مراحل شکل گیری تگرگ و رعد

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

مراحل شکل گیری تگرگ و رعد

پستتوسط omedravansare » دوشنبه مهر ماه 25, 1390 5:13 pm


مراحل شکل گيری تگْرگ و رعد
          

  
خداوند متعال می فرمايد: (أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحَاباً ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ ثُمَّ يَجْعَلُهُ رُكَاماً فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلالِهِ وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ جِبَالٍ فِيهَا مِنْ بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَصْرِفُهُ عَنْ مَنْ يَشَاءُ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ) (النور:43)
مگر نمیدانی که خداوند ابرها را آهسته ( به سوی هم) ميراند, سپس آنها را گرد ميآورد. بعد آنها را متراکم وانباشته ميسازد, آنگاه می بينی که باران از لا بلای آنها بيرون می ريزد, ونيز خدا از آسمان,از ابرهای که مانند آن, تگرگهای بزرگی را فرو مياورد, وهر کس را بخواهد با آن زيان ميرساند, وهرکس را بخواهد از زيان آن بدور ميدارد. در خشش برق ابرها نزديک است چشمها را از ميان بردارد,( هر يک از اين پديده هادليل بر قدرت خدا وموجب ايمان به آفريدگار آنها است).
  
دکتر عبد المجيد الزندانی  ميگويد: بعد از مطالعات بر روی ابرها در مرکز رصد خانه جده ( عربستان سعودی) به اين نتيجه رسيدم که, چگونگی باران از ابرها دارای سيستم ومراحل خاصی می باشد,سپس به  قرآن کريم رجوع كردم برایم واضح شد که خداوند متعال اين مراحل را به شکل دقيق بيان نموده است.
يکی از اين ابرها را نوع تراکمی مينامند:
ابرهای متراکم: وقتی ابرها خرد روی هم متراکم شوند, وابرهای بزرگتر را تشکيل می دهند, چنانکه خداوند در قرآن کريم فرموده است: (أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحَاباً ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ) ابرها را روی هم متصل ميگرداند, ثُمَّ يَجْعَلُهُ رُكَاماً, يعنی متراکم ميسازد. (ثم يجعله ركاماً فترى الودق يخرج من خلاله)
در ابرهای کوه مانند پارچه های يخ وجود دارد که با گردش آنها تگْرگ تشکيل می شود,
( وينزل من السماء من جبال فيها من برد فيصيب به من يشاء ويصرفه عمن يشاء يكاد سنا برقه يذهب بالأبصار)از آسمان از ابرهای کوه مانند آن, تگْرگهای بزرگی را فرود مياورد, وهر کس را بخواهد بان ضرر ميرساند,وهر کس را بخواهد از زيان آن برطرف می کند. درخشندگی برق ( حاصل از اصطکاک)ابرها ( آن اندازه نيرومند است) نزديک است چشمها را ( خيره و) از ميان بردارد. به اين نتيجه خواهد رسيد که ابرهای باهم متصل می شوند, چرا قرآن از کلمۀ تأليف استفاده نموده است , تأليف بمعنای چند چيز مختلف را در کنار هم گذاشتن وبه هم پيوند دادن است. علت اينکه قرآن کريم کلمۀ تأليف بکار برده اين است که پاره ابرها از نظر غلظت بخار آب وترکيبات وغيره با هم فرق می کند. چرا قرآن کريم از حرف ( فا) استفاده کرده است؟ حرف ( فا) به تعقيب وترتيیب دلالت ميکند, که بسرعت می انجامد.
  
شرح آیۀ مبارکه: ريزۀ تگْرگ همانطور قران کريم گفته  در واقع دانه های يخ است که در بالائی ابرها است. ريزه های تگرگ زمانی تشکيل می شود که تخته های يخی در بالای ابر,قطره های آب را که سردی آنها در تحت صفر است ولی منجمد نمی شوند جمع می کند.واين قطره ها بزرگتر شده وحرکت رو به بالای آنها متوقف می شود وبه صورت قطره های باران وتگرگ فرود می آيند.

دانشمندان ميگويند : وقتی تگرگ از ميان يک منطقه تحت صفر ومنطقه ريزهای يخی در ابر می افتد ابر الکتريسته می شود, وزمانی قطره های مايع با دانه های تگرگ بر خود ميکنند سريعاً هنگام تصادف يخ می بندند.اين عمل سطح دانه تگرگ را از ذرات يخ دور تا دور گرم تر نگه می دارد.اين آيه مبارکه بيان گر چنين واقعه ای مي باشد: (فيصيب به من يشاء ويصرفه عمن يشاء يكاد سنا برقه يذهب بالأبصار) سنا" درخشندگی. پرتو. اينجا اشاره به رعد وبرقهای است که الکتریسته می شود.
وگاهی در يک دقيقه چهل بار آذرخش در ميگيرد. واين الکترونها از بخش سرد تر به بخش گرمتر جريان پيدا می کنند. سپس از آن دانه تگرگ برق منفی می شود همين اثر نيز وقتی قطر های با زير صفر با دانه های تگرگ وذره های ريز دارای برق مثبت بر خورد می کنند رخ می دهد. اين شحنه های دارای برق مثبت توسط باد به منطقه بالای ابر برده می شوند وتگرگ دارای برق منفی به زير ابر می افتد وبدين گونه منطقه پائين تر ابر منفی می شود اين برق منفی بصورت نور آزاد می شود. ونور آن چنان شديد است  که چشمها را خيره ميسازد.
نوشته  : عبدالمجید الزندانی
المصدر:www.55a.net
و سارعوا الی مغفرة من ربکم

برای نویسنده این مطلب omedravansare تشکر کننده ها: 3
abdulrahman (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), mehr (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), saye (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
omedravansare
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 57
تاريخ عضويت: سه شنبه شهريور ماه 1, 1390 11:30 pm
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 56 بار
امتياز: 445

پستتوسط Noha » دوشنبه مهر ماه 25, 1390 11:12 pm

هوالمستعان

سلام الله علیکم

سپاس کاک امید .مطلب مفیدی بود.


رستگار باشید
الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها

نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

پستتوسط omedravansare » پنج شنبه مهر ماه 28, 1390 9:40 pm

السلام علیکم
جزاک الله خیرا . دعای خیر
و سارعوا الی مغفرة من ربکم
نماد کاربر
omedravansare
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 57
تاريخ عضويت: سه شنبه شهريور ماه 1, 1390 11:30 pm
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 56 بار
امتياز: 445


بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 7 مهمان