توسط abdolmahdi » سه شنبه اسفند ماه 1, 1390 12:36 am
باعرض سلام و تحيت به كاك متين و ديگر دوستان
اميدوارم از بي ادبي هاي من ناراحت نشده باشيد ولي خدا مي دانم قصد من از وارد شدن در بحث افزايش اطلاعات خود و تبادل نظر با ديگران است نه قصد ديگري.
در مورد موضوعي كه مطرح كرديد بايد بگويم درست است كه بدعت، امر ناپسندي است و بايد با آن مقابله نمود ولي بايد توجه داشت كه هر پديده نوظهور و جديدي را نمي شود بدعت ناميد بلكه همانطور كه عرض شد بدعت هرآنچنان امري است كه در مقابل سنّت قرار گيرد يعني بدعتگزار كاري را داخل در دين كند كه جزء دين نبوده است همانطور كه از دقت در روايتي كه نقل شد فهميده مي شود كه فرمودند:« ....كل محدثة بدعة.....» ولي اين كلام را بعداز «...عليكم بسنتي...» فرمودند و اين حاكي از مقابله بدعت با سنّت است.
مثلاً اگر شخصي بگويد از اين به بعد نماز صبح را سه ركعت بخوانيد يا بجاي روز جمعه روز چهارشنبه نمازجمعه بخوانيد و مانند اينها مصداق بدعت محقق مي شود ولي اگر كسي با استفاده از كلياتي كه در شرع است مصداقي را بعنوان آن كلي در نظر بگيرد و انجام دهد اگرچه در تطبيق موضوع هم اشتباه كند لكن ديگر به اين شخص بدعتگزار و به كار او بدعت نمي گويند مثلا انسان با توجه به اينكه دوستي نسبت به اولياي الهي و انبياء گرامي و بزرگان دين در راستاي محبت و دوستي خداوند متعال است و كار پسنديده اي نزد خداست و ابراز و ترويج آن نيز ممدوح است بيايد و مجلس ذكر و مولودي بياد ميلاد آنحضرات برگزار كند بدون اينكه كار خود را مستقلاً جزء دين بشمارد بلكه آنرا يكي از مصاديق تعظيم شعائرالهي بداند نمي توان به او گفت تو بدعت در دين گذاشتي بلكه طبق احاديث؛ الأعمال بالنّيات" اين فرد مأجور است ولو در تطبيق اشتباه كرده باشد.
خلاصه ؛ علم به اينكه آن امر در دين نبوده و قصد شخص كه مي خواهد آن را داخل در دين كند ، جزء لوازم بدعت است و بايد به آن توجه كرد و هر عملي كه در زمان صدر اسلام نبوده را بدعت و خلاف شرع ندانيم. بقول دوست پينوسي ام : چه بسا در زمان حضرت رسول براي برگزاري مولودي و امثاله ، زمينه و انگيزه نبوده چون در آن زمان همه صحابه ، حضرت را مي ديدند و ابراز محبت مي كردند بخلاف زماننا كه اينقدر مشغولات و گرفتاريهاي مختلف وشيطنتهاي دشمنان و معاندان دين عزيزمان هست كه بايد از كوچكترين بهانه براي حفظ و تقويت اسلام وايمان براي خود و بچه هايمان استقبال كنيم وگرنه همين يه ذره اعتقاد هم معلوم نيست با وجود امثال آرش بي خداها باقي بمونه.
پس اگر مي خواهيم با بدعتها مبارزه كنيم بياييم در مورد بدعتهايي كه به اتفاق علماء در دين وارد شد و سبب انحراف عده اي از معتقدين شده بحث كنيم .
هميشه حق را بپذير حتي اگر برايت تلخ باشد.