پیروزی‎ حزب عدالت و توسعه در انتخابات ترکیه

در این بخش مطالب متفرقه در زمینه فرهنگی و اجتماعی قرار داده می شود

مديران انجمن: tarannom, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Farhangi

پیروزی‎ حزب عدالت و توسعه در انتخابات ترکیه

پستتوسط خبر ویژه » سه شنبه خرداد ماه 24, 1390 11:31 pm



حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور، با کسب اکثریت آرا برای سومین بار پیاپی پیروز انتخابات پارلمانی این کشور شد.

با شمارش نهایی آراء، حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، نخست وزیر کنونی ترکیه، 50 درصد آراء را به خود اختصاص داده است و با تصاحب 326 کرسی از مجموع 550 کرسی پارلمان توانست برای سومین بار پیاپی، دولت جمهوری ترکیه را بار دیگر به دست گیرد.
بر اساس شمارش آرا، حزب جمهوری خلق با 25/9 درصد آراء و تصاحب 135 کرسی در پارلمان، حزب خلق ملی گرا با 13 درصد آراء و تصاحب 54 کرسی، نمایندگان مستقل (کردها) 6/6 درصد آراء و تصاحب 36 کرسی، ترکیب پارلمان جدید ترکیه را تشکیل خواهند داد.



با اعلام پیروزی نهایی حزب عدالت و توسعه، هزاران نفر از هواداران این حزب در آنکارا و دیگر شهرهای ترکیه به خیابانها ریخته و به شادمانی پرداختند.
اردوغان پس از پیروزی حزب خود ضمن تشکر و قدردانی از مردم ترکیه به خاطر شرکت در انتخابات، بر نیت خود برای خدمت به همه مرد این کشور بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های قومی و مذهبی تاکید کرد.
اردوغان تصریح کرد: «برای ترکیه، چه شما به حزب عدالت و توسعه رأی داده باشید یا نداده باشید، پیروز حقیقی انتخابات سال 2011، ملت ترکیه است.»
وی افزود: «همه افراد، چه کسی که به ما رأی داد و یا کسی که به ما رأی نداد، باید این نکته را مسلم بداند که تمام باورها، ارزش‌ها و سبک زندگی شما مایه غرور ما است.»



نخست وزیر ترکیه گفت: «ملت، ما را برای انجام وظیفه تدوین قانون اساسی جدید برگزیده است.»
اردوغان خاطرنشان کرد: «ما قصد نداریم درها را به روی خود ببندیم. ما پذیرای مخالفان هستیم. اگر آنها بپذیرند، برای رسیدن به اجماع با گروه‌های مدنی، احزاب خارج از پارلمان و با دانشگاهیان، با یکدیگر همکاری می‌کنیم.»



وی افزود: زمانی که ما دولت را در اختیار گرفتیم، آرای ما 16 میلیون نفر بود و اکنون تعداد آرای ما به 21 میلیون نفر افزایش یافته است و از اعتماد مردم ترکیه به حزب عدالت و توسعه تشکر می کنیم.
این در حالی است که به اعتقاد تحلیل‌گران داخلی، موفقیت در این انتخابات برای حزب حاکم پیروزی بزرگی است چرا که این حزب برای سومین‌بار به قدرت بازخواهد گشت.




رأی گیری انتخابات ترکیه روز یکشنبه 22 خرداد از ساعت 7 صبح به وقت محلی آغاز شد. بر اساس آمار اعلام شده در سایت شورای عالی انتخابات ترکیه، 50 میلیون و 189 هزار و 930 نفر در این کشور در شرایط رای دادن بودند. تعداد انتخاب کنندگان مقیم خارج نیز دو میلیون و 568 هزار و 977 نفر اعلام شده است.


برای نویسنده این مطلب خبر ویژه تشکر کننده ها:
ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
خبر ویژه
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 25
تاريخ عضويت: سه شنبه ارديبهشت ماه 13, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 3 بار
تشکر شده: 25 بار
امتياز: 10

بازگشت به متفرقه

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 6 مهمان