آیا زرتشتی ها جزو اهل کتاب محسوب می شوند؟

در این بخش أدعیه و مناجات با خدا قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

آیا زرتشتی ها جزو اهل کتاب محسوب می شوند؟

پستتوسط pejmanava » يکشنبه بهمن ماه 15, 1391 11:22 pm

آیا زرتشتی ها جزو اهل کتاب محسوب می شوند؟


جناب علامه عبدالعزیز ابن باز رحمه الله به این سوال پاسخ دادند :


«آنها یهود و نصاری هستند، چنانکه علمای تفسیر و دیگران گفته اند، اما مجوس - علی الاطلاق - جزو اهل کتاب نیستند، با این وجود در اخذ جزیه از آنان بمانند اهل کتاب با آنها معامله می شود؛ زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم از آنان جزیه گرفته، اما (نکاح) زنانشان و (خوردن) ذبایح آنها نزد ائمه اربعه و غیر آنها، بر مسلمانان حرام است، و این شبیه اجماع اهل علم است، و در حلال بودن (نکاح زنان و ذبایح آنها) قول شاذی است که نزد اهل علم به آن اهمیت داده نمی شود، و از جمله کسانی که موافق گفته ما نوشته, ابو محمد بن قدامه رحمه الله است که در کتابش "المغنی" چنین نوشته است:

(فصل : و اهل کتابی که حکمشان این بود، اهل تورات و انجیل هستند، الله تعالی می فرماید: « أَنْ تَقُولُوا إِنَّمَا أُنْزِلَ الْکِتَابُ عَلَی طَائِفَتَیْنِ مِنْ قَبْلِنَا» (انعام 56). یعنی: « (ما این کتاب را نازل کردیم) تا نگویید: کتاب آسمانی تنها بر دو طایفه پیش از ما [یهود و نصاری‏] نازل شده بود».

اهل تورات؛ یهود و سامره هستند و اهل انجیل؛ نصاری و کسانی هستند که با اصل دینشان موافقند مانند فرنگ و ارمنی و دیگران ..

و در ادامه امام ابن قدامه می نویسد:

(فصل: و مجوس کتاب ]آسمانی[ ندارند، و ذبایح آنها و نکاح زنانشان حلال نیست، و امام احمد نیز چنین گفته و این رأی عامه ی علما است بجز ابوثور که او آنرا حلال می داند، (و چنین دلیل آورده) پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: « سُنُّوا بِهِمْ سُنَّةَ أَهْلِ الْکِتَابِ». یعنی: « درباره مجوسیان بمانند اهل‌کتاب رفتارکنید». موطأ مالک (617) ]علامه البانی در " إرواء الغلیل " (1248) آنرا ضعیف دانسته و در کتاب " غایة المرام " گفته : نزد محدثین صحیح نیست [. و چونکه روایت شده که حذیفه با زن مجوسی ازدواج کرده، و از آنها جزیه گرفته می شود پس شبیه یهود و نصاری هستند.

ولی ما می گوئیم: الله متعال فرموده: «وَلَا تَنْکِحُوا الْمُشْرِکَاتِ» (بقره 221). یعنی: « و با زنان مشرک ازدواج نکنید». و فرمود: « وَلَا تُمْسِکُوا بِعِصَمِ الْکَوَافِرِ» (ممتحنه 10). یعنی: «و زنان کافر را در همسری خود نگه ندارید». و در این (حکم) نسبت به اهل کتاب رخصت داده شده است، و حکم آیات نسبت به هرکسی غیر اهل کتاب باقیست و ثابت هم نشده که مجوس کتاب (آسمانی) داشته باشد.

از امام احمد سوال شد : آیا صحیح است که علی مجوسیان را دارای کتاب (آسمانی) می دانسته؟ اوگفت‌: این ادعا باطل است وآن را دروغ بزرگ می‌دانم‌. و اگر (بالفرض) ثابت شود که آنها کتابی هم داشته اند، بر ما آشکار شد که حکم اهل کتاب جز برای این دو کتابی (یهود و نصاری) ثابت نمی شود. و اما این فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم : «سنوا بهم سنة أهل الکتاب» دلیلی است بر اینکه مجوسیان کتاب (آسمانی) نداشتند، و پیامبر صلی الله علیه وسلم با این فرموده تنها خواسته (بیان کند که رفتار با مجوس) در عصمت خونشان و گرفتن جزیه شبیه اهل کتاب است نه چیز دیگری..

و ثابت نشده که حذیفه با زن مجوسی ازدواج کرده باشد، و امام احمد روایت کسی که از حذیفه روایت نموده او با زن مجوسی ازدواج کرده را تضعیف کرده، و گفته : ابو وائل می گوید : حذیفه با زن یهودی ازدواج کرد، و او (یعنی ابو وائل) نسبت به راوی دیگر که روایت کرده با زن مجوسی ازدواج کرده، ثقه تر است. و ابن سیرین گفته : همسر حذیفه نصرانی بوده، و در هنگام تعارض روایات حکم یکی از آنها جز با ترجیح ثابت نمی شود، و اگر بالفرض این روایت از حذیفه ثابت شود، باز جایز نیست که به آن اجتجاج نمود، چرا که با کتاب (قرآن) و اقوال سائر علماء مخالف است.

و اما جزیه گرفتن از آنها؛ چونکه ما حکم تحریم بر خون آنها جاری کردیم، پس واجب می شود که حکم تحریم بر ذبایح و زنانشان هم جاری شود). پایان سخن امام ابن قدامه رحمه الله.

===========================================================
مجموع فتاوی العلامة عبد العزیز بن باز رحمه الله؛ جلد چهارم، صفحه 276.


نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

پستتوسط Shaghayegh » يکشنبه بهمن ماه 15, 1391 11:43 pm



جالب بود .

دستت درد نکنه .

جزاک الله خیرا
Ya hoo
نماد کاربر
Shaghayegh
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 72
تاريخ عضويت: جمعه ارديبهشت ماه 15, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 300 بار
تشکر شده: 125 بار
امتياز: 600

پستتوسط sayf » دوشنبه بهمن ماه 16, 1391 10:08 am

دوست عزیز ضمن تشکر از مطلبتون، باید عرض کنم که این مساله یه مساله تقریبا اختلافیه و اجماعی از اهل سنت بر اون نیست.
پس این رای هم رای قاطع تمام علمای اهل سنت نیست هرچند اکثریت براین نظر هستن.
بنابراین جای بحث و تفاوت در این مبحث بازه.
هرکدوم از طرفین هم دلایلی دارن که ما میتونیم هرکدوم از دلایل رو که قوی تر بدونیم بپسندیم.
البته این حرف من لزوما به این معنی نیست که بنده در این مورد مخالف رای شیخ بن باز و سایر علما هستم؛ بلکه مقصود بنده بیان واقعیت بود.
جزاکم الله خیرا
ما میخواهیم با بینشی عمیق و صحیح، به سوی پروردگار دعوت دهیم.
نماد کاربر
sayf
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 172
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 5, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 128 بار
تشکر شده: 130 بار
امتياز: 10


بازگشت به أدعیه و مناجات با خدا

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان