معضل وحشتناک جامعه ی امروز ما!

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

معضل وحشتناک جامعه ی امروز ما!

پستتوسط yasina » چهارشنبه مهر ماه 30, 1393 2:38 pm


معضل وحشتناک جامعه ی امروز ما!

یکی از معضلاتی که در جوامع امروزی و در ارتباطات روزانه مشهود می باشد دروغ و کذب است. دروغ باعث ایجاد بسیاری از اختلافات و پیشامد های ناخواسته می گردد.هرچند دروغگویی به عنوان یك نابهنجاری اجتماعی از سوی دین، گناه بزرگ دانسته شده است و دروغگویان به عنوان دشمنان خدا شناخته شده اند، اما دروغگویی به عنوان رفتار اجتماعی، بخشی از رفتارهای روزمره و زندگی اجتماعی ما را تشكیل می دهد. شگفت آنكه همه می دانیم دروغ می گوییم، می دانیم مردم دروغ می گویند، همه می دانند ما دروغ می گوییم و بالاخره همه می دانند همه دروغ می گویند!

دروغگویی به عنوان یك رفتار ناسالم و نابه هنجار، از سوی همه انسان ها در طول تاریخ بشریت ناپسند شمرده می شود:

«وَ قالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَکْتُمُ إیمانَهُ أَ تَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ یَقُولَ رَبِّیَ اللّهُ وَ قَدْ جاءَکُمْ بِالْبَیِّناتِ مِنْ رَبِّکُمْ وَ إِنْ یَکُ کاذِبًا فَعَلَیْهِ کَذِبُهُ وَ إِنْ یَکُ صادِقًا یُصِبْکُمْ بَعْضُ الَّذی یَعِدُکُمْ إِنَّ اللّهَ لا یَهْدی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذّابٌ»؛ « و مرد مؤمنی از آل فرعون که ایمان خود را پنهان می‏ داشت، گفت: آیا می ‏خواهید مردی را بکشید به خاطر اینکه می‏ گوید: پروردگار من «اللّه» است، در حالی که دلایل روشنی از سوی پروردگارتان برای شما آورده است؟ اگر دروغگو باشد، دروغش دامن خودش را خواهد گرفت؛ و اگر راستگو باشد، (لااقل) بعضی از عذاب هایی را که وعده می ‏دهد، به شما خواهد رسید؛ خداوند کسی را که اسرافکار و بسیار دروغگوست، هدایت نمی ‏کند». غافر: 28

دروغ، رفتاری است كه در فرایند كلی رفتار انسان ها ثبت شده، جاافتاده و در شرایط مختلف، با اشخاص مختلف به كار برده می شود. عمل دروغ را نه تنها در گفتار و نوشتار كه در رفتار و كردار و در فكر و نگاه و سكوت هم می توان بازشناخت.

نخستین دروغ

نخستین دروغ را شیطان به انسان گفت . ابلیس كه خواهان خلافت الهی بر زمین بود، علاوه بر اینكه حقیقت را به گونه ای دیگر توصیف كرد تا انگیزه ای برای خوردن حضرت آدم علیه السلام از درخت ممنوع شود، با سوگندهای دروغین خویش، وی را به انجام این عمل واداشت: « فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطانُ لِیُبْدِیَ لَهُما ما وُورِیَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما وَ قالَ ما نَهاکُما رَبُّکُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاّ أَنْ تَکُونا مَلَکَیْنِ أَوْ تَکُونا مِنَ الْخالِدینَ»؛ « سپس شیطان آن دو را وسوسه کرد تا آنچه را از اندامشان پنهان بود، آشکار سازد و گفت: پروردگارتان شما را از این درخت نهی نکرده، مگر به خاطر اینکه (اگر از آن بخورید،) فرشته خواهید شد یا جاودانه (در بهشت) خواهید ماند».
اعراف: 20


دروغ و قدرت


قرآن برای دروغگویی علت هایی را بیان می كند که از آن جمله، مسئله ضعف و قدرت است؛ یعنی هرگاه رابطه میان دو طرف، قدرت یكی و ضعف دیگری باشد، شخص ضعیف می كوشد ضعف و سستی خویش را از راه دروغگویی بپوشاند.برای مثال وقتی در نظام اسلامی، رابطه میان امت و امام براساس نظام تولی باشد، شهروندان به سادگی و آسانی سخن حق را می گویند و مخالفت خویش را در شورا و مشاركت های سیاسی اعلام می كنند، اما یقیناً در همین جامعه میان برخی شهروندان با نظام نوعی اعمال قدرت وجود دارد که هرچند از سوی دولت و امام اعمال نمی شود، ولی از سوی شهروندانی خاص احساس می شود.

این شهروندان خاص، همان منافقان هستند كه اعمال قدرت را احساس می كنند و می كوشند تا به نوعی از آن رهایی یابند؛ هم چنانکه خداوند می فرماید: « أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذینَ تَوَلَّوْا قَوْمًا غَضِبَ اللّهُ عَلَیْهِمْ ما هُمْ مِنْکُمْ وَ لا مِنْهُمْ وَ یَحْلِفُونَ عَلَی الْکَذِبِ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ»؛ « آیا ندیدی کسانی را که طرح دوستی با گروهی که مورد غضب خدا بودند، ریختند؟! آن ها نه از شما هستند و نه از آنان! سوگند دروغ یاد می‏ کنند (که از شما هستند)، در حالی که خودشان می ‏دانند (دروغ می‏ گویند)».مجادله: 14

این افراد معتقدند كه حقوقشان رعایت نمی شود؛ از این رو نمی توانند صادقانه رفتاری را درپیش گیرند كه ارتباط آشكار با دشمنان كشور و دولت اسلامی است. بنابراین به شیوه نفاق و دروغ روی می آورند و برای رهایی از فشار قدرت، به دروغ متوسل می شوند.استمرار دروغگویی، آدمی را نه تنها از حالت تعادل بیرون می برد و شخصیت اجتماعی وی را خدشه دار و اعتماد عمومی را نسبت به وی سلب می كند؛ بلكه در بلندمدت موجب می شود تا شخص به كفر گرایش یافته و از درك حقیقت، هدایت واقعی، رستگاری محروم وگرفتار نفاق در دین شود.


ادامه دارد . . . . .





برای نویسنده این مطلب yasina تشکر کننده ها: 2
asmaa (شنبه آبان ماه 3, 1393 11:52 am), yosra69 (پنج شنبه آبان ماه 1, 1393 1:27 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: معضل وحشتناک جامعه ی امروز ما!

پستتوسط yasina » شنبه آبان ماه 2, 1393 1:05 am


عواقب دروغ

انسان زمانی که مرتکب دروغ می گردد دارای عواقب و جزایی است. این عواقب هم دنیوی است هم اخروی در این بخش به بعضی از آن ها اشاره می گردد:کسانی که دروغ می گویند بعد از گذشت زمانی دچار دورویی و نفاق می شوند؛ زیرا باید بر نقشی سوار شوند که با حقیقت تطابق نداشته و ندارد؛ همین همواره ایشان را دچار دوگانگی و در طولانی مدت دچار چند شخصیت متضاد می نماید (سوره توبه آیه هفتادوهفت).

انسان دروغگو دچار ظن و گمان می گردد، وی هیچگاه با دیگران از در صدق و صفا وارد نشده است و گمان می کند که دیگران نیز همین گونه اند, همواره نسبت به دیگران شک دارد و نسبت به صحبت ها، اعمال و تصمیمات ایشان جبهه گیری می نماید و آرامش را از خود و اطرافیان سلب می کند.انسان دروغگو عاقبت جایی دروغ هایش فاش می شود، شاید این پرده دیر افتد و این رسوایی دیر شکل گیرد و به طول بینجامد اما به هر حال عاقبت تشت رسوایی اش از بام خواهد افتاد.آن زمان اعتماد دیگران نسبت به وی از بین خواهد رفت و سرمایه ای که دیر و سخت به دست می آید به راحتی از دست رفته و باز نخواهد گشت. ( سوره نحل آیه صد و پنج)همین بی اعتمادی وی را به سوی انزوا و گوشه گیری سوق می دهد و از محیط کاری و زندگی سالم اجتماعی به دور می ماند.

با اندکی اندیشه و سیر در ابعاد رذیله اخلاقی دروغ در می یابیم که سرچشمه و بنیان بسیاری از گناهان ریز و درشت همانند ریا، تظاهر، و اختلافات فی ما بین (با درجات متفاوت) و... می باشد.«وای بر دروغگوی گنهکار» (سوره جاثیه آیه هفت) دنیا با سختی و آسانی اش می گذرد و به پایان خواهد رسید اما متأسفانه بعضی از زندگی اخروی خویش غافلند.فراموش نکنیم که دروغ با ایمان به خداوند تبارک و تعالی سازگار نیست (سوره نحل آیه صد و پنج) زیرا کسی که مسبَّب و مسبِّب و پدید آورنده اسباب را، خداوند بداند ، دیگر در درون خود نیازی به بروز خلاف واقع نخواهد دید.

پروردگار می فرمایند دروغگویان هرگز رستگار نخواهند شد (سوره زمر آیه بیست و پنج) زیرا دروغ همانند باتلاقی است که عامل آن هرچه دست و پا زند بیش از پیش در آن فرو خواهد رفت. دروغگویان به نفرین حضرت باری تعالی دچار خواهند گشت (سوره ذاریات آیه دهم) و در قیامت رو سیاه محشور خواهند شد؛ (سوره زمر آیه شصت) زیرا عمری در دنیا به انتشار پلیدی و سیاهی پرداخته اند و همانا آخرت آیینه دنیاست.با توجه به درک عواقب دنیوی و اخروی دروغ، باید افرادی که به این رذیله اخلاقی دچار شده اند، در جهت از بین بردن آن بکوشند.

برای نویسنده این مطلب yasina تشکر کننده ها: 2
asmaa (شنبه آبان ماه 3, 1393 11:52 am), yosra69 (شنبه آبان ماه 3, 1393 3:52 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: معضل وحشتناک جامعه ی امروز ما!

پستتوسط yosra69 » شنبه آبان ماه 3, 1393 3:53 pm



سپاس و درود مفید بود
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5)

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) (انشراح)


نماد کاربر
yosra69
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 1059
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 1401 بار
تشکر شده: 1767 بار
امتياز: 17660


بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 3 مهمان