دوستانی که بار اولشون هست این تاپیک رو می بینن اول این توضیحات را ملاحظه کنند :
http://www.penous.com/ftopict-1394.html ... 3f0cff8d61
براي دیدن آرشیو آیات قبل، از منوی بخش دینی قسمت تفسیر را انتخاب کنید یا به طور مستقیم از لینک زیر استفاده کنید :
http://www.penous.com/forum-53.html&sid ... c23e8d66d0
سوره ی دو آیه چهار: صفات متقین 2
1. برداشت کلی:
گروهی دیگر از متقین از دروازه ای دیگر وارد دیار فلاح و رستگاری شده اند. رسولان الهی و پیام آوران پیام خداوندگارشان را شناخته اند و تصدیق کرده اند. در یافته اند که محبوب بزرگشان و خدای حکیم شان آنها را بی خبر و نشان نگذاشته است و خطی برایشان فرونگاشته است. کسانی که بر آنچه بر توی محمد(صلى الله عليه وآله وسلم) نازل شده ایمان دارند. و آنچه که بر برادران تو و پیش از تو! داستان این نامه نگاری عمری به درازای تاریخ بشری است و سلسله ای دراز از رادمرانی سترگ. متقین، دریافت کنندگان و مومنان به این رسالت اند. مومن به رسالت و ما انزل بر رسولان اند. و نه بر یکی از آنها و نه بر عده ای از آنها، همه با هم! بروز و ظهور تقوایش اینجا است که فهمیده اند این ها از یک چشمه جوشیدن گرفته اند! پیام مشترک همه آنها را فهمیده اند. پیامی که متبلور شده است در يقين به قیامت. پیام پیام آوران نه فقط این است که خداوند رهایتان نکرده که بل خداوند رهایتان نخواهد کرد!! پیامی که می گوید دنیا آخر خط نیست و بلکه آخر خط، آخرت است.
2. سوالات و نکات : ( برای تدبر بیشتر)
1. معنی دقیق نزل، قبل، آخرت، یقین؟
2. یقین با ایمان چه فرقی دارد؟ ( الذین یومنون بالغیب آیه قبل و بالآخرة هم یوقنون) از نظر اعتقادی چه فرقی بین ایمان به یک امر و یقین به آن امر هست؟
3. مستلزم ایمان به ما انزل الیک، یقین به آخرت نیست؟ یا ایمان به باقی پیامبران؟ یعنی اگر کسی به رسالت حضرت محمد (صلى الله عليه وآله وسلم) ایمان داشت به طور اتوماتیک معنایش این نیست که به پیامبران پیشین و قیامت ایمان دارد؟ { به عبارتی اگر دو صفت کنار هم آمدند لزوما به این معنی نیست که این دو صفت هیچ ربطی به هم ندارند. ممکن است عام و خاص باشند مثلا}
4. خطاب آیات پیامبر است!؟
5. تکرار انزل؟!
6. اینان نوع دیگری از متقیان اند؟ ما دو گروه متق داریم؟ { مثلا گروهی از کانال فطرت تقوا دارند: گروه توصیفی آیه 3 که در توصیف شان از کلماتی عمومی مثل ایمان به غیب به جای ایمان به الله یا ملایک، انفاق از رزق به جای زکات، استفاده شده است. و گروه توصیفی آیه 4: که از طریق پیامبران الهی تقوایشان متجلی شده است.}
7. ایمان به ما انزل من قبلک چه طوری باید متبلور شود؟ در عصر کنونی و چرا مهم است؟ با اینکه ما معتقدیم کتاب های پیامبران پیشین تحریف شده است. آیا نیاز نیست که مسلمانان اطلاعات بیشتری از همین توارت و انجیل فعلی داشته باشند؟
8. ایمان به پیامبر ایمان به بقیه پیامبران را ایجاب می کند یا برعکس؟
9. و بالاخرة هم یوقنون یا هم بالآخرة یوقنون یا یوقنون بالآخرة؟ تفاوت معنی این سه تعبیر چیست؟ آیا این هر سه یک معنی را می رسانند؟
10. در هردو آیه سه و چهار صفت آخر طوری انتخاب شده است که فعل در آخر آیه بیاید. یعنی در آیه سه برخلاف سیاق یومنون بالغیب و یقیمون صلاة به جای وینفقون مما رزقناهم، و مما رزقناهم ینفقون آمده است. در این آیه هم به همین شکل. آیا مثلا برای حفظ آهنگ پایانی آیات بوده است؟
11. می شود آدم اهل انفاق نباشد و متق باشد؟ ارتباط صفات در آیات 3 و 4؟
3. نتیجه گیری های احتمالی :
1. گروه دوم متقیان سه صفت دارند: الف- ایمان به پیامبر ب- ایمان به پیامبران پیشین ج- یقین به آخرت
2. کسی که یکی از این سه صفت را نداشته باشد جزء این گروه متقین نیست.
3. کسی که این سه صفت را داشته باشد الزاما متق نیست.
4. خطاب آیات پیامبر است.
5. آخرت یکی از اشتراکات همه پیامبران است.