ماه رمضان، ماه ضیافت الهی و ماه تعطیلی گناهان است

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

ماه رمضان، ماه ضیافت الهی و ماه تعطیلی گناهان است

پستتوسط ghazal66 » يکشنبه تير ماه 25, 1391 6:19 pm

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، خطبه های  نماز جمعه را با تلاوت آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» [بقره:183] آغاز کرد و از ماه مبارک رمضان به عنوان ماه رحمت و ضیافت الهی، ماه نزول قرآن، ماه عفو گناهان و ماه خیر و برکت و گشایش در روزی یاد کرد.

ایشان در ادامه به تعجیل در کارهای خیر در ماه رمضان تاکید کرد و گفت: رسول اکرم صلی الله علیه و سلم در مورد برخی اعمال دستور تعجیل فرموده است که منجمله آن اعمال، پرداخت زکات در ماه شعبان است. وی ادامه داد: خداوند متعال در پرداخت زکات حکمتهای فراوانی قرار داده است؛ مال دنیا محبوب و دوست داشتنی است و بسیاری از انسانها برای به دست آوردن آن خود را به مخاطره می اندازند، اما باید دانست که الله تعالی از مال دنیا محبوب تر است، لذا باید این مال را در راه محبوب بدهیم. الله تعالی در جامعه انسانهای محتاج و نیازمند قرار داده است و انسانهای سرمایه دار را با دادن مال، آزمایش می کند که آیا ثروتمندان زکات مال خود را برای امرار معاش و تأمین مایحتاج نیازمندان پرداخت می کنند یا نه؟

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه با استناد به آیات «یمحق الله الربوا و یربی الصدقات» و «وما أنفقتم من شئ فهو یخلفه و هو خیر الرازقین» به افزایش مال در صورت پرداخت زکات اشاره کرد و گفت: پرداخت زکات، مال را افزایش می دهد و از اینکه مبادا با دادن زکات، مال شما کاهش پیدا کند نهراسید، بلکه به وعده های الهی یقین داشته باشید و بدانید که این شیطان است که شما را وسوسه می کند که اگر زکات بدهید، دچار فقر می شوید؛ «الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاء وَاللّهُ يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلًا وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» شیطان شما را از فقر می تراسند و شما را به فحشا و بی حیایی امر می کند. مراد از "فحشاء" در این آیه "بخل" است. شیطان می گوید دستور خدا را پیروی نکن و زکات مال خودت را نده، اما الله تعالی می فرماید که شما زکات مال خود را بدهید، من (الله) گناهان شما را مغفرت می کنم، و این وعده الهی است و الله تعالی به هیچ وجه خلاف وعده نمی کند.

ایشان در ادامه به تبیین جایگاه زکات و اهمیت آن در اسلام پرداخت و خاطرنشان کرد: اهمیت زکات در حدی است که حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه، هنگامی که گروهی از پرداخت زکات اموال خودشان ابا ورزیدند، خطاب به آنها فرمود: «اگر در زمان رسول الله به اندازه یک زانوبند شتر زکات می دادیر اما الان ندهید، من با شما خواهم جنگید، زیرا در نزد من هیچ فرقی بین نماز و زکات نیست؛ زکات نیز همچون نماز، رکن دین است.» امام غزالی رحمه الله می فرماید: مرز بین بخل و سخا، پرداخت زکات است. لذا زکات مال خود را به طور کامل بپردازید، زکات حداقل مالی است که شما باید آن را پرداخت کنید.

کسانی که زکات مال خود را پرداخت نکنند، این اموال در روز قیامت به صورت مار و اژدهایی شده و گربانگیر آنها می شود. خواهران نیز توجه داشته باشند که اگر طلا و جواهرات آنان به حد نصاب زکات رسیده است، زکات آنها را پرداخت نمایند. لذا در ماه رمضان، علاوه بر پرداخت زکات، صدقات و خیرات بیشتری بدهید و به مستمندان و نیازمندان رسیدگی نمایید.

مولانا عبدالحمید در ادامه بیان اعمالی که مسلمانان باید در ماه مبارک رمضان به آنها بیشتر توجه کنند، به کثرت نماز نوافل، علاوه از فرائض، تاکید کرد و گفت: در این ماه علاوه بر ادای نمازهای فرض، به ادای نمازهای نوافل بپردازید و به کثرت نماز نفل بخوانید. نماز تراویح را با پایبندی ادا کنید، زیرا نماز تراویح سنت مؤکده است و برای انجام نماز شب، مخصوصا نماز تراویح، تاکید شده است؛ «من صام رمضان إیمانا و إحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه و من قام رمضان إیمانا و إحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه و من قام لیلة القدر إیمان و إحتسابا غفرله ما تقدم من ذنبه» سه چیز است که در ماه رمضان باعث عفو گناهان می شود، یکی روزه ماه مبارک رمضان، دوم؛ قیام رمضان (که الان به صورت نماز ترایح برگزار می شود) و سوم، قیام لیلة القدر است.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان با توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: فصلی در حال آمدن است که فصل بهار معنوی و بهار دلهاست. در این ماه تمام کره خاکی، خشکی و دریا، حرمین و غیرحرمین زیر رحمات خاص و ویژه الهی قرار می گیرند. لذا در این ماه کمر همت را ببندید و بندگی و عبادت الله تعالی را انجام دهید. امام غزالی رحمه الله روزه را به سه دسته تقسیم کرده است؛ یکی روزه عوام است، که روزه را فقط در خودداری از خوردن و آشامیدن در طول روز منحصر کرده و از گناه و لغویات پرهیز نمی کنند. دوم؛ روزه صالحین و خواص است، که این گروه علاوه بر اینکه از خورد و نوش خودداری می کنند، از گناهان اجتناب کرده و به لغویات و لهو و لعب مشغول نمی شوند. سوم؛ روزه اخص الخواص است، که این گروه از روزه داران، علاوه بر اینکه از گناهان و لغویات پرهیز می کنند، حتی قلب خود را از وسوسه گناه و لغو حفاظت می کنند.

لذا ما سعی کنیم که حداقل جزو روزه داران دسته دوم باشیم تا از اجر و ثواب روزه بهره مند شویم، در حدیث آمده است: «مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِى أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ». ماه رمضان، ماه تعطیلی گناهان است، و امید است که همانطور که در این ماه گناه را ترک می کنیم، در یازده ماه دیگر نیز از گناهان دوری کنیم. ماه رمضان ماه ضیافت است و شما میهمان پروردگار هستید. در ماه مبارک رمضان با روزی حلال سحری بخورید و افطاری کنید. البته سعی کنید در ماه رمضان پرخوری نکنید، زیرا الله تعالی می خواهد از طریق تشنگی و گرسنگی نیز شما را تزکیه نماید. کم خوری علاوه بر اینکه باعث سلامت جسم می شود، باعث سلامت روح نیز می باشد.

مولانا عبدالحمید در ادامه به مهمترین نتیجه و ثمره روزه، در پرتو آیه 183 سوره بقره اشاره کرد و گفت: همانطور که در این آیه کریمه تصریح شده است، مهمترین نتیجه روزه "تقوا" است. لذا وقتی تمام شرایط روزه مراعات شود، این نتیجه روزه حاصل می شود. همچنین در این ماه باید تلاوت قرآن به کثرت صورت گیرد، زیرا این ماه ماه قرآن است و ارتباط مستقیمی با قرآن دارد، بلکه این ماه، فضیلتش را از قرآن گرفته است و قرآن در این ماه نازل شده است.



امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان همگان را به جستجوی هلال ماه رمضان توصیه کرد و در توضیح چگونگی اعلام روز اول ماه رمضان گفت: در این موضوع مهمترین فتوا و مستمسک ما فرمایش آنحضرت صلی الله علیه و سلم است که فرمودند: «صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ، وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِهِ، فَإِنْ غُمَّ عَلَيْكُمْ الشَّهْرُ فَعُدُّوا ثَلاَثِينَ يَوْمًا» شما با رؤیت هلال، روزه بگیرد و با رؤیت هلال نیز رمضان را به پایان برسانید، و اگر هوا ابری بود و نتوانستید هلال را رؤیت کنید، 30 روز ماه را تکمیل کنید. لذا ما طبق حدیث عمل می کنیم و همه مذاهب و فقهاء طبق همین حدیث عمل می کنند.

farsi.sunnionline.us
ربنا  لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ  رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ


برای نویسنده این مطلب ghazal66 تشکر کننده ها: 3
Sanam1 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), sondos (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
ghazal66
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 306
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 24, 1391 11:30 pm
محل سکونت: دیواندره
تشکر کرده: 958 بار
تشکر شده: 732 بار
امتياز: 360

پستتوسط mehr » سه شنبه تير ماه 27, 1391 2:10 pm

با سلام و سپاس



ماه سوز و سوختن آمد فرا

رو به تو ٱریم با درد و نوا

ماه رحمت ،ماه قرآن است این

رحمتت پرتو فکن سوی زمین

منتظر بودیم تا این ماه رسد

نیمه های شب دعا و آه رسد

تا به درگاهت بیاییم با امید

دفتر آلوده را سازیم سفید
"اللّهم انّا نسالک عیش السعداء و موت الشهداء و مرافقه الانبیاء و النصر علی الاعداء"
mehr
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 924
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 8, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 1274 بار
تشکر شده: 1137 بار
امتياز: 1630


بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 5 مهمان