خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان

پستتوسط abdolhamid » دوشنبه ارديبهشت ماه 11, 1391 11:02 pm

السلام علیکم و رحمه الله برکاته

تشکر بابت سایت خوب و مفیدتون

با اجازه تون در این پست قصد دارم سخنرانی های ( خطبه های نماز جمعه ) مولانا عبدالحمید ( امام جمعه اهل سنت زاهدان ) رو بذارم.

فکر کنم مفید باشه و سعی میکنم که هر هفته به روزش کنم.

امیدوارم که مورد استفاده دوستان قرار بگیره، ان شاالله ...

ضمنأ منتظر نظراتتونم

برای نویسنده این مطلب abdolhamid تشکر کننده ها: 4
CafeWeb (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), TalareDini (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 28.57%
 
نماد کاربر
abdolhamid
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 10, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 9 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0

پستتوسط abdolhamid » دوشنبه ارديبهشت ماه 11, 1391 11:07 pm

اهانت به صحابه، اهانت به مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان است



مولانا عبدالحمید در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان، با تلاوت آیه «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لاَ تَغْلُواْ فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَلاَ تَتَّبِعُواْ أَهْوَاء قَوْمٍ قَدْ ضَلُّواْ مِن قَبْلُ وَأَضَلُّواْ كَثِيرًا وَضَلُّواْ عَن سَوَاء السَّبِيلِ» [مائده: 77] با اشاره به ایام وفات حضرت فاطمه زهرا رضی الله عنها، ضمن بیان برخی از صفات و خصوصیات بارز این شخصیت بزرگ و نمونه، میانه روی و اعتدال را از مهمترین ویژگیهای دین اسلام عنوان کرد و اهانت به ادیان و مذاهب را در هیچ دین و آیینی جایز ندانست.

ایشان ابتدا گفت: رسول اکرم صلی الله علیه وسلم چهار دختر داشت؛ (حضرت رقیه، ام کلثوم، زینب و فاطمه- رضی الله عنهن-) حضرات رقیه و ام کلثوم، یکی پس از وفات دیگری، در نکاح حضرت عثمان رضی الله عنه درآمدند، که بعد از وفات هر دو دختر، پیامبر فرمود: اگر دختر دیگری می داشتم در نکاح عثمان درمی آوردم. حضرت زینب در نکاح  ابی العاص بود، که آنحضرت صلی الله علیه و سلم از ابی العاص رضایت داشت و از اینکه ابی العاص به وعده خود مبنی بر رسانیدن حضرت زینب از مکه به مدینه وفا کرده بود، خرسند بود. حضرت فاطمه زهرا رضی الله عنها، در 15 سالگی در ازدواج حضرت علی رضی الله عنه درآمد.

مولانا عبدالحمید در ادامه به توصیف حضرت فاطمه رضی الله عنها پرداخت و گفت: حضرت فاطمه هم از لحاظ خلقت و هم از لحاظ اخلاق با آنحضرت صلی الله علیه وسلم مشابهت زیادی داشت. آنحضرت صلی الله علیه وسلم همه دختران خود را دوست داشت، اما با حضرت فاطمه محبت خاص و ویژه ای داشت. در صحیح بخاری روایتی آمده است که آنحضرت صلی الله علیه و سلم حضرت فاطمه را سیدۀ زنان بهشتی و حضرات حسن و حسین رضی الله عنهما را سردار جوانان بهشت معرفی کردند. همچنین حدیث دیگری در کتب حدیث با روایت حضرت عائشه رضی الله عنها آمده است که روزی آنحضرت صلی الله علیه وسلم در مرض الوفات، حضرت فاطمه را خواست و دو بار در گوش ایشان چیزی گفت که در مرتبه اول حضرت فاطمه گریه کرد، اما بار دوم که پیامبر در گوش ایشان چیزی فرمود، خندید. حضرت عائشه می فرماید: من بعد از وفات آنحضرت صلی الله علیه و سلم از فاطمه علت را جویا شدم. ایشان فرمود: بار اول که گریه کردم، پیامبر فرمود: این آخرین لحظات زندگی من است و من در همین مریضی وفات می کنم. اما بار دوم که خندیدم، پیامبر در گوش من فرمود که تو اولین کسی هستی که به من ملحق می شوی. و در روایت دیگری آمده است که پیامبر در گوش ایشان فرمود: آیا راضی نیستی که سیدۀ زنان بهسشتی باشی؟ لذا در کتب و منابع اهل سنت مناقب و فضایل صحابه و اهل بیت به تفصیل ذکر شده است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت: متاسفانه امروزه بسیاری از مسلمانان در دنیا دچار افراط و تفریط هستند و این در حالیست که اسلام دین میانه روی و اعتدال است.

وی افزود: مثلا برخی از مسلمانان به طور کلی تصوف و عرفان را رد می کنند و آن را خرافات می دانند. این گروه به راه افراط رفته اند و گروهی دیگر تصوف و عرفان را به دکان تبدیل کرده به مردم تعویذ می دهند، در حالی که عرفان این نیست که فردی برای مردم تعویذ تجویز کند و یا برای درمان درد مردم ورد بخواند. عرفان به معنای پیروی از سنت، قرآن و شریعت است. تصوف به معنای خودسازی و عمل به سنت سیدالمرسلین صلی الله علیه وسلم است. تصوف آن است که انسان همواره به یاد خدا و اصلاح انسانهای دیگر باشد. عده ای به نام تصوف اعمال خلاف شرع انجام داده، دهل می زنند، می رقصند و حتی با ادعای کرامت به خود کارد می زنند. هر عملی که بر خلاف عادت از انسان سر بزند کرامت نیست.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: پیروی از سنت و شریعت دلیل بزرگی انسان است. کتابهای شیخ عبدالقادر گیلانی که یکی از بزرگترین عرفای اسلامی و یکی از اولیا است نیز بر این موضوع تصریح دارند. شیخ احمد سرهندی که به مجدد الف ثانی نیز شهرت دارد دارای هیچگونه عملی که خارج از عادت بشری باشد نبوده است. ممکن است افرادی به شیوه هایی بتوانند کارهای خارق العاده ای انجام دهند. هندوها که مسلمان نیستند گاهی کارهایی انجام می دهند که حتی اروپائیان را متحیر می کنند، اما نمی توان نام اینگونه اعمال را کرامت گذاشت. کرامت در  اخلاص و اتکا به خداوند معنا پیدا می کند.

مولانا عبدالحمید افزود: متاسفانه عده ای به نام تصوف خرافات را در جامعه رواج داده اند. اهل تصوف و عرفان واقعی از اینگونه خرافات بدورند. استمداد و استغاثه از غیر خدا تصوف نیست. تصوف در توحید است. اهل تصوف و عرفان واقعی غرق در توحید و خداشناسی و پیروی سنت و شریعت و عشق به خدا و رسول هستند. پوشیدن عبای دراز و بستن عمامه بلند و جن گیری به معنای تصوف نیست.
وی گفت: در بسیاری مسایل دیگر نیز افراط و تفریط وجود دارد. خداوند در قرآن به اهل کتاب هشدار دادند که در " ای اهل کتاب در دینتان غلو (زیاده روی و افراط) نکنید." انسان نباید در محبت خود نسبت به پیامبران، صحابه و اهل بیت افراط کند. خداوند به نصارا هشدار می دهد که حضرت عیسی بنده و رسول خداست و نه فرزند خداست و نه خود خدا. به یهود نیز هشدار می دهد که حضرت عزیر فرزند خدا نیست، اما متاسفانه اهل کتاب در دینشان غلو کردند. خداوند از مسلمانان می خواهد که به راه افراط و تفریط نروند و در مسیر اعتدال و میانه روی حرکت کنند. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند در تعریف و تمجید از من آنگونه مبالغه نکنید که مسیحیان در حق حضرت عیسی یا یهودیان در حق عزیر کردند و آنان را خدا یا فرزند خدا لقب دادند. بنابراین پیامبر گرامی اسلام هر چند شایسته تعریف هستند اما نباید صفات الهی را که مختص خدا هستند برای ایشان قایل شویم. پیامبر بنده و رسول خداست و این چیزی است که قرآن درباره ایشان می فرماید. هیچ کس نباید صفات ویژه خداوند مانند علم غیب بر بندگان وی قایل شود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: انبیا و صحابه و اهل بیت پیامبر بندگان مقرب و محبوب خدا هستند، اما در هر صورت بنده و نیازمند خدا هستند. صحابه و اهل بیت پیامبر با یکدیگر پیوند بسیار نزدیکی داشته اند. اهل بیت نیز صحابه پیامبر بوده اند که با آن حضرت در حالت ایمان ملاقات کرده اند. نه عقل می پذیرد و نه گفتار مستندی وجود دارد که کسی جرات کند به حضرت زهرا اهانتی روا بدارد. جایگاه حضرت زهرا بگونه ای نبود که مسلمان یا غیر مسلمانی جرات اهانت به ایشان را داشته باشد و جایگاه حضرت علی نیز که به شیر خدا معروف بود آنگونه نبود که کسی به ناموس ایشان اهانت و تعرضی کند. حضرت عمر که در سخت ترین شرایط در زمان هجرت و در جنگهای سختی مانند احد و بدر برای لحظه ای پیامبر را رها نکرد و همراه وی بود امکان ندارد که به فرزند ایشان کوچکترین اهانتی روا داشته باشد. از ساحت بزرگ حضرت زهرا، حضرت علی و حضرت عمر به دور است که چیزهایی را به آنان نسبت دهیم که نه عقل آن را بپذیرد و نه نقلی مستند و معتبر درباره آن وجود داشته باشد. صحابه و اهل بیت با هم بودند و ما نباید آنان را از یکدیگر جدا کنیم. حضرت ابوبکر و حضرت عمر به رشته داری و خویشاوندی با پیامبر افتخار می کردند.

مولانا عبدالحمید افزود: اختلاف نظر حضرت فاطمه با ابوبکر صدیق بر سر میراث پیامبر مسئله ای شخصی نبود، بلکه با استناد به حدیثی از پیامبر که اموال خود را وقف جامعه اسلامی کرده بودند حضرت ابوبکر اختلاف نظری جزئی با حضرت زهرا پیدا کرد و این اختلاف دیدگاه نیز ادامه نیافت. خانواده حضرت ابوبکر از بیماری تا ارتحال حضرت فاطمه در کنار ایشان بودند. و آنگونه که عده ای مطرح می کنند قهری میان این بزرگواران وجود نداشته است. ازواج مطهرات و دختران پیامبر صلی الله علیه وسلم همه جزو اهل بیت هستند. باور اهل سنت بر این است که باید بر اساس قرآن و احادیث نبوی با صحابه و اهل بیت محبت داشته باشیم و بالاترین درجه محبت پیروی از سیره صحابه و اهل بیت و محبتی توام با عمل باشد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: صحابه و اهل بیت با یکدیگر پیوند و ارتباط نزدیک و محبت آمیزی داشتند و مسلمانان نباید پس از آنان با یکدیگر اختلاف داشته باشند و با یکدیگر نزاع کنند. شیعه و سنی هر دو در دایره اسلام هستند و باید اخوت و برادری اسلامی را رعایت کنند. در فقه اهل سنت عزاداری وجود ندارد اما ما به مقدسات برادران اهل تشیع احترام می گذاریم. اما انتظار داریم که به اعتقادات و بزرگان ما اهانت نکنند. ما نیز اهانت به هیچ مسلمانی را جایز نمی دانیم. اهانت به صحابه و یاران با وفای آنحضرت صلی الله علیه وسلم که مورد احترام بیش از یک میلیارد مسلمان اهل سنت هستند، درست نیست. ما با برادران شیعه هم برادری میهنی و هم برادری اسلامی داریم و انتظار داریم که حرمت صحابه در نظام اسلامی و در رسانه ها و مراسمها حفظ شود.

مولانا عبدالحمید گفت: همانگونه که رهبر انقلاب فتوا دادند که اهانت به حضرت عایشه رضی الله عنها و ازواج مطهرات حرام است، از مراجع قم نیز انتظار داریم که از پیروان و مقلدین خود بخواهند که در مراسمشان به صحابه و یاران پیامبر اهانت نکنند. اهانت در هیچ دین و آئینی روا نیست. اهانت نفی برادری و اخوت اسلامی و انسانی است. شیعه و سنی باید در همه جای دنیا به حقوق و آزادی یکدیگر احترام بگذارند و از کینه و عداوت بپرهیزند. در روز قیامت هر انسانی مسئول پاسخگویی به اعمال خود است و هیچ کس را به خاطر اعمال دیگران بازخواست نمی کنند. اخوت و برادری زمانی معنا دارد که به یکدیگر احترام بگذاریم و به اعتقادات یکدیگر اهانت نکنیم. و از مسئولین می خواهیم به حقوق و آزادی اهل سنت در همه جای ایران و حق عبادت خداوند احترام بگذارند.
مولانا عبدالحميد در پايان سخنان خود، فرارسيدن روز شوراهای اسلامی، روز معلم و روز جهانی كارگر را به آنان تبريك گفت و از زحمات همه آنها تشکر نمود.

برای نویسنده این مطلب abdolhamid تشکر کننده ها: 4
CafeWeb (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ModireTalareElmi (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), asra (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 28.57%
 
نماد کاربر
abdolhamid
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 10, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 9 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0

پستتوسط abdolmahdi » چهارشنبه ارديبهشت ماه 13, 1391 5:53 pm

مولانا عبدالحميد فرمود: حضرت ابوبکر اختلاف نظری جزئی با حضرت زهرا پیدا کرد و این اختلاف دیدگاه نیز ادامه نیافت. خانواده حضرت ابوبکر از بیماری تا ارتحال حضرت فاطمه در کنار ایشان بودند. و آنگونه که عده ای مطرح می کنند قهری میان این بزرگواران وجود نداشته است.

اين كلماتي كه نقل مي شود از معتبرترين كتاب بعداز قرآن يعني صحيح بخاري است:
«...فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ، فَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ، وَعَاشَتْ بَعْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سِتَّةَ أَشْهُرٍ، فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا، وَلَمْ يُؤْذِنْ بِهَا أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عَلَيْهَا،»
همانطور كه مشخص است تصريح شده كه شش ماه اين ناراحتي و قهر كردن( هجر بمعناي قهركردن است) ادامه داشت و تا زمان وفات حضرت فاطمه باقي بود حتي دفن شبانه آنحضرت هم متأثر از اين ناراحتي بود.
پس اختلاف نظر جزئي و اينكه قهر كردني در كار نبوده چگونه بااين روايت جور در مي آيد؟!
هميشه حق را بپذير حتي اگر برايت تلخ باشد.

برای نویسنده این مطلب abdolmahdi تشکر کننده ها:
shayan2 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
abdolmahdi
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 139
تاريخ عضويت: يکشنبه دي ماه 17, 1390 12:30 am
محل سکونت: استان مركزي
تشکر کرده: 25 بار
تشکر شده: 35 بار
امتياز: 130

پستتوسط abdolhamid » دوشنبه ارديبهشت ماه 18, 1391 1:28 pm

abdolmahdi نوشته است:پس اختلاف نظر جزئي و اينكه قهر كردني در كار نبوده چگونه بااين روايت جور در مي آيد؟!



السلام علیکم و رحمه الله برکاته

تشکر از شما دوست عزیز

این مسئله بخاطر اختلاف نظری بود که بر سر میراث فدک بین حضرت ابوبکر و حضرت فاطمه روی داد که بعدا حل شد، و حدیث فوق به معنای قهر نیست !!

آنچه که در حدیث فوق آمده که: فَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى مَاتَ!

شارحین حدیث مانند حافظ ابن حجر گفته اند:


«با توجه به روایات دیگری که در این مورد آمده (مانند: فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فِي ذَلِكَ الْمَالِ ) معنی این سخن آنست که حضرت فاطمه بعد از آنکه حضرت ابوبکر فدک را به وی نداد دیگر تا آخر عمر درباره سهم خود از فدک سخن نگفت».


زیرا حضرت ابوبکر وی را با توجه به حدیث نبوی قانع کرده بود و حضرت فاطمه راضی شد.

اگر شرح کامل و تفصیل این مسئله را می خواهید، به کتاب "ابوبکر صديق رضي الله عنه - بررسي و تحليل زندگاني خليفه اول" قسمت " حكم ميراث رسول‌خدا" صفحه 248 مراجعه کنید.



برای نویسنده این مطلب abdolhamid تشکر کننده ها:
Ramin (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
abdolhamid
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 10, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 9 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0

پستتوسط abdolhamid » دوشنبه ارديبهشت ماه 18, 1391 11:29 pm

جمعه؛ روز عبادت و روزی سرنوشت‏ ساز در تاریخ اسلام



مولانا عبدالحمید خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیه « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ» [الجمعة: 9] آغاز کرد و مطالبی پیرامون این روز مبارک بیان نمود.

ایشان در این مورد خاطرنشان کرد: روز جمعه یکی از روزهای بسیار ارزشمند و قابل توجه است. این روز دارای فضایل و برتری‏های بسیار زیادی است و اتفاقات مهمی در این روز رخ داده است؛ جمعه روزی است که خداوند در این روز حضرت آدم علیه السلام را خلق کرد و در همین روز او را از جنت به زمین فرستاد. جمعه روزی است که در آن قیامت بر پا می شود. جمعه یک روز تاریخی و حیاتی است.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: روز جمعه در طول تاریخ اسلام در زمینه نشر اسلام و تقویت مسلمین بسیار سرنوشت ساز بوده است. این روز، روز قیام در مقابل ظلم و جور است. انقلابهای مردمی که به پیروزی رسیده و یا جریان دارد، از این روز در جهت سرنگونی ظلم و استبداد و قیام عدل و انصاف استفاده نموده اند.
ایشان در ادامه افزود: این روز، روز عبادت و روز اقامه نماز جمعه است. اما جای تاسف است که بسیاری از مردم تصور می کنند که این روز، روز تفریح و سیاحت است، در حالی که این روز، روز سیاحت نیست، روز عبادت است. این روز، روز عید و جشن مسلمین و روز گردهمایی مسلمانان است که تجمع مسلمانان در این روز مورد پسند خداوند متعال است. لذا مسلمانان باید، طبق توصیه احادیث، در این روز غسل کرده و از عطر و خوشبویی استفاده کنند و با نشاط کامل برای اقامه نماز جمعه آمادگی نمایند.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به اهمیت ادای نماز جماعت اشاره کرد و گفت: شرکت در نماز جماعت در شریعت بسیار مورد تاکید قرار گرفته است. نماز جماعت "سنت مؤکده" و در نزد برخی از علما "واجب" است. در روایات آمده است که روزی آنحضرت صلی الله علیه و سلم فرمودند: گاهی اوقات قصد می کنم که جوانان را دستور دهم تا هیزم جمع کنند و منازل کسانی را که در نماز جماعت شرکت نمی کنند آتش بزنم. کسی که در نماز جماعت با دیگر مسلمانان شرکت نمی کند، مانند گوسفندی است که از گله جدا شده باشد، و چنین گوسفندی حتما شکار گرگ خواهد شد. مسلمانی که به نماز جماعت اهمیت ندهد نیز شکار شیطان خواهد شد. در احادیث آمده است که دو نماز بر منافقین سخت و دشوار است؛ یکی نماز صبح و دیگری نماز عشاء. لذا کسی که نماز صبح و یا نماز عشاء بر او دشوار باشد، یا اینکه در نماز جماعت شرکت نکند، در او صفتی از صفات منافقین وجود دارد. دروغ، وعده خلافی، عهدشکنی، خیانت در امانت، بدزبانی و فحاشی از صفات منافقین است.
مولانا عبدالحمید گفت: شرکت در نماز جمعه نیز بسیار مهم و حیاتی است و برای تارک نماز جمعه تهدیدهای خطرناکی آمده است. در حدیث آمده است که اگر کسی به صورت مکرر و بدون عذر شرعی، در نماز جمعه شرکت نکند، بر قلب او مهر زده می شود. لذا شرکت در نماز جمعه بسیار مهم است. در حدیثی آمده است که شرکت در نماز جمعه باعث مغفرت گناهان ده روز می شود. کسی که غسل کرده و لباس تمیز می پوشد و برای ادای نماز جمعه حرکت می کند، گویا احرام بسته و برای مناسک حج آماده می شود.


بی حجابی از نشانه های جاهلیت است

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنان خود به مسأله حجاب در جامعه اشاره کرد و گفت: بی حجابی و بدحجابی در شأن یک خواهر مسلمان نیست. مسلمان یعنی کسی که از دستورات شریعت و برنامه های کامل و جامع آنحضرت الله صلی الله علیه وسلم استفاده کرده و پیروی نماید. شایسته زن مسلمان نیست که لباس های قیمتی بپوشد و طلا و جواهرش را برای بیگانگان ظاهر کند.

قرآن عظیم الشأن خطاب به زنان می فرماید:
«ولاتبرجن تبرج الجاهلیة الاولی»

قرآن در نص صریح می فرماید که خواهران زینت خود را جلوی مردان بیگانه ظاهر نکنند. زنانی که عطر می زنند و در بازار به راه می افتند و بوی عطر آنها به مشام مردان بیگانه می رسد، در احادیث بسیار مورد تهدید و نکوهش قرار گرفته اند. اینگونه زنان، زنان بی بند و باری هستند که پایبند مسائل اسلامی نیستند. حیا یکی از شعبه های بزرگ درخت ایمان است. شجره طیبه ایمان هفتاد و اندی شاخه و شعبه دارد، که یکی از بزرگترین شاخه های این درخت "حیا" است.

ایشان در ادامه افزود: تقلیدهای غلط از برنامه های ماهواره ای موجب ترویج بی حیایی و بی حجابی در جامعه شده است. اما باید توجه داشت؛ آنهایی که در حالت نیمه برهنه در برنامه های ماهواره ای ظاهر می شوند افرادی کوتاه فکر و عقب مانده هستند که آثار جاهلیت در آنها وجود دارد. ارزش زن بر خلاف آنچه که در ماهواره ها تبلیغ می شود در برهنگی و بی حیایی نیست، بلکه در کسب علم و دانش و اخلاق است.
وی افزود: زن نمونه و مترقی، زنی است که حضرت زهرا، حضرت عایشه صدیقه، حضرت خدیجه، حضرت مریم و حضرت آسیه- رضی الله عنهن- را الگو و اسوه خویش قرار دهد و با کسب علم و دانش در کنار مردان در جهت پیشرفت جامعه تلاش نماید.
مولانا عبدالحمید در پایان تاکید کرد: برای زن مسلمان ننگ است که حجاب اسلامی را رعایت نکند.




برای نویسنده این مطلب abdolhamid تشکر کننده ها: 3
CafeWeb (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ghazal66 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
abdolhamid
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 10, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 9 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0

پستتوسط abdolmahdi » جمعه ارديبهشت ماه 22, 1391 9:09 am

باسلام و تشکر از شما دوست گرامي جناب عبدالحميد

شما در جواب بنده كه روايت صحيح بخاري را نقل كردم فرمودي:
این مسئله بخاطر اختلاف نظری بود که بر سر میراث فدک بین حضرت ابوبکر و حضرت فاطمه روی داد که بعدا حل شد، و حدیث فوق به معنای قهر نیست !!

زیرا حضرت ابوبکر وی را با توجه به حدیث نبوی قانع کرده بود و حضرت فاطمه راضی شد.


ولي اگر خوب روايت صحيحه را تا آخر بخوانيم در مي يابيم كه وصيت حضرت فاطمه به حضرت علي كه شبانه دفن شود و براي نماز به احدي خبر داده نشود نشان مي دهد كدورت و هجر آنحضرت تا آخر عمر ادامه داشته و راضي نشده اند.دوباره عبارت روايت را ببينيد:

«...فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ، فَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ، وَعَاشَتْ بَعْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سِتَّةَ أَشْهُرٍ، فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا، وَلَمْ يُؤْذِنْ بِهَا أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عَلَيْهَا،»
هميشه حق را بپذير حتي اگر برايت تلخ باشد.
نماد کاربر
abdolmahdi
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 139
تاريخ عضويت: يکشنبه دي ماه 17, 1390 12:30 am
محل سکونت: استان مركزي
تشکر کرده: 25 بار
تشکر شده: 35 بار
امتياز: 130

پستتوسط abdolhamid » يکشنبه ارديبهشت ماه 24, 1391 11:56 am

جامعه صحابه جامعه ای سالم، پویا و نورانی بود



مولانا عبدالحمید در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان با تلاوت آیه «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُّبِينٍ» بعثت آنحضرت صلی الله علیه و سلم را بزرگترین منّت و احسان پروردگار بر بندگانش عنوان کرد و با بیان اینکه جامعه صحابه جامعه ای سالم، پویا و نورانی بود، این جامعه را از مهمترین دستاوردهای بعثت آنحضرت دانست.

مولانا عبدالحمید گفت: الله تعالی بهترین پیامبرش را به سوی ما فرستاد و دین اسلام- دینی معتدل و میانه- را به ما عنایت فرمود. قرآن کریم در توصیف امت اسلامی می فرماید: «وجعلناکم أمة وسطا» و نیز آنحضرت صلی الله علیه و سلم در حدیثی می فرماید: «بعثتُ بالحنفیة السمحاء لیلها و نهارها سواء». لذا امت اسلام امت اعتدال و پیامبر اسلام پیامبر اعتدال و دین اسلام بین افراط و تفریط قرار دارد.

ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: هدف الله تعالی از فرستادن  دین اسلام این بود که در بین جوامع بشری، جامعه ای را بسازد که این جامعه برای جوامع دیگر نمونه و الگو باشد و در تمام زمینه ها اعم از ایمان و عمل و اخلاق بدرخشد؛ جامعه ای که در آن از دروغ، تکبر، خیانت، دورنگی و... خبری نباشد و افراد آن جامعه به تقوا، پرهیزگاری و مکارم و زیبایی‏های اخلاقی متصف باشند، که این جامعه پویا و زیبا در حیات طیبه آنحضرت صلی الله علیه و سلم و به دست نورانی ایشان ساخته شد. آنحضرت صلی الله علیه وسلم افرادی را ساخت که به معنای واقعی به ولایت رسیدند و مکارم اخلاقی به معنای واقعی و کامل در زندگی آنها پیاده شد.

مولانا عبدالحمید ادامه داد: صحابه ای که آنحضرت صلی الله علیه وسلم تربیت کرد در تمام زمینه ها نمونه و الگو هستند. حقوق تمام اقشار جامعه در بین آنها رعایت می شد. در جامعه ای که صحابه زندگی می کردند دروغ و خیانت وجود نداشت و صداقت و امنیت حاکم بود. صحابه و مسلمانان صدر اسلام با یکدیگر بسیار محبت داشتند و در سخت ترین شرایط دیگران را بر خود ترجیح می دادند. خلاصه اینکه جامعه صحابه و جامعه دو قرن بعد از آنها، یک جامعه سالم، پویا و نورانی بود که توسط آنحضرت صلی الله علیه و سلم ساخته شد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامۀ بیان خصوصیات جامعه صحابه خاطرنشان کرد: در جامعه صحابه کسانی که در رأس امور قرار داشتند نیز انسانهای وارسته و تزکیه شده ای بودند. دروغ و خیانت نه از سوی رعیت بود و نه از سوی حاکم. صحابه کسانی بودند که حتی با کفار و دشمنان خود نیز از دروغ و فریب و خیانت کار نگرفتند. در این جامعه فرقی بین عرب و غیرعرب و قریشی و غیر قریشی وجود نداشت و همه آنها از مساوات در حقوق برخوردار بودند. در عهد خلفای راشدین نیز همین وضعیت حاکم بود. حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه، علیرغم پیشنهاد برخی از اطرافیان، اجازه نداد که خلافت به فرزندش عبدالرحمان بن ابوبکر واگذار شود. حضرت عمر رضی الله عنه نیز وصیت کرد که فرزند من عبدالله بن عمر- که فردی شایسته و عالم و عامل به سنت بود- حق شرکت در امر خلافت را ندارد و فقط به خاطر اینکه صاحب عزاست در حد تعزیت می تواند حضور داشته باشد ولی به عنوان خلیفه تعیین نشود. لذا ایشان یک شورای شش نفره را پیشنهاد داد که مسلمانان بعد از مشورت از بین آنها فردی را به عنوان خلیفه تعیین کنند. لذا طبق عقیده اهل سنت فقط پیامبر از جانب الله تعالی تعیین می شود و بعد از پیامبر مردم می توانند خودشان در سرنوشت خود سهیم بوده و خلیفه و رهبری برای خود انتخاب نمایند، و این نظریه و عقیده اهل سنت به آزادی و دموکراسی نزدیکتر است.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: افرادی از صحابه که در رأس امور قرار داشتند با انگیزه الهی و انگیزه خدمت به مردم و احقاق حقوق دیگران این مسئولیت را قبول کرده بودند. در دوران خلافت خلفای راشدین حتی حقوق اهل ذمه و غیرمسلمانان که در مملکت اسلامی زندگی می کردند رعایت می شد. حضرت عمر رضی الله عنه یک مسلمان را به جرم قتل یک ذمی قصاص کرد. یهود و نصاری آزادانه در معابد خود مشغول عبادت بودند و علمای آنها از احترام و حرمت برخوردار بودند. حتی در معرکه جنگ و جهاد نیز اعلام شده بود که مسلمانان و مجاهدین مواظب باشند به عبادتگاهها، علما و افراد کهنسال و خردسال بی حرمتی و ظلمی صورت نگیرد. لذا روزی که مسلمانان بر احکام دین عامل بودند از چنان جامعه ای برخوردار بودند که شیرینی آن تا امروز در کام ما احساس می شود.

مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان خود یادآور شد: خطاب بنده به شهروندان و حاکمان کشورهای اسلامی این است که تنها راه رسیدن به سعادت دنیا و آخرت برگشت به کتاب الله و سنت و دین اسلام است. زیرا، بر خلاف آنچه غربی ها و اروپاییان تبلیغ می کنند، اسلام دین فطرت انسانی است و اگر بشر در مسیر این دین قرار گیرد سالم می ماند و در تمام ابعاد پیشرفت خواهد کرد. دین اسلام توصیه می کند که انسان باید آزاده زندگی کند و به غیر از الله تعالی به هیچ قدرت دیگری وابسته نباشد. صرفاً به الله تعالی وابسته باشد و بر پروردگار توکل نماید و در راه حق از احدی به جز الله تعالی نهراسد.


علاج ناامنی در بلوچستان پاکستان رعایت حقوق همه اقوام به ویژه قوم بلوچ است

مولانا عبدالحمید، در بخش دوم خطبه های نماز جمعه زاهدان با اشاره به مسایل اخیر بلوچستان پاکستان و تاکید بر این نکته که قصد دخالت در مسایل داخلی آن کشور را ندارد گفت: پاکستان یک کشور بزرگ اسلامی و دارای تنوع قومی و مذهبی فراوانی است. وضعیت کشورهایی مانند پاکستان که دارای تنوع قومی و مذهبی و گوناگونی افکار و عقاید هستند، ایجاب می کند که برای رسیدن به وحدت و امنیت ملی و ایجاد همگرایی در جامعه، حقوق همه اقوام و مذاهب را به طور یکسان رعایت کنند. قوم، مذهب و زبانی را بر دیگری ترجیح ندهند. همانگونه که در صدر اسلام رسول گرامی صلی الله علیه وسلم و خلفای راشدین چنین عمل کردند.

مولانا عبدالحمید اظهار داشت: حکومت پاکستان نیز باید حقوق همه اقوام از جمله بلوچهای پاکستان را که در یک منطقه بزرگ و مهم قرار دارند رعایت کند. اگر چه بلوچستان جزئی از کالبد پاکستان است اما از محرومیتهای فرهنگی، اقتصادی و نابرابری رنج می برد. محرومترین نقطه پاکستان که علیرغم برخورداری از معادن غنی و منابع طبیعی ارزشمند، فاقد زمینهای زراعی و امکانات کافی است، منطقه بلوچستان پاکستان است. سطح سواد و معیشت مردم این منطقه بسیار پائین است و دولتهای مرکزی پاکستان به این منطقه کمتر توجه کرده اند. صدای ناامنی و مشکلات از این منطقه به گوش می رسد. بسیاری از مردم به قتل می رسند و ترور می شوند و عده زیادی مفقود شده اند. در خبرها آمده است که مدتی است کویته پاکستان به یک منطقه امنیتی تبدیل شده است و زندگی برای مردم این شهر سخت شده است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: ما بر این باور هستیم که علاج این ناامنی ها ربودن و کشتن انسانها نیست. کشتن از جانب هر گروه، قوم و دولتی باشد، دشمنی به بار می آورد. ما برادرکشی را درست نمی دانیم بلکه معتقدیم که باید با گفتمان مسایل را حل کرد. حقوق همه اقوام و بویژه قوم بلوچ که با مشکلات عدیده ای مواجه هستند رعایت شود و خواسته های آنان تا آنجائیکه ممکن است برآورده شود. از راه سرکوب و کشتن این آتش خاموش نمی شود. ما برای تمامیت ارضی و امنیت پاکستان احترام قایل هستیم. ناامنی کشورهای همسایه ناامنی ماست و ما خود را در نگرانیها و مشکلات آنان سهیم می دانیم.

وی افزود: توصیه ما به همه کشورها و از جمله پاکستان آن است که اقلیتهای قومی و مذهبی را به طور یکسان و به عنوان شهروندان خود ببینند. به قدرت و امکانات سرکوب خود ننازند. برای دنیای دیگران آخرت خود را نابود نکنند. راه حل این مشکلات فقط در گفتمان و مذاکره، رعایت حقوق مردم و خیرخواهی و گذشت است.

مولانا عبدالحمید گفت: اسلام می گوید که همه را باید با یک دید نگریست. رسول گرامی اسلام در صحرای عرفات فرمودند: عرب بر عجم هیچگونه برتری ندارد. ما آرزو می کنیم همه ملتها در سایه حکومتهایشان بدون دغدغه و با آرامش و امنیت و آزادی زندگی کنند. رحمت و بخشایش خداوند برای حاکمانی است که ملتهایشان در آرامش بخوابند و خود برای پاسداری از حقوق ملتشان بیدار باشند.
خدا را بر آن بنده بخشایش است / که خلق از وجودش در آسایش است.




برای نویسنده این مطلب abdolhamid تشکر کننده ها: 3
CafeWeb (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ghazal66 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
abdolhamid
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 10, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 9 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0

پستتوسط shiraz » يکشنبه ارديبهشت ماه 24, 1391 12:04 pm

دستت درد نکنه آموزنده بود :)  :)
نماد کاربر
shiraz
کاربر سایت
کاربر سایت
 
پست ها : 2
تاريخ عضويت: شنبه ارديبهشت ماه 23, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 0 دفعه
امتياز: 0

پستتوسط mosleh » دوشنبه ارديبهشت ماه 25, 1391 10:26 am

سلام دوست عزیز خیلی خوبه که میخواید هر هفته خطبه بنویسید ولی لطف کنید یه کم خلاصه بنویسید
البته اگه بی ادبی نیست.
ممنون
mosleh
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 102
تاريخ عضويت: يکشنبه آذر ماه 27, 1389 12:30 am
محل سکونت: پاوه-سنندج
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 61 بار
امتياز: 10

پستتوسط abdolhamid » دوشنبه خرداد ماه 1, 1391 11:54 pm

السلام علیکم و رحمه الله برکاته

تشکر خدمت شما جناب mosleh و ممنون بابت نظرتون

خواهش میکنم، اختیار دارید برادر عزیز

همون طور که در اول مطلب هم عنوان کردم این مطلب هر هفته یکبار به روز میشه و موضوع مطلب هم خطبه نماز جمعه هست.

فکر نکنم اینقدر طولانی باشه که بخواد خلاصه تر از این بشه که هست !!!

امیدوارم که فانع شده باشین

ممنون از مشارکتتون
نماد کاربر
abdolhamid
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 10, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 9 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0

پستتوسط abdolhamid » سه شنبه خرداد ماه 1, 1391 12:24 am

تفکر در خلقت زمین و آسمان، انسان را به معرفت الهی می رساند



مولانا عبدالحمید خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیه «إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لآيَاتٍ لِّأُوْلِي الألْبَابِ*الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ*رَبَّنَا إِنَّكَ مَن تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ » [آل عمران:190-192] به تاکید قرآن بر تفکر در خلقت زمین و آسمان اشاره کرد و این تفکر را از عوامل حصول معرفت الهی برای انسانها عنوان کرد.
ایشان در ابتدا خاطرنشان کرد: الله تعالی ذاتی عظیم و بزرگ و خالق زمین و آسمان و تمام موجودات است و همه اینها دلایل قدرت پروردگار هستند. الله تعالی خورشیدی آفریده که زمین به این بزرگی و وسعت را نورانی و روشن می کند. شب، روز، دریا و.... همه اینها نشانه های قدرت پروردگار هستند که هر کدام از آنها منافع بسیار زیادی برای انسانها در بر دارند. این ذاتی که این همه مخلوقات بزرگ را آفریده است، دارای چه عظمتی است؟
قرآن عظیم الشأن می فرماید: «و فی الارض آیات للموقنین و فی أنفسکم أفلا تبصرون» در زمین، نشانه های متعددی بر عظمت پروردگار است، البته برای یقین کنندگان. همچنین در وجود خودِ انسان نیز نشانه هایی بر عظمت الله تعالی وجود دارد؛ الله تعالی هر یک از اعضا و جوارح را برای هر کاری به طور مناسب خلق کرده و به بهترین شکل در وجود انسان قرار داده است که هر کدام از آنها باعث زیبایی انسان و نبود آنها باعث معیوب نشان دادن انسان است. الله تعالی به بندگان متذکر می شود که ای انسانها فکر کنید که آن چه ذاتی است که این اعضا را در وجود انسان به طور مناسب خلق کرده است. «فتبارک الله أحسن الخالقین»

مولانا عبدالحمید در ادامه گفت: الله تعالی چیزهایی را خلق کرده است که انسانها هرگز قادر به خلق کردن آنها نیستند. اگر انسانهای امروزی توانسته اند به تکنولوژی دست حاصل کرده و بعضی از وسایل را بسازند، همه آنها از مخلوقات الهی نمونه برداری کرده اند؛ هواپیما را از روی قیافه و حرکات و سکنات پرندگان نمونه برداری کرده اند، زیردریایی و شناورها را از روی ماهیها نمونه برداری کرده اند، در ساختن کامپیوتر و رایانه از مغز انسانی و سیستم مغز انسان، الگوبرداری نموده اند، و...

ایشان در ادامه تاکید کرد: تفکر در نعمتهای الهی و نیز تفکر در خلقت وجودی انسان، فرد را به معرفت الله تعالی می رساند. الله تعالی همواره انسانها را نسبت به تفکر در آیات و نشانه های گوناگون الهی که در زمین و آسمان گسترده شده اند، ترغیب و تشویق می فرماید. افرادی که با وجود همه این نعمتها و نشانه ها، وجود الله تعالی را قبول ندارند، افرادی نادان اند که دچار نارسایی عقلی هستند. همچنین آن دسته از انسانهایی که دیگران را در عبادت با الله تعالی شریک می گیرند، این افراد نیز انسانهایی بی عقل و بی منطق اند. زیرا همه موجوداتی که در دنیا مشاهده می شوند، همه آنها دلایل واضحی بر وجود الله تعالی و وحدانیت این ذات عظیم هستند.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: تفکر در خلقت زمین و آسمان بیانگر این چیز است که الله تعالی ذاتی قوی و بی نیاز است و همه موجودات محتاج و نیازمند الله تعالی هستند. صاحبان قدرت و ثروتی که گمان می کنند نیازی به الله تعالی ندارند، کاملا در اشتباه هستند؛ اگر الله تعالی در یک لحظه این قدرت و ثروت را از آنها بگیرد، چه کسی می تواند به آنها قدرت و ثروت بدهد. لذا همه جهانیان محتاج رب العالمین هستند و باید در مقابل پروردگار سجده کرده و اظهار عاجزی و تعظیم نمایند. آنهایی که ادعای قدرت می کنند، اگر الله تعالی آنها را به یک مریضی معمولی دچار کند، چکار می کنند؛ الله تعالی نمرود و فرعون، که ادعای خدایی و قدرت می کردند، را چگونه خوار ذلیل و نابود کرد. نمرود را با پشه ای از بین برد و فرعون را در دریا غرق کرد. الله تعالی در طول تاریخ قدرت خود را به کسانی که نسبت به ذات الهی احساس استغناء می کنند، نشان داده است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: الله تعالی ذاتی است که مطابق با نیاز بشر در هر زمان، وسایل و اسباب مناسب همان زمان را برای انسان فراهم می کند. بشرِ امروزی به وسایل پیشرفته ای که در حال حاضر موجود است نیاز دارد، همان نیازمندیهایی که بشر دیروز به آنها محتاج نبوده است، و بعدها وسایل پیشرفته تری اختراع خواهند شد که نیاز بشر همان عصر و زمان است، و این الله است که مطابق با نیاز بشر، وسایل را به وجود می آورد. انسانها گمان می کنند که خودشان این چیزها را آفریده اند، اما در واقع اینگونه نیست، بلکه اگر بشر توانسته است به این و سایل دست حاصل کند، همه اینها نتایج راهنمایی ها و قدرت تفکری است که الله تعالی آن را در وجود انسان به ودیعت گذاشته است؛ «وما رمیت إذ رمیت ولکن الله رمی» لذا باید شکر و تعظیم الله تعالی را بجا آورد.

مولانا عبدالحمید در ادامه یادآور شد: خلقت وجودی انسان و دیگر موجودات جهان، دلایل واضحی بر قدرت و عظمت پروردگارند که انسانها باید در آنها فکر کرده و به معرفت الهی دست حاصل کنند و نعمتهای الهی را در حال غفلت استفاده ننمایند، بلکه بیدار و هوشیار باشند. داناترین انسان کسی است که خدا را می شناسد. انسانی که از نعمتهای الهی استفاده می کند، اما در غفلت بسر برده و الله تعالی را نافرمانی می کند، انسانی بی عقل است. قرآن عظیم الشأن کسانی را که در خلقت زمین و آسمان و شب و روز و دیگر نشانه های قدرت الهی می اندیشند و در هر حال به ذکر و یاد الله تعالی مشغول هستند را انسانهایی عاقل و دانا معرفی می کند و می فرماید: «إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لآيَاتٍ لِّأُوْلِي الألْبَابِ*الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»
امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان بخش اول سخنان خود تاکید کرد: انسان باید در نعمتهای الهی بیندیشد و به معرفت الهی دست یافته و نافرمانی الله تعالی را نکند. زیرا نافرمانی الله تعالی در واقع ظلم بر خویشتن است.


دروغ و گزارش‏های غلط به مسئولان و مراجع بزرگترین ضربه را به نظام می زند

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در بخش دوم سخنان خود گفت: شرایط امروز جهان، شرایط حساسی است. دشمنان اسلام که از اسلام گرایی، اسلام خواهی و جنبشهای اسلامی در هراس بودند و می خواستند چراغ اسلام را خاموش کرده و اسلام را از بین ببرند، در رسیدن به مقاصدشان ناکام مانده اند. در گذشته که آمریکا و شوروی به عنوان دو قدرت جهانی با هم در جدال بودند، از مسلمانان در جهاد علیه یکدیگر استفاده می کردند. در زمان حضور شوروی در افغانستان و اشغال این کشور، آمریکائیها مجاهدین را علیه شوروی یاری کردند و تشویق می کردند که باید جهاد کنید زیرا اسلام در خطر است. و در زمانی دیگر که کشوری از سوی آمریکا مورد تهاجم قرار می گرفت، کمونیستها هم از اسلام استفاده کرده و مسلمانان را در جهت اهداف و مقاصد خود تشویق به جنگ می کردند. شرق و غرب همیشه از اسلام استفاده ابزاری کرده اند.
مولانا عبدالحمید گفت: پس از افول شوروی و فروپاشی آن، بیشترین هزینه ها برای خارج کردن اسلام از صحنه صرف شده است. اما خوشبختانه با آغاز خیزشهای اسلامی در کشورهای مختلف و موج اسلام گرایی توطئه های آنها برای از بین بردن اسلام نقش بر آب شد و گاهی اوقات فردی برای خاموش کردن آتشی بزرگ بر روی آن آب می ریزد اما شعله های آتش بزرگتر می شود. دشمنی شرق و غرب با اسلام، مسلمانان را نسبت به هویت اسلامیشان حساس کرده است و با وجود میلیاردها هزینه ای که برای از بین بردن اسلام شده است، موج اسلام گرایی اکنون بسیار فراگیر شده است. اسلام علیه دیکتاتوری، خودکامگی و استبداد به پا خواسته و زیر پرچم آزادی برای رهایی ملتها قیام کرده است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: اسلام مدافع آزادی و مخالف سرسخت استبداد و خودکامگی است. اسلام آزادی بدون افراط و تفریط و حقوق بشر و حتی حقوق حیوانات را بهتر از هر اندیشه دیگری به رسمیت می شناسد و ترویج می دهد. اکنون که دشمنان اسلام در تلاش هستند که میان مسلمانان درگیری و جنگ راه بیاندازند، بزرگترین چیزی که مایه امیدواری آنهاست این است که از مسئله شیعه و سنی و اقوام برای ایجاد اختلاف و جنگ میان مسلمانان بهره برداری کنند. می خواهند اقوام مختلف را با یکدیگر درگیر کرده و میان آنها دشمنی ایجاد کنند. تحریک مسلمانان بر سر اختلافات ارضی، اختلافات مذهبی و درگیریهای منطقه اى در این راستا برنامه ریزی و اجرا می شوند. به شیعیان می گویند که شما از سوی اهل سنت در خطر هستید و به اهل سنت می گویند که شیعیان بزرگترین خطر برای شما هستند. آثار این سیاست تفرقه افکنی امروز در میان مسلمانان دیده می شود. حتی خیزشهای اخیر اسلامی که برای آزادی صورت گرفتند رنگ مذهبی پیدا کرده اند و اگر به سوی مذهبی شدن پیش بروند با چالش مواجه خواهند شد. در ایران نیز دشمن تلاش می کند تا از مسایل مذهبی به سود خود بهره برداری کند. شیعه را به گونه ای علیه سنی و سنی را علیه شیعه تحریک می کند. فردا آمریکا نیز مستقیما وارد صحنه خواهد شد، زیرا منافع زیادی در این منطقه دارد. متاسفانه افراطیون شیعه و سنی به این مسایل دامن زده و آب به آسیاب دشمن می ریزند. من به مردم، مسئولین کشوری و منطقه ای و مدیران مناطق سنی نشین و حتی علما و مراجع هشدار می دهم که نباید به گونه ای عمل کنیم که دشمن بتواند مقاصد خود را از طریق ما دنبال کرده و به پیش ببرد. گاهی اوقات ما می شنویم که برخی از مراجع محترم نسبت به خطر وهابیت هشدار می دهند و ما از این گزارشهای غلط واقعا حیرت زده می شویم. بزرگترین ضربه ای که به نظام و انقلاب وارد می شود از اینگونه دروغها و گزارشهای غلطی است که به مراجع و مسئولان نظام ارایه می شود.

مولانا عبدالحمید افزود: عده ای از افراد مغرض در مناطق سنی نشین این گزارشهای ساخته و پرداخته ذهن خود را برای مسئولان و مراجع ارسال می کنند و ما از خداوند متعال می خواهیم شر اینها را از سر ما کوتاه فرماید. این افراد با انگیزه ایجاد اختلاف و امنیتی کردن منطقه برای اعمال فشار بیشتر بر مردم منطقه، خطر و تهدیدی را که اساسا وجود ندارند به مسئولان و مراجع گزارش می دهند تا آنها را تحریک کرده و اختلاف ایجاد کنند. مردم و دولتمردان باید هوشیار باشند و جلوی گزارشهای کذب و غلط را بگیرند. باید جلوی سایتها و نشریات افراطی و قوم گرا که از مسیر اعتدال خارج می شوند و دست به توهین و افترا می زنند، گرفته شود. متاسفانه چنین تدبیری در استان ما وجود ندارد و با این افراطیون برخوردی صورت نگرفته است. میدان دادن به افراطیون موجب ایجاد ناامنی در منطقه می شود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به وقایع اخیر شهرستان سرباز گفت: مسایل اخیر سرباز و دستگیری عده ای از علمای این منطقه موجب نگرانی مردم شده است و حدود یکصد تن از علما با نوشتن نامه ای به برخی از مسئولین، خواستار آزادی علمای بازداشت شده و دقت بیشتر در بررسی این موضوع شدند تا خون هیچکس پایمال نشود.
ایشان افزود: قاتل مرحوم مولوی جنگی زهی که از علمای منطقه بوده و به شهادت رسیده است، هر کسی که باشد باید دستگیر شده و به مجازات شرعی و قانونی برسد، اما تا زمانی که موردی به اثبات نرسیده است نباید با ظن و گمان اقدام به دستگیری برخی از علما نمود و باعث نگرانی مردم شد. جریانی که اخیرا در سرباز بوجود آمد نشان داد که احساسات مردم جریحه دار شده است و باید مسئولین قضایی، امنیتی و سیاسی بیشتر تدبیر کنند و با تبعیض، نابرابری و بی عدالتی از جانب هر کسی که باشد برخورد کنند. مجازات عامل یا عوامل جنایت نباید به گونه ای باشد که موجب بروز مشکلات بزرگتری در منطقه شود، تا زمینه سوء استفاده دشمن از این مسایل فراهم نشود. زمانی که فردی به قتل می رسد حتی اگر مخالف دولت هم باشد، دولت موظف است عادلانه موضوع را بررسی و قاتل را مجازات کند و نباید تبعیضی در اجرای عدالت وجود داشته باشد. در بسیاری از موارد افرادی به قتل رسیده اند و با گذشت سالها قاتلان آنها دستگیر نمی شوند و این باعث می شود تا افرادی از طرف قوم اسلحه به دست گرفته و در صدد انتقام بر می آیند و با انگیزه قصاص افراد دیگری را می کشند، در حالی که این وظیفه دولت است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت: کسانی که از بیت المال برای اجرای عدالت، برابری، برادری و تامین امنیت حقوق می گیرند نباید اجازه دهند مسایل بگونه ای پیش بروند که موجب بروز اختلاف قومی و طایفه ای شوند. ما نیز وظیفه خود می دانیم که نگذاریم دشمن از این مسایل سوء استفاده کند و آتش ناامنی و تفرقه در منطقه برافروخته شود. قویترین اقوام و نظامها با اختلاف دچار مشکل و ضعف می شوند و آسیب می بینند. با هفته وحدت و همایشهای تقریب و شعار وحدت، ما به وحدت نمی رسیم، بلکه در عمل باید وحدت اسلامی را محقق کنیم. ما می توانستیم با کمترین هزینه و اندکی تدبیر از طریق اجرای عدالت و مساوات، ایران را به نمونه واقعی وحدت و برادری اسلامی تبدیل کنیم.




برای نویسنده این مطلب abdolhamid تشکر کننده ها:
CafeWeb (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
abdolhamid
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 10, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 9 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0

پستتوسط abdolhamid » دوشنبه خرداد ماه 8, 1391 2:23 pm

"نفس"، "شیطان" و "دنیا" سه دشمن هستند که ایمان و اسلام فرد را هدف قرار می دهند



مولانا عبدالحمید در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان از "نفس"، "شیطان" و "زیبایی دنیا" به عنوان سه دشمن خطرناک یاد کرد که ایمان و اسلام افراد را هدف قرار داده و همواره در صدد گمراه کردن انسان و بازداشتن او از عبادت و بندگی الله تعالی هستند.

ایشان در این زمینه خاطرنشان کرد: شیطان که دشمنی ذاتی و دیرینه ای با انسانها دارد، قسم یاد کرده است که انسانها را گمراه می کند. "نفس أماره" نیز که از شیطان هم خطرناکتر است، دومین دشمن انسان است که باعث گمراهی و انحراف او از مسیر حق می شود. نفس أمّاره به کثرت انسان را به سوی گناه و معصیت دعوت می دهد و با انجام کارهای نیک و طاعت پروردگار مخالفت می کند.

مولانا عبدالحمید ادامه داد: سومین دشمن انسان، "دنیا و زیبایی‏های آن" است؛ دنیایی که هزاران نفر را با زرق و برق، و امکانات و پست و مقام و زیبایی های خود فریب داده و راهی جهنم نموده است. دنیا با زرق و برق خود می خواهد محبت خود را در قلب ما بکارد و محبت الله را از قلب ما بیرون کند. دنیا می خواهد که انسان از راههای مختلف، از جمله دروغ و قسم دروغین و مکر و حیله، به مال و منال و زیبایی‏های دنیا دست حاصل کرده و در این مسیر الله تعالی را از خود ناراض کند و در آخرت به آتش جهنم دچار شود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزود: باید توجه داشت که تنها شیاطین جنی باعث گمراهی انسان نمی شوند، بلکه شیاطین انسی نیز هستند که به مراتب از شیاطین جنی خطرناکتراند و باعث گمراهی انسان می شوند. شیاطین جنی و انسی می خواهند که انسان نافرمانی الله تعالی را انجام بدهد. اما انسان باید با تمام این شیاطین و دشمن‏ها مبارزه کند، به همین خاطر قرآن عظیم الشأن انسان را مبارز و مجاهد معرفی می کند و می فرماید:
«والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» و بالاترین جهاد، جهاد با نفس است؛
«والمجاهد من جاهد نفسه فی طاعة الله» مجاهد واقعی کسی است که با نفس اماره بجنگد و بر نفس غلبه حاصل کند و از او در مسیر طاعت و بندگی الله تعالی کار بگیرد.
با شیطان مبارزه کند و همانطور که الله تعالی او را از درگاهش راند و طرد کرد، انسان نیز او را از خود براند و ناامید کند. مجاهد واقعی کسی است که دنیا را از قلبش بیرون کند و محبت الله و رسول و محبت دین و صالحین را در قلبش جای دهد.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان به اهمیت اعمال نیک در ماه رجب اشاره کرد و گفت: در ماه رجب به هر اندازه که برای شما میسر است روزه بگیرید. روزه گرفتن در ماه رجب و شعبان و رمضان، و نیز روزه گرفتن در روزهای دوشنبه و پنجشنبه که در احادیث توصیه شده است، همه اینها در راستای جنگ با نفس و شیطان است. هیچ عبادتی مانند روزه در شکستن نفس تاثیر ندارد.

ایشان "نماز" و "ذکر" را از دیگر عوامل مبارزه با نفس عنوان کرد و خاطرنشان نمود: انسان با ادای نماز تکبر و سرکشی نفس را می شکند. با ادای نماز در وجود انسان تواضع و عبدیت و بندگی پیدا می شود. با ذکر الله تعالی و تلاوت قرآن نیز انسان به الله تعالی نزدیک می شود. پرداختن زکات و صدقات نیز باعث تزکیه نفس شده و از این طریق حرص و طمع و افراط در محبت مال از وجود انسان زدوده می شود.

مولانا عبدالحمید افزود: مبارزه با نفس و شیطان و زمینه محبت و نزدیکی با الله تعالی را فراهم نمودن همه اینها با طاعت  و بندگی الله تعالی امکان پذیر است، زیرا الله تعالی که از تمامی ضعفها و خصوصیات انسان آگاهی کامل دارد، این مسیر را برای اصلاح و تزکیه او تعیین کرده است. لذا نباید از راه الله تعالی و از تزکیه و اصلاح خود و نیز از مکر نفس و شیطان و فریب دنیا غافل باشیم. زیرا همه اینها دشمنان ما هستند که دین و ایمان و اسلام ما را هدف قرار داده اند و می خواهند ما را از الله تعالی دور کنند. بنابراین برای مقابله با این دشمن‏ها باید از تمام اعمال و نیکی‏ها در طول سال بهره برداری نمود. زیرا کسی که طالب بهشت و رضامندی الله تعالی است و می خواهد به سعادت و کامیابی برسد و بندۀ ربانی و صالحی باشد، نباید از خود سستی و ضعف نشان داده و در غفلت بسر ببرد زیرا بزرگترین خطری که انسان را تهدید می کند غفلت است. کسی که می خواهد به خدا برسد باید برای طی این مسیر، توشه ای فراهم نماید، که توشه انسان در این راه ایمان و عمل نیک است. اما آمادگی و توشه من و شما کم و ضعیف است. لذا باید قبل از اینکه بر ما نماز جنازه بخوانند و ما را در قبر بگذارند و فرصت ذکر و یاد خدا و طاعت و عبادت و انفاق و دیگر اعمال نیک را نداشته باشیم، از این فرصت‏ها استفاده کنیم.
مولانا عبدالحمید رسیدگی به مساکین و مستمندان و زندانیانی که برای مبالغی کم در زندان هستند، و نیز رسیدگی به مدارس و مساجد را از موارد بارز انفاق فی سبیل الله دانست.


نه آمریکا برای افغانستان دل می سوزاند و نه چین و روسیه برای ما


مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در ابتدای بخش دوم خطبه‌های نماز جمعه این هفته اهل سنت زاهدان به موضوع پیمان استراتژیک افغانستان با آمریکا و آلمان پرداخت و گفت: کامیابی و استحکام هر نظامی در گرو سیاستهای درست یک نظام حکومتی است. اگر نظامی در دنیا سیاست درستی داشته باشد نیازی به امضای هیچگونه پیمانی با دولتهای قدرتمند تسلیحاتی و اقتصادی در دنیا ندارد.
مولانا عبدالحمید گفت: قدرتهای جهانی همه به دنبال منافع خود هستند. نه آمریکا برای افغانستان دل می سوزاند و نه چین و روسیه برای ما. اساسا همه دولتها باید به دنبال تامین منافع ملتهای خود باشند. نظامی در دنیا مستحکم خواهد بود که بتواند رضایت و خشنودی ملت خود را به دست بیاورد و با مخالفان خود به گفتمان بنشیند و مشکلات خود را با آنان از طریق گفتمان و مصالحه حل کند. هیچ نظامی حتی اگر اسلامی باشد با قدرت سلاح و نظامی‌گری پایدار نمی ‌ماند. تفاوتی نمی کند که یک نظام حکومتی مذهبی باشد یا دموکراتیک و لائیک و یا هر سیستم دیگری، با زور و لشکرکشی نمی‌تواند به بقای خود ادامه دهد. افغانستان نیز از این قاعده مستثنی نیست. بقای حاکمیت افغانستان نیز نه در گرو اینگونه پیمان‌ها بلکه در گرو جلب رضایت و تامین رفاه و آسایش مردم و برقراری امنیت در این کشور توسط دولتمردان آن است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: ما سرنوشت حکومت‏های دیکتاتوری در مصر و یمن را دیدیم و در سوریه و بحرین نیز می‌بینیم. سایر حکومت‏های دیکتاتوری نیز همواره از ملتهایشان در هراس هستند و مردم نیز در اینگونه کشورها همیشه در نگرانی و آشفتگی به سر می‌برند. ملتها باید در دنیا آزاد باشند. حکومتها به حرف ملتهایشان توجه کنند. استحکام افغانستان نیز با حمایت از غرب و شرق میسر نمی‌شود. بلکه این کشور باید حمایت مردمی را جلب کند. دولت افغانستان باید با کسانی که در مخالفت با حضور آمریکا و غرب در این کشور اسلحه به دست گرفته‌اند مذاکره کند.
مولانا عبدالحمید افزود: افغانستان نه متعلق به غرب و روسیه و چین، بلکه متعلق به ملت افغانستان است. اختلاف ملت افغانستان یک اختلاف داخلی است و باید دولتمردان و مخالفین با سعه صدر با یکدیگر بنشینند و به مصالحه و آشتی ملی دست پیدا کنند. ملتهایی مانند ایران، افغانستان و پاکستان ملتهای شجاعی هستند و اگر گرفتار اختلافات درونی نشوند هیچ نیازی به پیمان‌های استراتژیک با هیچ کشوری ندارند. افغانستان و سایر کشورها بدانند که از راه کشتن و اعدام و خشونت نمی‌توان بر دل ملتها مسلط شد. بگیر و ببندها و اعدام و کشتار، دشمنی و کینه به بار می‌آورد. هفته گذشته درباره پاکستان نیز به همین مسئله اشاره کردم که دولت و مخالفین با یکدیگر بنشینند و مسایلشان را از طریق گفتگو حل کنند. نیروهای خارجی نباید در کشورهای اسلامی بمانند و در مسایل آنها دخالت کنند.


تراشیدن ریش زندانی‌ها خلاف اسلام و یک عمل طاغوتی است

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان گفت: از زندان‌ها گزارش‌هایی به دست ما رسیده است که به زور ریش زندانی‌ها را می‌تراشند یا کوتاه می کنند. این کار خلاف اسلام و شریعت است. این شیوه ماموران طاغوت در زمان شاه بود که حتی محاسن رهبر انقلاب را در زندان بیرجند قطع کردند. آنها هنگامی که علما را دستگیر می‌کردند ریش علما را می‌تراشیدند. خدا می‌داند زمانیکه ریش رهبر انقلاب را در زندان کوتاه کرده‌اند چه در دلشان گذشته است.

ايشان افزود: متاسفانه برخی از آثار طاغوت در کشور ما باقی مانده است. ریش در اسلام یک سنت نزدیک به واجب است و برخی از علما بر وجوب آن تاکید کرده‌اند. اما ما می‌گوییم که ریش حداقل سنت موکده است.
مولانا عبدالحمید گفت: اگر کسی ریش نمی‌گذارد این را به حساب سستی آن فرد می‌گذاریم، اما وقتی کسی ریش می‌گذارد چگونه مامور جمهوری اسلامی به خود جرات می‌دهد ریش او را قطع کند؟! وقتی رهبر انقلاب، مراجع و علمای شیعه و سنی ریش می‌گذارند چرا باید ریش یک زندانی قطع شود.
وی افزود: انتظار ما از مقامات نظام اسلامی و بویژه رئیس محترم قوه قضائیه این است که اجازه ندهند در زندان‌ها ریش زندانی‌ها مانند دوران طاغوت تراشیده شود، در حالی که فرهنگ ریش گذاشتن، ریشه شرعی و اسلامی داشته و سنت حضرت رسول صلی الله علیه وسلم است.

مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود با اعلام اینکه مراسم سالانه فارغ التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان در تاریخ 27 رجب (29 خرداد 1391) برگزار می شود و نیز با تاکید بر این نکته که این مراسم، صرفاً دینی و معنوی بوده و سیاسی نیست، از تمامی مردم خواست تا ضمن دعای خیر در جهت هر چه بهتر و معنوی تر برگزار شدن این مراسم، با کمک‏های نقدی و غیرنقدی خویش برگزارکنندگان این مراسم دینی و معنوی را مساعدت نمایند.    







برای نویسنده این مطلب abdolhamid تشکر کننده ها: 3
CafeWeb (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ghazal66 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
abdolhamid
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 10, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 9 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0

پستتوسط abdolhamid » دوشنبه خرداد ماه 15, 1391 12:16 pm

بسم الله الرحمن الرحیم

عمل نیک، لازمه حیات طیبه است




مولانا عبدالحمید خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیات «مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ*مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ» [النحل:96-97] آغاز نمود و انجام عمل نیک را لازمۀ رسیدن به حیات پاک و طیبه در دنیا، و سعادت و کامیابی در آخرت دانست.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: قرآن عظیم الشأن با پیامهای انسان‏ ساز و رسای خود، انسان را دعوت داده و هشدار داده است که آنچه در نزد شماست در شرف فنا هستند و آنچه در نزد الله تعالی است باقی است. از محتوای آیات تلاوت شده چنین معلوم می شود که الله تعالی به انسانها دو چیز عنایت کرده است؛ یکی مربوط به این دنیاست و دیگری متعلق به جهان آخرت است. یکی نعمتهایی است که الله تعالی در دنیا به ما عنایت فرموده است. الله تعالی در مورد نعمتهای دنیوی می فرماید، نعمتهایی  که در نزد شما قرار دارد از قبیل؛ زبان، چشم، گوش، دست و پا، سلامتی، جوانی، مال و دارایی دنیا، اقرباء و خویشاوندان و دیگر نعمتهای دنیوی فانی هستند و از بین می روند. لذا کسی که به این نعمتهای فانی و زوال پذیر دنیا دل بسته است، انسان عاقلی نیست، زیرا او همواره با چشم سر فناپذیری دنیا و نعمتهای آن را مشاهده می کند.

ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: پیام فناپذیری نعمتهای دنیا این است که ای انسان، از این نعمتها در راه سعادت و ذخیره آخرت خود استفاده کن. سرمایه دار باید این مال را در راه صحیح و نیک مصرف کند، زیرا بعد از مرگ او این مال برای دیگران می ماند. اما اگر همین مال دنیا که فناپذیر است را برای آخرت مصرف نماید، این مال به عنوان عمل نیک او برایش ذخیره شده و باقی می ماند. انسان باید از نعمتهای الهی در جهت رضامندی الله تعالی و ذخیره آخرت استفاده نماید. از نعمت جوانی، سلامتی و قدرت و نیرویی که الله تعالی در اختیار انسان گذاشته است، قبل از اینکه این نعمتها از بین بروند، استفاده کنیم. کسی که مال خود را در راه الله تعالی صدقه می کند، این مال در نزد الله تعالی می ماند و ذخیره می شود.

مولانا عبدالحمید گفت: چیزی که از انسانها در نزد الله تعالی می ماند "عمل صالح" است، و رسیدن به حیات طیبه و پاک در دنیا نیز از مسیر عمل نیک و صالح امکان پذیر است. انجام اعمال نیک سبب یک زندگی زیبا، گوارا و بی غلّ و غش است. قرآن عظیم الشأن در ادامۀ ترغیب به انجام عمل نیک، که لازمه حیات طیبه است، تاکید می کند که برای انجام اعمال نیک، از شرّ شیطان به الله تعالی پناه ببرند و کسانی که اعمال نیک انجام می دهند و بندگان صالحی هستند، از شرّ شیطان محفوظ می مانند و شیطان نمی تواند آنها را گمراه کند؛
«إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» [النحل:99]


کشتار "حوله" اقدامی وحشیانه و غیرقابل تحمل است

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دوم سخنان خود با اشاره به کشتار وحشیانه اخیر در منطقه "حوله" از توابع استان حمص در سوریه، این کشتار را "عملی وحشیانه" و "غیرقابل تحمل" دانست.
وی در این مورد گفت: شهر حمص قربانی‏ها و تلفات زیادی داده است. اما آنچه که در مورد کشتار در منطقه "حوله" در اینترنت و ماهواره آمده است، صحنه های بسیار دلخراش و آزاردهنده ای است. در این منطقه جمعی از کودکان به صورت دست جمعی و به طرز بسیار وحشیانه ای قتل عام شده و ذبح شده اند. دیدن این صحنه ها غیرقابل تحمل است. این کودکان به چه جرمی کشته می شوند؟!

«وَإِذَا الْمَوْؤُودَةُ سُئِلَتْ*بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ» اینکه این کودکان معصوم و بیگناه که قابل نوازش و ترحم هستند، به این شیوه قتل عام شوند، این نهایت خوی درندگی و قساوت است. هیچ وجدان بیدار و انسانی که مقداری کمی هم وجدان داشته باشد نمی تواند چنین صحنه هایی را تحمل کند.

مولانا عبدالحمید در ادامه ضمن انتقاد شدید از سکوت مجامع بین المللی در قبال چنین وقایعی، خاطرنشان کرد: جای تعجب است که سازمان ملل و حکومت‏های توانمند و رهبران دنیا و جامعه جهانی این صحنه ها را، که در واقع نوعی نسل کشی است، ببینند و سکوت اختیار کنند و در صدد چاره اندیشی جدی بر نیایند. همچنین جای تعجب است که فرد مسلمان چنین صحنه هایی را ببیند و اشکش جاری نشود و دست به دعا برندارد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: دعا کنید که الله تعالی پوزه کسانی که دست به این اقدام وحشیانه زده اند را به خاک بمالد و ریشه آنها را بکند و آنها را از صحنه تاریخ محو بگرداند.

مولانا عبدالحمید در پایان با یادآوری نزدیک شدن مراسم فارغ التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان، با بیان اینکه همکاری در هر چه بهتر برگزار شدن این مراسم اجر جهاد فی سبیل الله را دارد، از تمامی مردم خواست که از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نورزند.




برای نویسنده این مطلب abdolhamid تشکر کننده ها: 2
CafeWeb (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
abdolhamid
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 10, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 9 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0

پستتوسط abdolhamid » يکشنبه خرداد ماه 21, 1391 2:47 pm

بسم الله الرحمن الرحیم

مؤمنین واقعی برای رسیدن به رضامندی الله تعالی از دادن مال و جان پروایی ندارند




مولانا عبدالحمید خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیات « إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ * التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدونَ الآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ » [ توبه: 111-112] آغاز نموده و قربانی مالی و جانی در راه الله تعالی را از مهمترین خصوصیات مؤمنین واقعی برشمرد.

ایشان در ابتدا خاطرنشان کرد: آیاتی که تلاوت شد در سوره مبارکه توبه است که در این سوره الله تعالی مسایل جهاد فی سبیل الله را بیان کرده است. شرایط اسلام در ابتدای ظهور اسلام به نحوی بود که  تنها راه حفاظت از دین و دفاع از سیدالمرسلین دادن قربانی مالی و جانی بود. مفسرین در مورد این آیه می فرمایند که این آیه در مورد بیعت عقبه نازل شده است. در بیعت اول شش نفر از مردم مدینه خدمت آنحضرت صلی الله علیه وسلم آمدند و آنحضرت آنها را به سوی اسلام دعوت داد و آنها این دعوت را پذیرفتند و در دومین بیعت، دوازده نفر حضور داشتند که آنها نیز اسلام را پذیرفتند و پس از آن پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم آنها را به عنوان نماینده و داعی به سوی اهل مدینه فرستاد. پس از مدتی که اسلام در حال رشد در مدینه بود، مردم مدینه از آن حضرت صلی الله علیه سلم درخواست قاری قرآن کردند و پیامبر اکرم نیز تعدادی از قاریان، که حضرت مصعب بن عمیر نیز از جمله آنها بود، را به مدینه منوره فرستاد.  

مولانا عبدالحمید در ادامه گفت: اسلام به تدریج در بین اهالی مدینه منوره گسترش یافت و در مدینه منوره شورشی اسلامی به وجود آمد، به طوری که حدود یکسال بعد، هفتاد نفر از مردم مدینه برای پذیرفتن اسلام و بیعت با آنحضرت در همان محله عقبه، حضور یافتند. مسلمانان مدینه از پیامبر درخواست کردند که شما در مکه در رنج و مشکلات هستید، یاران شما سختی را تحمل می کنند، تعدادی از آنها به حبشه هجرت کرده اند. لذا شما مدینه را به عنوان دارالهجرة انتخاب کنید و ما همانطور که از ناموس و مال و جان‏مان دفاع می کنیم، به همان قوت از شما حفاظت و دفاع خواهیم کرد. وقتی مردم مدینه از آنحضرت پرسیدند که الله تعالی در مقابل دفاع از دین و پیامبرش به ما چه چیزی عنایت می کند؟ آنحضرت فرمودند که الله تعالی به شما بهشت را عنایت می کند.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در تشریح آیه تلاوت شده خاطرنشان کرد: الله تعالی در این آیه می فرماید:
«إن الله اشتری من المؤمنین أنفسهم و أموالهم بأن لهم الجنة» الله تعالی می فرماید من جان و مال اهل ایمان را خریدم و در مقابل بهشت و جنات فردوس را به آنها فروختم. الله تعالی در ادامه می فرماید: « فاستبشروا ببیعکم الله بایعتم به» به چنین معامله ای سودمند که انجام دادید خوشحال و خرسند باشید. شما مال و جان فانی را دادید و در مقابل بهشت جاودانه و ماندگار را خریداری کرده اید.

مولانا عبدالحمید در ادامه افزود: صحابه رضوان الله علیه اجمعین حقیقتا سوداگران واقعی رضامندی الله تعالی بودند. آنها با خدا معامله کرده و رضامندی او را خریداری کردند. «ومن الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله» چه خوش نصیب اند انسانهایی که نفسشان را در مقابل رضایت الله تعالی می فروشند. جهاد در راه الله تعالی با مال و جان صورت می گیرد. صحابه آنحضرت که به مدینه منوره هجرت کردند مال و جان را قربان کردند. مؤمنین واقعی برای رسیدن به رضامندی الله تعالی از دادن مال و جان پروایی ندارند. تربیت یافتگان مکتب نبوت این تجارت سودمند را انجام دادند و رضامندی الله تعالی و بهشت را خریداری کردند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامۀ تشریح آیات مذکور افزود: الله تعالی در ادامه صفات کسانی که این تجارت را انجام دادند را مورد تذکره قرار می دهد؛
{التائبون} آنها کسانی هستند که همواره به توبه و استغفار مشغولند و به کثرت توبه می کنند. {العابدون}آنهایی که به کثرت عبادت الله تعالی را انجام می دهند. صحابه چنان به کثرت الله تعالی را عبادت کردند که قرآن در توصیف آنها می فرماید: «تراهم رکعا سجدا یبتغون فضلا من الله و رضوانا» {الحامدون} آنها به کثرت تعریف و تمجید الله تعالی را بیان می کنند. خداوندی که تمام آنچه که انسانها دارند، از آنِ اوست. {السائحون} از دیگر خصوصیات آنها این است که به کثرت روزه می گیرند و به گرفتن روزه علاقه زیادی دارند. آنها روزهای دوشنبه و پنجشنبه، ماهی سه روز، و ایام بیض را روزه می گیرند. در روایت آمده است که حضرت داود علیه السلام یک روز را روزه می گرفت و یک روز را می خورد. لذا بندگان الهی بسیار به روزه اهمیت می دادند، زیرا روزه انسان را مقاوم می گرداند و نفس را مغلوب می کند و همین زیر پا گذاشته شدن نفس، از مهمترین فواید روزه است. شیطان نیز در مقابل انسان روزه دار عاجز می ماند و دلیل اینکه در ماه رمضان شیاطین در غل و زنجیرند نیز همین است.

مولانا عبداالحمید ادامه داد:
از دیگر صفات مؤمنین {الراکعون الساجدون} است که به کثرت رکوع و سجده می کنند، یعنی به کثرت نماز می خوانند. آنحضرت، صحابه و مسلمانان صدر اسلام هر گاه کوچکترین فرصتی برایشان حاصل می شد، بلافاصله به نماز مشغول می شدند. {الامرون بالمعروف و الناهون عن المنکر} مشتریان و خریداران بهشت علاوه بر اینکه خودشان بر احکام الهی عمل می کنند، دیگران را نیز به سوی خیر دعوت می دهند و در فکر اصلاح جامعه هستند.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه یادآور شد: اینها صفات کسانی است که مال و جان خود را امانت پروردگار در دست خود می دانند و صحابه رضوان الله علیهم اجمعین مصداق واقعی این آیات هستند. خداوند متعال در تذکره صحابه در جایی از قرآن می فرماید: «لَقَد تَّابَ الله عَلَى النَّبِيِّ وَالْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي سَاعَةِ الْعُسْرَةِ مِن بَعْدِ مَا كَادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍ مِّنْهُمْ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ» [توبه: 117] صحابه در واقعه تبوک، که هوا بسیار گرم بود، امکانات و وسایل کافی نیز در اختیار نداشتند و فصل برداشت میوه ها نیز فرارسیده بود، برای مقابله و جنگ با بزرگترین قدرت آن زمان (روم) به راه افتادند و مسافت 750 کیلومتر را طی کردند و با لشکر روم جهاد نمودند و الله تعالی پیروزی را نصیب آنها گردانید.
مولانا عبدالحمید در پایان ضمن ابراز تاسف از ضعف ایمانی مسلمانان امروزی در زیمنه قربانی دادن مالی و جانی در راه الله تعالی، نمازگزاران را به این مهم تشویق و ترغیب نموده و بر کثرت عبادت الله تعالی تاکید کرد.



برای نویسنده این مطلب abdolhamid تشکر کننده ها: 2
CafeWeb (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
abdolhamid
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 10, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 9 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0

پستتوسط abdolhamid » پنج شنبه تير ماه 29, 1391 9:40 pm

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام خدمت تمامی خواهران و برادران گرامی، مشکلی برام پیش اومد، یه مدت نبودم. سعی میکنم مطالب عقب افتاده رو کامل بفرستم.


مسیر جهنم، مسیر شیطان و نفس اماره است




مولانا عبدالحمید خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ» [التحریم:6] و قرائت حدیث «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» آغاز نمود.

ایشان در این زمینه خاطرنشان کرد: الله تعالی در قرآن عظیم الشأن خبر داده است که پیش روی هر انسانی دو چیز قرار داده است، یکی بهشت است که پهنای آن از زمین و آسمان بیشتر است و بندگان مصلح و مطیع پروردگار در آن مورد میهمان نوازی قرار می گیرند. در بهشت نعمتهایی موجود است که نه چشمی دیده، نه گوشی شنیده و نه در تصور کسی آمده است و این نعمتها جایزه و پاداش کسانی است که به فرمان و دستورات الهی گوش فرا داده و به آنها عمل می کنند.

مولانا عبدالحمید ادامه داد: الله تعالی در قرآن همچنین ذکر جهنم را به میان آورده است؛ آتشی بسیار مهیب و خطرناک که حتی تصور آن نیز برای انسان امکان پذیر نیست. الله تعالی این آتش را برای انسانهای نافرمان و ناشاکر آماده کرده است. هیزم آتش جهنم دو چیز است، یکی سنگ و دیگری گوشت و بدن انسانهایی که وارد جهنم می شوند. قرآن کریم در بیان حالات جهنمیان می فرماید:
«لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَهُمْ فِيهَا لَا يَسْمَعُونَ» [الأنبیاء: 100] و نیز می فرماید: «فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُواْ فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَشَهِيقٌ» [هود: 106] جنهمیان در جهنم مانند الاغ فریاد می زنند و ناله می کنند.

ایشان در ادامه افزود: الله تعالی در قرآن خبر داده است که اهل جهنم علاوه از آتش سوزناک جهنم، به وسیله زقوم، درختی است در جهنم که وقتی میوه آن به اهل جهنم داده می شود یا آن میوه از گلو فرو نمی رود و یا اینکه اگر فرو برود تمام روده ها را تکه تکه می کند، پذیرایی می شود. همچنین در احادیث آمده است که در جهنم عقرب و مار و درنده موجود است که در جهنم زندگی می کنند و به اهل جهنم حمله می کنند. آتش جهنم جای کافر و مشرک و نیز مومنینی که نافرمانی الله تعالی را انجام می دهند یا اعمال را به ریا و تظاهر انجام می دهند و گرفتار ربا هستند، می باشد. مسیر جهنم، مسیر شیطان و نفس اماره است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به تشریح آیه تلاوت شده پرداخت و گفت: الله تعالی در این آیه راهکار رسیدن به بهشت و نجات از جهنم را به انسان نشان داده است. قرآن می فرماید: شما نه تنها به فکر نجات خودتان از آتش جنهم باشید، بلکه به فکر نجات خانواده و فرزندان خود نیز از این عذاب هولناک باشید.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: کسانی که دست به گناه و معصیت می زنند باید قبل از اینکه وقت به پایان برسد، در فکر نجات خودشان از جهنم باشند. الله تعالی در ادامه آیه ای که تلاوت شد می فرماید:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَعْتَذِرُوا الْيَوْمَ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ» امروز (قیامت) جای عذرخواهی نیست، قبر جای عذرخواهی نیست، بلکه باید قبل از موت توبه و عذرخواهی کرد. الله تعالی در ادامه می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا» ای مومنین، راه نجات از جهنم، راه توبه و بازگشت به سوی الله تعالی است. ریسمان الهی که قرآن است را رها نکنید که این ریسمان شما را به بهشت و خوشبختی می رساند.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان گفت: مواظب باشید که خود و خانواده و فرزندانتان گرفتار آتش جهنم نشوید. از اهل و خانواده خودتان غافل نباشید، اگر من و شما به فکر هدایت فرزندان نشویم، روز قیامت جلوی ما را می گیرند و علیه ما در بارگاه الهی شکایت می کنند که این پدر در فکر هدایت و دیانت من نبود. آنحضرت صلی الله علیه وسلم می فرمایند:
«کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» همه شما به منزله چوپان هستید که باید مراقب زیردستان خود باشید که مبادا شیاطین جنی و انسی آنها را از مسیر حق منحرف کنند. انبیاء علیهم السلام برای ملتها راعی بودند، علمای صالح و ربانی حکم راعی را دارند، اربابان حکومت و صاحبان قدرت راعی هستند، ریش سفید راعی فامیل است که باید فامیل را به سوی عبادت الله تعالی تشویق کند.

مولانا عبدالحمید در ادامه اظهار داشت: روز قیامت الله تعالی هیچ نوع ترحمی به اهل جهنم نمی کند و خطاب به آنها می فرماید که احکام و دستورات من در دنیا به شما ابلاغ شد و ذکر جهنم و عذاب‏های اخروی در قرآن آمد، اما شما به آنها توجه نکردید و نافرمانی نمودید، لذا امروز عذاب سخت جهنم را بچشید.

ایشان در پایان این بخش از سخنانش یادآور شد: تنها راه نجات از عذاب جهنم پیروی از دین و شریعت و عمل به احکام و دستورات اسلام است. راه نجات دل دادن به الله تعالی و وابسته شدن به محمد رسول الله صلی الله علیه وسلم و پرهیز از شیطان و نفس اماره است.


دلیل انتقال نماز جمعه به عیدگاه، فقط کمبود جا است و هیچ توطئه ای در کار نیست

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی دیگر از سخنان خود به دلایل انتقال مکان برگزاری نماز جمعه اهل سنت زاهدان از مسجد جامع مکی به مصلای اهل سنت اشاره کرد و گفت: موضوع انتقال نماز جمعه به مصلی  مربوط به دغدغه چند سال قبل مردم است که ما به علت کمبود جا در مسجد داشتیم. قسمت توسعه مسجد که در حال بازسازی است نیز نیاز به برخی کارهای بنایی دارد و جایی ندارد و برگزاری نماز جمعه در آن مکان امکان پذیر نیست. همچنین با توجه به اینکه زنان همواره پیگیر و متقاضی هستند و ما حضور زنان در مراسم نماز جمعه را در نظر داریم و توصیه اکید مولانا عبدالعزیز- رحمه الله- نیز همین بوده است، نیاز شدید به جا داریم.  لذا تنها دلیل انتقال مکان نماز جمعه به عیدگاه کمبود جا است و به مسئولین امر اطمینان می دهم که هیچگونه نقشه و توطئه و  دسیسه ای در کار نیست و من متاسفم که بعضی از نیت قلبی ما، که فقط اقامه نماز است و نه چیزی دیگر، آگاهی ندارند.

مولانا عبدالحمید در ادامه به اهمیت اعمال نیک به ویژه روزه در ماه شعبان تاکید کرد و همگان را به انجام نیکی در این ماه توصیه نمود.
ایشان همچنین در پایان از عموم مردم زاهدان که مسئولیت میزبانی از میهمانان بیست و یکمین همایش دانش آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان در زمینه های مختلف را بر عهده داشتند، تشکر و قدردانی کرد و برای همه آنها دعای خیر نمود.

برای نویسنده این مطلب abdolhamid تشکر کننده ها:
bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
abdolhamid
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 10, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 9 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0

بعدي

بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان