دعا ونیایش در زندگی پیامبر اسلام

در این بخش مطالب متفرقه مربوط به زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

دعا ونیایش در زندگی پیامبر اسلام

پستتوسط khawan » دوشنبه شهريور ماه 27, 1391 10:16 am

دعا و نيايش در زندگي پيامبر اسلام

دعا و نيايش در زندگي رسول‌الله، صلّي‌الله عليه‌وسلّم، جايگاه ويژه‌اي داشت، به‌گونه‌اي كه دعاكردن از برجستگي‌هاي زندگي ايشان بود. رسول اكرم، صلّي‌الله عليه‌وسلّم، با توجّه به مسئوليت خطيرش، با دعا از سرچشمه‌هاي فيض و قدرت الهي در برابر تهاجم گستردة مشكلات ظاهري و باطني استفاده مي‌كرد؛ بلكه با دعا به بهترين صورت خداوند را عبادت مي‌كرد، و دعا را مغز عبادت ناميد:‌ «الدّعا مخ ‌العبادة»‌(رواه الترمذي). در جايي دعا را خود عبادت و برترين عبادت ذكر كرد:‌ «الدعاء‌ هو العبادة»(رواه احمد)، «و أفضل ‌العبادة»(رواه الحاكم).

با توجه به جايگاه والاي دعا در زندگي پيامبر اسلام، مي‌توان دعاهاي ايشان را بخش مستقلّي از دلايل نبوّت ناميد، چنان‌كه امام سيّد ابوالحسن علي ندوي مي‌نويسد: كار احياگري و كامل‌سازي نبوّت محمّدي به اين‌جا پايان نمي‌يابد،‌ بلكه آن‌حضرت روش دعا را نيز به امّت آموخته است. ايشان ميراث بشري و گنجينة ادبيات جهان را از جواهر گران‌بهاي دعا سرشار ساخت؛ جواهري كه در گران‌بهايي و درخشش جز در صحيفه‌هاي آسماني نظيري ندارد. ايشان با مالك و پروردگار خود با الفاظي دعا و مناجات كرد كه هيچ انساني نمي‌تواند الفاظي مؤثّرتر و بليغ‌تر و موزون‌تر و مناسب‌تر از آن‌ها‌ ارائه كند. اين دعاها بخش مستقلّي از دلايل نبوّت هستند و هر يك از كلمات آن‌ها گواهي مي‌دهد كه از زبان يك پيامبر بيرون آمده‌اند.‌ در اين دعاها نور نبوّت،‌ يقين پيغمبر و نياز «عبد كامل» مشهود است.(ندوي، سيرة محمّدي در آيينة دعا و نيايش: 22)



منبع:سایت ندای اسلام

برای نویسنده این مطلب khawan تشکر کننده ها: 3
ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), abdulrahman (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), فرمیسک (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
khawan
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 119
تاريخ عضويت: يکشنبه آذر ماه 5, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 149 بار
تشکر شده: 158 بار
امتياز: 0

بازگشت به متفرقه

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان