دهه ی ذی الحجه و تغییر

در این بخش مطالب متفرقه در زمینه فرهنگی و اجتماعی قرار داده می شود

مديران انجمن: tarannom, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Farhangi

دهه ی ذی الحجه و تغییر

پستتوسط babaii » سه شنبه آبان ماه 10, 1390 3:47 pm

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمين و الصلاة و السلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، اما بعد ..

این روزها در انتظار موسمی عظیم و ایامی گرانقدر به سر می بریم، ایامی که خداوند عزوجل به آنها سوگند خورده است: (وَلَيَالٍ عَشْرٍ) فجر 2  «و سوگند به شبهای دهگانه»

ایامی که پیامیر گرامی اسلام صلی الله علیه و سلم در مورد آنها می فرماید: «هيچ ايامی  نيست كه عمل صالح در آنها نزد خداوند سبحانه و تعالی محبوب تر از اين ايام (دهه ی ذی الحجه) باشد.»، گفتند: "ای رسول خدا و نه جهاد در راه خدا؟"، فرمود: «و نه جهاد در راه خدا مگر شخصی كه با جان و مال خود خارج شود و هيچ كدامشان را برنگرداند (به سنگر شتافته و شهيد شود).» (صحیح بخاری)

آنچه خداوند در تمام زندگیمان و در موسمهای خیر آن را بیش از هر چیز دیگر می پسندد و دوست دارد، توبه از گناهان و عزم بر دورشدن از گناهان و منکرات و هرآنچه موجبات غضب خداوند را فراهم می آورد، است.

با وجود اهمیت و فضیلت و اجر اعمال صالحی چون تکبیر و استغفار و ذکر و دعا و قرائت قرآن و نماز شب و روز و صدقه، اما مهمتر از همه ی اینها کوتاهی نکردن در ادای فرائض و واجبات و دوری از  گناهان و معاصی است. همانگونه که در حدیث قدسی صحیحی آمده است:  «و بنده ام با هيچ چيز محبوبي نزد من به اندازه ي انجام آنچه که بر او فرض قرار داده ام، به من نزديك نمي شود.» (صحیح بخاری) و پیامبر صلی الله علیه و سلم نیز می فرماید: «تقوای محارم خداوند را داشته باش تا عابدترین مردم شوی.» (به روایت ترمذی) و از ابن عمر رضی الله عنه روایت است که: «بازگرداندن یک ششم درهم از حرام نزد خداوند محبوب تر از بخشیدن صدهزار درهم در راه خداست.» و با وجود اینکه خداوند بی نیاز از ماست اما او سبحانه و تعالی از کوتاهی ما در انجام اوامرش یا قصور ترک آنچه نمی پسندد، خشمگین می شود. در حدیثی متفق علیه، ایوهریره رضی الله عنه از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت می کند که: «خداوند به غيرت مي آيد و آن، زماني است كه مؤمن، مرتكب كارهايي شود كه خداوند، حرام گردانيده است.»

این بدان معنی نیست که اراده ما در انجام فضائل اعمال و خیرات سست شود، بلکه هدف این است که این جانب مهم را فراموش نکنیم، و این مساله است که ما را بر انجام اعمال صالح در این ایام مبارک ترغیب می کند تا بیشتر به پروردگار نزدیک شویم و در عملی کردن تغییر مطلوب ما را یاری می دهد تا درجات عبودیت و مدارج سالکین به سوی خداوند سبحان را با سرعت بیشتری بپیمائیم.

و اگر در حکمت ذکر خداوند و قرائت قرآن و بیشتر فضائل اعمال در این دهه ی مبارک و سایر ایام تأمل کنیم، در می یابیم که از مهمترین حکمت ها و فوائد آنها این است که تعظیم خداوند و خشیت و رجاء و محبت او سبحانه و تعالی را در نفوسمان محقق کنیم و مرتکب اعمالی نشویم که خداوند به آنها راضی نیست و در واجبات نیز قصور  وکوتاهی نکنیم.

از مهمترین معانی و مفاهیم تکبیری که مستحب است در این ایام زیاد آن را بگوییم و با صدایی بلند در خانه ها و راه ها و بازارها و اماکن مختلف آن را  طنین انداز کنیم، این است که درک کنیم که خداوند بالاتر و بزرگتر از هر چیز دیگر است و اوامر خداوند مقدم بر هر چیز دیگری است و این مفاهیم را در زندگی خود تطبیق دهیم.

و از حکمتهای قربانی، این عبادت عظیم این است که با اقتداء به ابراهیم خلیل و اسماعیل علیهما السلام، در به جای آوردن اوامر دین لحظه ای درنگ نکنیم، آنگاه که آنها لحظه ای در اجرای امر عظیم خداوند درنگ نکردند، پدری باید فرزند دلبندش را قربانی کند و پسر با جان و دل می پذیرد:
(يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ) صافات 102
«اي پدر! آنچه كه به تو دستور داده مي‌شود بكن. به خواست خدا مرا از زمره شكيبايان خواهي يافت.»

و حتی حج که یکی از ارکان پنجگانه اسلام و از فرائض عظیمی است که از محبوبترین اعمال صالح نزد خداوند در این ایام است، از مهمترین حکمتهایش، توبه و انابت و تحقیق تقوا است. خداوند سبحان می فرماید: (لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ) حج 37
« گوشتها و خونهاي قرباني ها (كه مظاهر و صور ظاهري هستند، به هيچ وجه مورد توجّه خدا نبوده و) هرگز به خدا نمي‌رسد (و موجب رضاي او نمي‌گردد) و بلكه پرهيزگاري (و ورع و اخلاص) شما بدو مي‌رسد (و رضا و خوشنوديش را كسب مي‌كند).»
بلکه از نشانه های حج مقبول و مبرور بازگشت به سوی خدا و دست کشیدن از گناهان است همانگونه که حسن بصری رحمه الله هنگامی که در مورد حج مبرور از او سوال می کنند، می فرماید: «نشانه آن این است که اعمال سوء گذشته ات را ترک کنی.»

چه خوب است که این جانب مهم را به یاد داشته باشیم تا این ایام خیر فرصتی باشد برای توبه و تغییر و اصلاح راه و مسیر و ترک کوتاهی در تمامی جوانب اوامر شرع چه در رفتار شخصیمان و چه در رفتار با دیگران و چه در اخلاق و اعمالمان، بویژه در این عصر ذلت که بیشتر مسلمانان از التزام کامل به اوامر خداوند سبحان غافل گشته اند. و این غفلت سبب اساسی ذلت و خواری امت در این زمانه است. خداوند عزوجل می فرماید: (إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ) محمد 7
«اي مؤمنان اگر (دين) خدا را ياري كنيد، خدا شما را ياري مي‌كند (و بر دشمنانتان پيروز مي‌گرداند).»
یاری دین خداوند با التزام به منهج خداوند و استقامت بر هدایت اوست.

و از اوامر دین و واجباتش که بیشتر مردم آنها را به فراموشی سپرده اند، فریضه ی دعوت به سوی خداوند و نشر خیر و امر به معروف و نهی از منکر و بویژه جهاد فی سبیل الله با جان و مال است.
جهادی که که از اسباب عزت مسلمانان است، بویژه در این عصر که جهاد، بر تمامی مسلمانانی که معذور نباشند، واجب است.
و کسانی که تاکنون از این واجبات غافل بوده اند، این ایام مبارک بهترین فرصت برای بازگشت به سوی خداوند و  برپاداشتن این فرائض عظیم است.

همچنین شایسته است در مورد مساله ی مهمی که بیشتر مسلمانان در مورد آن کوتاهی می کنند، هشیار باشیم و آن مساله ارتکاب گناهان و کوچک شمردن آنها به بهانه صغیره بودن آنهاست، زیرا همانگونه که علمای امت و سلف صالح آن را تبیین نموده اند. «هیچ گناهی با وجود اصرار، صغیره نمی ماند.» یعنی اگر بر گناهان صغیره اصرار ورزیم و آنها را کوچک بشماریم، تبدیل به کبیره می شوند.

از خداوند منان عاجزانه می طلبیم که ما را از زمره کسانی قرار دهد که از این ایام مبارک بیشترین نفع را می برند و به رستگاری بزرگ در این ایام نائل می گردند، تا پروردگارمان را راضی کنیم و این ایام مبارک و سایر ایام خیر را فرصتهایی برای عمل و تلاش در راه خداوند و ایستگاههایی برای کسب زاد و توشه و مراجعه نفس و عزم بر اصلاح و تغییر قرار دهیم و از آنها صفحاتی درخشان در زندگی کوتاه خود برای سیر به دار خلود قرار دهیم.

الله أكبر.. الله أكبر.. لا إله إلا الله.. والله أكبر.. الله أكبر.. ولله الحمد.
وصلى الله وبارك على نبينا محمد وآله وسلم.

برای نویسنده این مطلب babaii تشکر کننده ها: 3
bitajan (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), mehr (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), هدیه (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
babaii
کاربر سایت
کاربر سایت
 
پست ها : 1
تاريخ عضويت: سه شنبه آبان ماه 9, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 3 بار
امتياز: 0

پستتوسط Noha » چهارشنبه آبان ماه 11, 1390 12:03 pm

هوالمستعان

سلام الله علیکم

خیلی ممنون از مطلب ارزشمندتان

بهتون خوش آمد میگم،امیدوارم از دانسته های همدیگر نهایت استفاده رو ببریم.


رستگار باشید
الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها

نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

پستتوسط ommoez » پنج شنبه آبان ماه 12, 1390 1:12 pm

این از فضل و منت الله تبارک و تعالی است که برای بندگان صــــالحش فصل هایی که در آن عمل نیک و  دراز مدت وجود دارد تعیین می کند یکی از بهترینِ این فصل ها روزهای دهگانه ذی الحجه است

✿ღکلبه احزان شود روزی گلستان غم مخورღ✿
http://laatahzan.blogfa.com/
نماد کاربر
ommoez
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 42
تاريخ عضويت: چهارشنبه مهر ماه 12, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 8 بار
تشکر شده: 67 بار
امتياز: 30


بازگشت به متفرقه

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان