پزشکی و سلامت...

در این بخش مقالات علمی قرار داده می شود

مديران انجمن: pejmanava, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Elmi

Re: پزشکی و سلامت...

پستتوسط yosra69 » دوشنبه مهر ماه 21, 1393 8:01 pm

اشتباهات خطرناک موقع مصرف دارو
--------------------------------------

اگر خواسته یا ناخواسته، هنگام مصرف دارو عادت دارید که قرصتان را له کنید یا اینکه آن را با یک لیوان نوشابه میل کنید بدانید سخت در اشتباهید.

برخی از عادت‌های نامناسب حین خوردن دارو باعث می‌شود که کارایی و تأثیر دارو از بین برود و همچنین عوارض جانبی آن بیشتر شود. با ما باشید تا با چند نمونه از این عادت‌های نامناسب آشنا شده و آن‌ها را انجام ندهید.

1.قبل از خوردن قرص آن را می‌کوبید:

بسته به نوع قرص تأثیر کوبیدن و له کردن آن فرق می‌کند. له کردن برخی از قرص‌ها روی خاصیت و اثرگذاری آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. پوشش یک دارو متناسب با نوع هضم آن انتخاب می‌شود و روی تأثیرگذاری آن اثر دارد. له کردن آن می‌تواند به بروز عوارض جانبی از یک معده درد ساده تا زخم معده و بی‌اثری قرص منجر شود. اگر در بلع دارو مشکل دارید می‌توانید آن را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.

2.قرص را بعد از غذا می‌خورید:

اگر پزشک معالجتان دارویی تجویز کرده است که باید بین غذا مصرف کنید بی‌دلیل نیست. این کار برای کاهش خطر عوارض جانبی دارو است. زمانی که دارویی مصرف می‌کنید امکان دارد که به مخاط معده بچسبد و باعث بروز مشکلاتی شود. برای مقابله با بروز چنین مشکلاتی لازم است که دستور مصرف دارو را رعایت و آن را در بین غذا مصرف کنید. در نتیجه لازم است که طریقه‌ مصرف دارو را به دقت سوال و طبق آن مصرف کنید.

3.قبل از خوردن کپسول دل و روده‌ آن را بیرون می‌ریزید:

باز کردن کپسول و حل کردن پودر آن در آب به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. شکل ژلاتینی کپسول‌ها نقش مهمی در شیوه‌ آزاد شدن محتویات آن در بدن دارد. بدون کپسول، پودر داخل آن بی‌واسطه وارد معده می‌شود و این خطر وجود دارد که با ترشحات معده در آمیخته و فاسد شود. در نتیجه امکان دارد اثر دارو کاهش پیدا کند.

4.دارویتان را با آب‌های گازدار یا نوشابه می‌خورید:

بدانید که نباید دارو را با هر مایع و نوشیدنی مصرف کنید. بهترین نوشیدنی برای مصرف دارو آب است. به خاطر این که یک مایع خنثی است. توجه داشته باشید که نوشابه‌ها جزو نوشیدنی‌های گازدار هستند. حل شدن دارو در این نوشیدنی‌ها باعث افزایش حالت اسیدی آن می‌شود. توجه داشته باشید که نوشابه‌ها حاوی میزان زیادی قند نیز هستند که برای افراد دیابتی توصیه نمی‌شود.

5.قبل از پایان درمان مصرف آن را قطع می‌کنید:

سرماخوردگی، آنژین، سینوزیت یا غیره. گاهی پیش می‌آید حین بیماری احساس بهبودی می‌کنید و قبل از اینکه مقدار داروهای تجویزی تمام شود آن‌ها را کنار می‌گذارید. توجه داشته باشید که نمی‌شود این کار را در خصوص تمام داروها انجام داد. در مورد برخی از داروها مانند داروهای تسکین‌دهنده‌ سردرد، تب بر یا ضدالتهاب ها می‌توانید با دیدن تسکین علائم بیماری و بهبودی، مصرف آن‌ها را قطع کنید؛ اما هیچ‌وقت سعی نکنید که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را نصفه رها کنید. این داروها جزو داروهایی هستند که حتماً باید تا آخر مصرف شوند. چون ضدعفونی‌کننده هستند و هدف از مصرف آن‌ها از بین بردن باکتری‌هاست. زمانی که در مصرف آن‌ها وقفه ایجاد می‌کنید و سپس مصرف آن‌ها را از سر می‌گیرید تأثیر آن‌ها را از بین برده‌اید و بدنتان نسبت به اثر آن‌ها مقاوم می‌شود


فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5)

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) (انشراح)



برای نویسنده این مطلب yosra69 تشکر کننده ها: 2
Peshang (دوشنبه مهر ماه 21, 1393 8:40 pm), bahar (دوشنبه مهر ماه 21, 1393 11:39 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
yosra69
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 1059
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 1401 بار
تشکر شده: 1767 بار
امتياز: 17660

Re: پزشکی و سلامت...

پستتوسط yosra69 » شنبه مهر ماه 26, 1393 4:38 pm

در انتخاب رژیم‌ گیاهخواری دقت کنید
----------------------------------

یک رژیم غذایی گیاهخواری با برنامه‌ریزی صحیح شیوه‌ای سالم برای تامین نیازهای تغذیه‌ای است.

متخصصان علوم تغذیه معتقدند رژیم غذایی گیاهخواری که به دقت انتخاب شده باشد، می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای افراد را در تمامی سنین از جمله در کودکان،‌ نوجوانان،‌ زنان باردار و شیرده برآورده سازد. نکته کلیدی این است که فرد از نیازهای تغذیه‌ای خود پیش از شروع کردن این نوع رژیم آگاهی داشته باشد.

انواع رژیم‌های غذایی گیاهخواری

زمانیکه افراد در مورد رژیم غذایی گیاهخواری صحبت می‌کنند به طور معمول این تصور را دارند که یک رژیم غذایی گیاه خواری شامل انواع گوشت نمی‌شود اما این نوع رژیم غذایی بر اساس مواد خوراکی که شامل یا از آن حذف می‌شود متفاوت است.

انواع رژیم‌های غذایی گیاهخواری عبارتند از:

- Lacto-vegetarian: در این نوع رژیم گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ همچنین مواد خوراکی حاوی آن حذف می‌شوند اما محصولات لبنی از جمله شیر، پنیر، ماست و کره را دربرمی‌گیرد.

- Lacto-ovo vegetarian: این رژیم شامل گوشت قرمز و ماهی نمی‌شود اما می‌توان از محصولات لبنی و تخم مرغ مصرف کرد.

- Ovo-vegetarian: در این نوع رژیم مصرف گوشت قرمز، غذاهای دریایی و محصولات لبنی ممنوع است و تنها می‌توان از تخم مرغ استفاده کرد.

- Vegan: در این نوع رژیم گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی و مواد خوراکی حاوی آن حذف می‌شود.

به گزارش مایوکلینیک، برخی افراد رژیم نیمه گیاهخواری را دنبال می‌کنند که در اصل رژیم گیاه محور است و شامل مصرف کمتر گوشت، محصولات لبنی و تخم مرغ و ماهی می‌شود.

هرم رژیم غذایی گیاهخواری

رژیم غذایی سالم طبق یک برنامه اتخاذ می‌شود و هرم غذایی یک ابزار مفید خواهد بود. هرم گیاهخواری گروه‌ها و گزینه‌های غذایی را که اساس یک رژیم گیاهخواری سالم را شکل می‌دهند ارائه می‌کند. نکته کلیدی برای یک رژیم گیاهخواری سالم همچون رژیم‌های غذایی دیگر لذت بردن از مصرف انواع مواد خوراکی است. هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی‌تواند تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن را برآورده سازد. هرچه رژیم غذایی محدودتر باشد تامین تمامی نیاز خوراکی بدن سخت تر خواهد بود. به طور مثال در رژیم غذایی Vegan منابع طبیعی حاوی ویتامین B-12 و همچنین محصولات لبنی که منبع غنی از کلسیم هستند حذف می‌شود. با یک برنامه ریزی صحیح می‌توان مطمئن شد که رژیم غذایی مورد استفاده تمامی نیازهای بدن را در بردارد. به گنجاندن مواد مغذی در رژیم غذایی دقت داشته باشید.

کلسیم: این ماده مغذی موجب می‌شود استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها حفظ شود. شیر و مواد لبنی بیشترین میزان کلسیم را دارا هستند. هرچند سبزیجات با رنگ تیره همچون کلم و کلم بروکلی منبع غنی از این ماده هستند.

ید: ید عنصری در هورمون‌های تیروئید است که به تنظیم متابولیسم، رشد و عملکرد اعضای کلیدی بدن کمک می‌کند. رژیم غذایی vegan ممکن است حاوی مقدار کافی ید نباشد و خطر بروز گواتر را به همراه داشته باشد.

آهن: عنصر کلیدی گلبول‌های قرمز خون آهن است. از آنجایی که آهن به راحتی از منابع گیاهی جذب بدن نمی‌شود میزان آهن توصیه شده برای افراد گیاهخوار دو برابر توصیه می‌شود. برای آنکه بدن جذب آهن بیشتری داشته باشد باید مواد خوراکی حاوی ویتامین c و همزمان خوراکی‌های حاوی آهن بیشتر مصرف شود.

اسیدهای چرب امگا3: این نوع ترکیب برای سلامت قلب مفید است. رژیم‌های غذایی که حاوی ماهی و تخم مرغ نیستند به طور کلی به لحاظ دارا بودن اسیدهای چرب امگا3 ضعیف هستند. هرچند از آنجا که تبدیل امگا3 گیاهی به شکل مورد استفاده توسط انسان کارآمد نیست می‌توان از محصولات غنی شده یا مکمل‌ها استفاده کرد.

پروتئین: پروتئین‌ها به حفظ سلامت پوست، استخوان‌ها،‌ ماهیچه‌ها واعضای بدن کمک می‌کنند. تخم مرغ و محصولات لبنی منبع غنی از پروتئین به حساب می‌آیند و لازم نیست مقدار حجیمی از آنها را برای برآورده شدن نیاز بدن مصرف کرد. همچنین می‌توان پروتئین کافی را از خوراکی‌های گیاهی دریافت کرد.

ویتامین B12: این ویتامین برای تولید گلبول‌های قرمز خون و پیشگیری از کم خونی ضرورت دارد. این ویتامین در محصولات حیوانی موجود است. بنابراین به سختی می‌توان میزان ویتامین B12 کافی را از طریق رژیم غذایی Vegan تامین کرد. کمبود ویتامین B12 در افرادی که این رژیم غذایی را دارند تشخیص داده نمی‌شود زیرا رژیم غذایی Vegan از ویتامین اسید فولیک غنی است و اجازه نمی‌دهد تا حادتر شدن مشکل این کمبود ظاهر شود.

ویتامین D: این ویتامین نقش مهمی در سلامت استخوان بازی می‌کند. در صورتی که از طریق مواد خوراکی میزان ویتامین D مورد نیاز بدن تامین نشود می‌توان با قرار گرفتن در معرض آفتاب و مصرف مکمل‌ها این کمبود را جبران کرد.

روی: روی عنصر اصلی بسیاری از آنزیم‌هاست و در شکل گیری پروتئین‌ها و تقسیم سلولی نقش دارد. روی نیز همچون آهن به راحتی از منابع گیاهی جذب نمی‌شود. از جمله خوراکی‌های گیاهی حاوی این عنصر محصولات سویا، خشکبار و حبوبات هستند
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5)

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) (انشراح)



برای نویسنده این مطلب yosra69 تشکر کننده ها:
bahar (چهارشنبه مهر ماه 29, 1393 12:31 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
yosra69
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 1059
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 1401 بار
تشکر شده: 1767 بار
امتياز: 17660

Re: پزشکی و سلامت...

پستتوسط yosra69 » سه شنبه مهر ماه 29, 1393 10:13 pm

6 باور غلط درباره بیماری اسکیزوفرنیا
---------------------------------------

از دوران قدیم تا گذشته ای نه چندان دور به واسطه جهل و عدم اطلاع از بیماری اسکیزوفرنیا، این بیماری به عوامل ناشناخته ماوراء الطبیعی یا شیطانی منتسب می شد . به همین دلیل بیماران طرد می شدند و یا مورد شماطت قرار می گرفتند. مثلاً زمانی با اعتقاد به این که جسم بیمار توسط ارواح پلید تسخیر شده است، بیمار را می بستند و تنبیه بدنی می کردند تا روح شرور از بدن وی خارج شود.

امروزه با پیشرفت علم و دانش ،عقاید انحرافی و خرافی در مورد این بیماری از بین رفته است.با این حال هنوز باورهای غلط در سطح جامعه و در گروهی از مردم وجود دارد که گاه و بیگاه باعث برخوردهای غیرمنطقی با این بیماران و رواج باورهای نادرست در باره ی آن می شود. در زیر به چند نمونه از باورهای غلط و واقعیت موجود در باره ی آن اشاره شده است.

غلط: بیماری اسکیزوفرنیا نادر و وقوع آن غیرمعمول است.

واقعیت: این بیماری نادر نیست، 5/1- 1 درصد افراد جامعه در طول عمر به آن مبتلا می شوند.

غلط:فقط در نژادهای خاص، و دربین مردم طبقات اجتماعی - اقتصادی پائین دیده می شود.

واقعیت:این بیماری در تمام نژادها ، دربین تمام مردم، در فرهنگ های محتلف و طبقات اجتماعی - اقتصادی متفاوت بروز می کند.

غلط: بیماری اسکیزوفرنیا با بعضی درمان ها کاملاً بهبود می یابد و ریشه کن می شود.

واقعیت: به رغم بهبودی قابل توجه بیماران، درصدی از آنان نیازمند استفاده طولانی مدت از دارو هستند.

غلط: مهم ترین شیوه ها ی درمان اسکیزوفرنیا روان درمانی و روانکاوی است.

واقعیت:اولین، مهم ترین و کارآمدترین درمان اسکیزوفرنیا درمان دارویی است.

غلط: بیماری اسکیزوفرنیا مُسری است.

واقعیت: این بیماری به هیچ وجه از طریق معاشرت، تماس های بدنی منتقل نمی شود و مُسری نمی باشد.

غلط: بیمار مبتلا به اسیکزوفرنیا بدطینت و زشتخو است.

واقعیت: روحیات این افراد شبیه افراد عادی است و فقط در صورت عود بیماری رفتارهای غیرمنطقی از خود بروز می دهند که ناشی از شرایط بیماری است.

غلط: بیماری اسکیزوفرنیا ناشی از ضعف روحیه است.

واقعیت: بیماری ناشی از ضعف اراده و روحیه نیست بلکه ناشی از اختلال عملکرد مغز به دلیل اختلال موادی به نام ناقل های عصبی شیمیایی است .

غلط: بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا متجاوز و خطرناک است.

واقعیت: میزان آسیب و صدمه به دیگران توسط این بیماران بیشتر از سایر مردم در جامعه نیست. این باور باعث انزوا و در خود فرورفتن بیشتر این بیماران می شود.

غلط: بیماری اسکیزوفرنیا نشانه عقوبت الهی و ناشی از گناه است.

واقعیت: این بیماری، همانند دیگر بیماری های انسان هست که تنها نشانه ها و علائم آن متفاوت می باشد و هیچ ربطی به گناه و عقوبت الهی ندارد.

غلط: بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا باعث ننگ خانواده است.

واقعیت: بیماری اسکیزوفرنیا هم مثل سایر بیماری های جسمی است و ابتلاء به آن هم ننگ و عار نیست.

غلط: بیماری اسکیزوفرنیا ناشی از کم هوشی بیمار است.

واقعیت: بیماری اسکیزوفرنیا ارتباطی با میزان هوش ندارد . این بیماری در افراد باهوش نیز دیده می شود.

غلط: هیچ کاری از بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا ساخته نیست.

واقعیت: با کنترل دارویی بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا می تواند به جامعه بازگشته و فعالیت های معمول زندگی داشته باشد. در حال حاضر بسیاری از بیماران کار می کنند و زندگی معمولی دارند.

غلط: می توان به بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا دروغ گفت، او متوجه نمی شود.

واقعیت: این افراد قدرت تشخیص را دارند و فریب آنها تنها باعث بدگمانی بیشتر آنان می شود
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5)

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) (انشراح)



برای نویسنده این مطلب yosra69 تشکر کننده ها:
bahar (چهارشنبه مهر ماه 29, 1393 12:31 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
yosra69
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 1059
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 1401 بار
تشکر شده: 1767 بار
امتياز: 17660

Re: پزشکی و سلامت...

پستتوسط bahar » چهارشنبه آبان ماه 7, 1393 2:05 pm

اثرات سر و صدا بر جسم و روان


سر و صدا موجب استرس و اختلالات خواب می شود که این دو نیز منجر به فشار خون بالا می شوند. فشار خون نیز می تواند ابتلا به سکته قلبی و مغزی را در پی داشته باشد.صدای بلند، دامنه توجه افراد را کاهش می ‌دهد و افراد تنها قادر خواهند بود حواس خود را بر امور خیلی مهم متمرکز سازند و فقط به محرک‌ های شدید توجه نمایند.شواهدي وجود دارد كه نشان مي‌دهد استرس ناشي از سر و صدا يكي از علل مهم به خطر افتادن سلامتي است.بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت، سر و صداي ناخواسته موجب آسيب شنوايي، اختلال خواب و رهاسازي هورمون استرس (کوتيزول) مي‌شود كه مي‌تواند بر سيستم ايمني و متابوليسم بدن تاثير داشته باشد.سر و صدا همچنين مي‌تواند ما را كلافه و پرخاشگر كند و موجب افزايش احتمالحمله قلبي شود، به‌طوري كه بر اساس محاسبات انجام شده، 3 درصد از سکته هاي قلبي به همين علت در اروپا اتفاق مي‌افتد. كساني كه در محيط اداري باز با هياهوي دائمي ماشين‌ها، تلفن‌ها و گفت‌وگوهاي اداري كار مي‌كنند، در مقايسه با افرادي كه در محيطي ساكت و محل كاري مستقل فعاليت دارند، سطح هورمون آدرنالين خونشان بالاتر است. (ترشح هورمون آدرنالين به دنبال استرس و شرايط ناموزون بدن، افزايش مي يابد. آدرنالين موجب باز شدن رگ هاي عضلات و افزايش فعاليت قلب و فشار خون مي شود.)

صدای زیاد در محیط کار، زندگی و روابط اجتماعی، کار افراد را به طور ریشه ‌ای مختل می ‌کند. کسانی‌ که در محیط ‌های پر سرو صدا کار می‌ کنند، به هنگام بازگشت به خانه، آن قدر خسته‌اند که اصلاً حوصله ندارند از خانه خارج شوند و به دید و بازدید فامیل‌ بروند و حتی حاضر نمی ‌شوند پاسخ سوالات همسر و فرزندان خود را به دقت و با حوصله بدهند.این نوع زندگی، به مرور زمان، هم برای خود فرد و هم برای اطرافیان او خسته کننده و در نهایت باعث اختلافات خانوادگی می ‌شود.

صدای بلند، عملکرد روزانه شخصی افراد را مختل می‌ کند، فراموشی و خطاهای ادراکی به وجود می ‌آورد و حتی موجب می‌ شود کارکنان اشیای خود را فراموش کنند و به مرتب کردن میز کار خود و اطراف نپردازند. کارکنانی که در معرض صدای محیط کار قرار می‌ گیرند، نسبت به هم جبهه می‌ گیرند و در واقع عصبانی می‌ شوند. از کوچک ‌ترین اختلاف رنجیده ‌خاطر می ‌شوند و رفتار پرخاشگرانه از خود، به صورت کلامی ‌و عملی نشان می ‌دهند.

در مجموع عوارض آلودگی صوتی
- نازایی
- بی خوابی
- افزایش استرس
- افزایش فشار خون
- کاهش شنوایی
- اضطراب
- زودرنجی
- خستگی روحی
- تضعیف روحیه و انگیزه
- عدم تمرکز و یادگیری
- افزایش عصبانیت
- مشکلات قلبی
- سکته مغزی
- مشکلات اسکلتی- عضلانی
- بی قراری
- ناامیدی
- زنگ زدن گوش
- مشکلات صحبت کردن
- تضعیف سیستم ایمنی بدن
- کاهش کارآیی تحصیلی دانش آموز در مدرسه

توصيه هايي براي کنار آمدن با يک محيط پر سر و صدا:

تغيير نگرش: رفتاردرماني ‌شناختي و هيپنودرماني (Hypnotherapy يا معالجه‌ امراض‌ به وسيله‌ خواب‌ مغناطيسي‌ ) مي‌تواند در كاهش استرس افرادي كه با سر و صدا مانند صداي ترافيك يا صداي ژنراتورهاي الكتريكي آزار ديده‌اند، مؤثر باشد.دكتر جف‌لونتال رهبر اين مطالعه مي‌گويد: "رفتار درماني به افراد كمك مي‌كند به جاي اينكه تحت‌تأثير احساسات قرار بگيرند، بتوانند آنها را كنترل كنند."او چند تمرين را پيشنهاد مي‌كند:
- صدا را به شكل يك توپ بزرگ سياه تصور كنيد و آن را به اطراف حركت دهيد، نزديك بياوريد و دور كنيد حتي رنگ و اندازه آن را تغيير دهيد و در نهايت آن را بتركانيد.اين به شما كمك مي‌كند بر هر چيز كه باعث ناراحتي شما مي‌شود، احاطه داشته باشيد.

- سعي كنيد ديد خود را در صورتي كه كمك‌كننده است تغيير دهيد، به ‌عنوان مثال اگر علت ناراحتي شما، فقط يك صداي خفيف است كه ديگران را دچار استرس نمي‌كند، شما نيز سعي كنيد حساسيت خود را کم کنيد.تمركز بر فعاليت‌هاي جذاب:كارهايي را انجام دهيد كه جذاب و پرهيجان هستند، مثل حل يک جدول مشکل، خواندن مطالب يا تماشاي تصاوير و فيلم تاثيرگذار.به اين ترتيب گذر زمان را در مواردي كه صداها زياد هستند، حس نمي‌كنيد.

یادگيري تكنيك‌هاي آرامش‌دهنده:هر چيزي كه شما را آرام كند، مي‌تواند كمك‌كننده باشد.در يك صندلي راحت بنشينيد و به ‌عنوان مثال كلمه "يك" را با هر دم تكرار كنيد؛ اين كار را 10 تا 20 دقيقه در روز انجام دهيد. به اين ترتيب بدن با كاهش ضربان قلب، تنفس، فشار خون و متابوليسم مواجه خواهد شد.

سركوب كردن صدا:اگر در خيابان‌هاي پُر سر و صدا سكونت داريد، سعي كنيد شيشه‌هاي دو جداره نصب كنيد يا اينكه شيشه جداگانه‌اي به ضخامت 10 سانتي متر نصب كنيد.اگر منزل شما در مسير عبور هواپيما قرار دارد، با افزايش عايق صدا در بام خانه، صداي هواپيماها كم خواهد شد.مراقب باشيد!تمام سر و صداهايي که سلامت را به خطر مي اندازند، مربوط به محيط اطراف نمي‌شوند، بلكه شنيدن موسيقي در هدفون هم مي‌تواند باعث به خطر افتادن سلامت شود.سعي كنيد از يك تكه پنبه براي جلوگيري از ورود صدا در گوشتان استفاده كنيد.در نهايت بايد گفت، گذراندن زماني در سكوت و آرامش مي‌تواند از لحاظ بدني، احساسي و فكري به افراد كمك كند.










برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
pejmanava (پنج شنبه آبان ماه 8, 1393 10:23 am), yosra69 (چهارشنبه آبان ماه 7, 1393 11:42 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: پزشکی و سلامت...

پستتوسط yosra69 » پنج شنبه آبان ماه 8, 1393 9:04 pm

7 دلیل برای اینکه از امشب کم نخوابید
------------------------------------------

در حالی که داشتن تنها یک شب خواب راحت، آرزوی بسیاری از مبتلایان به اینسومنیا (insomnia) و یا همان بی خوابی است، خیلی از ما به دلایل متفاوت همواره تلاش می کنیم تا کمتر بخوابیم. شاید به این خاطر که می خواهیم به تمام کارهای روزمان تمام و کمال برسیم. غافل از اینکه بی خوابی چه تاثیرات منفی بر عملکرد جسمی و ذهنی ما دارد.

در اینجا می خواهیم حقایقی را با شما در میان بگذاریم که اگر منطقی به آنها نگاه کنیم، شاید حداقل دیگر با چراغ خاموش تلویزیون نگاه نکنیم و یا بعد از گفتن شب بخیر، دیگر سراغ کامپیوتر یا موبایل خودمان نرویم.

1- سیستم ایمنی بدن با خواب کافی تقویت خواهد شد
همه ما می دانیم که برای عملکرد طبیعی بدن، خواب کافی امری ضروری است. اما مطالعات زیادی نشان داده اند که داشتن خواب کافی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. در حقیقت این مطالعات پاسخ ضعیف برخی افراد دچار اختلال خواب و کم خوابی را به واکسن های درمانی آنفلوانزا و هپاتیت نشان داده اند و این نشان دهنده تضعیف سیستم ایمنی بدن در اثر کم خوابی است.

2- حافظه شما تقویت می شود
کاملا واضح است که خواب و استراحت جسمی و روحی می تواند بر عملکرد مغزی و حافظه تاثیر بگذارد. در حقیقت طی بررسی های مکرر، پاسخ افراد به تست های حافظه بعد از داشتن خواب کافی همواره بهتر بوده است. علاوه بر تاثیر بر حافظه، خواب کافی همچنین در وضعیت یادگیری افراد نیز موثر می باشد.

3- احساسات شما تقویت خواهد شد
همانطور که می دانید افراد دچار اختلالات خواب، استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری های روحی مانند استرس و افسردگی دارند. البته افراد مبتلا به استرس و افسردگی نیز در بسیاری از موارد، اختلالات خواب و مخصوصا بی خوابی را تجربه می کنند.
یکی از علت های مهم این ارتباط این است که خواب نقش مهمی در فرایند های عاطفی و احساسی افراد بر عهده دارد. جالب است بدانید لذت بخش ترین بخش خواب، فاز آخر آن یعنی فاز REM است که افراد مبتلا به اختلالات خواب، معمولا آن را تجربه نمی کنند.
متاسفانه خیلی از افراد مخصوصا افراد جوان و پرمشغله فکر می کنند خواب به معنی تلف کردن و هدر دادن عمرشان است. در حالی که این اعتقاد کاملا غلط است. خواب برای تامین سلامتی شما امری صددرصد حیاتی و ضروری است و در حقیقت این بی خوابی و کم خوابی است که تمام تلاش ها و زحمات شما را بی ثمر می کند
4- ذهن شما آزادتر و پاک تر خواهد بود
خواب بهترین فرصت برای احیای مغزی است. متخصصین مغز و اعصاب بر این باورند که اتصالات و ارتباطات مغزی در طول خواب توسعه بیشتری پیدا می کند. همچنین ترشح انتقال دهنده های عصبی آرامبخش طی خواب شبانه، ده ها برابر بیش از طول روز خواهد بود و این همان آرامشی است که یک خواب مناسب به فرد خواهد داد.

5- تنظیم قند خون نیز از خواب شبانه تاثیر می پذیرد
همه ما می دانیم که یکی از عوامل موثر در ابتلا به دیابت، اختلال خواب و نداشتن خواب کافی است. علت آن است که بی خوابی باعث ایجاد مقاومت به هورمون انسولین می شود. در نتیجه انسولین قادر نخواهد بود قند ها را به داخل سلول هدایت کند. بنابراین باعث افزایش قند خون و ابتلا به دیابت می شود.

6- کاهش وزن هم از خواب تاثیر می پذیرد
اگر می خواهید وزن کم کنید و لاغر شوید، حداقل هفت ساعت خواب شبانه را در برنامه کاهش وزن خود قرار دهید. خواب کم به تولید و ترشح بیش از حد هورمونی به نام گرلین و کاهش ترشح هورمون لپتین منجر خواهد شد. هورمون گرلین مسئولیت تحریک اشتها را بر عهده دارد. هورمون لپتین کاهش دهنده اشتهاست. کاهش لپتین از یک طرف و افزایش گرلین از طرف دیگر، زمینه را برای افزایش اشتها و چاقی فراهم خواهد کرد.

7- خواب طول عمر را نیز بیشتر می کند
مطالعات زیادی نشان داده اند افرادی که به طور مزمن و در طولانی مدت خواب کمتر از هفت ساعت در شب را دارند، طول عمر کمتری نسبت به افراد با خواب کافی خواهند داشت.
طی بررسی های متعدد دیده شده این افراد از لحاظ ابتلا به فشار خون بالا، سکته و حملات قلبی نیز در گروه پر خطر جامعه قرار دارند.

همه این ها را گفتیم، با این هدف که:
می خواهیم برخی باورهای غلط افراد را تغییر دهیم. متاسفانه خیلی از افراد مخصوصا افراد جوان و پرمشغله فکر می کنند خواب به معنی تلف کردن و هدر دادن عمرشان است. در حالی که این اعتقاد کاملا غلط است.
خواب برای تامین سلامتی شما امری صددرصد حیاتی و ضروری است و در حقیقت این بی خوابی و کم خوابی است که تمام تلاش ها و زحمات شما را بی ثمر می کند.
پس بهتر است این تغییر باور را از رفتار خودمان شروع کنیم.


فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5)

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) (انشراح)


نماد کاربر
yosra69
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 1059
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 1401 بار
تشکر شده: 1767 بار
امتياز: 17660

Re: پزشکی و سلامت...

پستتوسط yosra69 » سه شنبه آبان ماه 20, 1393 10:02 pm

خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در کمین سالمندان!
-------------------------------------------------------

سرطان روده بزرگ به عنوان تنها سرطان رانده شده توسط عدم وجود یک هورمون اثبات شده است.

یک مطالعه جدید نشان می دهد که سلول های روده زمانی که آنها توانایی تولید هورمون ضروری برای حفظ زیست شناسی عادی خود را از دست بدهند می توانند سرطانی شوند.

تحقیقات توسط یک تیم در دانشگاه توماس جفرسون در فیلادلفیا، PA انجام شد، و آنها یافته های خود را در نشریه سرطان، اپیدمیولوژی، نشانگر ها و پیشگیری منتشر کردند و دریافتند تولید هورمون guanylin بار در 85 درصد از بیماران سرطان روده بزرگ کاهش یافته است.

Guanylin هورمون فعال گیرنده به نام GUCY2C می باشد، که برای کمک به سلول های پوست برای پر کردن دیواره روده مهم نقش مهمی دارد.

پوست شکم در هر 3 روز پر می شود و درصورتی که تقسیم سلولی نامعین باشد منجر به سرطان خواهد شد. همچنین مطالعات نشان می دهند در دوران سالمندی به دلیل کاهش هورمون های بدن احتمال بروز سرطان روده چندین برابر می شود.

------------------------------------------------------------------------------
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5)

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) (انشراح)



برای نویسنده این مطلب yosra69 تشکر کننده ها: 2
bahar (پنج شنبه آبان ماه 22, 1393 2:13 pm), pejmanava (سه شنبه آبان ماه 20, 1393 10:28 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
yosra69
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 1059
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 1401 بار
تشکر شده: 1767 بار
امتياز: 17660

Re: پزشکی و سلامت...

پستتوسط yosra69 » دوشنبه آذر ماه 3, 1393 12:43 pm

از کجا بفهمیم غلظت خون داریم؟
------------------------------------

در نوع ثانویه می بایست علت زمینه ای غلظت خون برطرف شود.

افزایش تعداد گلبول های قرمز خون در واحد حجم را غلظت خون می گویند. در واقع هموگلوبین بالاتر از 18 در مردان و بیشتر از 16 در زنان به عنوان غلظت خون تشخیص داده می شود.


بیماری غلظت خون به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود كه در بیماری غلظت خون اولیه، تولید گلبول‌های قرمز خون توسط سیستم خون ساز بدن بالاست. در غلظت خون ثانویه، سیستم خون ساز بدن سالم است ولی بیماری‌هایی مانند بیماری‌های مزمن ریوی، كلیوی و قلبی و یا تومورها، کاهش اکسیژن رسانی بافتی، بودن در ارتفاعات، سیگار کشیدن و زندگی در هوای آلوده موجب افزایش غلظت خون می شوند.

افزایش غلظت خون از این جهت خطرناک است که موجب کند شدن حرکت خون در عروق شده و خطر سکته را افزایش می دهد.

برخی از افراد مبتلا به افزایش غلظت خون هیچ گونه علایمی ندارند و در برخی افراد اختلالاتی مانند برافروختگی پوست صورت، قرمزی چشم‌ها، اختلالات هوشیاری، سردرد، خواب آلودگی و گزگز دست و پا مشاهده می شود. خارش پوست به ویژه پس از استحمام، برجسته شدن وریدهای چشم، بزرگی کبد و طحال نیز از علایم شایع این مشکل هستند. اما تشخیص قطعی غلظت خون از طریق آزمایش میسر است.

در شرایطی که غلظت خون به صورت اولیه باشد، درمان از طریق خون گیری و مصرف برخی داروها است. در نوع ثانویه می بایست علت زمینه ای غلظت خون برطرف شود.

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5)

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) (انشراح)



برای نویسنده این مطلب yosra69 تشکر کننده ها: 2
bahar (سه شنبه آذر ماه 4, 1393 1:57 pm), ghazal66 (دوشنبه آذر ماه 3, 1393 9:22 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
yosra69
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 1059
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 1401 بار
تشکر شده: 1767 بار
امتياز: 17660

Re: پزشکی و سلامت...

پستتوسط yosra69 » دوشنبه آذر ماه 10, 1393 9:18 pm

غذاهایی برای مقابله با سرطان
----------------------------------

پژوهشگران دانمارکی موفق به کشف ارتباطی میان سلنیم موجود در ماهی و کلم بروکلی و تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل برخی از سرطان‌ها شده‌اند.

پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ می‌گویند متابولیسم (سوخت و ساز) سلنیم مواد معدنی ضروری ممکن است به بدن در مبارزه با برخی از سرطان ها کمک کند. سلنیم به طور طبیعی در برخی از سبزیجات و میوه‌های مغزدار و ماهی‌هایی مانند قزل آلا، تن و کاد یافت می‌شود.

به نوشته واشنگتن پست، پژوهشگران دانمارکی معتقدند این ترکیب شیمیایی واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن را در برابر سلول‌های سرطانی به خصوص در سرطان پوست، سرطان پروستات و برخی از انواع سرطان خون پایین می‌آورد. این پژوهش در ژورنال Biological Chemistry منتشر شده است.

به طور معمول سیستم ایمنی سلول‌های غیرطبیعی بدن را از بین می‌برد اما برخی از سلول‌های سرطانی می‌توانند از شناسایی توسط سیستم ایمنی بدن بگریزند و موجب بیش از حد فعال شدن سیستم ایمنی شوند.

پروفسور سورن کاو در دانشکده زیست شناسی بیماری‌های دامپزشکی در دانشگاه کپنهاگ می‌گوید: «مولکول‌های تحریک کننده، سیستم ایمنی بدن را وادار به واکنش بیش از حد می‌کنند و همچنین باعث از هم پاشیدن این سیستم می‌شوند. ما بسیار علاقه‌مندیم که جلوی این مکانیسم را بگیریم. در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌ایم که ترکیبات مشخص سلنیومی که به طور طبیعی در سیر و کلم بروکلی یافت می‌شوند، به طور مؤثری بر این مولکول‌های خاص که نقش کلیدی در سرطان‌های تهاجمی دارند، تاثیر می‌گذارند.»

با متوقف کردن این سلول‌های بیش از حد محرک، به سیستم ایمنی بدن آسیبی وارد نمی‌شود و سیستم ایمنی بهتر می‌تواند از طریق از بین بردن سلول های بدخیم با بیمار‌ی ها مبارزه کند.

پژوهش‌های این دانشگاه بر سلول‌های خاصی به نام لیگاند (ligands) و به خصوص لیگاند NGK2D که قادر به گسترش برخی از سرطان از طریق گردش خون است، متمرکز شده است.پروفسور کاو می گوید که مولکول‌های لیگاند در سطح سلول‌های سرطانی و همچنین محلول در خون بیمار یافت می‌شود. در حال حاضر مشاهدات این تیم پژوهشی حاکی از آن است که ترکیب خاص سلنیومی دارای تاثیرات ویژه‌ای در خنثی کردن نوع خاص لیگاند NGK2D است.

مقدار کمی سلنیم نقشی کلیدی در متابولیسم بدن انسان دارد و هم چنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است که از آسیب سلولی جلوگیری می‌کند، هرچند مقدار زیاد سلنیم برای بدن سمی و مهلک است.

تحقیقات پژوهشگران دانمارکی مشخص نکرده است که غذاهای دارای سلنیم طبیعی مانند بروکلی و میوه‌های مغزدار برزیلی می‌تواند همان خاصیت ضد سرطانی را که در محیط آزمایشگاهی فراهم می‌کند، داشته باشد یا خیر و اگر چنین است چه مقدار لازم است تا بدون مسموم کردن بدن، مفید واقع شود.

کاو در انتها می‌افزاید: «اگر بتوانیم راهی برای کاهش تحریک بیابیم، در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم. نتایج جدید تنها قدم کوچکی است به سوی داروهای بهتر با عوارض جانبی کمتر برای درمان سرطان.»

منبع: سلامت نیوز
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5)

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) (انشراح)


نماد کاربر
yosra69
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 1059
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 1401 بار
تشکر شده: 1767 بار
امتياز: 17660

Re: پزشکی و سلامت...

پستتوسط yosra69 » دوشنبه آذر ماه 17, 1393 12:12 pm

«سیب‌زمینی سرخ‌کرده» تبرئه شد!
------------------------------------


سیب‌زمینی سرخ‌کرده، آب از لب و لوچه همه به راه می‌اندازد. اگر جزو افراد رژیم‌بگیر هستید و همیشه چپ‌چپ به ظرف حاوی آن نگاه می‌کنید باید بگوییم که سخت در اشتباهید. لُب کلام اینکه سیب‌زمینی سرخ‌کرده باعث چاقی نمی‌شود. مخلص کلام اینکه سیب‌زمینی برای سلامتی مضر نیست و برعکس برای سالم و سرحال بودن بدن لازم و ضروری است.


این سبزی نشاسته‌ای، از اسیدهای پیچیده‌ای تشکیل شده است که حدود 50 درصد نیازهای ما را تامین می‌کند. البته همه این خصوصیات مخصوص سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌های خانگی است، نه سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌های چرب و مضر صنعتی. در این مطلب می‌خواهیم از سیب‌زمینی رفع اتهام کنیم.

ارزش غذایی سیب زمینی

سیب‌زمینی حاوی فیبرهای غذایی، ویتامین B1 و ویتامین C و همچنین آهن و پتاسیم است. تمام این ترکیبات برای سلامتی و تناسب اندام مفید هستند.

سیب‌زمینی سیر می‌کند

نشاسته موجود در سیب‌زمینی باعث ایجاد احساس سیری زودهنگام می‌شود. در نتیجه احساس گرسنگی‌تان زود برطرف شده و کمتر غذا می‌خورید.

سیب‌زمینی آرامش می‌دهد

سیب‌زمینی حاوی تریپتوفان است. این ترکیب موجود در مواد غذایی نشاسته‌ای باعث بروز آرامش روحی و حتی فراهم کردن خوابی راحت می‌شود.

سیب‌زمینی برای خوش‌خلقی

سیب‌زمینی باعث ترشح آندورفین می‌شود که به هورمون خوشبختی معروف است. هر چه میزان این هورمون در مغزتان بیشتر باشد حالتان بهتر می‌شود و خوش‌خلق‌تر خواهید بود.

منبع: ایسنا
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5)

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) (انشراح)



برای نویسنده این مطلب yosra69 تشکر کننده ها:
bahar (دوشنبه آذر ماه 17, 1393 2:31 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
yosra69
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 1059
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 1401 بار
تشکر شده: 1767 بار
امتياز: 17660

Re: پزشکی و سلامت...

پستتوسط yosra69 » شنبه آذر ماه 22, 1393 8:12 pm

اگر دچار سرگیجه می شوید، این نکات را فراموش نکنید
-------------------------------------------------------------

سرگیجه به تمامی حالات ناخوشایندی که فرد با ایجاد آن ها احساس عدم تعادل، امکان سقوط و زمین خوردن می کند گفته می شود.

سرگیجه شامل مجموعه وضعیت هایی مانند سبکی سر، سیاهی رفتن چشم ها، چرخش سر، چرخش محیط و اتاق، احساس حرکت اجسام با محیط اطراف که نوعی اختلال در سیستم عصبی با گوش داخلی است.

سرگیجه با حرکات سر، تغییر وضعیت، حرکت کردن و راه رفتن، سرفه و عطسه تشدید می شود و ایجاد تهوع و استفراغ، سردرد، حساسیت به نور یا صدا، تاری دید، تعریق، ضعف و بی حالی، تپش قلب، صدای سوت و وزوز گوش می شود.

***علل سرگیجه

کم آبی بدن، اسهال و استفراغ وتب، ضربات سر و حملات میگرن، استرس، فشارهای عصبی، افسردگی، بی نظمی ضربان قلب، حساسیت به مواد مختلف، برخی مسمومیت ها، بیماری های ویروسی، تنفس کوتاه، تند ویا بسیار عمیق، مصرف سیگار، تنباکو و الکل، کمبود اکسیژن، کم خونی، خون ریزی، کاهش لحظه ای فشارخون، افت قند خون، سندرم قبل از قاعدگی، قاعدگی، بارداری و داروها است.

***به نکات زیر توجه کنید

- حملات سرگیجه شما ممکن است تا چند ماه ادامه یابد (6- 3 ماه) اما معمولاً 15-10 روز بهبودی نسبی رخ می دهد و قادر به انجام فعالیت معمول و روزمره خواهید بود.

- از خوابیدن روی گوش مبتلا خودداری کنید و سرخود را روی دو بالش قرار دهید.

- از تغییر وضعیت های ناگهانی بپرهیزید.

- هنگام برخاستن ابتدا کمی بنشینید و سپس برخیزید.

- از قرار گرفتن در ارتفاع مانند صعود از نردبان و چهارپایه خودداری کنید.

- از انجام فعالیت هایی که نیاز به بالا نگه داشتن طولانی مدت سر یا بازوها دارد مثل تعویض لامپ و آویزان کردن پرده خودداری کنید.

- هنگامی که تنها در منزل هستید از رفتن به حمام خودداری کنید.

- هنگام تنهایی همواره گوشی تلفن یا تلفن همراه را در دسترس خود قرار دهید.

- درصورتی که قادر به حفظ تعادل نبوده و دچار زمین خوردگی می شوید، از راه رفتن تنها، زیاد و بی مورد خودداری کرده و از عصا یا واکر استفاده کنید و کفش های راحت و بدون پاشنه بپوشید.

- هنگام بارندگی یا یخبندان از منزل خارج نشوید.

- از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید و تنها داروهایی که برای کنترل سرگیجه شما تجویزشده است به طور دقیق و صحیح استفاده نمائید و از قطع ناگهانی و یک باره دارو بدون نظر پزشک خودداری کنید.

- اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید پزشک را مطلع کنید و داروهایی را به هر علت استفاده می کنید به اطلاع پزشک برسانید.

- از مصرف خودسرانه و افراطی داروها به خصوص خواب آور و آرام بخش پرهیز کنید.

- از وسایل بازی چرخشی و پرشتاب مانند انواع چرخ وفلک استفاده نکنید.

- از مصرف غذاهای شور خودداری کنید.

- از رانندگی خودداری کنید.

- از حضور طولانی مدت در اتومبیل و اتوبوس خودداری کنید. در وسایل نقلیه به هیچ وجه مطالعه نکنید.

- تا حد امکان از سفرهای طولانی هوایی پرهیز کنید.

- از هیجانات عاطفی، واکنش های شدید احساسی، بحث و مجادله بپرهیزید.

- استراحت و خواب منظم داشته باشید و در ساعات مشخص به رختخواب بروید.

- از تماشای طولانی مدت تلویزیون، کار کردن زیاد با کامپیوتر یا انجام بازی های کامپیوتری پرهیز کنید.

- از شنا، کوهنوردی، انجام ورزش و فعالیت های سنگین خودداری کنید.

- از مصرف سیگار و قلیان خودداری کنید.

- برنامه غذایی منظم و کامل داشته باشید و از گرسنگی طولانی مدت جلوگیری کنید.

-مایعات کافی بنوشید تا دچار کم آبی نشوید.

درصورتی که تکرار زیاد حملات در روز با شدت و عدم بهبودی، سردرد شدید و ناگهانی، تب بالای 38 درجه، اختلال تکلم، سنگینی زبان، ضعف و بی حسی اندام ها، فلج، تشنج، گیجی و منگی، بیهوشی و کاهش سطح هوشیاری، درد قفسه سینه، رنگ پریدگی و تعریق سرد، استفراغ شدید و مکرر، بیماری مزمن مثل دیابت و فشارخون، سن بالای 60، ضربه سر، درد شدید و ترشح چرکی از گوش، احساس سرگیجه مداوم و دائم، تشدید علائم یا عدم بهبودی پس از دو هفته درمان داشتید به پزشک مراجعه کنید.

منبع: سلامت نیوز
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5)

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) (انشراح)


نماد کاربر
yosra69
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 1059
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 1401 بار
تشکر شده: 1767 بار
امتياز: 17660

Re: پزشکی و سلامت...

پستتوسط yosra69 » دوشنبه دي ماه 15, 1393 5:35 pm

ضربان طبیعی قلب چند تاست؟
----------------------------------

قلب یک فرد بزرگسال سالم در حالت استراحت بین 60 تا 100 ضربان در دقیقه دارد. زمانی که فردی ضربان قلبش را احساس کند تپش قلب معنا می‌گیرد، حال آنکه تپش قلب در اکثر اوقات مانند زمان بروز هیجانات، طبیعی است.

قلب یک فرد بزرگسال سالم در حالت استراحت بین 60 تا 100 ضربان در دقیقه دارد.

به طور کلی هرچه تعداد ضربان قلب در حالت استراحت پایین تر باشد، نشان دهنده فعالیت موثرتر قلب و سلامت بهتر سیستم قلبی عروقی است، به طور مثال ضربان قلب یک ورزشکار حرفه ای در حالت استراحت نزدیک به 40 ضربه در دقیقه است.

دکتر مسعود اسلامی، متخصص قلب و عروق در این باره اظهار داشت:
«شیوع بیماری‌های مادرزادی قلبی میان افراد جامعه حدود یک تا دو درصد است که شایع‌ترین آن آئورت دو لتی است.

بعد از بیماری آئورت دو لتی، در درجات بعد سوراخ میان دو دهلیز مطرح می‌شود.

بیماری‌های مادرزادی در اکثر موارد خفیف‌اند و در موارد کمتری شدید هستند که نیازمند عمل‌های جراحی باشند.
ضربان قلبی که بیش از اندازه کم یا زیاد باشد، می تواند بیانگر وجود یک مشکل باشد
نقش ژنتیک در ابتلا به بیماری‌های قلبی مادرزادی بی‌تأثیر نیست. ژنتیک در بیماری‌هایی نظیر تپش قلب غیر طبیعی، نارسایی قلبی و همچنین بیماری‌های عضله قلب تا 50 درصد نیز نقش دارد.

زمانی که فردی ضربان قلبش را احساس کند تپش قلب معنا می‌گیرد، حال آنکه تپش قلب در اکثر اوقات مانند زمان بروز هیجانات، طبیعی است.

در واقع افرادی که ضربان قلبشان یک مرتبه تند می‌شود (بالا‌تر از 150 ضربه در دقیقه) و یا کند می شود (کمتر از 40 ضربه در دقیقه)، به عنوان ضربان قلب غیر طبیعی تلقی می‌شوند.»

روش اندازه گیری ضربان قلب
روش اندازه گیری ضربان قلب
برای اندازه گیری ضربان قلب به سادگی می توانید نبض خود را طبق روش های زیر چک کنید

1- انگشت اشاره و انگشت سوم خود را بین استخوان داخلی مچ و تاندون و روی شریان رادیال که در سمت انگشت شست بر روی مچ است قرار دهید.

2- برای انجام این کار انگشت اشاره و انگشت سوم خود را روی گردن نزدیک به نای قرار دهید.

وقتی که نبض خود را احساس کردید تعداد ضربان در 15 ثانیه را اندازه گیری کنید و برای محاسبه ی تعداد ضربان در یک دقیقه این عدد را در چهار ضرب کنید.

به یاد داشته باشید عوامل متعددی می تواند بر روی ضربان قلب شما اثرگذار باشد، این موارد شامل:
- نوع فعالیت بدنی
- سطح آمادگی جسمانی
- دمای هوا
- موقعیت بدن (مثلا حالت ایستاده یا دراز کشیده)
- احساسات
- اندازه بدن
- داروهای مصرفی

اگرچه تعداد ضربان طبیعی طیف وسیعی را شامل می شود، ضربان قلبی که بیش از اندازه کم و یا زیاد باشد، می تواند بیانگر وجود یک مشکل باشد.

اگر ضربان قلب شما در حالت استراحت خیلی بیشتر از 100 (تاکی کاردی) و یا خیلی کمتر از 60 است (برادی کاردی)، حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر علایمی مانند ضعف ، سرگیجه و یا تنگی نفس نیز دارید، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند.
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5)

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) (انشراح)


نماد کاربر
yosra69
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 1059
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 1401 بار
تشکر شده: 1767 بار
امتياز: 17660

Re: پزشکی و سلامت...

پستتوسط yosra69 » دوشنبه دي ماه 22, 1393 11:49 pm

ایستادن و نشستن صحیح، اعتماد به نفس می‌آورد
-------------------------------------------------------

مطالعات انجام شده توسط دانشگاه‌های مختلف آمریکا نشان داد صحیح ایستادن، اثرات زیادی در کاهش هورمون استرس و انتشار تستوسترون دارد.

ایستادن و نشستن صحیح، اعتماد به نفس می‌آورد
به گزارش فارس، با توجه به مطالعات انجام شده توسط دانشگاه‌های مختلف آمریکا از جمله کلمبیا، هاروارد و برکلی، صحیح ایستادن مزایایی بر روی سلامت فرد دارد؛ نه تنها از کمردرد و گردن درد جلوگیری می‌کند، اثراتی در هورمون‌ها می‌گذارد.

محققان گفتند: درد ناشی از بد نشستن و بد ایستادن باعث فشار بر استخوان‌ها شده، از تولید هورمون‌هایی که با مریضی مبارزه می‌کنند جلوگیری می‌کند در عوض هورمون‌هایی تولید می‌شوند که با بیماری مبارزه نمی‌کنند.

مطالعات نشان دادند که ایستادن و نشستن صحیح، به غیر از سلامت نگه داشتن بدن، اعتماد به نفس را نیز بالا می‌برد، انتشار تستوسترون را تسهیل می‌بخشد و باعث کاهش مقدار کورتیزول (هورمون استرس) در مغز می‌شود.

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5)

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) (انشراح)


نماد کاربر
yosra69
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 1059
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 1401 بار
تشکر شده: 1767 بار
امتياز: 17660

Re: پزشکی و سلامت...

پستتوسط yosra69 » سه شنبه بهمن ماه 7, 1393 11:59 am

مدفوع خونی نشانه چیست؟
-----------------------------------

مدفوع خونی می‌تواند بیانگر یک جراحت یا ناهنجاری داخلی باشد. پزشک باید بدون تاخیر این عارضه را مورد ارزیابی قرار دهد.
اگر در سالاد از فلفل قرمز استفاده کرده باشید، احتمال دارد به صورت گول زننده ای لوله گوارش را طی کند و همان طور قرمز رنگ دفع شود.


اما به طور کلی اگر چیزی قرمز در مدفوع دیدید، لزومی ندارد برای تشخیص آن پزشک باشید. وجود چیزی به رنگ خون در مدفوع، به جز در چند مورد حتما ‌خون است.

شاید شایع ترین علت وجود خون در مدفوع، بواسیر یا شقاق مقعد باشد. بواسیر بافت کوچک پف کرده ای است که از محل خود در مقعد خارج شده است. زور زدن موقع دفع مدفوع می تواند آن را به خون بیاندازد. شقاق مقعد هم وجود ترک هایی در پوست اطراف آن است که آن هم در اثر زور زدن زیاد به وجود می آید.

در هر دو مورد، این خون به مدفوع اضافه می شود.

ولی اگر خون مخلوط با مدفوع است، علل دیگری دارد. اگر برای تسکین درد التهاب مفاصل ، مقدار زیادی آسپیرین یا دیگر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی خورده اید، مدفوع خونی می شود. این داروها دیواره معده و روده را تحریک کرده و حتی ممکن است زخم ایجاد کنند، که گاهی بدون درد، ولی با خونریزی همراه است.

بیماری التهابی روده - که اختلال گوارشی با علت نامعلوم است - نیز ممکن است مدفوع را خونی کند. این بیماری اغلب با درد همراه است.

همچنین وجود خون در مدفوع ممکن است نشانه وجود پولیپ یا تومور سرطانی در روده بزرگ باشد. بسیاری از پولیپ های کوچک اصلا علامتی از خود بروز نمی دهند تا این که به اندازه مشخصی برسند. خونریزی پولیپ ممکن است بر سطح مدفوع یا مخلوط با آن باشد.

دیورتیکولوز هم از علل دیگر خونی بودن مدفوع است، گر چه کمتر احتمال دارد به آن مبتلا باشید. دیورتیکولوز ضعیف بودن نقاطی از دیواره روده است که برجسته شده و گاهی خونریزی می دهد. این خونریزی کاملا مشخص است، چون یکی دو قطره یا رگه کوچکی از خون نیست و معمولا خونریزی، کاملا ‌واضح است.

سایر علل احتمالی مدفوع خونی این ها هستند:

ناهنجاری در عروق خونی، یا پارگی مخاط مری

زخم دوازدهه ، التهاب معده ، یا خونریزی معده

جراحت یا شی گیر کرده در مجرای گوارشی

عفونت روده‌ها

تومور روده کوچک

درمان مدفوع خونی

اگر مدفوع تان خونی شد، به پزشک مراجعه کنید. بهتر است هر چه زودتر علت خونریزی معلوم شود .

آب زیاد بخورید. یکی از ساده ترین راه های کاهش زور زدن به هنگام دفع مدفوع و جلوگیری از پیدایش بواسیر و شقاق، نوشیدن زیاد مایعات است. خوردن حداقل شش تا ده لیوان آب در روز از یبوست جلوگیری می کند.

دارو را عوض کنید. اگر آسپیرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می خورید و دچار مدفوع خونی شده اید، به پزشک اطلاع دهید تا آن را با داروی دیگری جایگزین کند.

آزمایش کنید. پزشک با استفاده از دستگاه درون بین (آندوسکوپ) درون معده را معاینه کرده و علت خونریزی را پیدا می کند.
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5)

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) (انشراح)



برای نویسنده این مطلب yosra69 تشکر کننده ها: 2
bahar (چهارشنبه بهمن ماه 8, 1393 4:19 pm), yasina (سه شنبه بهمن ماه 7, 1393 4:28 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
yosra69
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 1059
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 1401 بار
تشکر شده: 1767 بار
امتياز: 17660

Re: پزشکی و سلامت...

پستتوسط yosra69 » شنبه بهمن ماه 18, 1393 8:26 pm


آیا افسردگی نتیجه التهاب مغزی است؟
_____________________________

نتایج بررسی‌های جدید محققان کانادایی نشان می‌دهد که افسردگی ممکن است در نتیجه التهاب مغزی ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، روانپزشکان مرکز اعتیاد و سلامت مغزی در تورنتوی کانادا دریافته‌اند، سطوح نوعی پروتئین که به عنوان سازنده التهاب شناخته شده، در مغز بیماران افسرده نسبت به افراد سالم تا یک سوم بالاتر بود.


افراد مبتلا به شدیدترین اشکال افسردگی همچنین از بیشتری التهاب برخوردار بودند.

نتایج این پژوهش ممکن است به توضیح دلیل علائم فیزیکی ناشی از افسردگی مانند بی‌اشتهایی و کم‌خوابی کمک کند.

همچنین این تحقیقات می‌تواند منجر به راههای تازه برای درمان بیماری‌های روانی شود که بر یک پنجم بزرگسالان در نقطه‌ای از زندگی‌شان تاثیر می‌گذارد.

افسردگی یکی از رایجترین اشکال بیماری روحی است و بر اساس برآوردها، یکی از هر پنج بزرگسال آمریکایی را در نقطه‌ای از زندگی‌اش بخود دچار کرده است.

حدود 14 میلیون آمریکایی بالغ از اختلال افسردگی ماژور رنج می‌برند.

محققان از مغز 20 بیمار مبتلا به افسردگی و 20 داوطلب سالم در گروه کنترل اسکن گرفتند؛ آنها با استفاده از روشی موسوم به توموگرافی تابش پوزیترون توانستند سطوح پروتئین « translocator» را که با التهاب مرتبط است، اندازه‌گیری کنند.

این دانشمندان دریافتند که در بیماران مبتلا به حملات افسردگی ماژور، سطوح این پروتئین در قشر پیش‌پیشانی 26 درصد، در قشر کمربندی قدامی 32 درصد و در بخش اینسولای مغز 33 درصد بالاتر بود.

به گفته محققان، التهاب در قشر کمربندی قدامی با شدت افسردگی ارتباط بیشتری دارد؛ تصور می‌شود که این التهاب ممکن است بر فعالیت نورون‌های مغزی و شیوه ارتباط‌گیری آن‌ها با یکدیگر تاثیر بگذارد.

اگرچه محققان نتوانستند در این پژوهش مشخص کنند که التهاب دلیل اصلی افسردگی یا نتیجه آن است، بررسی‌های دیگر نشان داده که التهاب با بسیاری از علائم افسردگی مانند خلق و خوی بد، بی‌اشتهایی و بد‌خوابی مرتبط است.

خود التهاب یکی از روش‌های اصلی بدن برای حافظت از خود است، اما التهای اضافی برای بسیاری از بافت‌ها مضر است.

این در حالیست که درمان‌های کنونی افسردگی، التهاب را هدف قرار نمی‌دهند.

نتایج این پژوهش در مجله JAMA Psychiatry منتشر شده است.
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5)

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) (انشراح)



برای نویسنده این مطلب yosra69 تشکر کننده ها:
bahar (شنبه بهمن ماه 18, 1393 11:56 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
yosra69
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 1059
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 1401 بار
تشکر شده: 1767 بار
امتياز: 17660

Re: پزشکی و سلامت...

پستتوسط bahar » دوشنبه فروردين ماه 17, 1394 1:59 pm


6 علامت کمبود آب

کمبود آب سلامت بدن را به خطر مي اندازد و مي تواند به لخته شدن خون، صرع و بيماري هاي ديگر منجر شود. نتايج بررسي ها نشان مي دهد، کمبود آب حتي به ميزان کم، باعث کاهش انرژي و بدخلقي مي شود. به همين علت بايد آب کافي مصرف کرد و کم آبي بدن را به موقع تشخيص داد اما علايم کم آبي بدن، هميشه تشنگي و خستگي مفرط نيست. علايم ديگري نيز وجود دارد که کمتر شناخته شده است.

هوس کردن شيريني
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، زماني که بدن دچار کمبود آب مي شود، عملکرد بعضي از اعضاي بدن مانند کبد که آب مصرف و گليکوژن ذخيره مي کند، تحت تأثير قرار مي گيرد؛ در نتيجه فرد هوس مي کند خوراکي بخورد؛ از شکلات گرفته تا اسنک هاي شور، اما هوس شيريني شايع تر است زيرا در شرايط کم آبي، بدن با مشکل توليد گليکوژن رو به رو مي شود. زماني که هوس شيريني کرديد، خوراکي آبکي انتخاب کنيد، اغلب ميوه ها و سبزي ها حاوي آب است از اين رو آب موردنياز بدن را تأمين مي کند. در واقع بيش از ۹۰درصد از مواد تشکيل دهنده برخي ميوه ها و سبزي ها آب است از جمله طالبي، توت فرنگي، هندوانه، خيار، کرفس، کاهو، کدوسبز، گوجه فرنگي و فلفل دلمه اي. ماست نيز منبع خوبي براي تأمين آب بدن است.

بروز سردرد
مغز داخل يک کيسه مايع قرار دارد که مانع از برخورد آن به جمجمه مي شود. در صورت کم آبي، مغز به جمجمه برخورد مي کند که اين امر باعث سردرد مي شود. بايد دانست برخي نوشيدني ها آب بدن را کاهش مي دهد؛ از جمله نوشيدني هاي انرژي زا و کافئين دار.

تب و لرز
در صورت کم آبي شديد بدن، فرد دچار علايم تب و حتي لرز مي شود. تب شديد خطرناک است، بنابراين در اين مواقع مرتب دماي بدن را کنترل کنيد.

گرفتگي عضلات
هرچه دماي بدن بالاتر برود، گرفتگي عضلات نيز بيشتر مي شود. به اين ترتيب عضلات حرارت را در خود نگه مي دارد. تغييرات در الکتروليت ها، تغيير در ميزان سديم و پتاسيم مي تواند به گرفتگي عضلات منجر شود.

خشکي پوست
در مراحل مختلف کمبود آب، فرد دچار سرگيجه مي شود و از حجم خون وي کم مي شود؛ اين امر خشکي پوست را در پي دارد. به علت خشکي، احتمال گرگرفتگي نيز وجود دارد.

بوي نامطبوع دهان
بزاق دهان داراي خاصيت ضدباکتريايي است اما کمبود آب باعث کاهش بزاق دهان مي شود که بوي نامطبوع دهان را در پي دارد.

آزمايشي براي تشخيص کم آبي بدن

پوست پشت دست را با دو انگشت به اندازه نيم تا يک سانتي متر به سمت خود بکشيد و رها کنيد. بايد در عرض چند ثانيه پوست به جاي خود برگردد. بازگشت کند پوست به جاي خود نشانه کم آبي است.اگر بدن آب کافي داشته باشد، رنگ ادرار شفاف است. زرد يا نارنجي بودن ادرار نوعي اخطار است. هنگامي که بدن با ۳درصد کمبود آب رو به رو است، رنگ ادرار به طور قابل توجهي زرد خواهد شد. در صورتي که کمبود آب ۵درصد باشد، ادرار به رنگ زرد و بيش از ۵درصد به رنگ نارنجي خواهد بود.بنابراين لازم است به طور منظم آب بنوشيد.در صورتي که علاقه زيادي به نوشيدن آب نداريد با افزودن کمي آب ميوه يا ميوه يخ زده، آن را طعم دار کنيد.از چاي هاي مختلف گياهي استفاده کنيد.به جاي خوردن اسنک هاي خشک مانند چيپس و کراکر، از ميوه و سبزي هايي استفاده کنيد که حاوي آب است.اگر هنگام راه رفتن صداي آب در معده به گوش مي رسد، به اين معناست که آب جذب بدن نشده است. مايعات خنک تر يا با دماي اتاق، جذب بهتري دارد.







برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
yosra69 (پنج شنبه فروردين ماه 20, 1394 11:33 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

قبليبعدي

بازگشت به مقالات متنوع علمی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 5 مهمان