اهمیت و اصول تربیت فرزندان در پرتو کتاب و سنت

در این بخش مطالبی در مورد خانواده ، فرزندان و... قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Banowan

اهمیت و اصول تربیت فرزندان در پرتو کتاب و سنت

پستتوسط Modir-Banowan » شنبه خرداد ماه 18, 1392 3:30 pm

بسم الله الرحمن الرحیم

برای ایجاد یک نسل صالح و نیک در هر جامعه نیاز به برنامه‌ریزی برای تربیت فرزندان آن جامعه است،
چرا که فرزندان آینده‌سازان فردا به شمار می‌آیند و نسل آینده را تشکیل می‌دهند.

خشت اول گر نهد معمار کج  /٭/  تا ثریا می‌رود دیوارکج

برای اهمیت این موضوع همین بس که پیامبران الهی برای تربیت و اصلاح جامعه بشری مبعوث گشته‌اند،
و از هیچ تلاش و کوششی در این راه دریغ نورزیده‌اند،

و پیامبر صلى الله علیه وسلم نیز هدف والای بعث خود را چنین برمی شمارد: «بُعِثتُ لأُتمّمَ مکارمَ الأخلاق»؛
من برای به پایه‌ی تکمیل رساندن مکارم اخلاقی مبعوث گشته‌ام.

تربیت؛ فراهم آوردن زمینه برای پرورش استعدادهای درونی هر موجود و به ظهور رسانیدن امکانات بالقوه موجود در درون او است.

امروزه ما وارث جهانی پر از ناکامی‌ها، شکست‌ها، بیم‌ناکی‌ها و سرخوردگی‌ها هستیم؛ کنار نهادن عقل و خرد و
پیروی از امیال درونی،غرایز حیوانی، و خودخواهی‌ها، انسان‌هایی بی‌رحم، بی‌منطق و تخریب‌گر ساخته است.
وجود این همه بی‌عدالتی، سرگشتگی، جنگ و بسیاریاز رفتارهای غیرعقلانی، مؤید این امر است که بشر
امروزی قبل از هر چیز، به تربیت کردن نیاز دارد.

شخصیت و رفتار هر فردی ریشه در تربیت او دارد. کودکان بسان زمین حاصل‌خیز هستند که هرآن‌چه در این زمین پاک کاشته شود
– چه بذر خوب و چه بذر بد- همان در او رشد می کند، به قول معروف: هرچه بکاری، همان برداشت می‌کنی.

تربیت فرزند از بنیادی‌ترین مسائل تربیتی شمرده می‌شود و سنگ‌ِ زیرین تربیت‌های بعدی است،
به همین جهت در دین مقدس اسلام و سیره‌ی نبوی سخت بر این امر تاکید شده است.

تنها مکتبی که از حین تولد انسان (بلکه قبل از تولد) تا زمان وفات او برنامه‌ی زندگی ارائه کرده، اسلام است.
هیچ مکتبی در دنیا غیر از مکتب انبیاء چنین خاصیتی ندارد.

تربیت در اسلام تنها انجام مناسک دینی نیست؛ بلکه پروراندن هر صفت و کمالی است که
انسان به عنوان جانشین خدا بر زمین و انسان به عنوان انسان باید دارا باشد.

برنامه‌ها و دستورات تربیتی مکتب انسان‌ساز اسلام توسط قرآن مجید در اختیار ما گذاشته شده که متعلق به همه‌ی انسان‌ها و
در همه‌ی زمان‌ها و مکان‌ها می‌باشد که کاملاً از هر نقص و ایرادی عاری است.

بی‌گمان بهترین روش تربیت که مبتنی بر شناخت حقیقت انسان و همه نیازهای روحی و روانی اوست،

راه وحی است و قرآن کریم آیین خود را بهترین آیین تربیت برای کل بشر معرفی کرده و می‌فرماید:

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا [الإسراء : ۹]؛

این قرآن، به راهی که استوارترین راه‌هاست، هدایت می‌کند.

پیامبر اکرم صلى الله علیه وسلم وجود عینی قرآن کریم است که با رفتار و گفتار خود، آیات الهی را به منصه‌ی ظهور رسانده است.

لذا سنت نبوی هم‌سنگ قرآن عظیم، اولین نهاد در بنیان رفیع فرهنگ و نظام تربیت اسلامی به شمار می‌رود.

بنابراین چنان‌چه مبانی و اصول تربیت از آموزه‌های والای الهی و پیامبراکرم صلى الله علیه وسلم به درستی تحلیل و تبیین شود،

می‌تواند به عنوان مناسب‌ترین نمونه برای عمل‌کرد‌های تربیتی جامعه‌ی انسانی ما تلقی گردد.


تربیت و معنای آن در قرآن و سنت:

تربیت درلغت به معنی: به کارگیری روش‌ها است،

و در اصطلاح: فراهم آوردن زمینه برای پرورش استعدادهای درونی هر موجود و
به ظهور رسانیدن امکانات بالقوه موجود در درون او را تربیت می‌نامند.

و به تعبیری دیگر، تربیت یعنی: سلامت عقیده و ایمان انسان‌ها، که به وسیله‌ی کاشتن نهال ارکان ایمان
(به خداوند، فرشته ها، کتاب‌های آسمانی، پیامبران، جهان آخرت، قضا و قدر) در قلب و روح آنان تحقق می‌یابد.

در قرآن تربیت در یک تعبیر به معنای رسیدن به رشد است، آیه ۱ سوره‌ی جن ناظر بر این تعبیر است.
آیات دیگری مانند ۲۵۶ سوره‌ی بقره،۱۰سوره‌ی جن، ۱۰سوره‌ی کهف نیز ناظر بر همین معنا از تربیت است،
در جای دیگر قرآن مانند آیات ۲۹و ۳۸ سوره‌ی غافر مأموریت پیامبر اسلام صلى الله علیه وسلم هدایت به
راه کمال ذکر شده است. در سوره‌ی آل عمران آیه ۱۶۴ آمده است: «که همانا خداوند بر افراد با ایمان منت نهاد
و برای آنان پیامبری مبعوث کرد تا بر آنان آیات الهی را تلاوت کندو انسان‌ها را از آلودگی‌ها برهاند.
(تزکیه کنند) و به آن‌ها کتاب و حکمت بیاموزند».

پیامبر صلى الله علیه وسلم نیز در جایی فرمودند: «من برای به کمال رساندن خوبی‌های اخلاق مبعوث شده‌ام».

با توجه به مجموعه‌ی سنن و ‌آموزه‌های آن‌حضرت صلى الله علیه وسلم می‌توان تربیت را این گونه تعریف کرد:

به ظهور رسانیدن استعدادهای کمالی انسان با توجه به فطرت الهی وی و در جهت مسیری که خداوند از طریق آیاتش در اختیار وی قرار داده است.

در این میان پرمعناترین تعبیر از تربیت اسلامی همان تعبیر به تزکیه است.

منبع : سنت انلاین

ادامه دارد ...




برای نویسنده این مطلب Modir-Banowan تشکر کننده ها: 3
bahar (سه شنبه تير ماه 3, 1392 1:06 am), ostadelyass (سه شنبه تير ماه 4, 1392 11:32 am), tarannom (چهارشنبه تير ماه 5, 1392 10:34 pm)
رتبه: 21.43%
 
Modir-Banowan
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 143
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 26, 1392 11:30 pm
تشکر کرده: 68 بار
تشکر شده: 185 بار
امتياز: 1520

Re: اهمیت و اصول تربیت فرزندان در پرتو کتاب و سنت

پستتوسط Modir-Banowan » دوشنبه تير ماه 3, 1392 2:39 pm

اهمیت تربیت در قرآن و سنت:


در اهمیت تربیت در اسلام همین بس که در قرآن مجید یکی از اهداف عالیه بعثت پیامبران به عنوان تزکیه (تربیت) نام برده شده است. به نص صریح قرآن اگر تربیت الهی توسط مربیان برگزیده صورت نمی‌گرفت، هدایت آن‌ها میسر نمی‌شد و آن‌ها در گمراهی و ضلالت باقی می‌ماندند: هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ [الجمعة : ۲].

رسول خدا صلى الله علیه وسلم فرمودند: بهترین هدیه والدین به فرزندان خود، تربیت خوب آن‌هاست.

روش تربیتی پیامبر اسلام صلى الله علیه وسلم بود که در عصر جاهلیت از انسان‌هایی که قرن‌ها از تمدن و فرهنگ دور بودند، زاهدان و دلاورانی ساخت که پس از گذشت نیم قرن از طلوع اسلام، فرمان‌روای نیمی از جهان شدند.

در قرآن کریم تزکیه نفس که همان تربیت است رستگاری خوانده شده است: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا  [الشمس : ۹ ، ۱۰]. بارزترین مانع در این راه سعادت، وجود نفس است که در کالبد انسان وجود دارد.

ای شهان کشتیم ما جسم برون  /٭/  ماند خصمی زو بتر در اندرون

در پرتو آیات و احادیث به خوبی مشخص می‌گردد، که انسان برای تربیت صحیح خود و فرزندان خویش به وحی نیازمند است:

۱- ناتوانی انسان از شناخت کامل خود.

۲- گستردگی دامنه‌ی تربیت در انسان که اولاً: روح انسان در نهایت حساسیت و اثرپذیری است، تا آن‌جا که از هر عامل کوچکی متأثر می‌شود و ثانیاً: عوامل مؤثر در زمینه‌ی روحی انسان محدود و معدود نیست، بلکه بی‌شمار است.





برای نویسنده این مطلب Modir-Banowan تشکر کننده ها:
bahar (سه شنبه تير ماه 3, 1392 1:06 am)
رتبه: 7.14%
 
Modir-Banowan
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 143
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 26, 1392 11:30 pm
تشکر کرده: 68 بار
تشکر شده: 185 بار
امتياز: 1520

Re: اهمیت و اصول تربیت فرزندان در پرتو کتاب و سنت

پستتوسط Modir-Banowan » دوشنبه تير ماه 3, 1392 2:46 pm

اهداف تربیتی در قرآن و سنت:

انسان برای انجام هرکاری در درجه‌ی اول نیازمند انگیزه‌ای است که وی را برای انجام کار تجهیز کند. انگیزه، عاملی است درونی که رفتار انسان را در جهت رسیدن به هدفی خاص، هدایت می‌کند.

در تربیت، ما به دنبال آنیم که متربی با انگیزه‌های خود، با گام‌هایی که برمی‌دارد، در جهت رسیدن به اهداف مطلوب زندگی، تلاش کند. می خواهیم کاری کنیم که او خود وظایف خویش را به انجام برساند و حافظ معیارهای سالم و کامل زیستن باشد.

مهم‌ترین هدف دین مقدس اسلام، تربیت و تهذیب جامعه‌ی انسانی است تا اجتماع بشری از ناپاکی‌ها و آلودگی‌های روحی و روانی پاک شود. همان طور که روشن است بدون تربیت و تهذیب، علوم و دانش و حکمت آموختن ضمن این‌که ثمره‌ای ندارد، مخرب نیز هست.

اهداف تربیتی که از عناصر اساسی در نظام تربیتی به حساب می‌آید، با نگاه به قرآن و سنت مبانی و اصول مورد نظر آن، قابل دست‌یابی است. اگر مبانی تربیت، دینی باشد و اصول منتزع از آن هم مطابق آموزه‌های دینی وضع شده باشد، هدف‌های نظام تربیتی نیز دینی خواهد بود.

بزرگ‌ترین هدف، رستگاری با کسب رضایت الهی است و تمام اهداف فرعی دیگر، لازم است در خدمت این هدف برتر درآیند و اساس هر خیر و هر عمل صالح و نیکی، ایمان به خداوند و متصف شدن به اخلاق و ارزش‌های اسلامی است: وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ [البینة : ۵]. تمام اعمال و کردار باید در خدمت هدف نهایی و اساسی؛ رضایت الهی باشد. در حدیثی آن‌حضرت صلى الله علیه وسلم فرمودند: «هرگاه خواسته‌ای داشتی، آن را تنها از خداوند بخواه! و هرگاه به کمکی نیاز پیدا کردی، تنها از خدواند استعانت کن! بدان اگر همه‌ی مردم با هم دست به یکی کنند و بخواهند نفعی را به تو برسانند، هیچ نفعی بجز همانی که خداوند برای تو قرار داده است، به تو نخواهند رسانید و اگر همه با هم جمع شوند تا زیانی را متوجه تو نمایند، جز همان زیانی که خداوند مقرر کرده به تو نخواهند رسانید.

چوخواهی که نامت بماند بجای  / ٭/  پسر را خردمندی آموز و رأی

چو فرهنگ و رأیش نباشد بس  /٭/  بمیری و از تو نماند کس

بسا روزگارا که سختی برد  /٭/  پسرچون پدر نازکش پرورد

اصول و مبانی تربیتی در قرآن وسنت:

تربیت از دیدگاه هر مکتب با توجه به نگاهش به انسان و جهان، مبانی، اصول و روش‌های خاصی پیدا می‌کند. به طور کلی «مبانی تربیت از موقعیت آدمی و امکانات ومحدودیت‌هایش و نیز از ضرورت‌هایی که حیاتش همواره تحت تأثیر آن‌هاست، بحث می‌کند». و منظور از اصول تربیت «مفاهیم و نظریه‌ها و قواعد نسبتا کلی است که در بیش‌تر موارد صادق و باید راهنمای مربیان، معلمان، در کلیه اعمال تربیتی باشد». یا به بیانی دیگر: «مقصود از اصل قاعده‌ی عامه‌ای است که می‌توان آن را به منزله‌ی دستور العملی کلی در نظر گرفت و از آن به عنوان راهنمای عمل در تدابیر تربیتی استفاده کرد».

ما دو منبع بزرگ قرآن و سنت را سرچشمه‌ی بحث خود قرار داده و براساس این دو منبع، به ذکر بعضی از مبانی تربیت و در ذیل آن، اصول آن می‌پردازیم.

برای نویسنده این مطلب Modir-Banowan تشکر کننده ها: 3
bahar (سه شنبه تير ماه 3, 1392 1:06 am), naseh_azizi (پنج شنبه مرداد ماه 3, 1392 9:17 pm), tarannom (چهارشنبه تير ماه 5, 1392 10:34 pm)
رتبه: 21.43%
 
Modir-Banowan
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 143
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 26, 1392 11:30 pm
تشکر کرده: 68 بار
تشکر شده: 185 بار
امتياز: 1520

Re: اهمیت و اصول تربیت فرزندان در پرتو کتاب و سنت

پستتوسط bahar » سه شنبه تير ماه 3, 1392 1:49 am





برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
Modir-Banowan (يکشنبه تير ماه 8, 1392 12:28 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: اهمیت و اصول تربیت فرزندان در پرتو کتاب و سنت

پستتوسط Modir-Banowan » سه شنبه تير ماه 25, 1392 6:21 pm

مبنای اول: فطرت



در انسان‌شناسی « فطرت» اشاره به ویژگی‌هایی دارد که در اصل خلقت و آفرینش انسان همراه وی بوده است و این ویژگی‌ها، زمینه‌ی گرایش‌های ایمانی و اخلاقی وی است. آیات قرآنی اشاره به گرایش فطری انسان‌ها به دین حنیف دارد: فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ [الروم : ۳۰].

و در حدیثی پیامبر صلى الله علیه وسلم فرمودند: کل مولود یولد علی فطرۀ الإسلام و إنما أبواه یهّودانه أو یمجسانه». روایت بخاری.

امام غزالی رحمه‌الله می فرماید: قلب پاک فرزندان گوهرهای گران‌بها و بی‌غل و غشی است که از هرگونه نقش و تصور خالی‌اند و پذیرای هرگونه نقشی می‌باشند و به هر سویی که خواسته شود، متمایل می‌شوند، از هر دست بدهی، از همان می‌گیری.

در این باره شاعر أبوالعلاء می‌گوید:

وینشأ ناشئ الفتیان منا  /٭/  علی ما کان عوّده أبوه

وما دان الفتی بحجیً و لکن  /٭/  یعوده التدین أقربوه

اصل اول: بندگی



خداجویی از خصوصیات فردی انسان‌هاست و مربیان نیز باید به این اصل توجه داشته و اطاعت خدا را سرلوحه‌ی تمامی فعالیت‌های خویش قرار دهند.

خداوند در کلامش هدف خلقت را این‌گونه بیان می دارد: وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ [الذاریات : ۵۶]، عبادت به مفهوم تواضع و پذیرش کامل دستورات آیین استوار و لایزال الهی است، و بنیاد عبادت تصحیح عقیده و ایمان است و هر کس که به عقیده‌اش خللی وارد شود، یا ایمانش را در معرض امری ناشایست قرار دهد، هیچ گونه عبادتی از او مورد قبول نیست و عملش هم از بین خواهد رفت؛ در مقابل کسی که عقیده‌اش صحیح شد و ایمانش استوار گشت، عمل کم او هم برایش کثیر محسوب می‌شود. (پیامبر اسلام به عنوان آخرین فرستاده‌ی خدا، مانند انبیای گذشته، توحید را مبنای کار خویش قرار داده بر این اساس، تبلیغ دین کرد و تمام فعالیت‌های پیامبر به ویژه اساس تعلیم و تربیت آن‌حضرت بر محور اصل توحید استوار بود).



روش تربیتی: اهتمام ورزیدن به امور دینی:



یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَکَ إِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ [لقمان : ۱۷]؛ پسرم! نماز را برپادار و امر به معروف و نهی از منکر کن، و در برابر مصائبی که به تو می‌رسد، شکیبا باش که این از کارهای مهم و اساسی است.

وهم‌چنین حضرت یعقوب علیه السلام حتی در بستر بیماری و در آخرین روزهای عمرش، از هدایت اعتقادی و نظارت بر باورهای آسمانی فرزندانش غفلت نمی‌کند. [بقره:۱۳۳]

با این که کودکان قبل از بلوغ، مکلف به چیزی نیستند؛ اما پیامبر اکرم صلى الله علیه وسلم جهت عادت دادن کودکان به عبادت این چنین امرکرده: « فرزندان خود را در هفت سالگی به ادای نماز فرمان بدهید و اگر سرپیچی کرده و نماز را ترک کردند، در ده سالگی آن‌ها را تنبیه بدنی کنید.










برای نویسنده این مطلب Modir-Banowan تشکر کننده ها: 2
bahar (سه شنبه تير ماه 25, 1392 7:57 pm), naseh_azizi (پنج شنبه مرداد ماه 3, 1392 9:17 pm)
رتبه: 14.29%
 
Modir-Banowan
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 143
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 26, 1392 11:30 pm
تشکر کرده: 68 بار
تشکر شده: 185 بار
امتياز: 1520

Re: اهمیت و اصول تربیت فرزندان در پرتو کتاب و سنت

پستتوسط Modir-Banowan » پنج شنبه مرداد ماه 3, 1392 6:06 pm

اصل دوم: تذکر



اهمیت این اصل به اندازه ای است که گاه تنها وظیفه‌ی پیامبراکرم صلى الله علیه وسلم در قرآن «تذکر» بیان شده است: فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَکِّرٌ [الغاشیة : ۲۱]. تذکر به معنای یادآوردن، بیان‌گر آن است که گاه می‌باید آن‌چه را که آدمی فراموش کرده، یا امکان فراموشی آن وجود دارد، به وی تذکر داد.



روش تربیتی: موعظه



موعظه یا پند یکی از روش‌های دعوت به راه خداست که در قرآن به پیامبر صلى الله علیه وسلم توصیه شده است: ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ [النحل : ۱۲۵]. موعظه‌ی نیکو، موعظه‌ای است که از جان پاک واعظی بیرون آمده و به روشی نیکو از آن برای اصلاح و هدایت بهره گرفته شود. نمونه‌ی زیبای موعظه؛ پند و اندرزهای لقمان حکیم به فرزند خویش است؛ مواعظی در زمینه اصول اعتقادی [ لقمان:۱۶] و وظایف شرعی؛ «پسرم! نماز را برپادار، و امر به معروف و نهی از منکر کن» [لقمان:۱۸-۱۹] و هم‌چنین آداب نیکوی اخلاقی فردی و اجتماعی «فرزندم! با بی‌اعتنایی از مردم روی نگردان، و مغرورانه بر روی زمین راه مرو که خداوند هیچ متکبر را دوست ندارد. پسرم! صدای خود را پایین بالا نکن (و هرگز فریاد مزن) که زشت‌ترین صداها، صدای خران است)[لقمان:۱۸-۱۹].

  • از بهترین راه‌های تربیت صحیح فرزند، گفت‌وگوی صمیمانه با اوست: وَهُوَ یَعِظُهُ [لقمان : ۱۳].
  • از رسالت پدر نسبت به فرزند موعظه است: قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ یَعِظُهُ [لقمان : ۱۳].
  • با نوجوان باید با زبان موعظه سخن گفت، نه سرزنش: وَهُوَ یَعِظُهُ یَا بُنَیَّ [لقمان : ۱۳].
  • موعظه همراه محبت و عاطفه باشد: یَا بُنَیَّ [لقمان : ۱۳].

برای نویسنده این مطلب Modir-Banowan تشکر کننده ها:
naseh_azizi (پنج شنبه مرداد ماه 3, 1392 9:16 pm)
رتبه: 7.14%
 
Modir-Banowan
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 143
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 26, 1392 11:30 pm
تشکر کرده: 68 بار
تشکر شده: 185 بار
امتياز: 1520

Re: اهمیت و اصول تربیت فرزندان در پرتو کتاب و سنت

پستتوسط naseh_azizi » پنج شنبه شهريور ماه 7, 1392 10:11 pm

عادت دادن کودکان به نماز قران و ذکر الله:

ياد آوری و عادت دهی تاثیرزیادی برروی فرزندان کوچک دارد،
سن طفوليت مرحله ای از حيات است كه بسیار قابليت
عادت گيری را

دارد؛ لذا واجب است كه به عادت دادن انجام
خوبی ها براي اطفال از وقتی كه كمی می فهمند،
توجه جدی نماييم .
«حاکم» از «ابن عباس» روایت می‌کند که رسول خداصلی الله وسلم فرمودند:
«افتحوا علی صبیانکم أول کلمة بلا إله إلا الله». «زبان کودکانتان را با کلمه «لا اله الا الله» بگشائید». رواه مسلم
اولين سخن را كلمه طيبه (لااله الا الله) قرار دهيد و برايش عادت دهيد كه وقتی به طرف آسمان یا هر چیز دیگری می نگرد ؛ ايمان داشته باشد كه آفريدگار همه خداوند است.
با زبان کودکانه آثار و فوايد نماز برايشان بيان شود، مثل اين كه نماز انسان را از بدي باز مي دارد. نماز انسان را خوش بخت می كند. آرامش روح می آورد، چرا که ياد خدا است و ياد خدا دل ها را آرام مي كند .
خداوند متعال در قران می فرماید :
{ يا أيها الذين آمنوا قُوا أنفسَكم وأهليكم ناراً وقودُها الناس والحجارة } ای کسانی که ایمان آورده اید خود و خانواده تان را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگها هستند ، محفوظ کنید. ( تحریم آیه 6 )






فداک روحی یا رسول الله

برای نویسنده این مطلب naseh_azizi تشکر کننده ها:
Modir-Banowan (يکشنبه آذر ماه 17, 1392 7:42 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
naseh_azizi
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 448
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 25, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 1360 بار
تشکر شده: 921 بار
امتياز: 7680

Re: اهمیت و اصول تربیت فرزندان در پرتو کتاب و سنت

پستتوسط Modir-Banowan » يکشنبه آذر ماه 17, 1392 8:02 pm

بیان قصه:

داستان در قرآن کریم تنها به عنوان فن بازی‌گری و هنرپیشگی و ارائه آن و چگونگی برخی از حوادث نیست، چنان‌که حالت داستان‌ها این‌گونه است؛ بلکه وسیله‌ای است از وسائل تربیت اسلامی.

قرآن کریم از انواع داستان‌ها بهره جسته است؛

تاریخی: قصه‌های انبیاء و تکذیب کنندگان به رسالت انبیاء و آن‌چه از عذاب به آ‌ن‌ها رسیده است.

واقعی: که بیان کننده حالت‌های بشری است؛ مانند قصه دو فرزند حضرت آدم علیه السلام و بیان جدال بین آن‌ها. [مائده: ۳۰-۲۷].

مثالی یا شبیهی: که در عالم واقعیت نظیری ندارد، اما ممکن است در هر لحظه به وقوع بپیوندد؛ مانند قصه‌ی صاحب جناحین [کهف:۴۳-۳۲].

قرآن کریم برای همه جوانب تربیتی داستان‌هایی ذکر کرده است؛ روحی، عقلی، جسمی و…

روش داستانی روش استفاده از تجربیات دیگران به جای تجربه فردی است، هدف از این آیات، عبرت‌آموزی و تعقل ذکر شده است: لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِی الْأَلْبَابِ [یوسف : ۱۱۱]. داستان اصحاب کهف و اصحاب اخدود از این جمله به شمار می روند که برای تربیت مؤمنین به کار رفته‌اند.

در احادیث پیامبر نیز چنین شیوه‌ای به کثرت یافت می‌شود، سعد بن ابی‌وقاص رضی الله عنه می‌گوید: ما به فرزندانمان جنگ‌های پیامبر را مانند سوره‌های قرآن تعلیم می‌دادیم.


ادامه دارد ….
Modir-Banowan
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 143
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 26, 1392 11:30 pm
تشکر کرده: 68 بار
تشکر شده: 185 بار
امتياز: 1520

Re: اهمیت و اصول تربیت فرزندان در پرتو کتاب و سنت

پستتوسط Modir-Banowan » يکشنبه آذر ماه 17, 1392 8:10 pm

مبنای دوم: عقلانیت

یکی از ویژگی‌های انسان و بلکه وجه تمایز او با سایر مخلوقات، قوه‌ی تعقل و اندیشه‌ورزی است و انسانیت انسان با این ملاک به منصه‌ی ظهور می‌رسد. می‌توان گفت که تمام قوای دیگر انسانی نیز به نوعی تحت نفوذ قدرت عقلانی وی قرار دارند.

کودک نیز با آغاز شکوفایی عقلی و تراوش ذهنی، با احکام انس می‌گیرد و عادت می‌کند و نهایتاً راهی والاتر و درست‌تر از اسلام به عنوان شیوه‌ی زندگی و منشأ قانون‌گذاری نمی‌شناسد.

اصل اول: تعقل

از آن‌جا که عقلانیت از خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فرد انسان است، لذا به کارگیری قوه‌ی عاقله به عنوان یک اصل تربیتی قابل استفاده است، در بیان تعقل و مفهوم آن بسیار سخن گفته شده است اصل تعقل بیان‌گر آن است که باید جست‌وجو و پویش فکر و اندیشه‌ی آدمی را هدایت کرد، قرآن نیز در بسیاری از آیه‌ها به این اصل اشاره کرده است که اهمیت این اصل را می‌رساند: «أفلاتعقلون»، «أفلایتدبرون».

هم‌گام با رشد جسمی و تربیت بدنی، توجه به رشد فکری و تقویت عقلی کودکان ضروری است و حتی در اولویت قرار دارد؛ زیرا نقطه‌ی تفاوت اساسی انسان با حیوان، برخورداری انسان از نیروی تعقل و اندیشیدن است، از طرف دیگر، عقل ابزار دانش و معرفت و لازمه‌ی مکلف بودن می‌باشد و انسان را به سوی هدایت و سعادت و پرهیز از شر و شقاوت ارشاد می‌نماید.

از جمله راه‌های رشدِ کودک، بازی است. بازی رشد شناختی کودکان را تسهیل می‌کند به آنان اجازه می‌دهد تا محیط خود را کاوش کنند، درباره‌ی اشیا چیزی بیاموزد و به حل مسائل بپردازد. دوم این‌که بازی رشد جسمانی کودکان را بالا می‌برد، به ویژه در بازی‌های خیالی، از طریق نقش‌آفرینی، کودکان یاد می‌گیرند تا دیگران را درک کنند و نقش‌هایی را که در سنین بالاتر به عهده خواهند داشت، بپذیرند. سرانجام، بازی به کودکان مجال می‌دهد تا برخی از مسائل عاطفی خود را حل کنند، بیاموزند تا برنگرانی‌ها و تضادهای درونی خود در یک محیط امن فائق آیند.

روش تربیتی: ارزش دادن به علم و علم آموزی


همان طور که می‌‌دانیم جایگاه علم از منظر قرآن و سنت از جایگاه بلندی برخوردار است: «هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون» و پیامبر صلى الله علیه وسلم کسب علم را برای هر فرد مسلمان واجب تلقی کردند: «طلب العلم فریضۀ علی کل مسلم»، و در حدیثی دیگر می فرمایند: بهترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و آن را به دیگران آموزش دهد.

به امام احمدبن حنبل رحمه‌الله گفته شد که تا چه وقت شخص حدیث را بنویسد؟ فرمود: تا هنگام مرگ.[۶]و این خود نشان‌گر اهمیت علم در نزد اسلام و مسلمین است.



Modir-Banowan
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 143
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 26, 1392 11:30 pm
تشکر کرده: 68 بار
تشکر شده: 185 بار
امتياز: 1520

Re: اهمیت و اصول تربیت فرزندان در پرتو کتاب و سنت

پستتوسط avin » يکشنبه آذر ماه 17, 1392 10:43 pm

سلام خواهر عزیزم ممنون از نکات مفید و جالب و ارزنده ای که در این تاپیک گذاشتی...

نکات تربیتی چندی است که واقعا مشغله ذهنیم شدن.

مخصوصا از وقتی که میخوام برای بچه های کلاسم حجاب و خیلی از امور دیگه رو نهادینه کنم.

بچه های که از نسل جدید اند .بچه های که چندیدن سال زودتر از نسل گذشته بلوغ رو تجربه میکنن و

  با دنیای پر از ابهام و سوال روبه رو هستن.

خیلی سوالات از جمله اینکه آیا ""روشهای تربیتی تشویق و تنبیه ،روش تربیتی خوبیه یا نه؟

و اینکه چطور میتونیم رفتارهای نادرست  رو در کودکان و نوجوانان تغییر بدیم ؟

و از چه شیوه ای استفاده کنیم که کودک یا نوجوان با لحن و طرز بیان ما مشکل نداشته باشه.""

ذهن و فکرمو به خودشون مشغول کردن و واقعا بیشترین دغدغه م در این ایام پیدا کردن

روش تربیتی درست و کار آمد و همچنین چگونگی برخورد با این رده سنیه.

ای کاش عزیزانی که در رشته های مشاوه و روانشناسی و علوم تربیتی درس خوندن

اعلام آمادگی بکنن و آموزه ها و دانش خودشونو در اختیارمون قرار بدن.

و همچنین تجربه های شخصی و عملی میتونه خیلی در این امور به کار بیاد...
در روزگاری که خنده ی مردم از زمین خوردن توست ، برخیز تا بگریند...

برای نویسنده این مطلب avin تشکر کننده ها:
pejmanava (يکشنبه آذر ماه 17, 1392 11:07 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
avin
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 433
تاريخ عضويت: دوشنبه مرداد ماه 31, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 336 بار
تشکر شده: 531 بار
امتياز: 1820

Re: اهمیت و اصول تربیت فرزندان در پرتو کتاب و سنت

پستتوسط sepid93 » دوشنبه بهمن ماه 13, 1393 5:11 pm

سلام به همه مادران عزیز می خوام  سایت نی نی عسل را  که از بارداری تا داشتم فرزند توانمند هستش را  معرفی کنم. حتما به این سایت مراجعه کنید مطالب جالبی داره. www.niniasal.com
sepid93
کاربر سایت
کاربر سایت
 
پست ها : 3
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 13, 1393 4:59 pm
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 0 دفعه
امتياز: 0

Re: اهمیت و اصول تربیت فرزندان در پرتو کتاب و سنت

پستتوسط saratah1393 » سه شنبه فروردين ماه 18, 1394 6:50 pm

پرورش یک کودک دو زبانه
1-     رشد کودک با بیش از یک زبان ، باعث گیج شدن کودکان می شود
بعضی از والدین فکر می کنند که اگر کودکشان در معرض یاد گرفتن دو زبان به طور همزمان قرار گیرد ، کودک گیج خواهد شد و فرق بین دو زبان را نخواهد فهمید . « فقط چند روز بعد از تولد نوزاد ، تمام آنها می توانند فرق بین بسیاری از زبان ها را درک کنند » ،این را « باربارا زورر » نویسنده مقاله رشد کودک دو زبانه می گوید. او می گوید :  « این موضوع مخصوصاً وقتی که زبان ها کاملاً با هم متفاوت هستند صدق می کند، مثلا تفاوتی مثل تفاوت زبان فرانسوی و عربی».
2-     رشد کودکان با دو زبان باعث تاخیر در سخن گفتن کودکان می شود
برخی از کودکانی که دو زبانه رشد می کنند برای شروع به صحبت کردن زمان بیشتری نیاز دارند به نسبت کودکانی که یک زبانه می باشند. این تاخیر البته موقتی است.  در هر صورت طبق نظریه کارشناسان ، این را نمی توان یک قانون کلی ذکر کرد .
متاسفانه ، به والدینی که در مورد تاخیر صحبت کردن فرزندان دو زبانه خود نگران هستند ، گفته می شود که فقط به یک زبان اهمیت دهند و با یک زبان با فرزندان خود صحبت کنند . این کار و توصیه در گذشته به این خاطر بود که استعمال دو زبان ، به عنوان مقصر اصلی مشکل داشتن در یادگیری و صحبت کردن ، در نظر گرفته می شد.
منبع : www.niniasal.com

برای نویسنده این مطلب saratah1393 تشکر کننده ها:
bahar (چهارشنبه فروردين ماه 19, 1394 2:06 pm)
رتبه: 7.14%
 
saratah1393
کاربر سایت
کاربر سایت
 
پست ها : 4
تاريخ عضويت: سه شنبه فروردين ماه 18, 1394 6:43 pm
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 3 بار
امتياز: 30


بازگشت به خانواده

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان