صفحه 1 از 1

سوال:چرا توسل نا جایز است.با دلیل

پستارسال شده در: يکشنبه اسفند ماه 13, 1391 1:12 pm
توسط islam
سلام علیکم.

دوستان یک سوال داشتم.

چرا توسل نا جایز است.اگه جوابرو میدونید لطفا با مدرک باشه.

خیلی نیاز دارم. ممنونم.

پستارسال شده در: يکشنبه اسفند ماه 13, 1391 1:30 pm
توسط SaaKaaR
توسل به چی؟ توسل به ایمان و اعمال صالح؟توسل به دعای خیر افراد صالح که در قید حیات هستند؟ توسل به  افراد صالحی که در قید حیات نیستند یا همان اموات؟  
من قصد پاسخ دادن ندارم؛ ولی احساس میکنم اگر نوع توسل رو مشخص بکنید، شاید رسیدن به نتیجه ی مطلوب، آسون تر بشه! 

پستارسال شده در: يکشنبه اسفند ماه 13, 1391 1:36 pm
توسط islam
ببخشید یادم نبود.

                                    توسل به مرده.منظورم همین است.

لطفا اگر میدونید با مدرک تورو خدا بهم بگید.

خیلی خیلی نیاز دارم.

پستارسال شده در: يکشنبه اسفند ماه 13, 1391 2:25 pm
توسط Seraj
توسل به اموات در هیچ حدیث صحیحی به اثبات نرسیده است .
ضمنا توسل و در خواست از اموات مستلزم شنوایی آنان است و در قرآن و سنت دلایل واضحی بر عدم شنوایی آنان به صدای اهل دنیا وجود دارد . از جمله :


وَمَا يَسْتَوِي الأحْيَاءُ وَلا الأمْوَاتُ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ (٢٢) (سوره ی فاطر)

انك لا تسمع الموتي و لا تسمع الصم الدعاء اذا ولوا مدبرين  (نمل آیه 80)


به دل کافران نمی توان حرف خود را رساند همچنان که نمی توان به اموات حرف خود را رساند .

ان شاء الله بتونه بهتون کمک کنه .

و السلام علی من اتبع الهدی

پستارسال شده در: دوشنبه اسفند ماه 13, 1391 1:15 am
توسط abdolmahdi
پس از جدايي روح از بدن مرگ فرا مي رسد درچنين حالي هوش و ادراكشان همچنان باقي است صداي كساني كه به زيارتشان بروند مي شنوند و آنها را مي شناسند و به سلام آنها جواب مي دهد و لذت بهشت يا درد جهنم را احساس مي كند. ابن تيميه مي فرمايد: خبرهاي زيادي در دست هست كه بيان مي كند مرده به وضعيت خانواده و دوستانش در دنيا آگاهي دارد احوالشان براو عرضه مي شود آنرا مي بيند و آنچه نزدش اتفاق مي افتد در مي يابد و به رخدادهاي نيكو خوشحال مي شود و از كارهاي زشت رنج مي برد.
در مسند احمد و صحيح ابي حاتم آمده است پيامبرخدا فرمود: وقتي كه مرده در گور نهاده مي شود هنگام بازگشت تشييع كنندگان سر و صداي پاهايشان را مي شنود.
روايت شده كه حضرت عايشه پس از دفن حضرت عمر خود را پوشاند و گفت:آنها پدر وهمسرم بودند ولي عمر نسبت به من بيگانه محسوب مي شود منظورش اين بود كه اورا مي بيند!!!


كتاب عقايداسلامي تاليف سيدسابق ص200و201

سماع موتي

پستارسال شده در: دوشنبه اسفند ماه 14, 1391 10:38 am
توسط moslm202
سلام
مهم ترين علت رد توسل به اموات سماع موتي است كه در صورت اثبات سماع موتي توسل به اموات بلا اشكال است
بنام الله

از مهم ترین دلایل رد توسل توسط مخالفین این اصل قرانی سماع موتی یا شنواندن به میت است که

به روایتی در صحت سماع موتی در منابع اهل سنت در زمان خلیفه دوم عمر برخوردم :از یحیی بن ایوب

خزاعی روایت است که روزی عمر در کنار قبر جوانی از ترس خداوند و پاداش آن که خداوند در سوره الرحمن

فرموده اند می گفت که:صدای جوان از قبر بلند شد و گفت ای عمر خداوند به من در بهشت چنین باغهای ارزانی فرموده است} این روایت بر صحت توسل تصریح دارد.که ابن عساکر نیز آنرا روایت کرده است.

منابع: 1- کتاب کرامات اهل بیت و صحابه :مولف اشرفعلی تهانوی مترجم نصر الله شه بخش

نا شر آوای اسلام سال 1387

2- قره العینین ص 97و98

پستارسال شده در: دوشنبه اسفند ماه 14, 1391 2:32 pm
توسط Seraj

بسم الله الرحمن الرحیم


در مورد آگاهی اموات به امور دنیا سخنان بسیاری وجود داره . از جمله اینکه :

1 ) در حدیث صحیحی هست که پیامبر(صلی الله علیه و سلم) می فرمایند : " خواب برادر مرگ است " این یعنی این که در مرگ صفت هایی وجود دارد که در خواب نیز هست . اگر کسی بخوابه و بعدا بیدار شه ازش بپرسی که اطرافت چی گذشت مطمئنا چیزی نمی دونه . یعنی وقتی خوابید روحش می ره به برزخ . کسی هم که می میره روحش میره برزخ .

2 ) حالا اصحاب کهف رو در نظر بگیرین : بعد از 309 سال وقتی از خواب بیدار می شن فکر میکنن که همش یه روز یا نصفه روزی خوابیدن . معلومه که به احوال دنیا با خبر نبودن . چون روحشون تو عالم برزخ بوده .

3 ) خداوند (جل جلاله) وقتی احوال قوم فرعون رو بیان می کنه که در قبر برزخیشون هستن و عذاب می بینند ، وقتی که قیامت برپا می شه و اونا از قبرهاشون بلندمیشن می فرمایند که اونا (فرعونیا) این طور فکر می کنن که همش عشائی یا صبحی عذاب دیدن . یعنی اینکه به این همه دوران و تاریخ که ما تو کتابا می بینیم بی خبر بودن .

4 ) در آیات و احادیث ثابت شده که شهدا و صالحین وقتی به قبر می رن و بعد روحشون به بهشت برزخی میره احساس خوشی می کنن . حالا فرض کنین به یکی از این شهدا و صالحین خبرهای ناگوار مسلمانان بعد از خودشونو رو خبردار بشن . مطمئنن ناراحتی به اونا رو می کنه و این حالت اونا در تناقضه با آیات و احادیث بسیاری که در قرآن و سنت اومده .

5) از آیاتی که به خبردار بودن اموات به امور دنیا دلیل می کنن اینه که به آیات :

"ولا تقولوا لمن يقتل في سبيل الله أموات بل أحياء ولكن لا تشعرون"  
"ولا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله أمواتا بل أحياء عند ربهم يرزقون"

دلیل می آورند . غافل از این که این شهدا کسانی هستند که در نزد پروردگارشان زنده هستند و به آنها رزق و روزی می رسد . نزد پروردگارشان نیز همان نزد پروردگاری است که آسیه (رحمها الله) در قرآن آمده که هنگام شکنجه فرعون می گفت :
"رب ابن لي عندك بيتا في الجنة"

نه این دنیا بلکه نزد خداوند خودشان در جنه است .




"و السلام علی من اتبع الهدی"

پستارسال شده در: دوشنبه اسفند ماه 14, 1391 5:50 pm
توسط islam
سلام عليكم.

ممنونم اما تورو خا بيشتر بذاريد بخدا نتيجه اش رو ميبينيد(انشاالله).

تورو خدا بيشتر.

پستارسال شده در: دوشنبه اسفند ماه 14, 1391 6:26 pm
توسط abdolmahdi
وفي "الصحيحينِ " عن ابنِ عمرَ - رضي الله عنهما -، قال: اطَّلع رسولُ اللَّه - صلى الله عليه وسلم - على أهلِ القَليبِ، فقالَ:
"وجدتُم ما وعدَكُم حقًّا؟ "
فقيلَ له: أتدعُو أمواتًا؟
قال: "ما أنتُم بأسمعَ منهم، ولكنَّهم لا يجيبون.
ترجمه:
در صحيح بخاري و صحيح مسلم روايت از ابن عمر نقل شده كه گفت: پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله بر اهل قليب( كشته هاي بدر) حاضر شدند و فرمودند: آيا آنچه به شما وعده دادم را يافتيد؟
پس به حضرت عرض شد: آيا با مرده ها سخن مي گوييد؟
فرمودند: شما شنوا تر از آنها نيستيد ولي آنها نمي توانند جواب بدهند.

پستارسال شده در: دوشنبه اسفند ماه 14, 1391 11:57 pm
توسط tarannom
سلام و درود به شما کاربر محترم


من کتابی رو با عنوان


توسل  جايز و غير جايز

تأليف:
عبدالعزيز بن عبدالله الجهني

ترجمه:
اسحاق دبيري (رحمه الله)



بهتون معرفی میکنم امیدوارم پیداش کنید و بخونیدش و استفاده لازم رو ببرید

پستارسال شده در: سه شنبه اسفند ماه 15, 1391 12:31 pm
توسط Seraj


إِنَّهُ مِنْ سُلَیْمانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ





سلام  به همه ي عزيزهاي پينوسي

در باب عدم سماع اموات آيات بسياري در قرآن وجود داره كه به چند تا از اونا اشاره شد .
تو اين قسمت ان شاء الله در مورد توانايي اموات نسبت به امور دنيا بحث مي كنيم .

خداوند در چندين آيه از قرآن به اين امر اشاره مي كنند كه اموات به امور دنيا توانايي ندارنند و در جاهاي ديگري از قرآن بيان مي دارند كه اگرهم (فرض محال) توانايي در انجام امور در دنيا رو داشتند نمي توانند كاري انجام دهند . البته قبل از اون  دوباره به اين امر اشاره مي كنند كه توانايي شنوايي به دعاهاي اهل دنيا رو ندارند . از جمله :

1)  ذلكم الله ربكم له الملك والذين تدعون من دونه ما يملكون من قطمير إن تدعوهم لا يسمعوا دعاءكم ولو سمعوا ما استجابوا لكم ويوم القيامة يكفرون بشرككم ولا ينبئك مثل خبير (سوره ي فاطر)

در اين آيه خداوند مالكيت را فقط از آن خود اعلام مي كنند و مي فرمايند كافراني كه به بت ها دعا و ناله مي كنند (براي طلب كمك) آن بت ها هيچ توانايي ندارند . اگر به آن ها دعا كنند نمي شنوند و اگر هم بشنوند نمي توانند استجابه ي دعا كنند و در روز قيامت به خاطر اين عمل كافران از آن ها دوري مي جويند .

اين بت هايي كه كافران به آن ها دعا مي كردند چند نوع بودند :

الف) يك دسته از آن ها تمثيلي از انسان هاي بزرگ و عابد پيشينيان آن كافران بودند كه خداوند در مورد آنان مي فرمايند "....عباد امثالكم..." بندگاني بودند مثل شما ....
ب) بعضي از آن ها تمثيلي از ملائكه و فرشتگان و گاها پيامبران الهي پيشين بوده اند .
.
.
.

آنان براي برطرف كردن مشكلات خود به جاي اينكه از خداوند منزه دعا كنند رو به واسطه هايي چون بت ها و ... مي آوردند كه نه قدرت و توانايي داشتند و نه دعاهاي آنان را مي شنيدند .

2)( ومن أضل ممن يدعو من دون الله من لا يستجيب له إلى يوم القيامة وهم عن دعائهم غافلون وإذا حشر الناس كانوا لهم أعداء وكانوا بعبادتهم كافرين ) ( الأحقاف : 5 ، 6 )

در اين آيه هم اشاره به اين دارد كه گمراه ترين انسان ها كسي است كه از غير خدا دعا مي كند . (از كسي دعا مي كندكه ) نه مي شنود (تا روز قيامت) و آناني كه به آنها دعا مي شود از دعاهاي دعا كنندگان غافل اند . و روز قيامت هم عليه آنان به دشمني بر مي خيزند .

كسي هم كه به دعا هاي انسان ها غافل باشه معلومه كه نمي تونه كاري هم براشون انجام ده . پيامبر (صلي الله عليه و سلم) براي اين نيامدند كه بگويند كه از ديگر انسان ها كمك نخواهيد و به آن ها توسل نجوئيد و به من و دنباله رو هاي من توسل كنيد .
از اين دسته از آيات كه دلالت به عدم توانايي اموات (چه صالح و چه غير صالح) به امور دنيا است بسيار وجود دارد .


و السلام علي من اتبع الهدي


پستارسال شده در: پنج شنبه اسفند ماه 17, 1391 9:05 am
توسط abdolmahdi
سلام خدمت دوست گرامي Seraj
لطفاً بفرماييد معناي اين جمله پيامبرخدا صلي الله عليه و آله به كساني كه به سخن گفتن آنحضرت با كشته هاي قليب اعتراض نمودند چيست؟
قال: "ما أنتُم بأسمعَ منهم، ولكنَّهم لا يجيبون.

پستارسال شده در: پنج شنبه اسفند ماه 17, 1391 11:26 am
توسط islam
سلام.

پس جواب شما در مورد این ایه چیه :{ولا تستمعون الاموات}(روم/52)

برای اون حدیث هم جواب دارم فقط شما این رو بگید

پستارسال شده در: پنج شنبه اسفند ماه 17, 1391 10:21 pm
توسط yasna
با سلام به دوست گرامی اول از هر چیز این نکته را یاد اور شوم در هر موردی که انسان با ان مواجه میشود باید در ان مورد میانه رو باشد چون در هرموردی که قضیه تعصب وارد شود انسان تمام افراد را دشمن خود میداند الا افرادی که با او هم فکرند در هر موردی مخالفان و موافقانی وجود دارند که مبنای اصلی گفتار و کردارشان قران وسنت است برای همین است که پیامبر {ص}میفرماید اختلاف امت من خیر است. مانند ائمه اربعه که در فتوایشان با هم اختلاف دارند ولی در عین حال  نظرات یک دیگر را رد نکرده اند !قضیه توصل موردی پیچیده و جای بحث است توصل به چند شاخه تبدیل میشه که هرکدام کتابها و دلایل زیادی برای اثبات وردشان نوشته شده است
1.توصلی که علما در ان متفق القولند توصل به اسما وصفات الهی است

2 توصل به اعمال صالح خود مانند سه نفری که در غار گیر کردند ومتوصل به اعمال صالح خود شدند و نجات یافتند#به نقل از عبد الله بن عمر از بخاری

3.توصل به مقام ومنزلت مثلا بگویی خدایا به مقام ومنزلت فلان نبی یا ولی

4.توصل به شخص زنده مانند فرد نابینایی که به پیامبر توصل جست وبینا شد گفت {اللهم انی اسالک واتوجه الیک بنبیک نبی الرحمه یا محمد انی اتوجه الی ربی بک ان یکشف لی عن بصری اللهم شفعه فی وشفعنی فی نفسی وقد کشف الله عن بصره

5.توصل به مرده که اکثر اختلافات بر سر این است

دلایل جایز دانستن مخاطب قرار دادن میت 1.پیامبر در روزبدر کفاررا مورد خطاب قرار داد...2.در نماز پیامبر را خطاب قرار میدهیم ومیگویم السلام علیک ایها النبی.....3پیامبر وقتی به قبرستان گذر میکرد میفرمود السلام علیک یا دار قوم المومنین ومیفرمود انها میشنوند ولی جواب نمیدهند....

جمهور علما توصل را جایز دانسته اند چون فرقی بین زنده ومرده فرد نبی یا ولی نیست چون توصل به مقام ومنزلت وپرهیز کاری است نه به جسم که در این صورت فرقی بین زنده ومرده نیست چون صفت نبوت یا پرهیز گاری بعد از خروج روح نیز باقی است البته اگر توصل کننده اثر وتاثیر مستقلی بر ای کسی که به او توسل میکند قایل باشد این شرک مطلق است چه زنده باشد چه مرده{چون هیچ یکاز موجودات استقلال ذاتی ندارند}

واما کمک کردن دو جنبه دارد یا حقیقی یا مجازی کمک کننده حقیقی خداست ودرخواست وکمک خواستن از غیر مجازی است زیرا کمک کننده به تو فردیست مثل تو اگر خداوند اورا با قدرت دادن ونیرو کمک نکند قادر نیست تورا یاری دهد پس کمک گرفتن از دیگران در حقیقت کمک گرفتن از قدرت و امکاناتی است که خدا در اختیار انها قرار داده به دلیل {لا حول ولا قوه الا با الله}


ویاادم علیه الرحمه قبل از وجود پیامبر وقتی از درخت ممنوعه خورد  ومورد خشم پروردگار قرار گرفت گفت خدایا به حق محمد از من در گذر{اخرجه حاکم فی المستدرک وصححه ورواه الحافظ السیوطی فی الخصائص النبویه ورواه البیهقی فی دلائل النبویه ورواه الطبرانی}


دوستان ما نباید بدون اگاهی وارد هر مسا له ای شویم ویا فقط متن ایت برای صدور فتوا صحیح نیست چون برای  تفسیر قران وایات  بیش از 15 علم نیاز واگاهی بر بیش از هفتاد موضوع مانند ناسخ ومنسوخ . محکم ومتشابه .و......که در کتاب الاتقان فی علوم القران نوشته جلال الدین سیوطی به به ان اشاره شده نیازمندیم .  شخصا در جلسات بسیاری که ساعتها به طول انجامیده در این مورد شرکت داشته ام که نتیجه ای نداشته و هرکس طبق تعصبات فرقه ای فقط از فرقه خودش واز افکار خودش دفاع کرده  این همه مشکل دردین است جوانان ما دچار بحران دینی میشوند انها کم کم دارند صلیب به گردن می اویزند ما هم در چه فکری هستیم بحران اجتماعی مشکلات اقتصادی هجمه فرهنگی وسکس بر جوانان غلبه کرده وا اسلاما .نتیجه این است که علما برای توصل حد ومرزی قایل شده اند در چهار چوب قران وسنت و ندای به غیر را مکروه دانسته اند. اما باین حال کسی را در این مورد تکفیر نکرده اند.وچون قضیه روحی است تا به حال کسی به درستی از ان سر در نیاورده....امیدوارم مفید باشد اگه سوالی باشه باز در خدمتم. داستانی را نیز که از زبان یکی از عالمان  شنیدم را در اتی  مینویسم.......االبته توسل را در متن با صاد نوشتم که پوزش میطلبم

پستارسال شده در: يکشنبه اسفند ماه 20, 1391 2:34 pm
توسط Seraj

بسم الله الرحمن الرحيم


باسلام

با تشكر از كساني به مطالب توجه مي كنند و دنبال حقيقت هستند .
اما ذكر چند نكته رو بر خودم ضروري مي دونم .

-----ان شاء الله در آينده (به همين زوديا) جواب اين سوال شما رو جناب abdolmahdi به حول و قوه ي الهي براتون تهيه مي كنم . و ابنم به خاطر اينه كه مي خام كاملا مستدل و محكم باشه جون الان كتابي رو كه در مورد اين جمله شما بود خاطرم نيست . بگذريم .....

اما حرفاي جناب yasna برام جالب بود .

1) قبل از همه ازتون مي خام بپرسم كه منظر شما از "توصل" همون "توسل" هستش يا نه ؟؟!!!!
چون "توصل" (وصل و اتصال) يه معني متفاوت داره با "توسل" و اين كاملا واضحه .

2) يكي ديگه اينكه از شما مي خام لطفا از قرآن حداقل چند آيه براي اثبات مدعاتون بياريد بعدش به احاديث مراجعه كنيد .

3) شما توسل رو به جند دسته تقسيم كرده بوديد و بعضي از اونا رو صحيح و بعضي ديگه رو نادرست قلم داد كرده بوديد . براي موارد اول دوم مشكلي نيست ولي براي حالت سوم دليلي ذكر نكرده بوديد . (چون جو ديني علميه) ازتون مي خام كه دليل از قرآن و حداقل از سنت حدیثی صحيح ذكر كنيد .....

4) براي مورد چهارم كه گفته بوديد دليل آورده بوديد ولي منبع ذكر نكرده بوديد ؟؟؟؟؟!!!!!!!
لطفا به اينم توجه داشته باشيد .....

5) ظاهرا با حالت آخرم كه ذكر كرده بوديد موافق بوديد . خوب :

یکی گفته بودید که چون در نماز پیامبر (صلی الله علیه و سلم) رو مخاطب قرار می دیم پس ایشون صدای ما رو می شنوند . این استدلال زیاد محکم نیست چون مخاطب قرار دادن و شنوا بودن دو چیز مستقل از هم هستند . مثل اینکه شما يكي ار دوستاتون رو كه پيشتون نيستن مخاطب قرار بدین و بعد انتظار داشته باشین که اونم شنیده باشه یا جواب بده .!!!!!!

بعدش گفته بودید که فرقی بین زنده و مرده ی پیامبر (صلی الله علیه و سلم) و سایر اولیا نیست !!! جالبه پس کسایی که تو این قبرها هستند دیگه کی هستند ؟؟؟!!!!! بعدشم روح اونا الان کجاس ؟؟؟ لابد می گین برزخ . حالا چه دلیلی وجود داره که برزخیان می شنوند یا می توانند به دنیا برگردند ؟؟ و حتی اگر می توانند به دنیا برگردند آیا توانایی در انجام کاری دارند ؟؟؟
اگه فلانی تو خواب فلانی رو که مرده دیده و از احوال این دنیا با خبر بوده بازهم دلیلی بر برگشت این اموات به دنیا نیست . چون قدرت خداوند آنقدر هست که روح این مردگان و کسانی که در خواب هستند رو تو برزخ به هم برسونه ..

فعلا تا این جا بسنده می کنم . ضمنا اگه به این اعتقاد خودتون مُصر هستین لطفا آیات و احادیثی رو که براتون ذکر کردیم بخونید.

والسلام .....