گوشت اضافه و اختلالات مقعدی کودکان

در این بخش مطالبی در زمینه بهداشت سلامت و تازه های پزشکی قرار داده می شود

مديران انجمن: pejmanava, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Elmi

گوشت اضافه و اختلالات مقعدی کودکان

پستتوسط goli70 » دوشنبه تير ماه 30, 1399 2:13 pm

در مورد نوزادان و کودکان یبوست هم می تواند عارضه این بیماری ها باشد و هم علت آن. به دلیل اینکه کودکی که دچار شقاق و یا سایر بیماری ها و اختلالات مقعدی باشد هنگام عمل دفع درد و خونریزی را تجربه خواهد کرد که بسیار برایش دردناک بوده و به دلیل همین ترسی که دارد سعی می کند جلوی دفع مدفوع خود را بگیرد که این امر باعث جمع شدن مدفوع در روده و خشک شدن آن و در نتیجه یبوست خواهد شد
بسیاری از مادران و والدین در ناحیه مقعد کودک خود گوشت های اضافه و یا بیرون زدگی مشاهده می کنند که برخی از آنها جای نگرانی ندارد و بعد از مدتی برطرف می شود اما اگر این زائده ها برطرف نشد و موجب درد و ناراحتی کودک به هنگام دفع شود باید علت آن پیگیری شود و اقدامات لازم برای درمان آغاز شود.
در ادامه به شایع ترین اختلالات مقعدی در کودکان می پردازیم:
بواسیر یا هموروئید در کودکان
همانطور که میدانید هموروئید Hemorrhoids رگ های متورم و ملتهب درون مقعد یا روده بزرگ می باشد و علل مختلفی دارد که شایع ترین علت آن یبوست است.
این بیماری برای بزرگسالان هم دردناک بوده و کودکان تحمل درد ناشی از آن را ندارند به همین خاطر بهتر است با افزایش مصرف آب و گنجاندن فیبر در رژیم غذایی کودک خود از بروز این بیماری پیشگیری نمایید. و در صورتی که کودک به هموروئید مبتلا شد، برای معاینه و درمان حتماً از آرام بخش قوی استفاده نمایید.
با اینکه هموروئید از شایع ترین بیماری های مقعدی می باشد اما امکان آن در کودکان بسیار کم می باشد و ممکن است با سایر بیماری ها مثل کوندیلوماتا و یا پولیپ مقعد اشتباه گرفته شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مقاله بواسیر در کودکان را مطالعه نمایید.
شقاق یا شکاف مقعد در کودکان
شقاق و یا پارگی و شکاف مقعد از عوارض یبوست می باشد به این صورت که یبوست باعث می شود مدفوع بزرگتر و سفت تر شده و عبور این مدفوع بزرگ و سفت باعث پارگی لایه داخلی مقعد یا همان آنودرم می شود. در نتیجه شکافی در اطراف مقعد ایجاد می شود که بسیار دردناک بوده و هربار پس از عمل دفع درد زیادی برای کودک به همراه دارد.  بیشترین نشانه و علامت این بیماری در کودکان دیدن خون در مدفوع آنها و یا گریه کودک به هنگام دفع مدفوع می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مقاله شقاق در کودکان را مطالعه نمایید.
درد مقعد
درد پیوسته ای که همواره کودک را آزار می دهد و باعث می شود کودک به صورت ارادی مدفوع خود را حبس نماید در نتیجه مدفوع بزرگتر و خشک می شود و هنگام خارج شدن باعث شکاف می شود تنها راه خارج شدن از این چرخه برطرف کردن یبوست می باشد.
نکته ای که در مورد کودکان باید به آن توجه داشت این است که شکاف های اطراف مقعد کودک ممکن است به دلیل سوء استفاده جنسی هم باشد، مخصوصاً اگر با درد شکمی بدون یبوست همراه بود این احتمال بیشتر تقویت می شود.
در مقاله درد مقعد می توانید با این عارضه کاملاً آشنا شوید.
آبسه های مقعدی
در واقع آبسه مقعدی واقعی خیلی کم در کودکان به وجود می آید و تشخیص قطعی آن منوط به تصویربرداری می باشد. متداول ترین آبسه در بزرگسالان، آبسه گلوتئال یا همان سرینی می باشد که اگر بیش از اندازه بزرگ شوند به ناحیه مقعد گسترش پیدا می کند. در این مورد تخلیه بهترین روش درمان در بزرگسالان می باشد.
درمان های اولیه در این بیماری برای کودکان، آنتی بیوتیک و یا استفاده از کمپرس آب گرم می باشد. بنابراین می توان گفت این عارضه اگر در کودکان ایجاد شود بدون نیاز به جراحی هم قابل درمان می باشد. اما شایع ترین آبسه در کودکان، آبسه دورانی می باشد که دور تا دور مقعد و به صورت آبسه های ریز و کوچک ایجاد می شود.
در مقاله آبسه مقعدی می توانید با این عارضه کاملاً آشنا شوید.
فیستول آنورکتال
این عارضه در نوزادانی که آبسه های مکرری داشته اند رخ می دهد و در کودکان بزرگتر امکان دارد نشانه ای از بیماری کرون باشد. اما در نوزادان احتمال کمی وجود دارد که نشانه ای از عارضه های قبلی باشد.
تشخیص و شناسایی فیستول امر بسیار مهمی است زیرا اگر دیر اقدام شود فرصتی برای درمان قطعی باقی نمی ماند. برای معاینه هم نباید از روش های بسیار تهاجمی استفاده نمود و بهتر است پزشک برای تخلیه آن با ایجاد گذرگاه به داخل روده درمان را آغاز نماید.
یکی از نشانه های فیستول آبسه می باشد که در بیشتر موارد هم می تواند علت آن باشد و هم جزو علائم فیستول.
goli70
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 109
تاريخ عضويت: سه شنبه بهمن ماه 2, 1397 2:49 pm
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 0 دفعه
امتياز: 0

بازگشت به بهداشت سلامت و تازه های پزشکی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان