فتوایی پیرامون خطر تکفیر و عملیات انفجاری و انتحاری

در این بخش عقاید و باورهای اسلامی معرفی می شوند

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

فتوای علمای شئون اسلامی

پستتوسط antidemocracy » دوشنبه آذر ماه 6, 1391 10:49 am

مفتیانی برای همه فصول فتوای بهاره ، تابستانی ، پاییزه و زمستانی هر طور که شما بخواهید فتوا می دهند.

فتوای علمای شئون اسلامی

روز شنبه مورخه نو محرم سال ۱۳۴۳ هجری عده یی از احبار ورهبان در تشکیل شئون اسلامی در ارگ به دیدار امیر خود حامد کرزی مشرف شدند وفتوا صادر کردند که عملیات استشهادی حرام میباشد. آنان ضمن این فتوا از امیر شرعی خود خواستند که تا امر تشکیل جدیدی را بنام دار الافتا برای آنان صادر کند تا به این شکل بتوانند با فتواهایی که در مقابل دالر امریکایی صادر میکنند افزایش دهند.


منظور از این نوشتار تحقیق وبررسی در مورد عملیات استشهادی ویا به اصطلاح "مفتیان ارگ" عملیات انتحاری نیست، زیرا این قضیه یی است که هیچ عالم مسلمان ومتقی از مشروعیت آن انکار کرده نمیتواند بلکه هدف اینست که آیا این چنین فتواها که از ارگ ادارهء مزدور کابل در مقابل دالر صادر میگردد جنبهء عملی دارد ویا بگونهء شورای نامنهاد عالی صلح سنگر دیگری از خدعه وفریب ادارهء مزدور کابل است که با خریدن چند عمامه پوش وریش دار میخواهد دین وعقیدهء مردم مسلمان افغانستان را به یغما برد.

در قرآن کریم هرگاه سخنی از قضایای مهم وبرازنده مورد بحث قرار میگیرد در اخیر آیت به نظر میرسد که خداوند متعال دانستن ودرک این امور را به قومی منوط وموکول میسازد که "میدانند" ویا از "عقل" کار میگیرند. سپس خداوند وعده این را نیز می سپارد که او تعالی هرگز قوم ظالم ودروغگو را هدایت نمی کند ودرینمورد آیات زیادی میباشد که درینجا ضرورت تفصیل آن نیست.

این آیات به تفصیلی که گذشت بدین معنا است که منتسبین به علم ودالر خوران ارگ کرزی از دانایی وعقلی که ضرورت مبرم برای دانستن قضایای شرعی است قاصر اند، آنان در مقابل دالرهای ناچیز خریداری شده اند واین امر باعث شده است که بر چشمان آنان پرده افگنده شود، مخالفت های صریح شرعی را مشاهده نکنند، اشغال بیشتر از چهل کشور را تحمل کنند وبردهء دست نشاندهء آنان را امیر خود وواجب الاطاعت بدانند، جهاد ومبارزه در مقابل اشغالگران ومزدوران آنان را بغاوت وفساد در زمین بپندارند وبالاخره فتوای حرمت وعدم مشروعیت کشتار صلیبیان وحشی اشغالگر ومزدوران دست نشاندهء آنان را صادر کنند.

چنانچه خداوند این عده از خودفروختگان را از هدایت نیز محروم ساخته است زیرا چنانچه در بالا گذشت آنان ظالم ودروغگو هستند، آنان نه تنها در حق خود ظلم کردند وراه صلیب را در مقابل چند دالری اختیار کردند بلکه در حق مردم بیچاره ومظلوم افغانستان با کتمان علم واصدار فتواهای فرمایشی وفروخته شده ظلم روا داشتند ودر این راستا از گفتن هیچ دروغی اجتناب نکردند، همان بود که به سبب این ظلم ودروغ خداوند متعال آنان را گمراه تر ساخت.

اگر اینعده از احبار شئون اسلامی عقل میداشتند، درک میکردند وبه سبب ظلم ودروغ شان از هدایت ورهنمایی خداوند محروم نمی شدند هرگز برای صدور این فتوای دالری ارگ وموجودیت امیر دست نشاندهء خودرا اختیار نمی کردند، بلکه آنعده از عمامه دارانی را که در فروش وطن وناموس آن مانند سیاف، کشاف، شهرانی وشهزاده وغیره شهرت خاص دارند در صف خود شامل نمی کردند تا مردم گمان میکردند که شاید این مفتیان حق بوده ومطابق به شرع الهی فتوا صادر کرده اند، اما اکنون موجودیت این خودفروختگان ومکانی که برای صدور این فتوا اختیار گردیده است همه را متوجه ساخته است که این مفتیان همان علمای شئون اسلامی ودالر خوران ادارهء مزدور کرزی هستند که مطابق به فرمایش ارگ وباداران امریکایی ارگ کابل فتوا صادر میکنند ودر این راستا از هیچ نوع مخالفت شرعی دریغ نمی ورزند، زیرا آنان میدانند که دیگر عزت وآبرویی ندارند که با ریختن آن شخصیت های شان جریحه دار گردد، آنان آن عزت، آبرو را با کتابهایی که حمل اسفار کرده بودند وبنا بر آن خودرا عالم دین میدانستند یازده سال قبل در مقابل دالر به نیلام عام گذاشتند وامریکا توانست با دادن یک مشت دالر آنهمه را خریداری نماید.

اگر این عده از خود فروختگان میخواستند که حقیقتا با در نظرداشت حالات کنونی کشور فتوا صادر کنند قبل از اینکه بر حرمت عملیات استشهادی فتوا دهند باید به آن مسایلی فتوا میدادند که این عملیات باعث وسبب آن شده است. آنان باید دربارهء اشغال کشور توسط صلیبیان، همکاری یکعده مزدوران با نیروهای صلیب وجنگ علیه مسلمانان، فحشا وعریانی رایج در کشور، کشتار افراد ملکی اعم از اطفال، زنان وبزرگسالان، رشوت وفساد اداری، تعذیب وشکنجه مسلمانان در ادارات امنیتی وزندان های این کشور وبالاخره اعدام کردن اسیران جنگی فتوا صادر میکردند.

جالب تر از همه اینست که بعد از صدور این فتوا عده یی از این علمای شئون اسلامی در مصاحبه های خود با رسانه ها این فتوا را موثر وامیدوار کننده خوانده وگفتند که این فتوا اگرچه از جانب شورای سرتاسری علمای افغانستان (شاخهء شئون اسلامی ادارهء مزدور کابل) صادر گردیده است اما مستقل میباشد، بدین معنا که در مقابل دالرهایی که از ادارهء کابل بنام این شورای بدست میاورند صادر نشده است.

به هر صورت مقولهء مشهور است که "تا ابله در جهان است مفلس در نمی ماند"، تا آنکه کرزی وهمانند وی ابلهان منتسب بر علم وعلما در صف اشغال صلیبی قرار داشته باشند بر گمراهی وعدم مشروعیت خود گواهی میدهند وضرورتی برای افشا کردن چهره ها وبیان عدم مشروعیت شان دیده نمیشود اما چنانچه گذشت "برای قومی که میدانند" و "برای قومی از عقل کار میگیرند".

سایت امارت اسلامی افغانستان
http://shahamat-farsi.com/index.php?opt ... s&Itemid=4
‏قال الله تعالی : «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُ»

برای نویسنده این مطلب antidemocracy تشکر کننده ها: 2
pejmanava (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), tareq (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
antidemocracy
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 59
تاريخ عضويت: دوشنبه آبان ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 34 بار
تشکر شده: 59 بار
امتياز: 80

هل العمليات الاستشهادية تعد انتحارا

پستتوسط antidemocracy » دوشنبه آذر ماه 6, 1391 11:13 am

هل العمليات الاستشهادية تعد انتحارا

خالد عبد المنعم الرفاعي

عدد الزيارات: 6,775
.
السؤال: الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعد:
قال بعض العلماء: "إن العمليات الاستشهادية تعد انتحاراً ولا أصل لها في الإسلام"؛ فنرجو أن تخبرونا بالصواب.
وإذا كان الوضع كذلك، فماذا عن الذين قاموا بتلك العمليات من قبل، ألا يعدون شهداء؟!

الإجابة: الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله وصحبه ومن والاه، أما بعد:
فقد اختلف أهل العلم المعاصرون في حكم العمليات الاستشهادية؛ فحرمها البعض واعتبرها انتحاراً وقتلاً للنفس؛ واستدلوا بقوله تعالى: {وَلاَ تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا} [النساء:29]، وذهب آخرون إلى أنه عمل مشروع، ومن الجهاد في سبيل الله، وصاحبه شهيد في أعلى درجات الشهادة؛ واحتجوا بأدلة كثيرة منها:
- أن التغرير بالنفس في الجهاد جائز باتفاق أهل العلم، وأنه من الوسائل الجهادية الفعّالة ضد أعداء الدين وأنها تُحدِث النِكايَة بأعداء الإسلام؛ فيدخل صاحبه في قوله تعالى: {وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاةِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَاد} [البقرة:207].
- ومنها قصة الغلام الواردة في تفسير سورة أصحاب الأخدود؛ حيث دلهم على طريقة قتله، ولم يكن ذلك انتحاراً وإنما بذلٌ للنفس في سبيل الله، قال الغلام للملك الكافر: "خذ سهماً من كنانتي، ثم ضع السهم في كبد القوس، ثم قل: بسم الله رب الغلام، ثم ارمني؛ فإنك إذا فعلت ذلك، قتلتني"؛ (رواه مسلم)؛ ووجه الدلالة من القصة أن هذا الغلام المجاهد غرر بنفسه، وتسبب في ذهابها من أجل مصلحة المسلمين؛ لأنهم لم يستطيعوا قتله إلا بتلك الطريقة التي دلهم عليها، واغْتُفِر ذلك في باب الجهاد، ومثله المجاهد في العمليات الاستشهادية؛ حيث تسبب في ذهاب نفسه لمصلحة الجهاد؛ قال شيخ الإسلام - تعقيباً على تلك القصة -: "وهذا حصل فيه نفع كبير للإسلام".
- ونقل الحافظ ابن حجر في "الفتح" وابن النحاس في "مشارع الأشواق" عن المهلب قال: " وليس من أهلك نفسه في طاعة الله ظالما ولا معتديا؛ وقد أجمعوا على جواز تقحم المهالك في الجهاد ".
- وقال أبو حامد الغزالي في "الإحياء": "فإن قيل: فما معنى قوله تعالى: {وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ} [البقرة:195]؟ قلنا: لا خلاف في أن المسلم الواحد له أن يهجم على صف الكفار ويقاتل، وإن علم أنه يُقْتَل، وهذا ربما يُظَن أنه مخالف لموجب الآية وليس كذلك، فقد قال ابن عباس - رضي الله عنهما -: "ليس التهلكة ذلك، بل ترك النفقة في طاعة الله تعالى، أي: من لم يفعل ذلك، فقد أهلك نفسه"، وقال البراء بن عازب: "التهلكة هو أن يذنب الذنب، ثم يقول: لا يتاب عليَّ"، وقال النووي في "شرح مسلم": "وقد اتفقوا على جواز التغرير بالنفس في الجهاد"،
وقال القرطبي في "تفسيره": "قال محمد بن الحسن الشيباني: لو حمل رجل واحد على ألف رجل من المشركين، وهو وحده، لم يكن بذلك بأس؛ إذا كان يطمع في نجاة أو نكاية في العدو؛ فإن لم يكن كذلك، فهو مكروه؛ لأنه عرَّض نفسه للتلف في غير منفعة للمسلمين".
أما القول بأن العمليات الاستشهادية انتحار، فغير صحيح؛ فالفارق بينهما ظاهر، ويكفي أن المنتحر يقتل نفسه جزعاً وقنوتاً من رحمة الله، واعتراضاً على قضاء الله وقدره، أو مستعجلاً للموت؛ ظناً منه الخلاصَ بنفسه أو متخلصاً من آلامه وجراحه، بخلاف العمليات الاستشهادية التي يفعلها صاحبها صابراً محتسباً موقناً بقدر الله، حسن الظن به - سبحانه - باذلاً نفسه رخيصة في سبيل الله؛ راجياً النصرةَ لأمته والنكايةَ لأعداء الله وكسر شوكتهم،
وقد أجاب العلامة الألباني على من وصم العمليات الاستشهادية بالانتحار؛ فقال: "لا يعد هذا انتحاراً؛ لأن الانتحار هو أن يقتل المسلم نفسه خلاصاً من هذه الحياة التعيسة
أما هذه الصورة التي أنت تسأل عنها، فهذا ليس انتحاراً؛ بل هذا جهاد في سبيل الله، إلا أن هناك ملاحظة يجب الانتباه لها، وهي أن هذا العمل لا ينبغي أن يكون فردياً أو شخصياً، إنما يكون هذا بأمر قائد الجيش ... فإذا كان قائد الجيش يستغني عن هذا الفدائي، ويرى أن في خسارته ربحا كبيرا من جهة أخرى، وهو إفناء عدد كبير من المشركين والكفار، فالرأي رأيه ويجب طاعته، حتى لولم يرض هذا الإنسان فعليه طاعته.
والانتحار من أكبر المحرمات في الإسلام، من يفعله فهو غضبان على ربه، ولم يرض بقضاء الله، أما هذا فليس انتحاراً، كما كان يفعله الصحابة، يهجم على جماعة كردوس - جماعة من الخيول - من الكفار بسيفه ، ويعمل فيهم بالسيف حتى يأتيه الموت صابراً؛ لأنه يعلم أن مآله الجنة؛ فشتان ما بين من يقتل نفسه بهذه الطريقة الجهادية، وبين من يتخلص من حياته بالانتحار.
هذا؛ وأجاز مجمع الفقه الإسلامي - في الدورة الرابعة عشرة المنعقدة بدولة قطر - تلك العمليات، واعتبر صاحبها شهيداً في سبيل الله، وممن أجازها أيضا الشيخ نصر فريد واصل - مفتي جمهورية مصر العربية السابق.
والظاهر - والعلم عند الله - أن تلك العمليات جائزة؛ إن غلب على الظن أنها تحدث النكاية في الكافرين، أو تقوي شوكة المسلمين، أو تخفف عنهم وطأة الأعداء، ولاسيما إذا لم يكن هناك سبيل غيرها.
ويجب أن نعلم أن تعريض الإنسان نفسه للقتل لا يُعدُّ انتحاراً في بعض الأحيان؛ لما ذكره أهل العلم من أنه لو كان ثَمَّة جماعةٌ في سفينة معرضون للغرق، ولو طرحوا واحداً منهم لنجوا؛حتى لا يغرقوا بجملتهم؛ فتطوع رجل منهم بطرح نفسه في الماء؛ إنقاذاً للباقين -: لم يكن بذلك منتحراً بل هو مأجور - إن شاء الله - لرفعه الحرج عن الباقين،، والله أعلم.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

من فتاوى زوار موقع طريق الإسلام.
‏قال الله تعالی : «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُ»

برای نویسنده این مطلب antidemocracy تشکر کننده ها:
pejmanava (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
antidemocracy
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 59
تاريخ عضويت: دوشنبه آبان ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 34 بار
تشکر شده: 59 بار
امتياز: 80

پستتوسط tareq » دوشنبه آذر ماه 6, 1391 3:57 pm

سلام

خوشم میاد شدی سلفی و طرفدار ابو بصیر

p15
p2
tareq
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 100
تاريخ عضويت: شنبه شهريور ماه 18, 1391 11:30 pm
محل سکونت: کرمانشاه- روانســـر
تشکر کرده: 78 بار
تشکر شده: 69 بار
امتياز: 150

پستتوسط islamman » يکشنبه آذر ماه 18, 1391 1:51 am

سلام بر دوستان و برادران ایمانیم.
من نمیخوام اینجا به اثبات یا رد عملیات استشهادی یا انتحاری بپردازم. فقط ذکر چند نکته رو خالی از لطف نمیدونم
اول اینکه وقتی میخوایم به نسبت مسئله ای نظر بدیم باید کلیت موضوع و حداقل دلایل موافقان و مخالفان رو مطالعه کنیم و بعد نتیجه گیری کنیم دوم اینکه ظاهرا این سایت یک سایت دینی است نه یک سایت مختص به مذهب یا فکر خاص!  پس به جای اینکه اسم گروه ها یا احزاب یا افراد منتسب به جماعات یا افکار دیگه رو بیاریم  به بررسی علمی موضوع بپردازیم و مناقشه مون، رو بحث باشه نه روی افکار نویسنده گان مطالب.
به نظرم عمومی بودن این سایت رو از لحاظ دینی با این جهت گیری های شوخی مئابانه مختص به فکر خودمون نکنیم بهتره.
اما به نسبت دو مطلب قبلی که دوستانم قرار دادند ذکر دو نکته لازمه:
اول: اینکه دو تا فایل ورد رو از شیخ ابو بصیر گذاشتید که ایشون با وجود منهجی سلفی و جهادی این عملیاتها رو انتحاری و نه استشهادی دونستند و به نوعی مخالفت خود رو با این نوع از فعالیت جهادی اعلام نمودند و به ذکر دلایلشون پرداختند. شاید از بی تجربگی من باشد اما قرار دادن مطلبی توسط یک فرد وقتی که اون مطلب یک جانبه به موضوعی پرداخته باشه وبه ذکر دلایل دو طرف دعوی نپرداخته باشه به معنی هم جهت بودن با اون مطلب و تاییدش هست که جناب گذاشتند.
دوم اینکه جناب طارق به صورتی کوبنده چنین نوشته که: سلفی شدی! شدی طرفدار ابوبصیر! سوال اینجاست که سلفی بودن اینقدر عجیب هست که اگه کسی از دوستان منتسب به اون شد باید با این سبک باهاش برخورد کرد؟؟ به نظر بنده دین فقط اسلام است و بقیه همه اسامی هستند که خودمان مینامیم اما اگه صرفا به لفظ سلفی توجه کنیم خوب همه ی مسلمانان سلفی هستند و دیگه سلفی شدن جناب تعجبی ندارد ایشون اگه قبلا مسلمان بودند که مطمئنا بودند پس سلفی بودند و سلفی نشدند. سلفی یعنی منتسب به سلف که همان گذشتگان دینی ما یعنی پیامبر صلی الله علیه و سلم و صحابه و تابعین هستند. دوم اینکه اگه متنی رو که جناب گذاشتند بخونید حداقل به این باید پی ببرید که شیخ ابوبصیر هرکسی که باشند ظاهرا فردی مسلمان و آگاه به برخی از مسائل دینی و قرآنی هستند و دغدغه ی دین ایشون رو به نوشتن این مطالب وا داشته؛ پس بهتر است که ایشان یا هر کدام از علما و یا حتی ماموستایان فقهی کوردستان و یا حتی پیش نمازان مساجدمان رو با احترام خطاب قرار دهیم چرا که این افراد حداقل با عملشان ثابت کرده اند که حب دین و قرآن و رسول الله صلی الله علیه و سلم رو دارند.پس من با وجود عدم شناختی که از پیشینه ی شیخ ابوبصیر و حتی ملیتش دارم اما به خاطر اینکه نوشته هایی در زمینه های دینی ازشون دیدم و برام جالب بوده که تا حدی نزدیک به قرآن و سنت بودند با لفظ شیخ خطاب قرار می دهم و از برادر کوبنده ام می خوام که کوبندگیشان رو برای دشمنان دین و رسول الله صلی الله علیه وسلم بکار ببرند.
اما نکته ی آخر اینکه اختلاف در مورد مسئله ای مانند عملیات موسوم به استشهادی یا انتحاری در بین علما بحثی است میان علمایی که اهل نظر هستند و حتی مخالفان هم کسانی رو که این نوع از عملیات رو با ایمان و در برابر اشغالگران انجام میدهند کاملا محکوم نمی¬کنند و ماجور میدانند و فقط برایشان یک خطای اجتهادی رو محسوب می کنند. نهایتا در برابر فتوایی که اول نوشته اومده و به نوعی این نوع عملیات رو جایز ندانستند و این نوشته ای که جناب از شیخ ابوبصیر گذاشتند فتاوایی از جانب عالمانی چون شیخ قرضاوی وجود داره که این نوع عملیات رو استشهادی نامیده و البته جایز دونستند. تا جاییکه مجاهدان فلسطینی بر مبنای همین فتوا و فتواهایی مشابه این نوع عملیات رو در برابر صهیونیست ها انجام میدهند. پس با نگاهی گسترده به مسلمانان و مجاهدان در اقصی نقاط جهان و انجام این نوع عملیاتها ما رو به عنوان جوانان مسلمان به این نتیجه می رسونه که قبل از اعلام حکم نهایی کمی تامل کنیم

برای نویسنده این مطلب islamman تشکر کننده ها:
saye (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
islamman
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 23
تاريخ عضويت: يکشنبه آذر ماه 18, 1391 12:30 am
محل سکونت: زیر آسمان شهر
تشکر کرده: 2 بار
تشکر شده: 25 بار
امتياز: 10


بازگشت به عقاید و باورهای اسلامی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 3 مهمان