وقتي انگيزه‌هايت ته مي‌کشد...

در این بخش مقالات علمی قرار داده می شود

مديران انجمن: pejmanava, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Elmi

وقتي انگيزه‌هايت ته مي‌کشد...

پستتوسط yosra69 » شنبه مهر ماه 4, 1394 11:39 pm

براي همه ما اتفاق مي‌افتد که گاهي از وضعيت موجود کسل‌ و مايوس مي‌شويم و با اينکه براي رسيدن به هدفي مشخص در تلاش هستيم اما گاهي اوقات از ادامه راه دلزده و مايوس مي‌شويم. در اين شرايط تنها کاري که بايد انجام بدهيد ادامه دادن و پيوستگي در تلاشتان است. وقتي با شرايط کسل‌کننده‌اي روبرو شديد و احساس کرديد از ادامه و پيگيري هدف دلزده هستيد به اين حقيقت بينديشيد که کسالت و دلسردي موضوعي کاملا طبيعي است. کاري که شما بايد انجام دهيد توقف نکردن و ادامه دادن با همان قدم‌ها و کارهاي کوچکي است که شما را به هدفتان مي‌رساند.





ميزان پيشرفت تان را اندازه‌گيري کنيد


يکي از دوستان شما چند ماهي است که تحت يک رژيم غذايي خاص است. بعد از چند ماه وقتي او را دوباره ملاقات مي‌کنيد متوجه وجود تغييرات زيادي در او مي‌شويد اما جالب اينجاست دوست شما متوجه اين تغييرات نمي‌شود. به دوستتان قوت قلب مي‌دهيد که نسبت به زماني که او را ديده‌ايد تغييرات زيادي کرده است. شما تصويري از قبل از رژيم دوستتان در ذهنتان داريد و به همين علت وقتي او را با دوران بعد از رژيم مقايسه مي‌کنيد تفاوت فاحش در اندام او را تشخيص مي‌دهيد. براي به دست آوردن انگيزه و پيگيري مجدد اهداف بهتر است قدري به عقب برگرديد و نقطه شروع فعاليتتان را بنگريد. شما در چه مرحله‌اي قرار داشتيد و حال به چه مرحله‌اي رسيده‌ايد؟ به ياد بياوريد که چگونه ترس‌ها و موانع اوليه شروع هدفتان را با موفقيت پشت سر گذاشته‌ايد و حال در ميانه راه هستيد. وقتي پيشرفت تدريجي خود را مرور کنيد از موفقيتي که تاکنون به دست آورده‌ايد احساس لذت خواهيد کرد و انگيزه و اشتياق براي از سر گرفتن اهداف در شما به وجود خواهد آمد.





هدف تنها نتيجه نيست


متاسفانه اغلب افراد اهداف را تنها به‌دليل نتيجه‌اي که در انتهاي مسير به دنبال دارند، دنبال مي‌کنند. موفقيت تنها در يک زمينه خاص يا وقوع يک اتفاق خاص تعريف نمي‌شود. براي مثال عده‌اي تصور مي‌کنند اگر بتوانند 5 کيلوگرم از وزن خود را کم کنند فرد سالم و خوش‌اندامي هستند در حالي که موفقيت در سلامت تنها به اين اتفاق ختم نمي‌شود. آنچه که هدف را لذت‌بخش مي‌کند همراه شدن در جريان و روند رسيدن به هدف است درست مانند سفر که تنها رسيدن به مقصد هدف شما نبوده بلکه مسير نيز بخشي از سفر تلقي مي‌شود.


اگر هدف شما اين است که عنوان پرفروش‌ترين کتاب سال را از آن خود کنيد بسيار خوب است ولي مهم‌تر از همه اين است که شما عاشق روند نوشتن باشيد. اگر دنبال به دست آوردن وزن ايده‌آل خود هستيد لازمه آن دوست داشتن و عشق ورزيدن به ورزش و تغذيه سالم است. اگر به هدف مورد نظرتان نمي‌رسيد و اغلب کسل و دلسرد هستيد به‌دليل دوست نداشتن هدفي است که انتخاب کرده‌ايد. گاهي اوقات لازم است که تنها به نتيجه نگاه نکنيد بلکه روند طي شدن مسير انتخابي‌تان را مجددا اصلاح و بازنگري کنيد.





اين احساسات مشترک است


حتي افراد بسيار موفق و مشهور هم در بعضي اوقات به دام کسالت و بي‌انگيزگي مي‌افتند اما تفاوت آنها با ديگر افراد در اين است که آنها حتي در شرايط کسل‌کننده نيز دنبال راهي براي به کنترل درآوردن حال رواني‌‌شان هستند و اجازه نمي‌دهند احساساتشان جاي منطق را بگيرد. براي به دست آوردن انگيزه تسليم احساسات زودگذر خود نشويد.
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5)

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) (انشراح)



برای نویسنده این مطلب yosra69 تشکر کننده ها:
Zahra91 (چهارشنبه مهر ماه 8, 1394 12:06 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
yosra69
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 1059
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 1401 بار
تشکر شده: 1767 بار
امتياز: 17660

بازگشت به مقالات متنوع علمی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان