نتایج یک تحقیق جهانی جالب راجع به روزه داری

در این بخش مقالات علمی قرار داده می شود

مديران انجمن: pejmanava, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Elmi

نتایج یک تحقیق جهانی جالب راجع به روزه داری

پستتوسط sobhan009s » دوشنبه مرداد ماه 24, 1390 2:30 pm

نتایج یک تحقیق جهانی جالب راجع به روزه داری

دکتر شهرام شهابی، دانشیار ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه که این پژوهش توسط وی انجام شده است در گفت‌و‌گو با خبرنگار پژوهشی ایسنا در تشریح نتایج تحقیق خود درباره اثرات مفید جسمانی روزه‌داری گفت: مطالعات متعددی، تاثیرات مفید روزه‌داری بر روی سلامت انسان را نشان داده و اثبات کرده‌اند که روزه‌داری می‌تواند باعث بهبود پروفایل چربی خون، کاهش عوامل خطرزا برای تصلب شرایین، کاهش مقاومت به انسولین و بهبود دیابت شود.

وی افزود: تا چندی پیش تصور بر این بود که کاهش کالری دریافتی در هنگام روزه‌داری عامل اصلی اثرات ذکر شده است اما مطالعات نشان داده که گرچه کاهش کالری دریافت هنگام روزه‌داری در ایجاد اثرات مفید جسمانی ناشی از روزه‌داری موثر است اما مکانیسم اصلی این اثرات را باید در جای دیگر جست‌و‌جو کرد. به عبارت دیگر حتی در مواردی که کالری دریافتی در طول مدت روزه‌داری کاهش پیدا نمی‌کند‌ با وجود آن که اثرات مفید جسمانی روزه‌داری کاهش می‌یابد، اما هنوز این اثرات وجود دارند.

شهابی با اشاره به تحقیق جدید انجام شده درباره اثرات روزه‌داری که آن را با همکاری «احد زارع» پژوهشگر مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی انجام داده است، گفت: یافته‌های این پژوهش برای اولین بار در دنیا نشان می‌دهد که روزه‌داری باعث افزایش «پروتئین شوک حرارتی ۷۰ » می‌شود. پروتئین شوک حرارتی ۷۰ که به آنها پروتئین استرسی نیز گفته می‌شود، نقش محافظت از سلول‌های بدن در برابر استرس‌های آسیب‌زا را داراست.

وی گفت: این پروتئین‌ها عامل اصلی ایجاد پدیده‌ای به نام «تحمل به استرس» هستند که در آن قرارگیری سلول یا بافت در برابر یک استرس ملایم غیرآسیب‌زا باعث افزایش مقاومت آن در برابر استرس آسیب‌زا می‌شود.
دانشیار ایمونولوژی دانشگاهی علوم پزشکی ارومیه، منظور از استرس را هر گونه «عامل آسیب‌رسان به سلول» و نه فشارهای روحی – روانی توصیف کرد.

شهابی در تشریح جزئیات تحقیق خود توضیح داد: در این تحقیق، نمونه خون ۳۲ داوطلب مرد سالم که تمامی ماه مبارک رمضان را روزه‌دار بوده‌اند، یک روز قبل از شروع ماه رمضان و در روزهای سوم و بیست‌وپنجم ماه رمضان از نظر غلظت ‌Hsp70 و نیز پروفایل چربی مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته این پژوهشگر، نتایج تحقیق حکایت از افزایش معنی‌دار غلظت ‌Hsp70 (پروئین شوک حرارتی ۷۰) و بهبود معنی‌دار پروفایل چربی خون در روزهای سوم و بیست‌و‌پنجم ماه رمضان نسبت به یک روز قبل از شروع ماه رمضان داشته است. همچنین غلظت پروتئین شوک حرارتی ۷۰ و بهبود پروفایل چربی خون در روز بیست‌و‌پنجم به طور معنی‌داری بیشتر از روز سوم بوده است.

وی تاکید کرد: بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که روزه‌داری، روشی برای ایجاد تحمل به استرس و افزایش مقاومت بدن در برابر استرس‌های آسیب‌رسان به سلول‌های بدن است. همچنین می‌توان القاء پروتئین‌های شوک حرارتی در اثر روزه داری را به عنوان حداقل یکی از ساز و کارهای دخیل در فواید جسمانی روزه‌داری در نظر گرفت.
در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط sobhan009s در سه شنبه مرداد ماه 25, 1390 7:22 pm .

برای نویسنده این مطلب sobhan009s تشکر کننده ها:
mehr (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
sobhan009s
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 137
تاريخ عضويت: شنبه تير ماه 25, 1390 11:30 pm
محل سکونت: javanrod
تشکر کرده: 6 بار
تشکر شده: 95 بار
امتياز: 20

پستتوسط mehr » دوشنبه مرداد ماه 24, 1390 5:07 pm

نتايج تحقيق يك هلندي درباره كلمه" الله"

یک پژوهشگر هلندی غیرمسلمان چندی پیش تحقیقی در دانشگاه آمستردام انجام داده و به این نتیجه رسیده بود که ذکر کلمه جلاله «الله» و تکرار آن و نیز صدای این لفظ، موجب آرامش روحی می‌شود و استرس و نگرانی را از بدن انسان دور می‌کند.

به گزارش خبرگزاري ها این پژوهشگر غیرمسلمان هلند طی گفتگویی در این باره گفت: پس از انجام تحقیقاتی سه ساله که بر روی تعداد زیادی مسلمان که قرآن می‌خوانند و یا کلمه "الله" را می شنوند، به این نتیجه رسیدم که ذکر کلمه جلاله «الله» و تکرار آن و حتی شنیدن آن، موجب آرامش روحی می‌شود و استرس و نگرانی را از بدن انسان دور می‌کند و نیز به تنفس انسان نظم و ترتیب می‌دهد.

وی در ادامه افزود: بسیاری از این مسلمان که روی آنان تحقیق می‌کردم از بیماری‌های مختلف روحی و روانی رنج می‌بردند. من حتی در تحقیقاتم از افراد غیرمسلمان نیز استفاده کرده و آنان را مجبور به خواندن قرآن و گفتن ذکر «الله» کردم و نتیجه باز هم همان بود. خودم نیز از این نتیجه به شدت غافلگیر شدم، زیرا تأثیر آن بر روی افراد افسرده، ناامید و نگران، تأثیری چشمگیر و عجیب بود.

این پژوهشگر هلندی همچنین گفت: از نظر پزشکی برایم ثابت شد که حرف الف که کلمه «الله» با آن شروع می‌شود، از بخش بالایی سینه انسان خارج شده و باعث تنظیم تنفس می‌شود، به ویژه اگر تکرار شود و این تنظیم تنفس به انسان آرامش روحی می‌دهد. حرف لام که حرف دوم «الله» است نیز باعث برخورد سطح زبان با سطح فوقانی دهان می‌شود. تکرار شدن این حرکت که در کلمه «الله» تشدید دارد نیز در تنظیم و ترتیب تنفس تأثیرگذار است. اما حرف هاء حرکتی به ریه می‌دهد و بر دستگاه تنفسی و در نتیجه قلب تأثیر بسیار خوبی دارد و موجب تنظیم ضربان قلب می‌شود.

به راستی که قرآن کریم در آیه‌ای کریمه می‌فرماید: «الذين آمنوا وتطمئن قلوبهم بذكر الله ألا بذكر الله تطمئن القلوب».این خبر آرامش بخش را برای دوستانی که یاد خدا برایشان آرامش بخش است ارسال کنید.

منبع: اخبار جهان اسلام www.islamworldnews.com
"اللّهم انّا نسالک عیش السعداء و موت الشهداء و مرافقه الانبیاء و النصر علی الاعداء"
mehr
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 924
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 8, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 1274 بار
تشکر شده: 1137 بار
امتياز: 1630

پستتوسط mehr » دوشنبه شهريور ماه 6, 1390 12:51 am

نماز صبح مانع از سرطان می‌شود.


بر اساس تعدادی از پژوهش‌های علمی انجام شده در مرکز پژوهش‌های ملی قاهره، خواندن نماز صبح در زمان مقرر خود، موجب فعال شدن کار سلول‌های بدن و جلوگیری از ابتلا به تومورهای سرطانی می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید شلبی از اساتید این مرکز گفت: پژوهش‌ها موید این مطلب است که خواندن نماز صبح در زمان خود، به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و هم‌چنین تنظیم کار هورمون‌های بدن و گردش خون کمک می‌کند.

وی افزود: بر اساس این پژوهش در زمان ادای نماز صبح، تمامی اعضای بدن در اوج فعالیت‌هایشان قرار دارند، به گونه‌ای که ترشح هورمون‌ها به ویژه آدرنالین که ترشح آن در ساعت ۵ صبح شروع می‌شود، افزایش می‌یابد و به فعال شدن تمامی اعضای بدن و جلوگیری از تومورهای سرطانی کمک می‌کند.

هم‌چنین هوای پاک صبحگاهی دارای مقادیر زیادی اکسیژن است که موجب فعالیت قلب، کاهش انقباضات رگ‌های خونی، تنظیم کار هورمون‌ها و بهبود کار حافظه می‌شود.
"اللّهم انّا نسالک عیش السعداء و موت الشهداء و مرافقه الانبیاء و النصر علی الاعداء"
mehr
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 924
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 8, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 1274 بار
تشکر شده: 1137 بار
امتياز: 1630

پستتوسط iman » دوشنبه شهريور ماه 7, 1390 11:38 am

سلام
تشکر از هر دو  کاک سبحان و خانوم مهر
مقالات جالب بود.

وَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ

جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ ۖ وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِم مِّن كُلِّ بَابٍ
نماد کاربر
iman
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 156
تاريخ عضويت: يکشنبه مرداد ماه 23, 1390 11:30 pm
محل سکونت: روانـســـــر
تشکر کرده: 4 بار
تشکر شده: 83 بار
امتياز: 1000


بازگشت به مقالات متنوع علمی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 3 مهمان