۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

در این بخش ترجمه یا تفسیر قرآن و احادیث قدسی قرار داده شده است

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » يکشنبه آبان ماه 18, 1393 2:33 pm




سوره انعام آیه 44
فَلَمّٰا نَسُوا مٰا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنٰا عَلَيْهِمْ أَبْوٰابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتّٰى
إِذٰا فَرِحُوا بِمٰا أُوتُوا أَخَذْنٰاهُمْ بَغْتَةً فَإِذٰا هُمْ مُبْلِسُونَ ﴿۴۴﴾

پس چون آنچه را که بدان پند داده شده بودند فراموش کردند،
درهاى هر چیزى [از نعمتها] را بر آنان گشودیم،
تا هنگامى که به آنچه داده شده بودند شاد گردیدند؛
ناگهان [گریبان ] آنان را گرفتیم، و یکباره نومید شدند.


هنگامى که سختگیریها و گوشمالیها در آنها مؤثر نیفتاد از راه لطف و محبت وارد شدیم «و به هنگامى که درسهاى نخست را فراموش کردند، درس دوم را براى آنها آغاز کردیم و درهاى انواع نعمتها را بر آنها گشودیم» شاید بیدار شوند و به آفریننده و بخشنده آن نعمتها توجه کنند، و راه راست را بازیابند» (فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَیْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَیْءٍ).ولى این همه نعمت در واقع خاصیت دو جانبه داشت هم ابراز محبتى براى بیدارى بود و هم مقدمه اى براى عذاب دردناک در صورتى که بیدار نشوند.لذا مىگوید «آنقدر به آنها نعمت دادیم تا کاملا خوشحال شدند اما بیدار نشدند، لذا ناگاه آنها را گرفتیم و مجازات کردیم، و تمام درهاى امید به روى آنها بسته شد» (حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ).

پیام ها     

1- همیشه رفاه زندگى، علامت رحمت نیست، گاهى زمینه ى عقوبت است.
2- مهلت دادن به مجرمان و سرگرم شدن خلافکاران، یکى از سنّتهاى الهى است.
3- قهر خداوند بعد از اتمام حجّت است.
4- تنگناها و گشایشها به دست خداست.
5 - مرگ و قهر الهى، ناگهانى مىآید، پس باید همیشه آماده بود.
6- شادى عیّاشان، ناگهان به نالهى مأیوسانه تبدیل خواهد شد.







برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
pejmanava (يکشنبه آبان ماه 18, 1393 9:29 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » سه شنبه آبان ماه 20, 1393 2:20 pm




سوره روم ایه 23
وَمِنْ آیاتِهِ مَنَامُكُمْ بِاللَّیلِ وَالنَّهَارِ
وَابْتِغَاؤُكُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یسْمَعُونَ


و از نشانه‌های او خواب شما در شب و روز است،
و تلاش و کوششتان برای بهره‌گیری از فضل پروردگار
دراین امور نشانه‌هایی است برای آنها که گوش شنوا دارند.»

انسان بصورت طبیعی طی شبانه روز نیازمند استراحت و خواب است و پس از مقداری بیداری او مجبور می‌شود تمام فعّالیتهای جسمی ارادی و قسمت عمده‌ای از فعّالیتهای فکری خود را تعطیل کند و در استراحتی عمیق فرو رود. در این مدّت دستگاههای بدن فرصت می‌یابند به بازسازی بدن بپردازند و آمادۀ تلاش و حرکت جدید شوند. بدون شک اگر خواب نبود انسان به سرعت پژمرده و فرسوده و پیر و شکسته می‌شد و لذا گفته‌اند خواب متناسب و آرام، رمز سلامت و طول عمر و نشاط جوانی است. بنابر این با تفکر در پدیدۀ خواب با پیچیدگی‌های خاصّ خود و فواید مهمّی که در پی آن است می‌توان نشانه‌های وجود خداوند را یافت

در حديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌ زيدبن‌ ثابت‌ رضی الله عنه آمده‌ است‌ كه‌ فرمود: به‌ من‌ عارضه‌ بيدارخوابي‌ شب‌ دست‌ داد و از اين‌ امر به‌ رسول‌خدا صلی الله علیه و آله وسلم شكايت‌ بردم، فرمودند: «بگو: اللهم‌ غارت‌ النجوم‌ وهدأت‌ العيون‌ وأنت‌ حي‌ قيوم‌ يا حي‌ يا قيوم، أنم‌ عيني‌ وأهدء ليلي: بارخدايا! ستارگان‌ غروب‌ كردند و چشمها آرام‌ گرفتند و تو زنده‌ پاينده‌ هستي‌. اي‌ زنده‌ پاينده‌! چشمهايم‌ را بخوابان‌ و شبم ‌را آرامش‌ بخش‌».




برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
pejmanava (سه شنبه آبان ماه 20, 1393 10:29 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » شنبه آبان ماه 24, 1393 2:34 pm




فرزندان همه هداياى او هستند

آیه 49 و50 سوره شوری

لِّلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚيَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۚ
يَهَبُ لِمَن يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَن يَشَاءُ الذُّكُورَ(49)
أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانًا وَإِنَاثًا ۖوَيَجْعَلُ مَن يَشَاءُ عَقِيمًا ۚإِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ(50)


(آيه 49)- : دراين آيه براى نشان دادن اين واقعيت كه هرگونه نعمت و رحمت در اين عالم از سوى خداست، و كسى از خود چيزى ندارد، به يك مسأله كلى و يك مصداق روشن آن اشاره كرده، مىفرمايد:«مالكيت و حاكميت آسمانها و زمين از آن خداست هر چه را بخواهد مىآفريند» (لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَخْلُقُ ما يَشاءُ).نمونه روشنى از اين واقعيت كه هيچ كس از خود چيزى ندارد، و هر چه هست از ناحيه اوست اين كه: «به هر كس اراده كند دختر مىبخشد و به هر كس بخواهد پسر» (يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ إِناثاً وَ يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ الذُّكُورَ).

(آيه 50)- «يا (اگر بخواهد) پسر و دختر- هردو- به آنها مىدهد، و هر كس را بخواهد عقيم و بى فرزند مىگذارد» (أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْراناً وَ إِناثاً وَ يَجْعَلُ مَنْ يَشاءُ عَقِيماً).و به اين ترتيب مردم به چهار گروه تقسيم مىشوند: آنهايى كه تنها پسر دارند و در آرزوى دخترى هستند، و آنها كه دختر دارند و در آرزوى پسرى، و آنها كه هر دو را دارند، و گروهى كه فاقد هرگونه فرزندند و قلبشان در آرزوى آن پر مىكشد.تعبير به «يهب» (مىبخشد) دليل روشنى است كه هم دختران هديه الهى هستند و هم پسران، و فرق گذاشتن ميان اين دو از ديدگاه يك مسلمان راستين صحيح نيست، هر دو «هبه» او مىباشند.به هر حال نه تنها در موضوع تولد فرزندان كه در همه چيز مشيت خداوند حاكم مطلق است، و او قادرى است آگاه و حكيم كه علم و قدرتش با هم قرين است، لذا در پايان آيه مىافزايد: «او دانا و قادر است» (إِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ).






نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » يکشنبه آبان ماه 25, 1393 3:56 pm




سوره مبارکه نمل
إِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ زَيَّنَّا لَهُمْ أَعْمَالَهُمْ فَهُمْ يَعْمَهُونَ ‏(4)
أُوْلَئِكَ الَّذِينَ لَهُمْ سُوءُ الْعَذَابِ وَهُمْ فِي الْآخِرَةِ هُمُ الْأَخْسَرُونَ ‏(5)
وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ ‏(6)


‏بي‌گمان كساني كه به آخرت ايمان ندارند ،
ما اعمالشان را ( توسّط وسوسه اهريمن وانسانهاي شيطان صفت )
در نظرشان مي‌آرائيم و ايشان سرگردان بسر مي‌برند
( و چاه را از راه ، و زشت را از زيبا جدا نمي‌كنند ) .‏(4)
آنان كساني هستند كه عذاب بدي ( در دنيا ) دارند ،
وايشان در آخرت زيانكارترين ( مردمان جهان ) مي‌باشند.(5)
و تو( اي محمّد ! ) كسي هستي كه قرآن از سوي خداوند حكيم
وآگاه به تو القاء و عطاء مي‌گردد .‏


«كسانى كه ايمان به آخرت ندارند اعمال سوئشان را براى آنها زينت مىدهيم پس در طريق زندگى حيران و سر گردان مىشوند»آلودگى در نظر آنها پاكى، زشتيها نزد آنها زيبا، پستيها افتخار، و بد بختيها و سيه روزيها سعادت و پيروزى محسوب مىشود.اين دگرگونى ارزشها، و به هم ريختن معيارها در نظر انسان، كه نتيجه اش سرگردان شدن در بيراهه هاى زندگى است از بدترين حالاتى مىباشد كه به يك انسان دست مىدهد. سپس به نتيجه «تزيين اعمال» پرداخته و سر انجام كار چنين كسانى را اين گونه بيان مىكند: «آنها كسانى هستند كه عذابى بد (و شديد و دردناك) دارند) در دنيا سر گردان و مأيوس و پريشان خواهند بود، و در آخرت گرفتار مجازاتى هولناك.«و آنها در آخرت زيانكارترين مردمند»چه زيانى از اين بالاتر كه انسان اعمال زشتش را زيبا ببيند و تمام نيروى خود را براى آن به كار گيرد، اما سر انجام ببيند جز بد بختى و سيه روزى به بار نياورده است.- و درآخربه عنوان تكميلى بر اشارات گذشته در زمينه عظمت محتواى قرآن، و مقدمهاى براى داستانهاى انبيا كه بلا فاصله بعد از آن شروع مىشود مىفرمايد: «بطور مسلم اين قرآن از سوى حكيم دانايى بر تو القا مىشود»








برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
pejmanava (يکشنبه آبان ماه 25, 1393 9:49 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » سه شنبه آبان ماه 27, 1393 3:12 pm




سوره روم آیه 60
فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لَا يُوقِنُونَ ‏

پس‌ شكيبايي‌ پيشه‌ كن‌بي‌گمان‌ وعده‌ خداوند حق‌ است‌
و زنهار تا كساني‌ كه‌ يقين‌ ندارندتو را به‌ سبكي‌ وا ندارند


اين آيه كه آخرين آيه سوره روم است، دو دستور مهم و يك بشارت بزرگ به پيامبر گرامى اسلام صلّى اللّه عليه وآله وسلم میدهد تا او را در اين مبارزه پىگير و مستمر در برابر اين لجوجان جاهل، و بىخردان سرسخت، به استقامت دعوت كند.نخست مىگويد: «اكنون كه چنين است (در برابر همه حوادث، همه آزارها و كارشكنيها و نسبتهاى ناروا) شكيبايى و صبر پيشه كن» (فَاصْبِرْ). كه شكيبايى و صبر و استقامت كليد اصلى پيروزى است.و براى اين كه پيامبر را در اين راه دلگرمتر كند مىافزايد: «وعده خدا بطور مسلم حق است» (إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ).

دومين دستور، دستور به تسلط بر اعصاب و حفظ متانت و آرامش، و به اصطلاح از جا در نرفتن در اين مبارزه سخت و پىگير است، مىفرمايد: «و هرگز نبايد كسانى كه ايمان و يقين ندارند تو را خشمگين و عصبانى كنند» (وَ لا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لا يُوقِنُونَ).وظيفه تو بردبارى و تحمل و حوصله هر چه بيشتر و حفظ متانتى كه شايسته يك رهبر در برابر اين گونه افراد است، مىباشد.

ابن‌كثير نقل‌ مي‌كند: «علي‌ابن‌ابي‌طالب‌ رضی الله عنه در حال‌خواندن‌ نماز بامداد بود كه‌ مردي‌ از خوارج‌ خطاب‌ به‌ وي‌ اين‌ آيه‌ را خواند: (لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ ) : (اگر شرك‌ آوري، بي‌گمان‌ عملت هدر مي‌رود و از زيانكاران‌ خواهي‌بود) «زمر/65». علي‌ رضی الله عنه درحالي‌كه‌ در نماز خويش‌ بود، به‌ او چنين‌ پاسخ‌ داد: (فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لَا يُوقِنُونَ) : (شكيبايي‌ پيشه‌ كن، بي‌گمان‌ وعده‌ خداوند حق‌ است‌ و كساني‌ كه‌ يقين ‌ندارند، تو را به‌ سبكي‌ وا ندارند).اين‌ آيه‌ به‌ وجوب‌ مواظبت‌ و استمرار رسول‌اكرم‌ صلّی الله علیه و سلّم بر دعوت‌ به‌سوي‌ ايمان ‌اشاره‌ دارد.






نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » پنج شنبه آذر ماه 5, 1393 12:24 am




سوره انبیا(آيه 1)
(اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسابُهُمْ وَ هُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ).

حساب مردم به آنها نزديك شده،
درحالى كه آنها در غفلت و روى گردانند»


اين سوره با يك هشدار نيرومند به عموم مردم آغاز مىشود، هشدارى تكاندهنده و بيدار كننده، مىگويد: (حساب مردم به آنها نزديك شده، در حالى كه آنها در غفلتند و روى گردانند)عمل آنها نشان مىدهد كه اين غفلت و بىخبرى سراسر وجودشان را گرفته و گر نه چگونه ممكن است انسان ايمان به نزديكى حساب، آن هم از حسابگرى فوق العاده دقيق، داشته باشد و اين چنين همه مسائل را سرسرى بگيرد و آلوده هر گونه گناه باشد؟منظور از نزديك شدن حساب و قيامت آن است كه باقيمانده دنيا در برابر آنچه گذشته كم است، و به همين دليل رستاخيز نزديك خواهد بود (نزديك نسبى) بخصوص اين كه از پيامبر اسلام (ص) نقل شده كه فرمود: «بعثت‌ أنا و الساعة ‌كهاتين: من‌ درحالي‌ مبعوث‌ شدم‌ كه‌ قيامت‌ مانند اين‌ دو انگشت‌ من‌ نزديك ‌است‌» و به‌ دو انگشت‌ سبابه‌ و مياني‌ خود اشاره‌ كردند.

روايت‌ شده‌ است‌ كه‌ هم‌زمان‌ با نزول‌ اين‌ سوره‌، مردي‌ از اعراب (باديه‌نشينان) به‌ مدينه‌ آمد و در منزل‌ عامربن‌ربيعه‌ رضی الله عنه رحل‌ اقامت‌ افگند، عامر از او به‌ نيكويي‌ پذيرايي‌ كرد و درباره‌ وي‌ با رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم سخن‌ گفت‌، سپس‌ آن ‌مرد به‌ محضر رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم مشرف‌ شد و چون‌ از حضور ايشان‌ برگشت‌، به‌ عامرگفت: رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم به‌ من‌ واديي‌اي‌ بخشيدند كه‌ واديي‌ بهتر از آن‌ در ميان ‌اعراب‌ نيست‌ و من‌ مي‌خواهم‌ كه‌ قطعه‌اي‌ از آن‌ را به‌ تو ببخشم‌ كه‌ از آن‌ تو و بازماندگانت‌ باشد. عامر گفت: «مرا به‌ قطعه‌ زمينت‌ نيازي‌ نيست‌ زيرا امروز سوره‌اي‌ نازل‌ شد كه‌ دنيا را از يادمان‌ برد».




نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » يکشنبه آذر ماه 9, 1393 3:59 pm



هواها باعث تزیین عمل برای قلب می‌شود؛

بر اساس آموزه‌های قرآن کریم، اگر هواها و کشش‌ها مهار نشود، نقش مدیریتی قلب را که در تصمیم و اراده ظهور می‌کند، به سمت اهداف وجودی خود سوق داده و از ساختار اولی و اصلی قلب که حق‌نمایی و حق‌گرایی است، دور می‌سازد و به تدریج ساختار اولی و فطرت انسان را نابود می‌کند. شیوه تأثیرگذاری هواها و کشش‌ها بدین گونه است که:

(بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ أَمْرًا)(یوسف/18)
«هوس‌هاى نفسانى شما این کار را برایتان آراسته.»

(وَکَذَلِکَ سَوَّلَتْ لِی نَفْسِی)(طه/96)
«و این‌چنین (هواى) نفس من این کار را در نظرم جلوه داد!»

(الشَّیْطَانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَأَمْلَى لَهُمْ )(محمد/25)
«شیطان اعمال زشتشان را در نظرشان زینت داده و
آنان را با آرزوهاى طولانى فریفته است.


(وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ)(انعام/43)
«و شیطان هر کارى را که مىکردند، در نظرشان زینت داد!»

(وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِیلِ)(عنکبوت/ 38)
«شیطان اعمالشان را براى آنان آراسته بود،
از این رو آنان را از راه (خدا) بازداشت.»


از آنجا که هواها و کشش‌ها از یک سو معطوف به مادیات‌اند و از سوی دیگر نیروهایی فوق‌العاده سرکش و سیری ناپذیر هستند، با تأثیرگذاری بر تصمیم قلب، باعث لغزش و گناه و انحراف در رفتار می‌شود؛

(فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوى أَنْ تَعْدِلُوا)(نساء/135)
«بنابراین از هوا و هوس پیروى نکنید که از حق منحرف خواهید شد!»

(یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَهً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ
وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ)(ص/26)

«اى داوود! ما تو را خلیفه و (نماینده خود) در زمین قرار دادیم.
پس در میان مردم به حق داورى کن و از هواى نفس پیروى مکن
که تو را از راه خدا منحرف می‌سازد.»

تحقق انحراف در رفتار باعث پیدایش حالت مناسب با خود در قلب می‌گردد و قلب به تدریج به حالت‌هایی چون «مرض»، «غلف»، «قساوت»، «زیغ»، «عمی»، «طبع» و «ختم» گرفتار می‌شود؛

(کَلا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا کَانُوا یَکْسِبُونَ)(مطففین/14)
«چنین نیست که آنها مىپندارند،
بلکه اعمالشان چون زنگارى بر دل‌هایشان نشسته است.»

(فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لکِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتی فِی الصُّدُورِ)(حج/46)
«چرا که چشم‌هاى ظاهر نابینا نمىشود، بلکه دل‌هایى که در سینه هاست کور مىشود.»
















نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » سه شنبه آذر ماه 11, 1393 4:42 pm




زلزله های عظیم و ویران گر. . . .

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ
إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ ﴿۱﴾حج

اى مردم از پروردگار خود پروا كنيد
چرا كه زلزله رستاخيز امرى هولناك است (۱)


از نشانه های مهمی که در آستانه قیامت به وقوع می پیوندد زلزله هایی بی سابقه و عظیم است که سراسر کره خاکی را به لرزه آورده و موجب بسیاری از وقایع قیامت می گردد، این زلزله ها به قدری عظیم و نقش آن در وقوع قیامت بارز است که که در جا به جای قرآن از آن یاد شده است و وضعیت عجیبی از مردم در هنگام وقوع آن را به تصویر می کشد که حاکی از شدت و دهشت انگیز بودن آن زلزله شدید است سپس می افزاید:

يَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا
وَتَرَى النَّاسَ سُكَارَى وَمَا هُم بِسُكَارَى وَلَكِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِيدٌ ﴿۲﴾حج

روزى كه آن را ببينيد هرشيردهنده ‏اى آن را كه شير مى‏دهد [از ترس] فرو مى‏گذارد
و هر آبستنى بار خود را فرو مى‏نهد و مردم را مست مى‏بينى
و حال آنكه مست نيستند ولى عذاب خدا شديد است (۲)

این بیان از شدت و عظمت آن زلزله دارد که محبت مادری را تحت تأثیر قرار می دهد در حوادث طبیعی و زلزله ها بارها دیده شده مادرانی که جان خود را فدای فرزند خود کرده اند (خصوصا اگر طفل شیرخوار باشد) تا به کودک آسیبی نرسد اما زلزله قیامت به گونه ای است که هر شیردهنده ای کودک و فرزند شیرخوارش را رها کرده و فراموش می کنند و این که قرآن به جای تعبیر به مادر از عبارت شیردهنده استفاده کرده نکته ظریفی دارد که اشاره به این است که دوران شیرخوارگی دوران اوج محبت مادر به فرزند است و مادر در این ایام به واسطه محبت شدیدی که خدا در جان او به ودیعت نهاده از هیچ فداکاری برای فرزند خود ابایی ندارد.





     




برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
pejmanava (پنج شنبه آذر ماه 13, 1393 8:54 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » چهارشنبه آذر ماه 19, 1393 3:19 pm




آیات 5 و 6 و7 از سوره مؤمنون:
«وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ»،
« إِلّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ»،
« فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْعَادُونَ»


«و آنان که دامان خویش (از حرام) نگه دارند»،
«مگربرهمسران یا کنیزانشان که  نکوهشی برآنان نیست»،
«و هرکس جز این راه را بخواهد، تجاوزکار است»

به دنبال خشوع در نماز، پرداخت زکات و دوری از امور لغو، این آیات پاکدامنی را از مهمترین ویژگی‌های مؤمنان برشمرده و می‌فرماید: کنترل شهوت و دوری از هرگونه بی عفتی و روابط نامشروع، جزئی از ایمان به خداست. اهل ایمان تنها از راه ازدواج و روابط سالم زناشویی، نیاز جنسی خود را برآورده می‌کنند و از هر راه دیگری جز آن به شدت پرهیز می‌نمایند، زیرا می‌دانند این کار، تجاوز از فطرت انسانی و تعالیم دینی است.برخلاف گروهی از مسیحیان که ازدواج را امری نکوهیده می‌شمرند و اجازه نمی‌دهند راهبان و کشیشان ازدواج کنند، درخصوص نیازهای طبیعی و غریزی بشر، قرآن راه اعتدال را ارائه می‌کند. در این آیات تأکید می‌فرماید: اگر کسی از راه ازدواج، نیاز جنسی خود را برآورده کرد، سرزنش و نکوهشی بر او نیست و کسی حق ندارد او را ملامت کند.از این آیات می‌آموزیم که:

1- عفت و پاکدامنی، لازمه ایمان به پروردگار است و هرگونه آلودگی جنسی و بی بند و باری، ضعف ایمان را به دنبال دارد.2- اسلام دین اعتدال است: نه آزادی روابط جنسی را مُجاز می-شمرد / و نه اصل روابط جنسی را ممنوع می داند، بلکه آن را به روابط سالم بین همسران محدود میکند.

خدای متعال به افراد پاک‌دامنی که شرمگاه‌های خود را حفظ می‌کنند، نوید بهشت و ماندگاری در آن را داده و فرموده است:

أُولَئِکَ هُمُ الْوَارِثُونَ. الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ. (المؤمنون ۱۰ – ۱۱)آنان مستحق و به ارث‌برنده‌ی بهشت هستند؛ کسانی که بهشت برین را تملک می‌کنند و جاودانه در آن می‌مانند.

پیامبر گرامی اسلام (صلى الله علیه وسلم) که هیچ گاه از روی هوا و هوس سخن نگفته، از وعده و نوید راستینی خبر داده و فرموده است:مَنْ یَضْمَنْ لِی مَا بَیْنَ لَحْیَیْهِ وَمَا بَیْنَ رِجْلَیْهِ أَضْمَنْ لَهُ الجَنَّةَ.یعنی: هر کس به من ضمانت دهد که زبان و شرمگاهش را حفظ کند، من نیز برایش بهشت را ضمانت می‌کنم.








برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
pejmanava (پنج شنبه آذر ماه 20, 1393 1:06 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

رَ‌بَّنَا اغْفِرْ‌ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْ

پستتوسط pejmanava » پنج شنبه آذر ماه 20, 1393 1:13 pm


أُولَئِکَ هُمُ الْوَارِثُونَ.


الله اکبر

رَ‌بَّنَا اغْفِرْ‌ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ
.

اللهم امین .



برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها:
bahar (پنج شنبه آذر ماه 20, 1393 3:20 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » سه شنبه آذر ماه 25, 1393 3:01 pm




سوره نور آیه 2
الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ
وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ
بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ

«هریک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، در اجرای حکم خدا بر آن دودلسوزی نکنید و باید هنگام کیفر آن دو، گروهی از مؤمنان حاضر باشند»

این آیات به کسانی که به روابط نامشروع جنسی آلوده شده اند، هشدار می‌دهد که گرچه کیفر اصلی آنها در قیامت است، اما خداوند فرمان داده است که در دنیا نیز در ملأ عام به سختی تنبیه ‌شوند تا دیگران از آنها درس عبرت بگیرند. البته تا زمانی که گناه آشکار نشده، خداوند به پرده دری راضی نیست و اجازه تجسس هم نمی دهد. اما افراد بی‌حیایی که حرمت ها را می شکنند و از روابط نامشروع هیچ ابایی ندارند، اگر تنبیه نشوند، زمینه گسترش فساد و فحشا را در جامعه فراهم می‌کنند. لذا خداوند مجازاتی سخت برای اینگونه افراد مقرر کرده تا این تنبیه هم برای آنان و هم برای دیگران مایه پند و عبرت باشد.

دليل‌ اين‌كه‌ آيه‌ كريمه‌، زن‌ زناكار را بر مرد زناكار مقدم‌ گردانيد، اين‌ است‌ كه‌ انگيزه‌ زنا در اغلب‌ احوال‌ از زن‌ بروز مي‌كند زيرا اوست‌ كه‌ با چهره‌نمايي‌ها وعشوه‌گريهاي‌ فريبنده‌ براي‌ مرد با روشهاي‌ گوناگون‌، اورا به‌ عمل‌ حرام‌ تحريك‌ مي‌نمايد. دليل‌ ديگر تقدم‌ ذكر وي‌ اين‌ است‌ كه‌ مفسده‌ زنا و ننگ‌ و بدنامي‌ آن‌، در زن‌ بيشتر از مرد است‌.

در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌ كه‌ رسول‌اكرم‌ صلّی الله علیه و سلّم فرمودند: اي‌ گروه‌ مردم‌! از زنا بپرهيزيد زيرا در آن‌ شش ‌خصلت‌ است‌، سه‌ در دنيا و سه‌ در آخرت‌ اما آن‌كه‌ در دنياست‌، اين‌ است‌ كه: زنا اعتبار و ارزش‌ و جمال‌ انسان‌ را ازبين‌ مي‌برد، فقر را به‌جا مي‌گذارد و عمر را كم‌ مي‌كند و اما آن‌ سه‌ كه‌ در آخرت‌ است‌ عبارت‌ است‌ از: خشم‌ خداي‌ سبحان‌، بدي‌ حساب‌ و عذاب‌ دوزخ‌».







برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
pejmanava (چهارشنبه آذر ماه 25, 1393 12:09 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » سه شنبه دي ماه 2, 1393 3:51 pm




سوره فرقان آیه 1
«تَبَارَ‌کَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْ‌قَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلْعَالَمِینَ نَذِیرً‌ا»


«مبارک است آن (خداوندی) که قرآن را بر بنده‌اش نازل کرد تا برای جهانیان هشدار دهنده باشد»

وجود مبارک، وجودی است که همواره منشاء خیر است و نفعش برای دیگران زوال ناپذیر است. قرآن کتابی است که از سوی خداوند بر حضرت محمد نازل شده است، اما نفع و خیر آن تا قیامت به بندگان می‌رسد و هرکه بخواهد از هدایت آن بهره‌مند می‌شود. چه برکتی بالاتر از این کتاب الهی که جمع کثیری از انسانها را در طول تاریخ از ظلمات به نور هدایت کرده است؟ شناخت حق از باطل، کاری مشکل است، زیرا از یک سو اطلاعات انسان برای شناخت درست و نادرست محدود و ناکافی است و از سوی دیگر، تمایلات درونی یا انتظارات بیرونی، انسان را به بیراهه می‌کشاند و یا او را گرفتار تحیّر و سرگردانی می‌کند. اما قرآن کریم که براساس علم خداوند تدوین یافته و در اختیار بشر قرار گرفته، حق و باطل را در امور مختلف زندگی تبیین کرده و انسان را در شناخت درست از نادرست راهنمایی می‌کند. پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم نیز براساس همین کتاب، خطر فاصله گرفتن از حق را گوشزد می‌کند و به انسانها درمورد پذیرفتن افکار و اندیشه های باطل و انجام کارهای نادرست هشدار می‌دهد. هشدار آن حضرت به مردم زمان خودش اختصاص ندارد و همه انسانها از هر نسل و نژاد و در هر سرزمین و زمان، مخاطب دعوت او هستند.

از این آیه می‌آموزیم:
1. قرآن، کتاب مبارکی است که از سرچشمه‌ای مبارک نازل شده است.
2. بهترین وسیله‌ی شناخت درست از نادرست در زمینه های مختلف، آیات قرآن کریم است.
3. رسالت پیامبر اسلام، جهانی است و اختصاص به نژاد یا قوم خاصی ندارد.





نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » سه شنبه دي ماه 2, 1393 4:02 pm




آیه 2 از سوره فرقان :
«اَلَّذِی لَهُ مُلْکُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ وَلَمْ یَتَّخِذْ وَلَدًا
وَلَمْ یَکُن لَّهُ شَرِ‌یکٌ فِی الْمُلْکِ وَخَلَقَ کُلَّ شَیْءٍ فَقَدَّرَ‌هُ تَقْدِیرً‌ا»

«خداوندی که فرمانروایی آسمان‌ها و زمین از آن اوست.
هیچ فرزندی برنگزیده و برای او در فرمانروایی شریکی نیست
و هر چیزی را آفرید و آن را آنگونه که باید اندازه گیری کرد

اين آيه، خداوند را كه نازل كننده فرقان است به چهار صفت توصيف مى‏كند كه يكى در حقيقت پايه و بقيه نتيجه‏ ها و شاخه‏ هاى آن است.نخست مى‏گويد: «او خدايى است كه مالكيت و حكومت آسمانها و زمين منحصر به اوست» (الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ).آرى! او حاكم بر كل عالم هستى و تمام آسمانها و زمين است، و چيزى از قلمرو حكومت او بيرون نمى‏باشد.

سپس به نفى عقايد مشركان يكى پس از ديگرى پرداخته، مى‏گويد: «و (خدايى كه) فرزندى براى خود انتخاب نكرد» (وَ لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً).و به اين ترتيب اعتقاد نصارى را به اين كه حضرت «مسيح»(ع)فرزند خدا                    است و يا يهود كه «عزير» را فرزند خدا مى‏دانستند و همچنين اعتقاد مشركان عرب را نفى مى‏نمايد.سپس مى‏افزايد: «او شريكى در مالكيت و حاكميت بر عالم هستى ندارد» (وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ).و اگر مشركان عرب، اعتقاد به وجود شريك يا شريكهايى داشتند، و آنها را در عبادت شريك خدا مى‏پنداشتند. قرآن همه اين موهومات را نفى و محكوم مى‏كند.و در آخرين جمله مى‏گويد: «او تمام موجودات را آفريده (نه تنها آفريده) بلكه تقدير و تدبير و اندازه گيرى آنها را دقيقا معين كرده است» (وَ خَلَقَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيراً).





نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » سه شنبه دي ماه 9, 1393 4:25 pm




آيه‌ 15 - 8 سوره معارج

يَوْمَ تَكُونُ السَّمَاءُ كَالْمُهْلِ
روز قيامت روزي است که در آن اين چيزهاي بزرگ به وقوع مي‌پيوندد و آسمان از بس که تکه و پاره مي‌گردد و هراس آن را فرا مي‌گيرد مانند مس گداخته مي‌شود.

وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ
و کوه‌ها مانند پشم رنگين و حلّاجي شده خواهند شد و بعد از آن به گرد و غباري پراکنده تبديل مي‌شوند و از بين مي‌روند.

وقتي آشفتگي و اضطراب اين جرم‌ها و جمادات بزرگ را فرا مي‌گيرد پس در مورد بنده ضعيفي که بار سنگين گناهان را بر دوش مي‌کشد چه گمان مي‌بري؟ آيا نبايد دلش از جاي درآيد و عقلش را از دست بدهد و همه او را فراموش کنند؟ بنابراين فرمود:

وَلَا يَسْأَلُ حَمِيمٌ حَمِيمًا يُبَصَّرُونَهُمْ
و هيچ دوست و خويشاوندي از حال خويشاوندي ديگر نمي‌پرسد. خويشاوند خويشاوندش را مي‌بيند اما هرگز به اين فکر نمي‌کند که از حال او جويا شود و نه درباره زندگي و دوستي خودشان سخني مي‌گويند، بلکه هرکس فقط به فکر خودش است.

يَوَدُّ الْمُجْرِمُ لَوْ يَفْتَدِي مِنْ عَذَابِ يَوْمِئِذٍ بِبَنِيهِ وَصَاحِبَتِهِ وَأَخِيهِ وَفَصِيلَتِهِ الَّتِي تُؤْوِيهِ
فرد گناهکار آرزو مي‌کند که کاش مي‌شد براي رهايي از عذاب آن روز فرزندان و همسر و برادر و فاميل و بقيه را فدا سازد، فاميل و قبيله‌اي که در دنيا يکديگر را ياري و کمک مي‌نمودند. پس در قيامت هیچ‌کس به کسي ديگر فايده‌اي نمي‌رساند و هیچ‌کس شفاعت نمي‌کند مگر با اجازه خدا.بلکه مجرمي که مستحق عذاب است اگر همه کساني را که مي‌شناسد فدا کند،

وَمَن فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ يُنجِيهِ
و همه کساني را که روي زمين هستند فدا نمايد تا نجات يابد اين کار برايش فايده‌اي نخواهد داشت.كَلَّا هيچ چاره و ياوري ندارند، فرمان عذاب بر آن‌ها قطعي شده و سود و فايده خويشاوندان و دوستان از بين رفته است.











نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » چهارشنبه دي ماه 17, 1393 4:00 pm




خداوند سبحان می‌فرماید:
﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ قُوٓاْ أَنفُسَکُمۡ وَأَهۡلِیکُمۡ نَارٗا وَقُودُهَا ٱلنَّاسُ وَٱلۡحِجَارَةُ عَلَیۡهَا مَلَٰٓئِکَةٌ غِلَاظٞ شِدَادٞ لَّا یَعۡصُونَ ٱللَّهَ مَآ أَمَرَهُمۡ وَیَفۡعَلُونَ مَا یُؤۡمَرُونَ ۶﴾ [التحریم: 6].

«ای کسانیکه ایمان آورده اید خود و خانواده خود را از آتش دور نگاهدارید. آتشی که سوخت آن مردم و سنگ‌ها بوده و بر آن ملائکه‌ای بسیار سخت و شدید مأمورند و هرگز نافرمانی خداوند را نکرده و آنچه به آنان امر دهنده انجام دهند».

ای پدر! در صورتیکه به تو گفته شود اگر به ساختمان چند طبقه ات بدقت رسیدگی نکنی، و عیوب آن را بازسازی و ترمیم نکنی، این عیب‌ها به سرعت افزایش یافته و ساختمان تو را به ریزش و تخریب تهدید می‌کند، چه می‌کنی؟ تو همه همّ خود را جهت ترمیم و رسیدگی به این ساختمان صرف خواهی کرد. پس از تو می‌پرسیم جهت گردن نهادن به فرمان خداوند که تو را به دور نمودن دخترت از آتش دستور داده‌است چکار کرده‌ای؟

پدر گرامی! آن دخترانی که پرده حیا را دریده و در امتثال اوامر الهی تکبر می‌ورزند و ما آنان را می‌بینیم و در مورد آنان می‌شنویم، هرگز از آسمان نیافتاده، و یا از زمین نروئیده‌اند. بلکه آنان از خانه تو و خانه برادر مسلمان تو بیرون آمده‌اند. پس ای برادر! تقوای خدا پیشه کن و اهتمام خود را بیش از اینکه مخصوص به دنیای خود کنی، به دختر خویش معطوف دار. و مانند کسانی مباش که رسول خداص در مورد آنان می‌گوید: «لا یدخل الجنة دیوث». معنی: «شخص دیوث هرگز به بهشت وارد نخواهد شد». پس پرسیدند: ای رسول خدا! دیوث چه کسی است؟ و ایشان جواب داد: «الذی لا یغار على محارمه». معنی: «کسی که در مورد محارم خود غیرت نمی‌ورزد». و در روایت دیگر: کسی که به خبث و پلیدی اهل خود راضی می‌شود.






نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

قبليبعدي

بازگشت به ترجمه یا تفسیر قرآن و احادیث قدسی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان