دانستنی های در مورد خرما

در این بخش مقالات علمی قرار داده می شود

مديران انجمن: pejmanava, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Elmi

دانستنی های در مورد خرما

پستتوسط osamehnikraftar » چهارشنبه دي ماه 14, 1390 3:12 pm

دانستنی‌هایی درباره‌ی خرما


سلامت نیوز:خرما یک خوردنی مغذی است که گرسنگی را زود از بین می‌برد و در عین حال برای آن دسته از آدم‌هایی که به شیرینی‌ها علاقه‌مند هستند، انتخاب خوبی است.

واقعیت این است که خرماها کالری بیشتری نسبت به اغلب میوه‌ها دارند، اما خوشبختانه با وجود شیرینی در این میوه و کالری بالای آن مصرف مقدار مناسب از آن سبب افزایش وزن نمی‌شود.
در حقیقت اکثر انواع خرماها سدیم و کلسترول و چربی ندارند و به همین دلیل مصرف آن عارضه چندانی به وجود نمی‌آورد.
گونه‌های خرما
خرمای ایرانی گونه‌های متعددی دارد که مصارف هر کدام از آن‌ها متفاوت است. گونه‌هایی مانند مهتری، سلانی، شهمران، کلوته و… که در میان این گونه‌ها شاید نام مضافتی برای شما از همه آشناتر باشد، گونه‌ای از خرما که به شکل رطب در بازارهای داخلی و خارجی با طعمی بسیار دلچسب به فروش می‌رسد.
ارزش غذایی
خرما سرشار از فیبرهاست. هر ۱۰ عدد خرما حدود ۲۳۴ کالری دارد و وجود کلسیم و ویتامین B6 و سدیم، آهن، پتاسیم و پروتئین، آن را به یک منبع غنی ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای انسان تبدیل کرده است.
به یاد داشته باشید که خرما به علت داشتن قند زیاد که بخش بیشتر ن قند ساده است، در صورت مصرف زیاد و با افزایش انرژی مصرفی ممکن است باعث چاقی شما شود.

ترکیبات خرما
ترکیبات شیمیایی خرما شامل ساکاروز ۲۵ درصد، گلوکز ۵۰ درصد، مواد آلبومینوئیدی، آب و پکتین است. خرما ویتامین‌هایی مانند A، B، C، E و مقادیری املاح معدنی دارد.
ترکیب آن در صد گرم میوه تازه، شامل ۱۶۳ کالری انرژی، ۹/۰ گرم پروتئین، ۳/۰ گرم چربی، ۳۸ گرم گلوسید، ۳۰ میلی‌گرم فسفر، ۳/۱ میلی‌گرم آهن، ۵۱ میلی‌گرم کلسیم و ۱۰ میلی‌گرم ویتامین C است.
به علاوه میوه خشک، ۳۰۰ کالری انرژی، ۲ گرم پروتئین، ۶/۰ گرم چربی، ۶۰ میلی‌گرم گوگرد، ۵۰ میلی‌گرم فسفر، ۶۵۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۶۵ میلی‌گرم منیزیم، ۷۰ میلی‌گرم کلسیم، ۲ میلی‌گرم آهن، ۲/۲ میلی‌گرم نیاسین و مقدار کمی سدیم دارد.
خرما

خرما در هرم غذایی
البته توجه داشته باشید که این مقادیر ممکن است در گونه‌های متعدد کمی با هم تفاوت داشته باشند، اما آنچه مسلم است، این که خرما از ارزش غذایی خوبی برخوردار است. همان‌طور که گفته شد، خرما را باید در هرم مواد غذایی، میوه به حساب آورد.
با توجه به اندازه، هر واحد آن شامل دو تا سه عدد خرما است که شما آنچه که بر اساس نیاز روزانه دو تا سه واحد میوه می‌خورید، می‌توانید این تعداد را به جای یکی از این واحدهای میوه استفاده کنید.
به یاد داشته باشید که خرما به علت داشتن قند زیاد که بخش بیشتر آن قند ساده است، در صورت مصرف زیاد و با افزایش انرژی مصرفی ممکن است باعث چاقی شما شود.
افراد دیابتی یا کسانی که سابقه دیابت در خانواده آن‌ها وجود دارد، باید تعادل را در مصرف خرما حفظ کنند.

خرمای رسیده

بخش کمی از گونه‌های خرما پیش از رسیدن کامل و در مرحله کال برداشت می‌شوند. این خرماها با توجه به گونه، زرد یا قرمز هستند. اما به دلیل مقدار زیاد تانن، مصرف‌کنندگان طعم گس آن را احساس خواهند کرد.
بیشتر خرماها زمانی که کاملاً رسیده شده‌اند در مرحله رطب یا تمر، برداشت می‌شوند. در این زمان مقدار قند خرما به حداکثر میزان خود رسیده و رطوبت و محتوای تانن آن کمتر شده و از نظر بافت، نرم‌تر از خرمای نرسیده است

برای نویسنده این مطلب osamehnikraftar تشکر کننده ها: 3
bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), basireh (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), saye (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
osamehnikraftar
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 80
تاريخ عضويت: چهارشنبه دي ماه 13, 1390 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 6 بار
تشکر شده: 126 بار
امتياز: 30

بازگشت به مقالات متنوع علمی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان