رمضان ميرود، تو از كدام گروه هستی ؟؟؟

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

رمضان ميرود، تو از كدام گروه هستی ؟؟؟

پستتوسط bahar » شنبه تير ماه 28, 1393 12:07 pm



از أبی واقد لیثی روايت است كه روزی پیامبر در مسجد نشسته بودند و مردم در اطراف ایشان بودند در آن هنگام سه نفر وارد شدند دو نفر از آنها به طرف پیامبر آمدند و یک نفر برگشت. یکی از آن دو نفر مکان خالی در مجلس پیامبر دید و در آنجا نشست و دیگری پشت سر آنها نشست و سومی پشت کرد و بیرون رفت. زمانی که پیامبر از صحبت کردن فارغ شدند گفتند: (آیا شما را درباره این سه نفر خبر ندهم؟ یکی از آنها به الله پناه برد و الله او را پناه داد. و دیگری شرم کرد، الله هم از او شرم نمودند. اما بعدی پشت کرد و الله هم به او پشت نمودند.) روایت امام بخاری رحمه الله.

ابن حجر در فتح الباری می فرمايد:منظور از پناه بردن به الله، یعنی آن شخص به مجلس رسول الله صلی الله علیه وسلم پیوست.منظور از الله او را پناه داد، یعنی اینکه الله او را در برابر کاری که انجام داد، با رحمت و بخشش خودش مأجور ساخت. این قسمت از حدیث مستحب بودن ادب و پر کردن فاصله های صف درس و تعلیم را می رساند.منظور از شرم کرد، یعنی از اینکه بر بگردد و در جلسه پیامبر ننشیند، از رسول الله صلی الله علیه وسلم شرم نمودند و گوشه ای نشستند. منظور از اینکه الله از او شرم نمودند، یعنی الله او را مورد رحمت خویش قرار دادند و وی را عتاب ننمودند.و منظور از اینکه الله به او پشت كردند، یعنی بر او خشم گرفتند و این خطاب بر آن حمل می شود که او بدون عذر و از روی عناد جلسه را ترک کرده حتی اگر هم مسلمان بوده و ممکن است آن شخص جزء منافقین بوده.

پیامبر در این حدیث مردم را نسبت به جلسه علم، به سه گروه تقسیم بندی نمودند:
1 ـ کسی که اهمیت قایل می شود و خود را به زحمت می اندازد تا به نزدیک ترین مکان به پیامبر، که نماد علم هستند برساند.2 ـ کسی که از پیامبر و مسلمانان شرم می کند و می نشیند. ابن حجر در کتاب فتح الباری خود می گویند :که این شخص می خواست بیرون برود ولی شرم کرد و نزد پیامبر برگشت.3 ـبه حلقه ذکر و علم عناد می ورزد و پشت می کند و این از جمله کسانی است که الله از آنها روی می گرداند.

وقتیکه رمضان درسی از درسهای اسلام بزرگ، می باشد پس مردم هم در برابر آن، سه گروه هستند:

1.گروهی که به رمضان پناه می برند و شب آنرا، به تهجد می گذرانند و روز آنرا روزه می گیرند و آنچه که الله به آن دستور داده عمل می کنند و آنچه که الله از آن نهی نموده اند، از آن دوری می کنند و با توبه کردنشان با الله پیمان می بندند و سستی و کسالت بخرج نمی دهند.(إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا يَنكُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً) الفتح10(بیگمان کسانی که با تو پیمان می بندند در حقیقت با الله پیمان می بندند و در اصل دست الله بالای دست آنهاست هرکس پیمان شکنی کند به زیان خود پیمان شکنی می کند و آن کسی که در برابر پیمانی که با الله بسته است وفادار بماند و آن را رعایت بدارد، الله پاداش بسیار بزرگی به او عطاء می کند.)با خودش عهد و پیمان می بندد که خودش را به بهترین وجه تغییر دهد و چنانچه که از افتادن در آتش  بیزار است، همانطور از برگشت به گناه و کفر متنفر است و این همان طعم و شیرینی ایمان است که در قلب خودش آنرا می یابد و او را در استمرار بر طاعت و عدم سستی کمک و یاری می دهد.

2. گروه دیگر رمضان تاثیری در آنها ایجاد کرده گاهاً شب ها را با تهجد می گذرانند و روزها هم روزه می گیرند ولکن عزم خود را بر توبه و پشیمانی و برگشت از گناه جزم نمی کنند بین این و آن متررد و مشکوک هستند. الله تعالی در مورد آنها در آیه 102 سوره توبه چنین می فرماید:(وَآخَرُونَ اعْتَرَفُواْ بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُواْ عَمَلاً صَالِحاً وَآخَرَ سَيِّئاً عَسَى اللّهُ أَن يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ)(مردمان دیگری هم هستند که به گناهان خود اعتراف می کنند و کار خوب را با کار بد می آمیزند امید است الله توبه آنانرا بپذیرد  بیگمان الله دارای مغفرت فراوان و رحمت بیکران است.)این گروه به تصمیم و اراده قوی و اهتمام بیشتر به دین خودشان نیاز دارند تا اینکه  در جمله و زمره گروه اول داخل شوند.

3. گروه سوم از مردم کسانی هستند که رمضان بر آنها وارد می شود و می گذرد اما احساسی در آنها به وجود نمی آید و تکانی به خود نمی دهند. هیچ تاثیری در زندگی آنها ایجاد نمی شود و هیچ تغییری در آنها  صورت نمی گیرد. مثل اینکه عنید و مغرض هستند هیچ آیه ای از آیات الله بر آنها خوانده نمی شود مگر اینکه آنها پشت می دهند و فرار می کنند. اینها  گروه خطرناکی هستند و خطرناکترین گروه در اجتماع محسوب می شوند.

این بود گروههای مختلف مردم دربرابر رمضان  و هر درس از درسهای آن.پروردگارا ما را از جمله کسانی که در رمضان با الله انس می گیرند و به رمضان پناه می برند و الله آنها را پناه می دهد قرار بده. و ما را از جمله کسانی که گفته های حق را می شنوند و به بهترین وجه از آن پیروی می کنند قرار بده. آمین










برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 3
Maryam-new (شنبه تير ماه 28, 1393 4:14 pm), Noha (شنبه تير ماه 28, 1393 2:14 pm), yosra69 (يکشنبه تير ماه 29, 1393 10:33 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 8 مهمان