با قرآن، سوره ی دو آیه ی سه، صفات متقین 1

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

با قرآن، سوره ی دو آیه ی سه، صفات متقین 1

پستتوسط TalareDini » پنج شنبه ارديبهشت ماه 14, 1391 3:08 pm

دوستانی که بار اولشون هست این تاپیک رو می بینن اول این توضیحات را ملاحظه کنند :
http://www.penous.com/ftopict-1394.html ... 3f0cff8d61
براي دیدن آرشیو آیات قبل، از منوی بخش دینی قسمت تفسیر را انتخاب کنید یا به طور مستقیم از لینک زیر استفاده کنید :
http://www.penous.com/forum-53.html&sid ... c23e8d66d0

سوره ی دو آیه سه: صفات متقین 1

1.     برداشت کلی:

کیانند این متقیان؟ کیان اند این منتفعان خوان نعمت هدایت قرآن؟
گروهی از آنان را اینگونه توصیف می کند:
آنها در می یابند چیزی جز آنچه همه در می یابند، می فهمند غیب را و ماورا دنیا را. از هستی عالمی دیگر، عالم غیب، آگاه می شوند. می فهمند این، همه آنچه که هست، نیست! باشد اندر پرده بازیهای پنهان! همه داستان گیتی آنچه که می نمایاند نیست!
این فهم و این ایمان، یک گزاره محض وجود یا عدم وجود نیست! که مثلا مریخ است و من بدان باور دارم! فهم این غیب و باور به این غیب مومن را به اقامه صلاة وا می دارد! این غیب، غیبی غایب از ماده نیست، این غیب در ارتباط با متق مومن است. با پل صلاة که اینجا معنی لغوی اش بهتر افاده مقصود می کند. این ایمان به غیب از جنس مخدرات نیست و از جنس شور است و مومن متق را به پا می خیزاند و به قیام وامیدارد و به اقامه صلاة فرامی خواند. اینان کاهنانی در خلوت خویش نیستند! درویشان ژنده پوش غارها! بریده و کنارگرفته از جامعه! فهم غیب و اقامه صلاة تمام داستان آنها نیست. رابطه، فقط رابطه بین متق و غیب نیست. نتیجه این رابطه حضور فعال در عرصه اجتماع است متق حاضر در جامعه و مسئول در مقابل آن و عضوی فعال از آن. " و مما رزقناهم ینفقون" دیگر مردمان را از هرآنچه دارد بهره مند می کند.

2.     سوالات و نکات : ( برای تدبر بیشتر)

1.     معنی دقیق ایمان، غیب، اقامه، صلاة، رزق و انفاق؟
2.     آیا ترتیب مطرح شدن این صفات مهم است؟ ( اول ایمان به غیب بعد اقامه صلاة بعد انفاق) آیا مثلا نشانه زمینه ساز بودن آنها برای یکدیگراست؟ یعنی اول  انسان باید به غیب ایمان داشته باشد بعد اقامه نماز معنی پیدا می کند و ثمره این دو پرورش روح انفاق است؟ یا نشان برتری و اهمیت این سه صفت یعنی مثلا ایمان به غیب مهمتر از اقامه نماز است؟ یا نه هیچ کدام از اینها نیست و اصولا لزومی ندارد که ترتیب معنای خاصی را برساند؟ { وقتی قرار هست سه کلمه ذکر شوند بالاخره یکی از آنها باید قبل از دو تای دیگر باشد} یا باید صبر کنیم و ببینیم اگر این ترتیب تکرار می شود، آنوقت دنبال پیام این ترتیب باشیم؟ مثلا اگر دیدیم همه جا نماز قبل از زکات آمده آنوقت می توانیم نتیجه بگیرم که حتما حکمتی دارد.
3.     این غیب کدام است و این اقامه چگونه است که بدون کتاب به آن دست یافته اند؟ { در راستای سوال 6 سوره 2 آیه 2}
4.     صلاه اقامه شدنی است نه خواندنی!؟
5.     مگر بعضی چیزها هست که رزق نباشد؟ یا تاکیدی بر همه آنچه که داریم؟
6.     آیا فرد می تواند از چیزی که دزدیده انفاق کند؟ یا برود چیزی بدزدد و انفاق کند؟! آیا اصلا این سوال موضوعیت دارد؟
7.     عکس شروط صادق است؟ یعنی اگر کسی این سه صفت را داشت حتما متق است؟
8.     چرا آیه تمام می شود؟!!!
9.     آیا زمان مضارع افعال پیام خاصی دارد؟
10.     از افعال مذکر استفاده شده است در حالیکه ما می دانیم لزوما منظور فقط مردها نیستند. پس می توانیم نتیجه بگیریم که در موارد اینچنینی به طور پیش فرض منظور زنان و مردان است مگر اینکه قرینه قاطعی آنرا مختص مردان کند؟
11.     اراده خداوند با فعل جمع متکلم مع الغیر ماضی آمده است.{رزقنا} آیا همیشه این چنین است؟
12.     بعد از شناخت خالق و سپس پرورش روح مهمترین نقش متقین در جامعه در قالب انفاق آمده است. و نه در قالب محبت به مردم به عنوان مثال. آیا این توجه به حق متقین نسبت به این مساله، نشانگر اهمیت زیاد مسائل اقتصادی برای جامعه نیست؟ {اضافه شده بوسیله کاربر گرامی نها}
13.     آیا می توان گفت که در بحث ترتیب صفات، اول صفاتی آورده شده است که مربوط به ذهن است و سپس صفاتی که مربوط به عمل، زیرا قبل از هر عملی باید باور و تفکر درست آن به وجود آمده باشد وگرنه نتیجه مطلوب قابل حصول نخواهد بود؟ {اضافه شده بوسیله کاربر گرامی نها}
14.     آیا انفاق شامل نعمت های غیر مادی هم می شود؟ چطور باید از مثلا نعمت آرامش انفاق کرد؟ با توجه به این نکته که انفاق از مال مثلا در ظاهر باعث کم شدن آن می شود ولی در مورد غیرمادی چیزی از آن را نمی کاهد.{اضافه شده بوسیله کاربر گرامی نها}

3.     نتیجه گیری های احتمالی :

1.     گروهی از متقین این سه صفت را دارند : 1. ایمان به غیب 2. اقامه نماز 3. انفاق
2.     اگر کسی یکی از این سه صفت را نداشته باشد جزء این گروه از متقیان نیست.
3.     اگر کسی این سه صفت را داشته باشد لزوما متق نیست.
4.     رزق، روزی کسب شده همراه با خوشنودی خداست!
5.     از هرآنچه داریم باید انفاق کرد!
6.     اراده خدا با فعل جمع در قرآن ذکر شده است.







آخرين ويرايش توسط TalareDini on جمعه ارديبهشت ماه 28, 1391 12:20 am, ويرايش شده در 2.

برای نویسنده این مطلب TalareDini تشکر کننده ها: 11
CafeWeb (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), SharakamPawa (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), abdulrahman (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), basireh (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), khawan (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), naseh_azizi (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), saye (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am) و بیش از یک کاربر
رتبه: 78.57%
 
نماد کاربر
TalareDini
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 90
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 4, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 86 بار
تشکر شده: 193 بار
امتياز: 0

پستتوسط Noha » پنج شنبه ارديبهشت ماه 14, 1391 6:12 pm

بسم الله المستعان

سلام علیکم ؛ خدا قوت

پیشنهاد: به نظر من در ابتدا که شماره ی سوره و آیه را ذکر می کنید،

متن آیه را هم ذکر کنید ،بهتر است.


برداشت های من«یا به قول شما نتیجه گیری های احتمالی!»

پارسایان(اهل تقوا یا متقیان)کسانی هستند که باید ابتدا ایمان به غیب داشته باشند

(شناخت خالق و باور به او!!!)،سپس اهل اقامه ی نماز باشند(خود شناسی و پرورش روح در بعد فردی)،

سپس انفاق کنند(نقش مؤثر و مثبت در جامعه).اما چرا انفاق چرا مثلا "محبت نه

(از لحاظ عاطفی غم خوار و همراه جامعه باشند)و یا...

به نظر خودم یکی از مهم ترین نیاز های انسان نیاز اقتصادی است؛اگر بتوان مردم را از نظر اقتصادی تأمین کرد،

بزرگترین و مؤثر ترین خدمت به مردم انجام گرفته!!!


از جنبه ی دیگر !ابتدا باید در ذهن چیزی را قبول کرد یا فهمید در مرحله ی بعد وارد عمل شد؛

عمل ،بدون باور و تفکر؛ مؤثر و نتیجه بخش نخواهد بود.


سؤال: انفاق از مال(رزق)؟(سؤال 5 شما)اگر از غیر آن را هم شامل می شود پس چطور؟

چون انفاق کنیم از مال؛از آن کاسته ایم!(صرفنظر از بعد معنوی آن)اما انفاق از کردار چیزی را نمی کاهد!!!!!


جنة الفردوس مأوایتان





الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها


برای نویسنده این مطلب Noha تشکر کننده ها: 2
Hawre (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), TalareDini (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

پستتوسط abdulrahman » پنج شنبه ارديبهشت ماه 14, 1391 8:24 pm

با سلام و خسته نباشید و تشکر به خاطر کار بسیار زیبای که انجام داده اید

اگر همگی در این بخش مشارکت کنند و توجه خود را معطوف اینجا کنند به نظرم در پایان بیشتر از بحث هایی به درد بخورد که نتیجه ی خاصی(حداقل از نظر من) ندارند.

اگر ممکن است در این مورد توضیح دهید:

اگر صلاه خوانده شد (اقامه نشد) مقبول نیست؟

و آیا اگر در نماز حواس پرت شد و جنبه ی معنوی آن بجا نیامد فقط جنبه ی ظاهری رفع تکلیف میکند یا خیر ؟

برای نویسنده این مطلب abdulrahman تشکر کننده ها: 2
Hawre (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), TalareDini (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
abdulrahman
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 237
تاريخ عضويت: چهارشنبه اسفند ماه 24, 1389 12:30 am
محل سکونت: کهکشان راه شیری/منظومه ی شمسی
تشکر کرده: 390 بار
تشکر شده: 249 بار
امتياز: 830

پستتوسط bahar » جمعه ارديبهشت ماه 14, 1391 12:10 am

باسلام وتشکر از شما دوستان گرامی در تالار دینی
برادر گرامی آقا عبدالرحمن گفتن اگه همه دوستان در بحث
مشارکت کنند خیلی بهتر است.(علت اینکه دوستان مشارکت نمی کنند چیه؟)
من این مباحث رو دنبال می کنم .دوست دارم توی بحثها شرکت کنم
اما باید اعتراف کنم که  این روش خیلی برام تازه وجدید هستش.
تفاسیری که من مطالعه کردم خیلی ساده وروان هستند و بدون سوال.
سوالات در سطح بالاست البته شاید فقط برای من.
کم کم دارم گیچ می شم . پس اگه امکان داره هم جواب سوالها رو بدین و
هم یه مقدار ساده تر بیان کنید.

باز ممنونم
جزاکم الله خیرا


برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
TalareDini (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

پستتوسط shayan3 » جمعه ارديبهشت ماه 14, 1391 12:35 am

من همیشه کمترین نمرم تو در درس دین و زندگی بوده!!
اینجام که "برای تدبر بیشتر" داره!!

برای نویسنده این مطلب shayan3 تشکر کننده ها:
TalareDini (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
shayan3
کاربر کوشا
کاربر کوشا
 
پست ها : 16
تاريخ عضويت: پنج شنبه ارديبهشت ماه 14, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 4 بار
تشکر شده: 4 بار
امتياز: 0

پستتوسط kazari » شنبه ارديبهشت ماه 16, 1391 11:14 pm

سلام به همگی
سلامل وه نه عبدالرحمان!
به نظرم در مورد سوال هایی که عبدالرحمن مطرح کرد این حدیث خیلی می تونه بهمون کمک کنه :
وعن عمار بن ياسر رضي الله عنه قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول
"إن الرجل لينصرف وما كتب له إلا عشر صلاته تسعها ثمنها سبعها سدسها خمسها ربعها ثلثها نصفها "
رواه أبو داود والنسائي وابن حبان في صحيحه بنحوه
معنی حدیث :
"گاهی انسان نماز را به پایان می برد، در حالیکه یکدهم، یک نهم، یک هشتم، یک ششم، یک پنچم، یک چهارم، یک سوم و یا یک دوم آن  به حساب وی نوشته می شود."
خدایا ما را به راه راست هدایت فرما

برای نویسنده این مطلب kazari تشکر کننده ها: 4
Hawre (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), TalareDini (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 28.57%
 
نماد کاربر
kazari
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 106
تاريخ عضويت: جمعه خرداد ماه 13, 1390 11:30 pm
محل سکونت: نوسود، تهران
تشکر کرده: 98 بار
تشکر شده: 140 بار
امتياز: 560

پستتوسط TalareDini » يکشنبه ارديبهشت ماه 17, 1391 10:14 pm

کاربر محترم نها،
•     پیشنهاد شما در دست بررسی است.
•     سوالات شما در مورد آیه 2 سوره 2 به بانک سوالات آن آیه اضافه شده است.
•      سوالات و نکات شما در این بخش به صورت سه سوال زیر خلاصه شده اند اگر منظور شما درست برداشت شده است ونیز در صورت تایید شما مطالب ارسالی تان در قالب سه سوال زیر به بانک سوالات این آیه اضافه می شود.
1.     بعد از  شناخت خالق و سپس پرورش روح مهمترین نقش متقین در جامعه در قالب انفاق آمده است. و نه در قالب محبت به مردم به عنوان مثال. آیا این توجه به حق متقین نسبت به این مساله، نشانگر اهمیت زیاد مسائل اقتصادی برای جامعه نیست؟
2.     آیا می توان گفت که در بحث ترتیب صفات، اول صفاتی آورده شده است که مربوط به ذهن است و سپس صفاتی که مربوط به عمل، زیرا قبل از هر عملی باید باور و تفکر درست آن به وجود آمده باشد وگرنه قابل قبول نخواهد بود؟
3.     اگر انفاق شامل نعمت های غیر مادی هم می شود. چطور باید از مثلا نعمت آرامش انفاق کرد؟ با توجه به این نکته که انفاق از مال مثلا در ظاهر باعث کم شدن آن می شود ولی در مورد غیرمادی چیزی از آن را نمی کاهد.

کاربر محترم عبدالرحمن،
همانطور که در چند پست پیشین یادآورشده ایم بخش دینی سایت لزوما بلافاصله پاسخگوی سوالات مطرح شده اولیه یا سوالات مطرح شده کاربران نمی باشد. جواب بعضی سوالات را می توان به آسانی به دست آورد و جواب برخی دیگر در پروسه طولانی در نظر گرفته شده خواهد آمد.
با این حال کاربران گرامی می توانند سوالات خود را مطرح کنند و در فضای گروهی سایت اگر دیگر کاربران پاسخی دارند ارائه کنند. خود این مساله به مشارکت بیشتر کاربران در بحث کمک خواهد نمود..

کاربر محترم بهار،
ضمن تشکر از صراحت و صداقتی که در بیان نظرتان داشتید.
جواب سوالات مطرح شده به تدریج و در ادامه خواهد آمد.
با این حال اگر یک قسمت بخش مشخصا باعث ابهام جدی برای شما شده است ذکر بفرمایید تا دیگر دوستان و یا تالار دینی پاسخگوی آن باشند.
اگر این راه حل و نیز ادامه مباحث کمکی نکرد و همچنان این حس را نسبت به مطالب مطرح شده داشتید، حتما نظر خود را با ما در میان بگذارید.

برای نویسنده این مطلب TalareDini تشکر کننده ها: 3
Hawre (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
TalareDini
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 90
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 4, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 86 بار
تشکر شده: 193 بار
امتياز: 0

پستتوسط naseh_azizi » يکشنبه ارديبهشت ماه 17, 1391 10:52 pm

باسلام

از مدیران محترم تالار دینی به خاطر شروع این کار مبارک و ستودنی کمال تشکر را دارم الله ازتون راضی باشه راستش منم فعلاً دوست دارم فقط نظاره گر کار باشم تا روند فعالیت دستم بیاد. منم با نظر کاربر محترم بهار موافقم اگه میشه بیشتر از کلمات ساده استفاده کنید تا درک موضوع راحت تر باشه با تشکر

جزاکم الله خیراً

برای نویسنده این مطلب naseh_azizi تشکر کننده ها:
TalareDini (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
naseh_azizi
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 448
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 25, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 1360 بار
تشکر شده: 921 بار
امتياز: 7680

پستتوسط Hawre » دوشنبه ارديبهشت ماه 17, 1391 1:14 am

سلام و عرض ادب!
بی مقدمه می رم سر اصل مطلب!!! با اجازه:

در مورد مطلب اخیر TalareDini، با فرض اینکه سوال 1 مورد تأیید کاربر نها قرار بگیره(یکی هم نیست بگه من چکاره م که دارم تأیید می کنم؟!) جواب من اینه:
یکی از مهمترین کارکردهای جامعه اسلامی مسأله تکافل اجتماعیه که در قالب زکات و انفاق و صدقه تحقق پیدا می کنه. به قول استاد «مصطفی طحان»

این، مسأله ایه که 1400 سال پیش اسلام عزیز مطرحش کرده و تاریخ هم نتایجش رو در جامعه اسلامی هیچوقت از یاد نمی بره، و پیشرفته ترین

تمدنهای امروز سعی دارن از طریق تأمین اجتماعی همین کار(تکافل اجتماعی) رو انجام بدن. اما این کجا و آن کجا؟!!!

اما از یه طرف خرج کردن از مال کار سختیه :oops: ؛ و وقتی سخت تر هم میشه که در ظاهر حساب و کتاب روشنی برای سوددهی این خرج وجود نداشته باشه!
مگر برای کسی که اعتقاداتش به اندازه کافی کامل و محکم شده باشه و بدونه برای چی و با چه هدفی و در راستای چه دستاوردی داره خرج(انفاق) می کنه!

و راجع به مطلب کاربر نها ضمن تشکر از مطالب مختصر و مفیدشون که نشون از دقت و توجهشونه:
چون انفاق کنیم از مال؛از آن کاسته ایم!(صرفنظر از بعد معنوی آن)اما انفاق از کردار چیزی را نمی کاهد!!!!!


خدای سبحان در آیه 39 سوره سبأ می فرماید:

‏... وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ‏

و هر چه را ( در راه خدا ) ببخشيد و صرف كنيد ، خدا جاي آن را پر مي‌كند ، و او بهترين روزي دهندگان است .(تفسیر نور)

فکر می کنم کم شدن مال در اثر انفاق(حتی از نظر ظاهری) با مفهومی که این آیه بیان می فرماید مطابقت چندانی ندارد!


برای نویسنده این مطلب Hawre تشکر کننده ها:
TalareDini (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Hawre
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 183
تاريخ عضويت: چهارشنبه مرداد ماه 26, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 614 بار
تشکر شده: 258 بار
امتياز: 1360

پستتوسط Noha » دوشنبه ارديبهشت ماه 18, 1391 9:52 am

بسم الله المستعان

سلام علیکم

ممنون که متن من رو به سؤال تبدیل کردید،هنوز روند کار دستم نیومده!

سؤال اول رو تأیید می کنم.

سؤال دوم فکر می کنم منظورم من اثر بخشی بود؛اگر به جای قابل قبول نبودن؛

عدم تأثیر گذاری و یاحصول نتیجه ای مطلوب ذکر شود ،به گمانم بهتر باشد.

سؤال سوم:تأیید می کنم.

سؤال چهارم هم با اجازه تون اضافه می کنم:

4)چراویژگی سوم متقیان ،انفاق است؟چرا زکات نیست؟تفاوت انفاق و زکات در چیست؟

در مورد جواب کاک هاوری؛ضمن تشکر از ایشان؛

در اینکه پاداش انفاق و زکات و صدقه و حتی قرض در نزد خداوند محفوظ است

همان گونه که وعده داده است ؛شکی نیست.

من احساس می کنم تفسیر« فَهُوَ يُخْلِفُه»می تواند منظور پاداش آخرتی هم باشد!

هدف تفکیک مفاهیم انفاق و احسان است؛چه کارهایی انفاق اند و چه رفتارهایی احسان؟

و اهمیت بخشش از مال با توجه به حدیث پیامبر که فرمودند: «المال شقیق الروح».


(ببخشید گروه دینی؛ بحث رو به حاشیه بردیم)

جنة الفردوس مأوایتان




الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها


برای نویسنده این مطلب Noha تشکر کننده ها: 2
Hawre (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), TalareDini (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

پستتوسط SharakamPawa » دوشنبه ارديبهشت ماه 18, 1391 11:14 pm

در مطلب قبلی من یه جمع بندی کردم، نمیدونم درست بوده یا نه ؟!
چون مرتبط با این آیه هم هست دوباره اینجا مطرحش میکنم، البته به صورت سوال !


آیا صفت تقوی مختص مسلمانان است؟ یعنی یک فرد مسیحی نمی تواند متقی باشد؟

اگر صفت تقوی مختص مسلمانان نیست ، پس یک فرد مسیحی الزاما با داشتن صفات 1. ایمان به غیب 2. اقامه نماز 3. انفاق می تواند متقی باشد .

اگر صفت تقوی مختص مسلمانان است ، پس چطور قبل از استعانت از قرآن می توان متقی بود ؟


یک سوال از متن این پست:


مگر گروه های دیگری از متقین وجود دارند که گروهی از آنها این سه صفت را دارند: 1. ایمان به غیب 2. اقامه نماز 3. انفاق ؟
اگر وجود دارند، آن گروه ها چه خصوصیاتی دارند ؟

برای نویسنده این مطلب SharakamPawa تشکر کننده ها:
Hawre (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
SharakamPawa
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 359
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 8, 1390 12:30 am
محل سکونت: Pawa Shar
تشکر کرده: 329 بار
تشکر شده: 364 بار
امتياز: 380

پستتوسط Hawre » سه شنبه ارديبهشت ماه 19, 1391 11:19 am

سلام مجدد!

خدمت کاربر نها:
در آیات بسیاری که در آنها از انفاق و بخشش از مال سخن به میان آمده، سخن از پاداش به تفصیل رفته است و در هیچ کدام از لفظ «یخلفه» استفاده نشده است؛ نمونه ها فقط از سوره بقره(ترجمه از فولادوند):

بقره/261 و 262
مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ *

الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ثُمَّ لاَ يُتْبِعُونَ مَا أَنفَقُواُ مَنًّا وَلاَ أَذًى لَّهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ *

مَثَل (صدقات‏) كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى كنند همانند دانه‏ اى است كه هفت خوشه بروياند كه در هر خوشه‏ اى صد دانه باشد؛ و خداوند براى هر كس كه بخواهد (آن را) چند برابر مى‏ كند، و خداوند گشايشگر داناست‏.  *
كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏ كنند، سپس در پى آنچه انفاق كرده‏ اند، منّت و آزارى روا نمى‏ دارند، پاداش آنان برايشان نزد پروردگارشان (محفوظ) است‏، و بيمى بر آنان نيست و اندوهگين نمى‏ شوند. *

بقره/265:
وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَتَثْبِيتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِن لَّمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ

و مَثَل (صدقات‏) كسانى كه اموال خويش را براى طلب خشنودى خدا و استوارى روحشان انفاق مى‏ كنند، همچون مَثَل باغى است كه بر فراز پشته‏ اى قرار دارد (كه اگر) رگبارى بر آن برسد، دو چندان محصول برآورد، و اگر رگبارى هم بر آن نرسد، بارانِ ريزى (براى آن بس است‏)، و خداوند به آنچه انجام مى‏ دهيد بيناست‏.


بقره/274:
الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلاَنِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ

كسانى كه اموال خود را شب و روز، و نهان و آشكارا، انفاق مى‏ كنند، پاداش آنان نزد پروردگارشان براى آنان خواهد بود؛ و نه بيمى بر آنان است و نه اندوهگين مى ‏شوند.


از طرفی «یُخلِفُهُ» به معنای «جایگزین می نماید» است و جایگزین کردن بسیار متفاوت است با پاداش دادن. خداوند هم جایگزین می کند و هم پاداش می دهد؛ و این تجلی رحمت بی کران اوست.
همچنین «فَ» پیش از یخلفه برای بیان رابطه تقدم و تأخری است که فاصله ی بین مقدم و مؤخر ناچیز باشد.
به این معنا که خداوند با فاصله زمانی بسیار کمی، آنچه را که انفاق کرده اید به شما برمی گرداند و جای آن را پر می کند.

(نکته: «ف» یکی از اسباب بیان آینده است که در قرآن استفاده شده و در میان سایر این اسباب بر کمترین فاصله بین مقدم و مؤخر دلالت دارد؛ اسباب دیگر به ترتیب زمان وقوع پدیده بعدی: «ثم»، «سوف» و «إذا» هستند - لازم به ذکره که منبع خاصی برای تأیید این گفته ها ندارم ولی در قرآن تا جایی که دقت کردم این طور بوده!)

با تشکر و احترام. جزاکم الله خیرا




برای نویسنده این مطلب Hawre تشکر کننده ها: 2
ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
Hawre
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 183
تاريخ عضويت: چهارشنبه مرداد ماه 26, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 614 بار
تشکر شده: 258 بار
امتياز: 1360

پستتوسط Hawre » سه شنبه ارديبهشت ماه 19, 1391 11:42 am

یه سلام دیگه!

خدمت کاربر sharakamPawa: (پاسخ ها صرفا نظر شخصی بنده است، اگر به خطا رفته ام تمنای اصلاح دارم)
1) بله مختص مسلمانان است. تقوی (صرف نظر از معنای لغویش) یک اصطلاح اسلامی و درون دینی است، بنابراین مختص مسلمانان است و اساسا برای آنان(ما) تعریف شده.

2) اینها تنها صفات متقین نیستند، در قرآن از متقین سخن بسیار به میان آمده است؛ چه از صفاتشان، چه از اعمالی که مؤمنین باید انجام دهند تا متقی شوند و چه از پاداشهای متقیان (که برجسته ترین و ارزنده ترین پاداشهای الی اند).

3)چه کسی گفته قبل از استعانت از قرآن می توان متقی بود؟! آراسته شدن به صفت والای تقوی، ابزارها و اتخاذ اسبابی را می طلبد که بی شک توسل و تمسک به قرآن و استعانت از آن از ابتدایی ترین آنهاست. بدون داشتن دستورات خداوند و مطلوباتش و آگاهی از منهیاتش، چگونه می خواهیم «امتثال اوامر و اجتناب منهیات» کنیم که می خواهیم متقی شویم؟!

4) تقوی گروه بندی ندارد، اما درجه بندی دارد «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ»(پس تا مى‏ توانيد از خدا پروا بداريد- تغابن/16) و صفات ذکر شده در این چند آیه، تنها بخشی از صفات متقیان و شاید مهمترین آنها باشند، و هر کس باید بکوشد هر چه در توان دارد به درجات بالاتر این صفات دست یابد( برای مطالعه اوصاف متقین در قرآن: ر. ک. بقره/177 و آل عمران/133-136 و . . . )

و نقدی به گروه محترم برای نتیجه گیری اول(البته خودتون هم گفتین احتمالی :wink: )(برگرفته از سوال sharakamPawa):
مگر ممکن است کسی متقی باشد و این صفات را نداشته باشد؟! از این جمله چنین بر می آید که گروهی این صفات را دارند و ممکن است گروه یا گروه های دیگری نیز باشند که دارای این صفات نباشند!!!! :?  :?  :?  اما چنین برداشتی از آیه صحیح بنظر نمی رسد.

برای نویسنده این مطلب Hawre تشکر کننده ها:
ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Hawre
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 183
تاريخ عضويت: چهارشنبه مرداد ماه 26, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 614 بار
تشکر شده: 258 بار
امتياز: 1360

پستتوسط TalareDini » پنج شنبه ارديبهشت ماه 28, 1391 11:51 pm

با سلام
در مورد بحث مطرح شده توسط کاربران گرامی نها و هاوری
سوال سوم کاربر نها از این جهت مورد توجه است که آیا دستور انفاق از رزق شامل امور غیر مادی هم می شود یا نه؟ مثل آرامش؟
در مورد فرق بخش نتیجه گیری احتمالی با سوال ذکر این نکته لازم است که نتیجه گیری های احتمالی، نتیجه گیری هایی هستند که می توان بر اساس ظاهر همین آیه ظن غالبی در مورد آن داشت. ولی سوالات مباحثی هستند که نتیجه گیری ظنی هم بر اساس برداشت از آیه نمی شود انجام داد.

تکرار می شود که :
1. با ادامه روند مشخص می شود که بسیاری از نتیجه گیری های احتمالی مطرح شده در بخش سوم، اشتباه می باشند.
2. یکی از اهداف، اصولا این است که بفهمیم با خواندن یک آیه و عدم توجه به دیگر آیات ممکن است دچار اشتباه در برداشت شویم.
3.در مورد سوالاتی مثل ارتباط تقوا با ایمان و مسیحی، قرار ما این است که اصولا قبل از مطرح شدن آیاتی که در آنها سخن از اسلام و مسلمان و مسیحی شده است، ما هیچ پیش فرضی از کلمات نداریم و خود ادامه این روند تعریف ما را از اسلام و مسلمان و ارتباطش با تقوی مشخص می کند. و بعد از رسیدن به این آیات در مورد این ارتباط صحبت می کنیم.

برای نویسنده این مطلب TalareDini تشکر کننده ها:
SharakamPawa (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
TalareDini
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 90
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 4, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 86 بار
تشکر شده: 193 بار
امتياز: 0


بازگشت به تفسیر

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 3 مهمان