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 29
تاريخ عضويت: جمعه مهر ماه 7, 1390 12:30 am
محل سکونت: کرمانشاه
تشکر کرده: 12 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0


بازگشت به مقالات متنوع علمی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 9 مهمان