ماه تحول، دگرگونی و اصلاح نفس : ماه رمضان ...

در این بخش مقالات متنوع دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

ماه تحول، دگرگونی و اصلاح نفس : ماه رمضان ...

پستتوسط Ramin » پنج شنبه مرداد ماه 5, 1391 3:16 pm

✿✿ رمضان؛ ماه تحول، دگرگونی و اصلاح نفس      ✿✿



در ابتدای ماه مبارک رمضان قرار داریم. ماه رحمت و برکت و ماه طاعت و بندگی خدا. ماهی که افتخار نزول قرآن را دارد. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وسلم هنگام فرا رسیدن رمضان به مسلمانان خوش خبری می داد و می فرمود:

" ای مردم! ماه بزرگی به سراغ شما می آید. ماه بسیار با برکتی است. در این ماه شبی قرار دارد که از هزار ماه بهتر است. خداوند متعال روزه آن را فرض کرده و قیام شب آن را وسیله ثواب قرار داده است. هرکس در این ماه به وسیله عمل خیر و نوافل به خداوند تقرّب جوید مانند کسی است که در غیر رمضان یک فرض را ادا کرده است، و هرکس یک فرض انجام دهد، مانند کسی است که هفتاد فرض در غیر رمضان انجام داده است. "


این ماه، ماه صبر و بردباری است و پاداش صبر بهشت است. این ماه، ماه همدردی و مواسات است. در این ماه به رزق مومن افزوده می شود.

" هرکس به روزه داری افطاری دهد همان قدر ثواب که به آن شخص روزه دار می رسد به او نیز خواهد رسید، بدون اینکه از ثواب روزه دار کاسته شود. صحابه عرض کردند: ای رسول خدا صلی الله علیه وسلم همه ما توان آن را نداریم که به روزه داری افطاری دهیم. آن حضرت صلی الله علیه وسلم فرمودند: لازم نیست که افطاری به اندازه سیری شکم باشد، خداوند متعال با دادن یک دانه خرما و یا یک جرعه شیر هم این ثواب را می دهد."


این ماه، ماهی است که دهه اول آن باعث نزول رحمت الهی و دهه دوم آن وسیله مغفرت، و دهه آخر آن وسیله آزادی از آتش دوزخ خواهد بود. (أخرجه ابن خزیمة:1887)

در روایت دیگری حضرت انس رضی الله عنه روایت می کند که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

" این ماه رمضان است که فرا رسیده است. در این ماه دربهای بهشت گشوده خواهد شد، و شیاطین در این ماه به زنجیر کشیده خواهند شد. دور باد از رحمت خدا کسی که رمضان را دریابد و مورد مغفرت قرار نگیرد. اگر در این ماه مورد مغفرت قرار نگیرد پس کی مغفرت می شود؟ " (أخرجه الطبرانی فی المعجم الاوسط، رقم: 7637)


صحابه ماهها قبل به انتظار رمضان می نشستند، تا جائی که بعضی از آنها شش ماه قبل از رمضان با شور و نشاط خاصی در انتظار رمضان می ماندند، و بعد از تمام شدن رمضان تا چندین ماه در فراق آن می گریستند. دعای همیشگی پیامبر صلی الله علیه وسلم قبل از رمضان این بود:

«اللهم بارک لنا فی رجب و شعبان و بلغنا رمضان» پروردگارا رجب و شعبان را برای ما با برکت بگردان و ما را به رمضان برسان.


عادت صحابه این بود که وقتی به ماه مبارک رمضان می رسیدند این دعا را می خواندند:

«اللهم قد أظلنا شهر رمضان و حضر، فسلمه لنا و سلمنا له و ارزقنا صیامه و قیامه و ارزقنا فیه الجد و الاجتهاد و القوة و النشاط و أعذنا فیه من الفتن»

پروردگارا ماه رمضان فرا رسیده، رمضان را برای ما سالم بگردان و به ما سلامتی و تندرستی عنایت فرما و به ما توفیق روزه گرفتن و قیام شبهایش را عنایت فرما و به ما توفیق تلاش و کوشش در این ماه را عنایت فرما و ما را از فتنه ها مصون بدار.


رمضان ماه تلاش و کوشش و ماه فعالیتهای دینی و عبادی است. با یک نگاه کوتاه به تاریخ مسلمانان درمی یابیم که رمضان چگونه و با چه کیفیتی بوده است. آیا رمضان را با کار و فعالیت و نشاط سپری می کردند یا با خواب و خوراک و نوشیدنی‏ها؟ آیا برنامه ریزی آنها برای عبادت و تلاوت و ذکر و جهاد بود یا برای اینکه افطار و سحر چه میل کنند و از روز چه ساعتی را به استراحت بپردازند؟

آری، در رمضان اتفاقات بسیار سرنوشت سازی در طول تاریخ رخ داده است که بیانگر فعالیت و نشاط مسلمانان در رمضان بوده است. آنها رمضان را با بیکاری و استراحت و خواب سپری نکردند، بلکه رمضانی سراسر فعالیت و تلاش داشته اند.

غزوه سرنوشت ساز "بدر" و "یرموک" و "حطین" در ماه رمضان رخ داده اند که هر یک از این غزوه ها و جنگها مشکلات و سختی های خودش را داشته است.

رمضان فرصت بسیار مناسبی است برای تغییر و دگرگونی. کافی است نگاهی به روز آخر ماه شعبان و اول ماه مبارک رمضان داشته باشیم که چگونه در یک شب یک جامعه متحول و دگرگون می شود و مساجد پر از نمازگزار می گردند، و قاریان قرآن و روزه داران و سحرخیزان به رقابت می پردازند و بذل و بخشش به نمایش گذاشته می شود. اینها همه به فاصله یک شب و روز اتفاق می افتد. این نشانه این است که این ماه، ماه تغییر و اصلاح است و هر کس باید به فکر تغییر اساسی خود باشد. حال اگر دنبال تغییر و اصلاح و دگرگونی هستیم این ما و این هم رمضان.



" ادامه دارد "






وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ...

برای نویسنده این مطلب Ramin تشکر کننده ها: 5
Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), avin (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ghazal66 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), sondos (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 35.71%
 
نماد کاربر
Ramin
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 999
تاريخ عضويت: شنبه مرداد ماه 22, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 945 بار
تشکر شده: 1633 بار
امتياز: 2940

پستتوسط Ramin » دوشنبه مرداد ماه 9, 1391 5:11 am

✿✿ رمضان؛ ماه تحول، دگرگونی و اصلاح نفس      ✿✿



روزه رمضان:

مهمترین عملی که در رمضان انجام می گیرد "روزه" است که بر همگان فرض گردیده است؛

«یا أیهاالذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون»

ای مومنان روزه بر شما فرض شده است چنانکه بر امتهای پیش از شما فرض شده است. تا اینکه شما تقوا پیشه کنید.


خداوند فلسفه روزه رمضان را تقوا و پرهیزگاری بیان کردند تا انسانها به وسیله روزه خود را متقی و پرهیزگار گردانند.
انسان روزه دار در ماه مبارک رمضان وقتی نفس خود را از نوشیدنی‏های حلال و خوراکی‏های لذیذ در طول روز منع می کند، آن هم فقط به خاطر اطاعت از خدا. این ملکه و احساس در وجود او تقویت می شود که بعد از رمضان نفس خود را از گناهان و معاصی باز دارد. در واقع روزه رمضان خصلت پرهیز از گناهان را در وجود انسان تقویت می کند. زیرا درس‏های رمضان و تعلیمات آن مبتنی بر پرهیز از خوردن و نوشیدن از صبح صادق تا غروب آفتاب و پرهیز از جدل و ناسزا گفتن است.



پاداش روزه:


حدیث قدسی ای که پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید:

«کل عمل ابن آدم یضاعف له الحسنة بعشر أمثالها إلی سبعمائة ضعف. قال الله عزوجل: إلا الصوم فإنه لی و أنا أجزی به یدع شهوته و طعامه من أجلی للصائم فرحتان فرحة عند فطره و فرحة عند لقاء ربه و لخلوف فم الصائم أطیب عندالله من ریح المسک» (بخاری، رقم: 1805)

فرموده الله تعالی است که هر عمل آدمی برای او چند برابر می شود. هر نیکی از ده برابر گرفته تا هفتصد برابر. به جز روزه که برای من است و من خودم پاداشش را می دهم. او خوردن و شهوتش را به خاطر من رها کرده است. برای روزه دار دو خوشحالی است؛ خوشحالی هنگام افطار و خوشحالی هنگام ملاقات پروردگار...


از آنجایی که روزه یک طاعت پنهانی است و نسبت به دیگر اعمال بیشتر مقرون به اخلاص است، پاداشش نیز بیشتر است. امکان اینکه یک روزه دار در خلوت و تنهایی روزه اش را بشکند وجود دارد، اما او با نفس خود به پیکار و مبارزه می پردازد و همین چیز است که ثواب روزه را بالا برده تا جائی که خداوند می فرماید:

«من خودم پاداشش را می دهم.»



" ادامه دارد "







وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ...

برای نویسنده این مطلب Ramin تشکر کننده ها: 4
CafeWeb (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), avin (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 28.57%
 
نماد کاربر
Ramin
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 999
تاريخ عضويت: شنبه مرداد ماه 22, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 945 بار
تشکر شده: 1633 بار
امتياز: 2940

پستتوسط Ramin » چهارشنبه مرداد ماه 17, 1391 1:29 am

✿✿ رمضان؛ ماه تحول، دگرگونی و اصلاح نفس      ✿✿




قیام شبهای رمضان:

عمل دوم و با اهمیت دیگری که در رمضان انجام می گیرد و سنت موکده است قیام شبهای رمضان است که بیشتر در نمازهای تراویح انجام می گیرد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم می فرماید:


«إن الله تبارک و تعالی فرض صیام رمضان علیکم و سننتُ لکم قیامه، فمن صامه و قامه إیمانا و إحتسابا خرج من ذنوبه کیوم ولدته أمه» (سنن نسائی، رقم: 2212)

همانا خداوند روزه رمضان را بر شما فرض گردانیده و من قیام شبهایش را برای شما سنت قرار داده ام. پس هر کس رمضان را از روی ایمان و اعتقاد و به نیت ثواب روزه بگیرد و شبهای آن را قیام کند از گناهان خود چنان پاک می گردد که گویا تازه از مادر متولد شده است.


پیامبر گرامی صلی الله علیه وسلم انجام این دو عمل مهم را مقرون به ایمان و انگیزه ثواب ذکر کردند. معلوم می شود هر روزه ای و هر قیام شبی مورد پسند خداوند نیست، خداوند روزه ای را می پسندد که از روی ایمان و به انگیزه ثواب باشد نه از روی عادت. و نیز هر قیام شبی مورد رضای الهی قرار نمی گیرد، حتی بعضی از قیام شبها برای انسان  به غیر از خستگی و سختی چیزی دیگر به دنبال ندارند. خداوند همان قیام شبی را می پسندد که با انگیزه ثواب و امید مغفرت الهی انجام گیرد.

لذا سعی کنیم با انجام دادن هر چه بهتر این دو عمل و اعمال دیگر از قبیل دعا و نیایش و خواندن نماز تهجد و تلاوت قرآن رمضان خوبی داشته باشیم.

وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ...

برای نویسنده این مطلب Ramin تشکر کننده ها: 4
Sanam1 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), SharakamPawa (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), avin (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 28.57%
 
نماد کاربر
Ramin
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 999
تاريخ عضويت: شنبه مرداد ماه 22, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 945 بار
تشکر شده: 1633 بار
امتياز: 2940

پستتوسط Ramin » پنج شنبه مرداد ماه 18, 1391 2:00 am


✿✿ اعتکاف فرصت انس با خدا ✿✿



پیوند و رابطه انسان با الله تعالی ارزشمندترین نعمتی است که انسان شانس دست یابی به آن را دارد؛ الله متعال جهت برخوردار نمودن بندگانش از این نعمت بزرگ، فرصت‏هایی را ایجاد نموده است تا بندگان بتوانند به سهولت از آن بهره مند شوند.

ماه مبارک رمضان و عباداتی که در آن مشروع شده است بیشترین امکانات تقرب به خدا را برای انسان فراهم می کند؛ روزه، نماز تراویح، سحری، تهجد، تلاوت قرآن کریم، صدقه فطر، کسب ثواب فوق العاده از عبادات شب قدر و اعتکاف دهه اخیر این ماه، زمینه هایی است که باعث می شود انسان بیش از پیش با خالق خود رابطه و پیوند برقرار نماید.

از میان عبادات ویژه ماه مبارک رمضان، اعتکاف ده روز اخیر این ماه پیامی سترگ دارد که مسلمانان می توانند با الهام گیری از آن تغییراتی مثبت در شخصیت خود ایجاد نمایند.

اعتکاف فرصتی است که انسان مسلمان با ماندن در خانه خدا و قطع رابطه فیزیکی با دنیا در واقع از اندیشیدن دربارۀ جهان بیرون از خود، خداحافظی می کند و در خلوت تنهایی فقط به خود می اندیشد و در مورد سرنوشت حقیقی اش فکر می کند؛ مسلم است که اندیشۀ انسان در مورد خودش از تفکر دربارۀ اشیاء پیرامونش خیلی با ارزش تر است و بستری که زمینۀ این اندیشه را برای انسان فراهم می آورد، فرصتی است که باید انسان قدر آن را بداند.

ما به چشم سر می بینیم که فزون طلبی در دنیا فرصت پرداختن به قضایای سرنوشت ساز را از انسان می گیرد و به تعبیر قرآن کریم احیاناً از انسان موجودی پست تر از چهارپایان می سازد؛


{وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنْ الْجِنِّ وَالْإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِكَ هُمْ الْغَافِلُونَ} (أعراف/ 179)

«ما بسـياری از جنّيان و آدمـيان را آفريده و (در جهان) پـراکـنده کرده ايم که مآل آنان دوزخ و اقامت در آن است. (ايـن بدان خاطر است که) آنان دلهایی دارند که بدان‏ها (نشانه های خداشناسی و يکتاپرستی را) نمی بينند، و گوش‏هایی دارند کـــه بدان‏ها (مواعظ و اندرزهای زندگی ساز را) نمی شنوند. اينان (چون از ايـن اعضاء چنان که بايد سود نمی جويند و منافع و مضارّ خود را از هم تشخيص نمی دهند) همسان چـهارپايان هستند و بلکه سرگشته ترند (چرا که چهارپايان از سنن فطرت پا فراتر نمی گذارند، ولی ايـنان راه افراط و تفريط می پويند.) اينان واقعاً بي خبر از (صلاح دنـيا و آخرت خود) هستند.»


اعتکاف در واقع سنت ماندگاری است که از پیامبر بزرگوار اسلام صلى الله عليه وسلم  به ما به ارث رسیده است، زیرا آن حضرت صلى الله عليه وسلم  با وجود مصروفیت‏های زیاد بعد از فرض شدن روزۀ ماه مبارک رمضان، همه ساله دهۀ اخیر این ماه را به اعتکاف سپری می کردند و  صحابه رضی الله عنهم را به نشستن در مسجد تشویق می نمودند.

دین اسلام با مشروع گردانیدن عباداتی مانند نماز، روزه و اعتکاف در حقیقت ما را از سردرگمی نجات داده است، چرا که بنده به حکم طبیعت و فطرت خود خواسته و یا ناخواسته به دنبال عبادت و بندگی می باشد و اگر برایش روش درست عبادت نشان داده نشود حتماً به روشی نادرست و ساختگی روی می آورد.

یکی از روش‏های عبادی مورد علاقۀ انسان‏ها خلوت گزینی و گوشه گیری است، چنان چه می بینیم برخی از راهبان مسیحی تمام عمر خود را در مغاره‏ها سپری می نمایند، اما اسلام خلوت گزینی همیشگی و قطع رابطۀ دایمی از اجتماع را نمی پسندد، زیرا چنین عملی با حکمت‏های خلقت انسان همنوا نمی باشد و با فلسفه ابتلا و آزمایش انسان نمی سازد؛ اسلام مسلمانان را تشویق نموده است که از هر سال فقط ده روز آن را به گوشه گیری در مساجد سپری کنند تا به توفیق الله متعال زنگارهای متراکم روی قلبهای‏شان از بین برود و بعد از ده روز خلوت گزینی با انرژی بیشتر و توشه ای زیادتر مجدداً داخل اجتماع شده به اصلاح نابسامانی‏ها بپردازند.

هزار افسوس که ما از این  فرصت‏های طلایی استفاده نمی کنیم و حتی بیشتر ما برداشت خوبی از عبادات نداریم، در مورد اعتکاف تصور بیشتر مسلمانان این است که چون اعتکاف سنتی کفایی است و باید حداقل یک نفر در مساجد جامع و پنج وقت به اعتکاف بنشیند، کسی را اجیر می کنند تا با نشستن در مسجد بار سنگین این عبادت را از دوش بقیه بردارد؛ ببینید تفاوت برداشت ما از عبادات با برداشت صحابه از کجا است تا به کجا؛ آنان فرا رسیدن رمضان و ایام اعتکاف را فرصتی می دانستند که خداوند به آنان هدیه کرده تا از طریق آن خود را به او نزدیک کرده توشه ای برای آخرت‏شان فراهم کنند، به همین خاطر مساجد آنان پر بود از جوانانی معتکفی که به قصد بر قرار کردن رابطه و انس با خدای خویش به آنجا آمده بودند، ولی در مساجد ما غالباً انسان به پیرمرد معتکفی بر می خورد که حاضر شده است برای ده روز، خود را از خانه و کاشانه جدا نماید.


امین الله معتصم (استاد دانشگاه هرات)




وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ...

برای نویسنده این مطلب Ramin تشکر کننده ها:
bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Ramin
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 999
تاريخ عضويت: شنبه مرداد ماه 22, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 945 بار
تشکر شده: 1633 بار
امتياز: 2940


بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان