دانشجو کیست؟

در این بخش مقالات در زمینه فرهنگی و اجتماعی قرار داده می شود

مديران انجمن: tarannom, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Farhangi

دانشجو کیست؟

پستتوسط CafeWeb » جمعه اسفند ماه 20, 1389 4:15 pm

- بارزترین صفت دانشجو پرسشگری است
سوال کردن پایه تمام پیشرفت بشر است، تمدن بشری به واسطه سوالاتی شکل گرفت که انسان های تاثیر گذار از خویش پرسیدند و تمام تلاش خود را صرف پاسخ بدان ها کردند. خواستگاه و عوامل شکل گیری سوالات متنوع است. ممکن است سوالات برای رهایی از رنج، بیماری، گرسنگی و دیگر ناملایمات شکل گرفته باشد و یا برای تحقق هدف و یا خواسته ای مطلوب و دوست داشتنی.
هر کجا پیشرفتی هست؛ هر کجا اختراعی هست؛ هر کجا که مفاهیم نوینی مطرح شده است؛ هر کجا که عمران و آبادانی هست؛ هر کجا که موفقیت و پیروزی نصیب عده ای شده است؛ هر کجا که ثروتی حاصل شده است؛ هر کجا که فرهنگ و هنر تجلی یافته و هر کجا که تمدنی شکل گرفته است؛ بدانیم که آنجا سوالاتی مطرح بوده و عده ای عمر خود را صرف پاسخ به این سوال ها نموده اند.
دانشجو در هر شرایطی پرسشگر و نقاد است. از عملکرد های گذشته، وضعیت حال و رویکرد های آینده، از ارتباط بین مطالبی که مطالعه کرده و ...
دانشجو می داند که بی معنی ترین سوالات آن هایی هستند که هرگز پرسیده نمی شوند، پس از سوال کردن نمی هراسد، و از آن بیمی ندارد که مورد تمسخر پرسش شونده و یا دیگران قرار گیرد بلکه تا زمانی که به پاسخ پرسش خویش نرسیده آرام نمی گیرد، از هرکسی که توانایی پاسخ دادن دارد می پرسد و هر کتابی که لازم باشد می خواند و مهمترین چیز برای او رسیدن به پاسخی است که قلب و روان او را آرام کند.
در مقابل، پرسش هایی که از او می شود، هرگز آن را تمسخر نمی کند زیرا او به اصل «بی معنی ترین سوالات» آگاهی کامل دارد و تا مطمئن نشود پرسشگر قانع شده، بحث را خاتمه نمی دهد و اگر پاسخ را نمی دانست با شجاعت می گوید نمی دانم و او را با معرفی کتاب و یا شخصی که توانایی پاسخگویی دارد راهنمایی می کند و خود نیز به دنبال پاسخ می گردد.
دانشجو به نهادینه شدن فرهنگ پرسشگری کمک می کند و هیچگاه از تشویق دیگران به پرسش کردن خسته نمی شود.
2- اصلی ترین وظیفه دانشجو مطالعه می باشد
هیچ لذتی با لذت مطالعه برابری نمی کند، هر کتاب یک دانشگاه است و با به پایان رساندن آن شما فارغ التحصیل آن دانشگاه خواهید شد، مگر غیر از این است که نویسنده کتاب خواسته هر چه را که می داند در کتابش قرار دهد؛ پس اکنون شما به اندازه پژوهش نویسنده در این موضوع می دانید.
دوران دانشجویی بهترین فرصت برای مطالعه است، در اولین روزها پس از ورود به دانشگاه خود را به مسئول کتابخانه معرفی کنید، و دوستی خود را با او از همان ابتدایی ترین روزها آغاز کنید، کاری کنید که نام شما روی سلول های خاکستری اش حک شود و به شما اجازه بدهد خود وارد مخزن کتابخانه شوید و تا مناسب ترین کتاب ها را جستوجو کنید.
کتاب بهترین منبع برای یافتن پرسش هایی است که برای شما پیش می آیند؛ مطالعات خود را به سه بخش عمومی، مهارتی و تخصصی تقسیم کنید. مطالعات تخصصی خود را فقط به تکست و یا رفرنسی که استاد برای عموم مطرح می کند محدود نکنید، از استاد و یا دانشجویان بالاتر بخواهید که منابع بیشتر و جامع تری به شما معرفی کنند.
برنامه روزانه مطالعه داشته باشید. زمان و مکان مناسب را خود در طول ترم اول با روش سعی و خطا بیابید، محیط کتابخانه می تواند مکان مناسبی باشد، ولی این امر برای افراد متفاوت است.
یادگیری مهارت های تند خوانی می تواند علاقه شما را به مطالعه افزایش داده و در کمترین زمان بیشترین اطلاعات را فرا بگیرید.
3- زمان برای دانشجو ارزشمندترین چیزهاست
گویند زمان طلاست؛ اما از آن هم با ارزش تر است؛ زمان معادل عمر و زندگی انسان است؛ عمر آدمی و بخصوص بهار زندگانی (جوانی) و از آن خاص تر دوران دانشجویی بسیار گذرا و محدود است، پس ما باید در حد توان موانعی که باعث بیهوده و نا مفید شدن می شوند را کنار بزنیم. راهکار های بسیاری برای در دست گرفتن زمان وجود دارد، مهمترین راهکار برای این امر اصل اولویت بندی امور است. پیشنهاد می شود که دانشجو در ابتدای هر ترم کار هایی را که باید در طول ترم انجام دهد را یادداشت کند. مثلا کدام کتاب ها را خواهد خواند، کدام مهارت را یاد خواهد گرفت و ... و هر شب قبل از خواب بداند که فردا باید چه کارهایی را انجام دهد و اولویت انجام دادن آن ها را نیز مشخص کند.
4- دانشجو صاحب اندیشه و هدف است
«هدف براي جوان، هم چون فانوس دريايی برای كشتی است كه مانع غرق شدنش در دريای زندگی می شود. كشتی های اقيانوس پيما به مدد قطب نما و رادار ها، مقصد خويش را در دل شب ‎های تاريک و طوفان های مهيب مي يابند. جوانان نيز در دريای زندگی به مدد هدف و آرمانی كه دارند به ساحل سپيده می رسند.» (ماردن)
انتخاب هدف در زندگی دانشجو، موجب تمرکز قوای فکری او می شود، به او قاطعیت و جدیت می بخشد، تردید ها و دو راهی ها را برای او حل می کند، مدیریت زمان را به او اهدا می کند، زیرا کسی که می داند هدف اعلای زندگی چیست، فرصت ها را می سازد و منتظر رسیدن فرصت ها نمی ماند. دانشجو با هدف بر اطرافیان خود تاثیر می گزارد و هدفداری به دانشجویان سرعت عمل، انتخاب مؤثر و قابلیت دفاع و صراحت خاصی می بخشد .
دانشجو تفاوت بین هدف و آرزو را می داند، او می داند که هدف های یک انسان بیانگر شخصیت او هستند؛ دانشجو می داند چنانچه به هدف خود رسيد، بلافاصله هدف ديگری را جايگزين هدف پيشين كند و به هيچ وجه اسير ابتذال و روزمرگی نمی شود؛ و چنانچه بر سر دو راهی ماند از هم اندیشی مشاوران استفاده می کند تا احتمال موفقیت خود را افزایش دهد. دانشجو می داند که هر انتخابی باید دلایل کافی داشته باشد، پس انتخاب هدف باید مستدل و قابل دفاع باشد .
5- دانشجو بر هویت خویش آگاهی کامل دارد
«جستجوي يك جوان در پی هويت، از برخی لحاظ همان جستجوی معنای زندگی است.» (اريكسون)
هویت یعنی شاخص های ارزیابی هر ملت، این شاخص ها عبارت اند از: 1- دین 2- تاریخ 3- فرهنگ
دانشجو یکایک این شاخص ها را پیرامون ملت خود می داند و مطالعه و پرسش پیرامون شناخت هویت از اولویت های او می باشد. دانشجو می داند که بحران هویت یعنی اینکه اکثریت و یا همه ی ملت از هویت خود اطلاعی نداشته باشند و ویژگی های برتری ملت خود را رها کرده و هویت بیگانه را به طور کامل جایگزین آن کنند. دانشجو باید تاریخ ملت خود را بخواند و بداند که مردمان گذشته چه دینی داشته اند و بداند چه برتری ها و ویژگی هایی در دین جدید بوده که به آن گرویده اند. او باید نخبگان ملت خود را بشناسد و علت برگزیدن این راه توسط آنان را درک کند. او باید با ادبیات دوران متفاوت آگاهی بیابد و شاعران و ادیبان و سبک آنان را بشناسد. دانشجو باید بتواند به زبان مادری خود بنویسد و بخواند، شعر هایی را از شاعران سرزمین خود از حفظ داشته باشد، با موسیقی و ساز های محلی آشنایی داشته باشد و ...
دانشجو حداقل باید بر تاریخ یک نسل پیش خود (30 سال) تسلط داشته باشد تا بتواند با نسل قبل از خود ارتباطی محکم تر برقرار نماید.
دانشجو نه تنها باید خود این ها را بداند و از صحت آن ها مطمئن باشد، بلکه به دیگران نیز یاد آور اهمیت موضوع باشد و انحرافات در این زمینه را برای آن ها شفاف کند .
6- دانشجو نسبت به اندیشه های متفاوت مطالعه دارد
مطالعه و شناخت روی اندیشه ها و جریانات فکری نه تنها باعث می شود تا با صاحبان دیگر اندیشه ها ارتباطی مسالمت آمیز داشته باشیم، بلکه قسمت های زیبای آن را با سنت های خویش ترکیب کرده و از سویی دیگر خود را آماده دفاع در مقابل تهاجم اندیشه های نو علیه هویت و اندیشه و آرمان های خود و ملت خود، سازیم.
7- دانشجو مسوولیت پذیر است
«جوانان، با نور علم و فضلیت روشن شده از پیمانه امید لبریز شوید و با شجاعت و مسؤولیت زندگی كنید، تا در پیش خدا عزیز و در تمام اعصار معروف باشید» (میلتون)
«هرگز دنبال سعادت شخصی خود مگردید، بلكه تكلیف خود را انجام دهید» (كانت)
«به تمام كسانی كه به من نه گفتند مراتب سپاس گذاری خود را اعلام می كنم؛ زیرا آنان باعث شده اند كه من خودم مسوولیت هایم را برعهده بگیریم» (دكتر وین دایر)
قبول آگاهانه مسوولیت ها و موفقیت در آنها نه تنها بر اعتماد به نفس شما می افزاید بلکه شما را برای پذیرش مسوولیت هایی بزرگتر آماده می سازد و اگر در درست انجام دادن آن ها موفق نشدید آن را به حساب بی تجربگی قرار دهید و بدانید که دنیای امروز از نداشتن حس مسولیت پذیری در جوانان رنج می برد و پیر مردان امروز که این حس در آن ها وجود دارد توانایی انجام مسوولیت ها را ندارند؛ و دانستن اینکه خداوند ناظر اعمال ماست باعث می شود که وجدان اخلاقی خود را برای انجام درست وظایف بیدار کنیم .
8- دانشجو بر مهارت هایی چون کار با کامپیوتر و اینترنت و استفاده از زبان انگلیسی تسلط دارد
دانشجو باید بداند که تمدن بشری سه دوره را به خود دیده است؛ دوره کشاورزی، دوره صنعتی و دوره ای که اکنون در آن قرار داریم، عصر اطلاعات است. هر کدام از این دوره ها نیازمند مهارت ها و زیر ساخت های خاص خود بوده اند. مهارت مورد نیاز در دوره اطلاعات تسلط بر استفاده از کامپیوتر و اینترنت می باشد. همچنین لازم به ذکر است که بیش از 70 درصد حجم اطلاعاتی که در اینترنت موجود می باشد به زبان انگلیسی نوشته شده اند؛ پس تسلط بر زبان انگلیسی یکی از ضروریات دانشجو می باشد. دانشجو حداقل باید در حد یک مکالمه عمومی، انگلیسی صحبت کردن را بداند و بر خواندن و نوشتن متون تخصصی خود تسلط کامل داشته باشد. ترجمه ی خلاصه ای کاربردی از جدید ترین مقالات و کتاب های تخصصی، وظیفه دانشجو می باشد. او نمی تواند کل متون را ترجمه کند، زیرا اولا مترجم نیست و ثانیا زمان کافی برای آن را ندارد. از سویی ترجمه و خواندن جزئی ترین بخش ها ما را از هدف اصلی مان که یاد گرفتن و به روز کردن اطلاعات خود و آگاه کردن دیگران در زمینه تکنولوژی و جدیدترین دستاورد هاست، دور می کند.
شرکت کردن در دوره های ICDL که در دانشگاه ها هم برگزار می شود و همچنین حضور در یک یا دو دوره کلاس های زبان خصوصی برای یادگیری روش های فراگیری زبان نیز می تواند سود بخش باشد.
9- دانشجو نسبت به اخبار آن چه که پیرامون او روی می دهد مطلع است و موضع خاصی دارد
برای این منظور استفاده از خبرگزاری ها در اینترنت و روزنامه ها پیشنهاد می شود. برای صرفه جویی در زمان و همچنین پوشش کامل خبر ها دانشجو باید دو و یا چند خبرگزاری و روزنامه را که اخبارشان مکمل یکدیگر می باشد را پیگیری کند. پیشنهاد می شود که اخبار در تمام زمینه ها پیگیری شود ولی دانشجو می تواند بر حسب علاقه و ذوقیات خود خبر ها را دنبال کند.
10- دانشجو در بطن جامعه قرار دارد
تفاوت عمده بین دانشجو بودن در دانشگاه های مرکز و دانشگاه های حاشیه در این است که دانشجویان مرکز به مقتضای شرایطی که در آن قرار دارند سیاسی تر هستند و فعالیت های خود را در این حوزه متمرکز می کنند، ولی دانشجویان حاشیه در حوزه مسائل اجتماعی فعالیت چشمگیرتری دارند. هردوی این حالات با توجه به شرایط محیطی قابل توجیه است.
دانشجو آداب و رسوم مردم شهر خود را می شناسد و به درست و نادرست آن ها احترام می گذارد و با روش هایی نیکو به اصلاح و تجدد در آن ها همت می گمارد. دانشجو بر مشکلات و معضلاتی که گریبان گیر مردم شهر است آگاهی دارد. همکاری با تشکل ها و انجمن های اجتماعی یکی از اولویات دانشجو محسوب می شود. دانشجو از نهاد های کمک به سالمندان و کودکان بی سرپرست و معتادین و ... دیدار می کند. او از همایش ها و سمینار هایی که از سوی دانشگاه و یا تشکل های اجتماعی به منظور افزایش آگاهی عمومی برگزار می شود استقبال کرده و در حد توانایی به برگذاری هر چه بهتر آن کمک می کند .
دانشجو به اختلاف در اندیشه ها و عملکرد های متفاوت لایه های اجتماعی به عنوان نقطه عطفی برای ایجاد یک رقابت سالم و در نهایت حل و بهبود معضلات اجتماعی می نگرد و به هر اندیشه ای که گامی در این راه بر می دارد احترام گذاشته و همکاری خود را برای همگامی در این راه اعلام می دارد.
11- دانشجو در حد وسع قلمی توانا و سخنی شیوا دارد
کاغذ و قلم ابزاری است که هیچ گاه نباید از دانشجو دور بیفتند. دانشجو می تواند از هر وسیله ی دیگری که استفاده راحت تری نسبت به قلم و کاغذ دارد مانند موبایل و کامپیوتر های جیبی و ... استفاده نماید. او سوالاتی که برایش پیش می آید را یاداشت می کند تا در اولین فرصت به دنبال پاسخ آن ها باشد، او از موضوعات مطرح شده در جلسات نکته برداری کرده و یادداشت می کند. لازم است دانشجو تاریخ هر کدام از یادداشت ها را در گوشه ی آن درج نماید. دانشجو باید دفترچه یاداشت خاطرات روزانه داشته باشد، اگر چه هر روز در آن ننویسد؛ این خاطرات روزانه، معادل تاریخ هزار ساله است که در هویت و رفتار های شخص تاثیر می گذارند و شاید روزی این نوشته ها بخشی از تاریخ یک ملت را تشکیل بدهند. ضرورت دارد که دانشجو تحلیل حوادث و رویداد هایی که پیرامون او رخ می دهد را یاداشت کند، هرچند که این تحلیل و نقد کاملا مغایر با حقیقت باشد ولی بیانگر یکی از احتمالاتی است که ممکن است روی بدهد. مشارکت در نشریات دانشجویی می تواند تمرین خوبی برای نوشتن باشد.
دانشجو باید مکان و زمان مناسب سخن گفتن را بداند و در مواقعی که باید سخن بگوید، سکوت نکند. دانشجو باید آماده پاسخگویی در مقابل سوالات احتمالی که در حوزه فعالیت های خویش از او می پرسند باشد و زیباترین و خلاصه ترین پاسخی را که می تواند پرسشگر را قانع کند بدهد و این امر روی نخواهد داد مگر اینکه به طور کامل متوجه سوال و گفته ی مخاطب شود، پس برای آنکه بتوانیم زیبا سخن بگوییم باید شنونده خوبی باشیم. همچنین دانشجو باید توانایی دفاع از نظرات و عقاید و اهداف خود را داشته باشد.
12- دانشجو دیوار بین دانشگاه و دنیای واقعی را درهم می نوردد
با توجه به سیستم آموزشی کشورمان که بیشتر به بعد تئوری، تکنولوژی و علوم توجه دارد تا به کارایی و کاربرد علوم در دنیای واقعی، دانشجو می تواند در مراکزی که به رشته تحصیلی او مرتبط هستند، داوطلبانه به فعالیت مشغول شود. او می تواند تجربیات دنیای واقعی را کسب کند، آموخته های تازه ی خود را به آن ها بیافزاید و نوآوری در این زمینه داشته باشد؛ در نتیجه جامعه با آغوشی باز به استقبال چنین متخصصانی می رود، این امر چیزی شبیه مدیریت ژاپنی (تلفیق سنت ها و تکنولوژی) است. به علاوه این نوع فعالیت در نوع درس خواندن دانشجو نیز موثر است، زیرا او هر لحظه در فکر این است که چیز های جدید تری بیاموزد و آن ها را با دنیای واقعی تطبیق دهد، در نتیجه او در کلاس حضور موثر تری دارد و ذهن او تحلیل گر تر و تفکر او انتقادی تر خواهد شد.
در این راستا انجام دقیق پروژه ها و تحقیاتی که به دانشجویان محول شده می تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد.
13- پژوهشگری انتظاری است که از دانشجو می رود
هر چند پژوهشگری تنها مختص دانشجویان نیست اما دوران دانشجویی بهترین فرصت برای پژوهشگری می باشد. انتخاب موضوع پژوهش یکی از مهمترین دغدغه ها می باشد. برای این کار اولا باید ذهنی خلاق داشته باشیم، برای خلاق شدن باید مانند کودکان اندیشید، ساده و بی تکلف. ولی گاهی نیاز به یافتن موضوعی جدید هم نمی باشد، ما می توانیم با بازنگری و بررسی عملکرد های بسیاری از موضوعات پیشین و تطبیق دوباره آن ها با علم روز و اصلاح آن، کمکی به عرصه پژوهش نماییم.
برای اینکه پژوهشی عالی انجام دهیم باید از تمام امکانات کتابخانه و اینترنت و همچنین نظرات و تجربیات اساتید و پژوهشگران دیگر استفاده نماییم.
لازم به ذکر است که دو شعار باید در ذهن دانشجو حک شود:
1- تغییر تنها راه پیشرفت است با این وجود بسیاری از آن سرباز می زنند!
2- جایزه ی نوبل را به همت ها و تلاش های بالا می دهند!
پس رسالت اصلی دانشجو ایجاد تغییر است و برای رسیدن به نتیجه باید صبر و همت زیادی را داشته باشد.
14- دانشجو جایگاه معلمی اساتید را ارج می نهد
دانشجو بر اهمیت تعلیم و تربیت واقف است و می داند مسوولیت این وظیفه بر عهده دو قشر است: مادران و معلمان. هنگامی که جایگاه این دو قشر فراموش شود جامعه رو به سوی نابسامانی خواهد داشت. هنوز هم زیاد اند معلمانی که منتظر شنیدن پرسشی هستند تا جان خود را برای پاسخ دادن فدا کنند. پس این وظیفه ی ما است که این وظیفه را به معلمان یاد آور شویم و جایگاه واقعی آنان را در جامعه دوباره احیا کنیم.
15- دانشجو در ایجاد ارتباط با دانشجویان دیگر و کمک به دانشجویان ورودی جدید کوشا است
همه ی ما اولین روز هایی را که وارد دانشگاه شدیم را به یاد داریم، هیچ نمی دانستیم و منتظر بودیم کسی ما را راهنمایی کند؛ پس در اولین فرصت خود را به دانشجویان جدید می رسانیم به سوالاتشان پاسخ گفته و از همه مهمتر به آنان کمک می کنیم که از همان لحظه آغازین رسالت خود را بشناسند و از تمام ظرفیتهای خود استفاده بنمایند.
16- دانشجو از سفر کردن نمی هراسد
سفر یکی از آن جایگاه هایی است که بهترین شرایط را برای آموختن و یادگیری تجربه در اختیار آدمی می گذارد. پیامبر اسلام می فرماید «در سفر خیری برای شما نهفته است». در این راستا دانشجو از همایش ها و نمایشگاه هایی که در شهر های دیگر برپا می شوند استقبال کرده و بر حسب اولویت در آن ها حضور می یابد. او از مناطق اطراف شهر خود و شهر های دیگر دیدن می کند، که هم با آداب و رسوم مردمان آن آشنا شود و همچنین در ارتباط خود با دیگران از آن ها استفاده کند، خیر و تجربه ای که در سفر است را تا به سفر نروید نمی توانید آن را درک کنید.
امیر ارسلان خضری

برای نویسنده این مطلب CafeWeb تشکر کننده ها:
Baran-bahari (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
CafeWeb
مدیر کل سایت
مدیر کل سایت
 
پست ها : 926
تاريخ عضويت: جمعه آذر ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: کرمانشاه / پاوه
تشکر کرده: 1073 بار
تشکر شده: 906 بار
امتياز: 101619

بازگشت به مقالات

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان