خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

پستتوسط abdolhamid » شنبه تير ماه 31, 1391 3:50 pm

عشق الهی و ایمان قوی عمل به شریعت را آسان می کند



مولانا عبدالحمید خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیه «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» [عنکبوت: 69] آغاز کرد و "عشق الهی" و "ایمان قوی" را از عوامل مهم در عمل به شریعت عنوان دانست.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: الله تعالی دین را آسان قرار داده است و احکام و دستورات شریعت به اندازه توانایی و قدرت بشر است. اما این دین و احکام آن، از چنان اهمیت و جایگاهی برخوردارند که وقتی الله تعالی آن را به آسمانها و زمین عرضه کرد، آنها نتوانستند بار این مسئولیت را بر دوش بشکند و از قبول آن خودداری کردند، لذا الله تعالی این مسئولیت را بر عهده انسان گذاشت و به انسان هشدار داد که با قبول این مسئولیت باید برای انجام دستورات و احکام الهی تلاش و کوشش نماید.

ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: عمل به دستورات شریعت بر بسیاری از انسانها که مقداری تزکیه شده اند، آسان است و آنها این احکام را به راحتی و با خوشحالی انجام می دهند، در حالی که بسیاری نیز عمل به دستورات دین را سخت و طاقت فرسا می دانند؛ پرداخت زکات، روزه گرفتن در روزهای گرم و طولانی، قربانی مالی و جانی برای این دسته از افراد سخت و دشوار است، همه ما مکلف به انجام دستورات شریعت و دادن قربانی مالی و جانی در هنگام نیاز هستیم. آن حضرت صلی الله علیه و سلم چنان به عبادت پروردگار مشغول بودند که پاهای مبارک ورم کرده بود، در میدان جهاد نیز آن حضرت صلی الله علیه و سلم انواع سختی‏ها را تحمل کرد. ام المؤمنین حضرت عایشه صدیقه رضی الله عنها می فرماید: آن حضرت صلی الله علیه و سلم در همۀ حالات به ذکر الله تعالی مشغول بود.

مولانا عبدالحمید افزود: اعمال و قربانی دادن پیامبر و صحابه در مسیر دین بیانگر ایمان قوی، یقین کامل و عشق آنها به الله تعالی است، زیرا اگر عشق و یقین در قلب پیدا شود تحمل و عمل به همه چیز آسان می شود. وقتی آن حضرت صلی الله علیه و سلم در جنگ بدر ندا می دهد: «قوموا إلی جنة عرضها السموات و الأرض» یکی از صحابه که عاشق خدا و رسول و شیفته بهشت بود، در حالی که گرسنه است خرماهایی را که در دست دارد می اندازد و به سوی میدان جهاد به پیش می رود. نماز شب و دعا و گریه و تلاوت و عبادت الله تعالی برای آنها (صحابه) نه تنها آسان بلکه لذتبخش بود. اگر امروزه عمل به شریعت برای ما سخت و دشوار است به دلیل نداشتن آن عشق و ایمان است و تا زمانی که عشق خدا و رسول و محبت بهشت در دل قرار نگیرد عمل به دستورات دین بر ما سخت و دشوار است.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه تاکید کرد: مسلمانان امروزی که عمل به دین بر آنها سخت است، عذاب قبر و جهنم را فراموش کرده اند، وحشت روز قیامت و صحرای محشر را از یاد برده اند، روزی که خداوند در توصیف آن می فرماید:
«يَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَتَرَى النَّاسَ سُكَارَى وَمَا هُم بِسُكَارَى وَلَكِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِيدٌ» [حج: 2] مسلمانان امروزی قربانی آن حضرت صلی الله علیه و سلم و صحابه را که در میدانهای جهاد و صحنه های مختلف به خاطر سعادت آنها متحمل شده اند را از یاد برده اند. در حالی که برای نشر دین و نجات امت آن حضرت صلی الله علیه و سلم و اهل بیت و صحابه ایشان قربانی دادند. اما متاسفانه مسلمانان امروزی در عمل به سنتهای آن حضرت صلی الله علیه و سلم کوتاهی می کنند. در دل بسیاری از مسلمانان امروزی عشق الهی و ایمان کامل وجود ندارد تا آنها را به سوی نماز و ناله نیمه شبی و سعادت دنیا و آخرت سوق دهد.

ایشان در پایان بخش اول سخنان خود خاطرنشان کرد: رسیدن به عشق الهی و محبت خدا و رسول، وهبی نیست، بلکه کسبی است و برای به دست آوردن آن باید تلاش و مجاهده کرد. برای رسیدن به این دو نعمت عظیم و سرمایه بزرگ باید بزرگی و عظمت الله تعالی و سیرت پاک مصطفی صلی الله علیه و سلم را در دل آورد. اگر عشق و محبت خدا و رسول در دل نباشد، آن دل در واقع مرده است، حیات و زندگی دل در ایمان کامل است، و همین عشق به خدا و رسول است که عمل به دستورات قرآن و سنت را آسان می گرداند.


مولانا عبدالحمید پیروزی انقلابیون مصر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تبریک گفت

مولانا عبدالحمید در بخش دوم خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به پیروزی "محمد مرسی" در انتخابات ریاست جمهوری مصر و عرض تبریک این پیروزی به ملت مصر گفت: یکی از وقایع مهم جهان اسلام در هفته گذشته پیرزوی آقای محمد مرسی نامزد اسلام گرایان در انتخابات ریاست جمهوری مصر بود. اما من وقتی حالات ایشان را خواندم به یک جمله ای برخوردم که بسیار من را متأثر کرد. ایشان در جمله ای گفته بود: «وُلّیتُ علیکم و لستُ بخیرکم» (من متولی امور شما شدم در حالی که من بهترین شما نیستم.) اینها کلماتی است که منسوب به حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه است.    

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزود: آقای مرسی خطاب به مردم مصر اعلام کرده که؛ تا زمانی از من اطاعت کنید که من از الله تعالی اطاعت کردم، اگر من نافرمانی خدا را کردم بر شما لازم نیست که از من اطاعت کنید. این جمله ای است حضرت عمر رضی الله عنه بر روی منبر خطاب به مسلمانان آن روز فرمود، که البته گفتن این جملات در چنین قرنی که قرن غفلت است و مردم از دین و معرفت الهی فاصله گرفته اند، بسیار مهم است. جمله دیگری که آقای مرسی آن را گفته این است که نصب العین من این آیه قرآن است که می فرماید: «واتقوا یوما ترجعون فیه إلی الله»

مولانا عبدالحمید افزود:  بررسی سخنان و دیدگاههای آقای مرسی گویای این مطلب است که در نگاه ایشان همه احزاب، گروهها و اقشار مختلف ملت مصر در برابر قانون یکسان هستند، که این نکته نیز بسیار مهم و قابل تأمل است.

خطیب جمعه زاهدان در پایان ضمن آروزی موفقیت برای رئیس جمهور جدید و ملت مصر، و نیز آرزوی پیروزی برای دیگر انقلاب‏های جاری در خاورمیانه اظهار داشت: امیدواریم که روابط ایران و مصر، که پیش از این قطع شده بود، بر اساس احترام متقابل و منافع اسلام و نیز منافع دو ملت از سر گرفته شود، و همچنین آرزو می کنیم که الله تعالی انقلاب‏های جاری را به پیروزی نهایی برساند و ریشه استبداد و خودکامگی را نه تنها از خاورمیانه بلکه از سطح جهان بردارد و اسلام محمدی و اسلام خلفای راشدین و صحابه و اهل بیت را بر روی زمین نافذ گرداند.



نماد کاربر
abdolhamid
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 10, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 9 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0

پستتوسط abdolhamid » سه شنبه مرداد ماه 2, 1391 12:51 am

از فرصت زندگی در جهت عمل برای آخرت استفاده کنید



مولانا عبدالحمید خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیه «وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ» [توبه: 105] آغاز کرد و با بیان اینکه در نزد الله تعالی عمل هر شخص مهم است، بر استفاده از فرصت زندگی جهت آمادگی برای آخرت تاکید نمود.

ایشان در این مورد خاطرنشان کرد: الله تعالی در این آیه انسانها را مورد تاکید قرار داده که از حرف و سخن بگذرید و عمل را اختیار کنید. زیرا آیات و احادیث و تذکره حالات صالحین را بیان کردن آسان است، اما چیزی که مقداری مشکل است عمل است. در حالی که در نزد الله تعالی فقط عمل مهم است. الله تعالی به نسبت و دارایی و پست و مقام و علم نگاه نمی کند، بلکه به اعمال انسانها نگاه می کند.

مولانا عبدالحمید با تقسیم عمل به دو بخش "عمل قلب" و "عمل اعضاء و جوارح" افزود: عمل یا عمل قلب است، یا عمل اعضاء و جوارح. عمل قلب اعتقاد و ایمان صحیح، و اخلاص و للهیت و محبت خدا و رسول و خوف خداست. از بهترین اعمال قلب، اخلاص و حضور قلب در عبادات است. قلب انسان باید در هنگام عبادت متوجه الله تعالی باشد، الله تعالی از قلب و نیت‏های باطنی و درونی هر فردی آگاه است. لذا الله تعالی از بندگانش عمل می خواهد و می فرماید:
«وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ» شما عمل کنید که الله تعالی همه اعمال شما از قبیل نماز، تلاوت، صدقات و نیکی ها را می بیند.

ایشان در ادامه تاکید کرد: الله تعالی فرصت‏های گرانبهایی را در زندگی دنیا در اختیار ما گذاشته است تا ما عمل کنیم و برای آخرت آمادگی نماییم. در حصه سوم شب، که در احادیث آمده است که الله تعالی در این موقع بر آسمان دنیا اجلال می کند و ندا می دهد که آیا توبه کننده ای است که توبه اش را قبول کنم، و آیا استغفار کننده ای است که من او را مغفرت نمایم، به توبه و استغفار و گریه و زاری بپردازیم. کسانی که طالب بهشت و رضای الهی هستند، در نیمه های شب و در هنگامی که دیگران خوابند، به ذکر و عبادت الله تعالی مشغول هستند، الله تعالی در وصف چنین افرادی می فرماید:
«و بالاسحار هم یستغفرون.»

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان "تفکر در خلقت وجودی انسان" را از علایم شناخت الله تعالی برشمرد و خاطرنشان کرد: الله تعالی می فرماید: «وَفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ*وَفِي أَنفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ» [الذاریات: 20-21] اگر شما خدا را نمی بینید، به وجود خودتان نگاه کنید. وجود هر انسان شاهد توحید، عظمت و قدرت الله تعالی است. تمام اعضای بدن انسان بیانگر قدرت و حکمت و دانش و خالقیت الله تعالی هستند. همچنین همه موجودات و کائنات در عالم نشانه ها و آیات تکوینی و دلایلی روشن بر قدرت الهی هستند. با وجود چنین آیات و نشانه هایی کسانی که بر وجود قدرت الله تعالی پی نمی برند دلهایشان کور شده است؛ «فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَكِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ» [الحج: 46] اگر دل یک انسان کور شود این انسان نمی تواند بهشت، جهنم، قیامت، خدا و احسانات الهی را ببیند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: اعمال نیک و بد هر انسان در دنیا و آخرت دارای نمود و اشکالی است. همین اعمال نیک و بد هستند که در قبر در مقابل هر انسانی به صورت‏ها و کیفیت‏های مختلف ظاهر می شوند. بسیاری از انسانها هستند که در روز قیامت اعمال آنها مانند کوهها نمایان می شوند.

مولانا عبدالحمید در ادامه به عوامل سلب توفیق در انجام نیکی‏ها اشاره کرد و گفت: "غفلت"، "گناه" و "بی ادبی" از مهمترین عوامل بی توفیقی است. تمام دین رعایت ادب خدا و رسول است و هر گناه و نافرمانی در واقع به نوعی بی ادبی کردن نسبت به رب العالمین است و طاعت و بندگی رعایت ادب در مقابل پروردگار است. به جا آوردن نماز با جان و دل و حضور قلب، رعایت ادب در بارگاه الهی است.

مولانا عبدالحمید در ادامه همگان را به داشتن اراده قوی و تصمیم جدی برای اطاعت و بندگی الله تعالی و آمادگی برای آخرت و نیز آمادگی در ماه شعبان برای استقبال از ماه مبارک رمضان تاکید و توصیه کرد.


نماد کاربر
abdolhamid
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 10, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 9 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0

پستتوسط abdolhamid » جمعه مرداد ماه 5, 1391 12:09 am

انسانی که صابر نباشد، نمی تواند انسانی ذاکر و شاکر باشد



مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه این هفته اهل سنت زاهدان با تلاوت آیه «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ» [بقره: 152] به بیان اهمیت ذکر و شکر پرداخته و آنها را از ثمرات صبر دانست. مولانا عبدالحمید گفت: در آیه ای که تلاوت شد دو موضوع مهم مورد تذکره قرار گرفته است؛ یکی ذکر و یاد پروردگار است که این عمل بزرگ و عظیم تاثیرات بسیار زیاد و شگرفی در زندگی انسان می گذارد. دوم: شکر پروردگار و قدردانی از نعمتهای الهی است. اینکه در این آیه مبارک "ذکر" و "شکر" در کنار یکدیگر آمده است بیانگر این نکته است که هر ذکری، شکر پروردگار است و الله تعالی از بندگانش می خواهد که هم بندگان ذاکر باشند و هم بندگانی شاکر. همچنین قرآن عظیم الشأن در ادامه آیۀ «یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ» را آورده است که بیانگر این است که ذکر و شکر از ثمرات صبر هستند. به عبارت دیگر بنده ای که صابر نباشد، این بنده نمی تواند بنده ای ذاکر و شاکر باشد.

ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: الله تعالی در آیات قبلی برخی از نعمتهای مهم و بزرگ را یادآور می شود. یکی تحویل قبله از بیت المقدس به مسجدالحرام و دوم نعمت بعثت آنحضرت صلی الله علیه وسلم، و سپس تاکید می کند که به شکرانه این نعمتهای مهم و معنوی، من را یاد کنید و بدانید که الله تعالی همه نعمتهای روحانی و جسمانی و مادی و معنوی را به شما عنایت کرده است، لذا باید شکر این نعمتها را به جا آورده و در مقابل کید و حسد کسانی که نعمتهای معنوی را هدف  قرار داده اند، صبر و استقامت نمایید.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به اهمیت و جایگاه "ذکر الهی" اشاره کرد و گفت: هر کسی که الله را یاد کند، ذات بزرگ و عظیم و معبودی را یاد کرده است. اما نکته مهم این است که اگر ما خدا را یاد کنیم الله تعالی از ما انسانهای ناچیز و ضعیف یاد می کند. هرگاه شما "سبحان الله" گفتید و الله تعالی را یاد کردید و به عبادت الله تعالی پرداختید، بدانید که الله تعالی شما را یاد کرده است. اگر امروزه به فردی گفته شود که فلان فرد صالح یا صاحب منصب دنیوی در مجلس خود از تو یاد کرده است، آن فرد از خوشحالی در پوستش نمی گنجد، اما انسان با ذکر الله تعالی از سوی پروردگار جهانیان و در مجلس فرشتگان و ملائکه مورد تذکره قرار می گیرد. همچنین اگر فردی به آنحضرت صلی الله علیه وسلم درود بفرستد، فرشته ای این درود را می برد و در نزد آنحضرت صلی الله علیه وسلم عرض می کند که فلانی فرزند فلانی به شما درود فرستاد. این چه افتخار بزرگی است نام انسان در نزد آنحضرت صلی الله علیه وسلم گرفته شود.

مولانا عبدالحمید در ادامه به بیان اهمیت "شکر" پرداخت و خاطرنشان نمود: باید از همه نعمتهای الهی، اعم از مادی و معنوی و ظاهری و باطنی، قدردانی و شکرگذاری شود. انسان مومن باید با زبان و با قلب به نعمتهای پروردگار اعتراف کند و خود را ممنون پروردگار دانسته و شکر زبانی و قلبی و عملی آنها را به جا آورد. انجام عبادت پروردگار و اطاعت از دستورات شریعت، شکر پروردگار است. به جا آوردن نماز، ادای زکات، گرفتن روزه، رسیدگی به مساکین و نیازمندان و... از مصادیق عملی شکر هستند.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان استفاده از نعمتها در راه گناه را از نمونه های ناشکری برشمرد و گفت: استفاده از نعمتهای الهی اعم از سلامتی جسمی و مال و استعدادها در راه گناه و معصیت، بزرگترین ناشاکری در حق الله تعالی است. نباید مال را در راه رشوه، مشروبات الکلی، مواد مخدر، سرقت و راهزنی و سایر گناهان مصرف کرد.

مولانا عبدالحمید "کنترل احساسات در مواقع حساس" را نمونه ای از صبر دانست و خاطرنشان کرد: باید احساسات خود را در تمام لحظات کنترل کنیم. در هنگام مصیبت نباید کلمات ناشاکری و بی صبری به زبان آورد و نیز در هنگام خوشی و شادی نباید به رقص و اعمال خلاف شریعت پرداخت. برای انسان مومن و مسلمان عیب است که در هنگام خوشحالی و شادی نتواند احساسات خود را کنترل کند و دست به اعمال خلاف دین و شریعت بزند.

مولانا عبدالحمید در ادامه به رعایت دستورات شریعت در مراسم شادی و عروسی و اجتناب از اسراف تاکید کرد و گفت: بهترین مراسم عروسی آن است که کمترین هزینه را داشته باشد و در آن اسراف صورت نگیرد. در مراسم عروسی به جای استفاده از آلات موسیقی، از سخنرانی و سرودهای اسلامی استفاده شود و امر به معروف و نهی از منکر صورت گیرد. مسلمانان نباید از رسومات غربی ها و اروپائیان تقلید کنند، بلکه باید زندگی خود را با اسلام و شریعت تطبیق دهند.



برای نویسنده این مطلب abdolhamid تشکر کننده ها:
ghazal66 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
abdolhamid
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 10, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 9 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0

پستتوسط abdolhamid » چهارشنبه مرداد ماه 10, 1391 12:50 am

روزه از عبادت‏هایی است که نقش محوری را در تزکیه انسان دارد



مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان با تلاوت آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» [بقره: 183] به بیان ثمرات و فواید بی‏شمار روزه پرداخت و آن را از جمله عبادتهایی دانست که در تزکیه و اصلاح انسانها نقش محوری و مرکزی را ایفا می کنند.

مولانا عبدالحمید گفت: بعضی از عبادتها نقش محوری و مرکزی را در تزکیه و اصلاح انسانها دارند که اینگونه عبادات در تمام ادیان آسمانی وجود داشته است. هدف از این عبادات این است که انسان از طریق آنها به کمالات بشری نائل شده و به پروردگارش برسد. اما باید توجه داشت که رسیدن به پروردگار فقط از مسیر صحیح و درست امکان پذیر است، هر انسانی که طالب خدا و بهشت است تا زمانی که در مسیر صحیح و درست قرار نداشته باشد نمی تواند به خدا برسد، و پس از بعثت آنحضرت صلی الله علیه و سلم تنها راه رسیدن به پروردگار، مسیر اسلام و مسیر قرآن و سنت است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خاطرنشان کرد: عبادتهای محوری از قبیل؛ نماز، روزه، زکات و... در تمام ادیان آسمانی وجود داشته است، اگر چه در کیفیت و چگونگی ادای آنها تفاوتهایی بوده است، که انسانها از طریق این عبادات به پرهیزگاری می رسیدند. یکی از این عبادات محوری و مرکزی "روزه" است که انسانها از طریق این عبادت به اصلاح و پرهیزگاری می رسند و پرهیزگاران بندگان خاص خدا و وارثان بهشتند. نفس انسان از طریق روزه در مقابل ارتکاب به حرام و اعمال خلاف شریعت کنترل شده و به اصلاح و تزکیه دست حاصل می کند. در نتیجه عبادت روزه، تمام اعضا و جوارح انسان در مقابل محرمات کنترل می شود. مهمترین تأثیر روزه این است که جلوی سرکشی و تمرد نفس انسانی را می گیرد و انسان بر نفسش غلبه حاصل می کند.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه "رمضان، ماه قرآن است" تاکید کرد: بین ماه رمضان و بین قرآن ارتباط خاصی وجود دارد؛ رمضان ماه قرآن است و قرآن نیز در ماه مبارک رمضان نازل شده است؛
«شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ» الله تعالی می فرماید قرآن در ماه رمضان نازل شده است، و هر کسی که این ماه را دریافت باید روزه بگیرد. لذا در این ماه به کثرت قرآن را تلاوت کنید و آن را در نمازهای تراویح بشنوید، زیرا قرآن دلهای شما را مملو از نور و هدایت و عشق و محبت الهی می گرداند، و تمام آلودگی‏ها را از وجود انسان دور می کند.

ایشان در ادامه افزود: این ماه، ماه مواسات و همدردی است. انسان در این ماه گرسنه و تشنه می شود تا حال گرسنگان و تشنگان را درک کرده و از حال مستمندان و محتاجان با خبر شود. لذا ماه رمضان موسم نیکی و بندگی و عبادت است. در حدیث آمده است که در این ماه، فرشته ای خطاب به انسانها ندا می دهد و می فرماید:
«یا باغی الخیر أقبل و یا باغی الشر أقصر» ای طالب خیر و نیکی، بشتاب به سوی خیر و نیکی که این ماه، ماه خیر و نیکی است، و ای طالب معصیت و گناه، دست از گناه و معصیت بردار و در این ماه گناه و معصیت را تعطیل کن. گناه و معصیت، تأثیر روزه را باطل می کند.   دروغ، غیبت، تهمت، حرف ناسزا و تمام گناهان باعث بطلان اجر و ثواب روزه می شوند. لذا در این ماه گناه را تعطیل کنیم و به عبادت و بندگی الله تعالی مشغول شویم.

مولانا عبدالحمید در ادامه بر استفاده از "روزی حلال" و نیز اجتناب از "پرخوری" و "پرخوابی" در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: سعی کنید در این ماه از روزی حلال استفاده کنید و با روزی حلال افطار نمایید، زیرا روزی حلال در تربیت نسل انسان، و در سلامتی و طهارت باطنی و نیز در قبولیت عبادات تأثیر بسزایی دارد و همچنین در این ماه از پرخوری و پرخوابی اجتناب کرده و اوقات را در عبادات و بندگی سپری نمایید.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه این ماه، ماه دعاست، از همگان خواست تا ضمن اینکه برای هدایت و اصلاح و نیز حفاظت خود از فتنه ها دعا می کنند، برای نجات مظلومین و کسانی که تحت ظلم قرار دارند و  قتل عام می شوند نیز دعا کنند.


رضایت مردم مهمترین عامل تحکیم وحدت است

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در بخش دوم سخنان خود در مراسم نماز جمعه اهل سنت این شهر با اشاره به ابقای حاج آقای سلیمانی بر منصب نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه "رضایت مردم مهمترین عامل تحکیم وحدت است" از ایشان درخواست نمود تا به اندازه اختیاراتش به مشکلات مردم استان رسیدگی نماید.

ایشان در این زمینه خاطرنشان کرد: در هفته گذشته تصمیم انتقال جناب آیت الله سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه محترم زاهدان، به استانی دیگر گرفته شده بود، اما در نتیجه نامه ای که جمعی از مردم استان- شیعه و سنی- به مقام رهبری نوشتند، ایشان بر مسئولیت خود ابقا شد.
مولانا عبدالحمید گفت: با توجه به اینکه حاج آقای سلیمانی پس از ابقای خود در این استان خود را بدهکار مردم استان دانسته اند، بنده نیز همین نکته را یادآور می شوم که مردم استان، اعم از شیعه و سنی، مشکلات بسیاری دارند که باید به آنها رسیدگی شود.



نماد کاربر
abdolhamid
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 10, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 9 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0

پستتوسط abdolhamid » پنج شنبه مرداد ماه 12, 1391 4:24 pm

روزه غذای روحانی و معنوی انسان را تأمین می کند



مولانا عبدالحمید با تلاوت آیه 183 سوره مبارکه بقره، انسان را موجودی دو بُعدی و نیازمند غذای جسمی و روحی دانست و روزه را از جمله مواردی عنوان کرد که غذای روحانی او را تأمین می کند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کرد: همانطور که ذات الله تعالی دائمی و پایدار است، حکمت‏های پروردگار نیز لایزال و پایدار هستند. یکی از صفات پروردگار «رب»، به معنای مربی و پرورش دهنده است. تمام عالمیان تحت تربیت الله تعالی قرار دارند. الله تعالی هیچ موجودی را بیهوده و بدون حکمت خلق نکرده است، بلکه برای یک هدف خاصی آفریده است.

ایشان ادامه داد: یکی از مخلوقات پروردگار، انسان است که الله تعالی او را اشرف مخلوقات آفریده و جایگاه او را بلند کرده و فرموده است:
«وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا» [إسراء:70] الله تعالی همانطور که تربیت جسم انسان را تکفل کرده و روزی انسان را می دهد، همانطور راه تربیت و اصلاح روحانی انسان را نیز به خوبی می داند. زیرا از آنجایی که انسان دارای دو بُعد (حیوانی و ملکی) است، علاوه بر غذای جسمی و مادی، نیاز به غذای روحی و معنوی نیز دارد. الله تعالی که غذای جسمی انسانها را فراهم کرده، غذای روحانی و معنوی انسان را نیز فراهم کرده است. غذای روحانی انسانها همان برنامه ها و تعلیماتی است که توسط انبیاء علیهم السلام به انسانها رسیده است.

مولانا عبدالحمید با بیان اینکه آن حضرت صلی الله علیه وسلم بزرگترین مربی و استاد بشریت است و در رأس انبیاء قرار دارد، خاطرنشان کرد: آن حضرت صلی الله علیه وسلم انسانهایی را تربیت کرد که آن انسانها به مقام صدیقین، شهدا و صلحاء رسیدند. در نتیجه تربیت آن حضرت صلی الله علیه وسلم بود که ابوبکر "صدیق"، عایشه "صدیقه"، فاطمه "زهرا"، خدیجه "کبری"، عمر "فاروق"، عثمان "ذی النورین" و علی "مرتضی" شد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: قرآن عظیم الشأن که بزرگترین نعمت در اسلام و مایه افتخار مسلمانان است، در ماه مبارک رمضان نازل شده است تا انسانها را تربیت کرده و بسازد. قرآن کتابی انسان ساز است که پاسخگوی تمام نیازهای انسان است.
ایشان ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های تربیتی اسلام "روزه" است که نقش بسیار موثری در اصلاح و تربیت انسان دارد. مثال انسان مانند زمین حاصلخیزی است که برای کاشت و برداشت محصول نیاز به رسیدگی و تلاش و کوشش دارد، روزه، نماز، زکات، حج و... برنامه هایی اند که برای تربیت و اصلاح انسان مهم و حیاتی هستند و انسان بدون ادای فرایض و انجام اعمال نیک نمی تواند به اصلاح و تزکیه برسد.

مولانا عبدالحمید روزه رمضان را سراسر خیر و برکت دانست و تاکید کرد: روزه و تراویح و تلاوت قرآن را برای خودتان مشکل و سختی ندانید، بلکه آنها اگر چه رنج و زحمت می خواهند، اما همه اینها رحمات پروردگار هستند. شما با تحمل این رنجها به گنج تزکیه و تقرب الی الله و بهشت نائل می شوید. لذا رمضان آمده است تا بُعد روحانی و معنوی را در انسانها تقویت کند. اگر حیات واقعی و جاودانه می خواهید و خواهان محبت خدا و رسول هستید، رسیدن به این چیزها در اطاعت از الله تعالی و اتباع از سیدالمرسلین است.

ایشان در ادامه افزود: رمضان ماه تلاوت قرآن و ماه تزکیه و اصلاح است. رمضان ماه مواسات و همدردی است. در این ماه به کثرت نماز بخوانید و به ذکر و تلاوت قرآن مشغول باشید. در این ماه به کثرت توبه و استغفار نمایید و از این فرصت گرانبها به بهترین نحو استفاده کرده و سعی کنید کمبودها را جبران نمایید.



کشورهای اسلامی روابط سیاسی و تجاری با میانمار را قطع کنند

مولانا عبدالحمید در بخش دوم سخنان خود به قتل عام مسلمانان میانمار (برمه) اشاره کرد و گفت: مسلمانان میانمار، که در اقلیت قرار دارند، از سوی دولت و بودائیان این کشور تحت ظلم و شکنجه قرار گرفته و قتل عام می شوند. اگر توجه کنیم می بینیم که در بسیاری از کشورهای جهان، همواره اقلیتها با فریاد و گلایه مواجه هستند و از سوی اکثریت مورد ظلم و بی عدالتی قرار می گیرند. البته در برخی از کشورهای توسعه یافته، اقلیتها هیچ دغدغه ای ندارند. به طور مثال در هندوستان که سیک‏ها در اقلیت محض قرار دارند، نخست وزیر این کشور از اقلیت سیک است. اما اقلیت هیچ کشوری مانند مسلمانان میانمار نیستند. در این کشور متاسفانه مسلمانان را مجبور کرده اند که یا از این کشور هجرت کنند و یا برای حفظ جانشان به اردوگاهها پناه ببرند.

مولانا عبدالحمید خاطرنشان کرد: ما ضمن اینکه این جنایت را به شدت محکوم می کنیم، از مجامع بین المللی و حقوق بشر و نیز از کشورهای اسلامی می خواهیم که به این مظلومین رسیدگی کنند.
ایشان در این زمینه تاکید کرد: باید تا زمانی که دولت میانمار به اوضاع مسلمانان این کشور رسیدگی نکرده است، کشورهای اسلامی سفارتخانه های این کشور را تعطیل کرده و سفرای خود را از میانمار فرا خوانند. همچنین مسلمانان روابط تجاری را با میانمار، تا بهبود وضعیت مسلمانان، قطع کنند.



نماد کاربر
abdolhamid
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 10, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 9 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0

پستتوسط abdolhamid » دوشنبه مرداد ماه 16, 1391 7:11 pm

هدف روزه ایجاد انگیزه اطاعت از پروردگار است



مولانا عبدالحمید در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان پس از تلاوت آیه
«یا أیها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون» یکی از مهمترین اهداف روزه را "ایجاد انگیزه اطاعت از پروردگار" دانست.

مولاناعبدالحمید خاطرنشان کرد: وقتی انسان آیات و احادیث و تعلیمات بی نظیر آنحضرت صلی الله علیه وسلم در مورد روزه را مورد بررسی قرار می دهد به این نتیجه می رسد که بزرگترین هدف رب العالمین از فرضیت روزه، به وجود آوردن انگیزه اطاعت و بندگی در وجود مومنین است. لذا اگر روزه بتواند ما را مطیع بگرداند و ما بتوانیم از طریق آن بر نفس غلبه حاصل کنیم و شیطان مطرود و رانده شده و ما به الله تعالی نزدیک شویم، در اینصورت می توان گفت که روزه تاثیر خود را در ما گذاشته است.

ایشان ادامه داد: بزرگترین دشمنان ما به ترتیب "نفس" و " شیطان" است و روزه نیز در واقع مبارزه با نفس و پایمال کردن آن و نیز راندن و مطرود کردن شیطان است.  در حدیث آمده است که شما راه شیطان را با گرسنگی مسدود کنید. وقتی شیطان از انسان دور شود این انسان با پروردگار، حضرت رسول، فرشتگان و صلحاء نزدیک می شود که نتیجه این نزدیکی اطاعت و فرمانبرداری از دستورات شریعت است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه اظهار داشت: الله تعالی فقط به نزول کتابهای آسمانی اکتفا نفرموده، بلکه این کتابها را بر انبیاء علیهم السلام نازل فرمود. علاوه از نزول کتب، افرادی را فرستاد و انتخاب کرد تا برای انسانها الگوی عملی قرار گیرند. انسان مسلمان وقتی می خواهد بداند که چگونه باید بر قرآن عمل کند، زندگی رسول اکرم صلی الله علیه وسلم را الگو و نمونه خودش قرار می دهد. زندگی پیامبر صلی الله علیه وسلم و همچنین زندگی صحابه، که اگرچه از گناه معصوم نبوده اند اما محفوظ بوده اند، برای ما نمونه و الگوی عملی قرآن است.  لذا هیچ کس نمی تواند ادعا کند که قرآن برایش کافی است و نیازی به نمونه و راهنما ندارد. کسی که این تفکر را داشته باشد او در واقع از مسیر اسلام منحرف شده و گمراه شده است، زیرا تعلیم اسلام و قرآن این است که:
«ومن یطع الرسول فقد أطاع الله» و «أطیعوالله و أطیعوا الرسول». احادیث آنحضرت صلی الله علیه وسلم تشریح و زندگی ایشان نمونه عملی قرآن عظیم الشأن است. در قرآن فقط دستور به نماز و زکات و حج و ... داده است، اما کیفیت و جزئیات آنها از طریق سنت و سیرت آنحضرت صلی الله علیه وسلم تبیین شده است.

مولانا عبدالحمید در ادامه تاکید کرد: تمام مقصد و هدف روزه در اطاعت پروردگار و پرهیز از گناه و معصیت خلاصه می شود.  در حدیث آمده است کسی که روزه می گیرد اما دست از گناه و لغویات و... بر نمی دارد، الله تعالی هیچ نیازی به روزه او ندارد. یعنی روزه او بی تاثیر خواهد بود و هیچ نقشی در زندگی او نخواهد داشت. لذا یکی از ارکان مهم روزه علاوه از ترک خوردن و نوشیدن، ترک گناه و معصیت است.

مولانا عبدالحمید به اهمیت نمازهای نوافل به ویژه "نماز تراویح" در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: این ماه، ماه تلاوت قرآن و ماه نماز و قیام است. در حدیث آمده است:
«من صام رمضان إیمانا و إحتسابا غفرله ما تقدم من ذنبه، من قام رمضان إیمانا و إحتسابا غفرله ما تقدم من ذنبه و من قام لیلة القدر إیمانا و إحتسابا غفرله ما تقدم من ذنبه» کسی که روزه رمضان را با ایمان و انگیزه امید ثواب به جا بیاورد الله تعالی گناهان گذشته او را مورد عفو قرار می دهد و نیز کسی که شبهای رمضان و نیز لیلة القدر را بر پا دارد گناهان گذشته او معاف می شوند. لذا در این شبها به نماز تراویح و نیز اعتکاف و زنده نگه داشتن شبهای قدر، که در عشره اخیر رمضان قرار دارند، اهتمام بورزید.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه ادای زکات اموال را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان نمود: در ادای زکات سهل انگاری نکنید، زیرا عدم پرداخت کامل زکات اموال مورد نارضایتی الله تعالی شده و عذاب الهی را در پی دارد.


دارالعلوم زاهدان مایه عزت تمام آزاداندیشان است

مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر این نکته که مدرسه و مسجد به شدت مقروض بوده و فقط با کمکهای مردمی اداره می شوند و منبع مالی دیگری ندارند، و بیشتر کمکهای مردمی برای دارالعلوم زاهدان و مسجد جامع مکی در ماه مبارک رمضان صورت می گیرد، مردم را نسبت به کمک مالی به این حوزه و مسجد تشویق نمود.

ایشان در ادامۀ این سخنان، حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان را مایه عزت اهل سنت و تمام آزاداندیشان دانست و خاطرنشان کرد: مسجد مکی و دارالعلوم زاهدان مایه عزت اهل سنت و تمام آزاد اندیشان، اعم از شیعه و سنی، می باشد. مسیر این حوزه مسیر صحیح و درست و مسیر خدا و رسول است. ما عهد کرده ایم که به توفیق الهی، انشاءالله حتی یک قدم از مسیر خدا و رسول منحرف نشویم. البته از آنجایی که ما نیز انسان و جایز الخطا هستیم ممکن است گاهی دچار خطا و لغزش بشویم، اما تصمیم و عزم ما بر این است که انشاءالله مخالفت خدا و رسول را نکنیم و بر خلاف منافع اسلام و مسلمین و بر خلاف مصالح ملت و ایران اسلامی قدمی بر نداریم.

مولانا عبدالحمید تاکید کرد: مسیر دارالعلوم زاهدان به هیچ وجه مسیر تفرقه و اختلاف و خشونت نیست، بلکه مسیر این مدرسه، مسیر اخوت و گفتمان و نیز طرح مسایل از طریق صحیح و قانونی است.


رسالت خبرنگار انعکاس واقعیت‏هاست

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش پایانی سخنان خود به روز خبرنگار اشاره کرد و ضمن تبریک این روز به خبرنگاران اظهار داشت: وظیفه خبرنگاران بسیار سنگین و خطیراست. این قشر از جامعه در دنیا نقش بزرگی را ایفا می کند. نقش خبرنگاران در تحولات دنیا نقش بسیار مهم و حساسی است.

ایشان ادامه داد: خبرنگاران در بیان حقایق و انعکاس واقعیت‏های جامعه و قرار دادن این واقعیتها در اختیار مردم از رسالت بسیار سنگین و بزرگی برخورداراند، که عمل به این رسالت نقش مهمی در رشد و آگاهی جامعه ایفا می کند.

برای نویسنده این مطلب abdolhamid تشکر کننده ها:
bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
abdolhamid
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 10, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 9 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0

پستتوسط abdolhamid » شنبه مرداد ماه 21, 1391 3:57 pm

شب قدر، شب مجد و بزرگی است و عبادت کنندگان در این شب نیز انسان‏های بزرگی هستند



مولانا عبدالحمید خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت سوره مبارکه "قدر" آغاز کرد و شب قدر را "شب مجد و بزرگی" و کسانی که در این شبها به عبادت پروردگار مشغول می شوند را انسانهایی "خوش نصیب" و "بزرگ" معرفی کرد.

مولانا عبدالحمید گفت: از آنجایی که الله تعالی اراده کرده بود که انسانها را مورد آزمایش و امتحان قرار دهد، تمام زمینه ها را نیز برای انسان فراهم کرد؛ هم زمینه نیکی و طاعت و بندگی، و هم زمینه گناه و معصیت. الله تعالی هم نفس و شیطان، که به سوی گناه و معصیت فرامی خوانند و هم فرشتگان و فطرت انسانی، که به سوی خیر و نیکی دعوت می دهند، را آفریده است. و در مقابل زمینه گناه و معصیت، و نیز زمینه نیکی و مبارزه با نفس و شیطان را برای بشر فراهم نمود. الله تعالی در قرآن می فرماید: «وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ» ما انسان را به هر دو راه [خیر و شرّ] هدایت کردیم.

امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: الله تعالی برای انسانهای خداجو و خداطلب و انسانهایی که جویای پاکی و بهشت و رضای الله تعالی هستند، زمانها و مکانهای خاص و ویژه ای را فراهم کرده است؛ عشره ذی الحجه، شش روز شوال، روزه عاشورا، سه روز روزه ایام بیض، و بزرگترین این فرصتها، ماه مبارک رمضان است. الله تعالی رمضان را آورده است تا کسانی که به فکر جبران هستند، زمینه جبران و رسیدن به پروردگار برایشان فراهم شود. خوش نصیب اند کسانی که از این فرصت استفاده می کنند و به رحمت الهی می رسند، و محروم و بدبخت اند کسانی که این فرصت را غنیمت ندانند و رحمتهای الهی را شامل حال خودشان نکنند، زیرا با وجود دریای بیکرانه رحمات الهی و فراهم بودن زمینه های مختلف نیکی و نجات از جهنم و معصیت، باز هم انسان مرتکب معصیت و گناه شود، این انسان هیچ عذری برای انجام گناه نخواهد داشت.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به تشریح سوره مبارکه قدر پرداخت و خاطرنشان کرد: رمضان ماه خاصی است، اما عشره اخیر رمضان فرصتی ویژه در این ماه است، و باز شبهای قدر در عشره اخیر رمضان فرصتی استثنایی و ویژه است. شب قدر، شبی بسیار مبارک و ویژه است. شبی است که در آن قرآن عظیم الشأن توسط فرشتگان از لوح محفوظ به آسمان دنیا آورده شد. شب قدر شب مجد و بزرگی است. شبی است که خودش هم بزرگ است و کسانی که  الله تعالی را در این شب عبادت و بندگی می کنند نیز انسانهای بزرگ و صاحت مجدی هستند. در شب قدر مقدرات یک سال بندگان و موجودات به فرشتگان داده می شود.

ایشان سپس به شأن نزول سوره قدر اشاره کرد و گفت: در تفاسیر در مورد شأن نزول سوره قدر آمده است که در محضر صحابه تذکره فردی از امتیان گذشته به میان آمد که هزار ماه در راه الله جهاد کرده بود و در طول این مدت شمشیر بر زمین نگذاشته بود. صحابه که بر نیکی و عبادت حریص بودند، با خود گفتند که چه کسی می تواند این مقدار عبادت کند؟ در این لحظه سوره مبارکه قدر نازل شد که در شب قدر  اجر و ثواب عبادت هزار ماه و حتی بیشتر از هزار ماه، نصیب شما می شود. در روایتی در صحیح مسلم آمده است: «کان رسول الله- صلی الله علیه وسلم- یجتهد فی العشر الأواخر من رمضان ما لا یجتهد فی غیره» آنحضرت- صلی الله علیه و سلم- در طول ماه رمضان در عبادت تلاش می کردند، اما در دهه اخیر رمضان بر تلاش خودشان می افزودند. همچنین در روایتی در مسلم و بخاری آمده است که آنحضرت- صلی الله علیه و سلم- در عشره اخیر تمام شب را در عبادت سپری می کرد و در آخر شب خانواده خود را بیدار می فرمود. لذا احیای عشره اخیر و شبهای قدر سنت آنحضرت- صلی الله علیه و سلم- است.

مولانا عبدالحمید در ادامه به بیان یکی از حکمتهای مخفی ماندن شب قدر اشاره کرد و گفت:  الله تعالی طبق حکمتی که خودش می داند، شب قدر را مخفی نگه داشت تا اینکه بندگان خدا در تمامی شبهای عشره اخیر، به ویژه شبهای فرد (21، 23، 25، 27، 29) به عبادت الله تعالی بپردازند. لذا مسلمانان سعی کنند تا در تمام شبهای عشره اخیر به عبادت و دعا و تضرع بپردازند. یکی از صحابه از آنحضرت- صلی الله علیه و سلم- پرسید که در شب قدر چه دعایی را بیشتر بخوانم. آنحضرت فرمود: این دعا را بخوان؛ «اللهم إنک عفو تحب العفو فاعف عنی» لذا در این شبها به کثرت دعا کنید. بسیار بدنصیب است شخصی که در این ماه و در این فرصت عفو و بخشش الله تعالی را شامل حال خودش نگرداند.



اعتکاف یعنی انقطاع از دنیا و اتصال به رحمات الهی

امام جمعه اهل سنت زاهدان نسبت به اهمیت اعتکاف در دهه اخیر رمضان تاکید کرد و گفت: سعادتمند هستند کسانی که در این عشره به خانه های خدا پناه آورده و به اعتکاف نشسته اند. اعتکاف عبادت بسیار مهمی است. در روایات آمده است که آنحضرت- صلی الله علیه و سلم- هر سال ده روز آخر رمضان را به اعتکاف می نشست، به طوری که یک سال اعتکاف ننشست و در رمضان سال بعد، 20 روز را اعتکاف نشست. لذا اعتکاف عبادت بزرگی است، اما معتکفین توجه داشته باشند که فردی که در مسجد به اعتکاف می نشیند، نباید فقط وقت را به خواب و استراحت سپری نماید، بلکه باید به نماز و ذکر و عبادت و تلاوت و... مشغول شود. منظور از اعتکاف، قطع شدن از دنیا و وصل شدن به رحمات الهی است. لذا معتکفین سعی کنند که ذکر الله را مرکز توجه خودشان قرار دهند. بهترین مکان برای اعتکاف مسجدالحرام، مسجدالنبی و مسجد جامع هر شهر است.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در پایان بخش اول سخنان خود نسبت به رسیدگی و کمک به خانواده های فقرا، مساکین، زندانیان و نیز کمک به مدارس  و مساجد در این ماه مبارک تاکید کرد.


حضرت علی اسوه تقوا، عمل و صداقت است

مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود به ایام شهادت حضرت علی- رضی الله عنه- اشاره کرد و در این زمینه خاطرنشان نمود: حضرت علی چنان شخصیت بزرگی است که کمتر کسی است که با فضایل ایشان آشنایی نداشته باشد.

مولانا عبدالحمید ادامه داد: حضرت علی- رضی الله عنه- اسوه تقوا، عمل و صداقت است. حضرت علی- رضی الله عنه- کسی است که پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- در غزوه خیبر اعلام کرد که فردا پرچم را دست کسی می دهد که خدا و رسول را دوست دارد و خدا و رسول نیز او را دوست دارند. و در روز فتح خیبر پرچم را به دست حضرت علی رضی الله عنه داد و ایشان پرچمدار غزوه خیبر قرار گرفت؛ همان فضیلتی که بسیاری از بزرگان صحابه آرزوی آن را داشتند. لذا حضرت علی شخصیتی والامقام و از نزدیکان و صحابه برجسته آنحضرت- صلی الله علیه و سلم- است. هرجا بیان فضایل حضرت ابوبکر و عمر و عثمان- رضی الله عنهم- است، نام زیبای حضرت علی- رضی الله عنه- نیز آنجا می درخشد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان محبت صحابه و اهل بیت را از افتخارات اهل سنت عنوان کرد و گفت: اهل سنت به محبت صحابه، اعم از صحابه، اهل بیت و ازواج مطهرات آنحضرت- صلی الله علیه و سلم- افتخار می کند و محبت با آنها جزو اعتقادات اهل سنت است. از الله تعالی می خواهیم که با همین اعتقاد زنده بمانیم، بمیریم و با همین اعتقاد به بارگاه الله تعالی حاضر شویم.

ایشان تاکید کرد: حضرت علی، خلفای راشدین و صحابه و اهل بیت از یکدیگر جدا نبودند. آنها با یکدیگر هیچگونه دشمنی و عداوتی نداشتند و نسبت به یکدیگر بی احترامی و توهینی نکردند، بلکه با یکدیگر محبت داشتند و شایسته است که مسلمانان امروزی نیز همان همدلی و محبت را با هم داشته باشند و نسبت به یکدیگر بغض و عداوت و کینه نداشته باشند.




نماد کاربر
abdolhamid
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 10, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 9 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0

قبلي

بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان