~✿ مهارت هایی برای بهتر زندگی کردن ✿~

در این بخش مقالات در زمینه فرهنگی و اجتماعی قرار داده می شود

مديران انجمن: tarannom, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Farhangi

~✿ مهارت هایی برای بهتر زندگی کردن ✿~

پستتوسط bahar » شنبه ارديبهشت ماه 20, 1393 3:24 pm



مهارتهاي زندگي یعنی چه ؟ چرابرای کسب آنهاباید تلاش کنیم ؟

انسان موجودی دو بعدی است بعد جسمانی و بعد روانی. این دو بعد تأثیر و تأثر متقابل روی یکدیگر دارند. انسان سالم کسی است که به هر دو بعد خود توجه کرده و نیازمندی های هر یک را به طور متعادل و صحیح و مناسب پاسخ دهد و ارضاء کند و اگر به یکی از این دو بعد فقط توچه کند و از بعد دیگر غفلت کند به کمال انسانی خود دست نمی یابد و ناقص خواهد شد. بعد جسمانی انسان مثل بعد روانی و روحی انسان نیازهایی دارد. مثل نیاز به غذا، آب، هوا، جنس مخالف و غیره که افراط و تفریط در پاسخ دادن به آن، انسان را دچار چالش می کند و تأثیر عمیقی بر روح او نیز می گذارد. پس برای رسیدن به قله های معنوی و روحی باید بدن را سالم نگه داشت و نیازهای بدنی و جسمانی را تأمین کرد.

تعريف مهارتهاي زندگي:

مهارتهاي زندگي مهارتهايي هستند كه براي افزايش تواناييهاي رواني – اجتماعي افراد آموزش داده مي شوند و فرد را قادر مي سازند كه به طور مؤثر با مقتضيات و كشمكش هاي زندگي روبرو شود .

هدف مهارتهاي زندگي:

هدف آن در واقع افزايش توانايي رواني-اجتماعي و در نهايت پيشگيري از شكل گيري رفتارهاي آسيب رسان به بهداشت و سلامت و ارتقاي سطح سلامت روان افراد است (سازمان جهاني بهداشت،1379). . به طور كلي هدف از آموزش مهارتهاي زندگي ايجاد روابط بين فردي مناسب و مؤثر ، انجام مسئوليتهاي اجتماعي ، انجام تصميم گيري هاي صحيح ، حل تعارض ها و كشمكش ها بدون توسل به اعمالي كه به خود و يا ديگران صدمه مي زنند .

تاریخچه مهارتهای زندگی

آموزش مهارتهای زندگی در سال 1979 و با اقدامات آقای دکتر گیلبرت بوتوین (gilbert-botvin)آغاز شد. وی در این سال یک مجموعه آموزش مهارتهای زندگی برای دانش آموزان کلاس هفتم تا نهم تدوین نمود که با استقبال فراوان متخصصان بهداشت روان مواجه گردید. این برنامه آموزشی به نوجوانان یاد می داد که چگونه با استفاده از مهارتهای رفتار جرات مندانه ، تصمیم گیری و تفکر نقاد در مقابل وسوسه یا پیشنهاد سوء مصرف مواد از سوی همسالان مقاومت کنند. هدف بوتوین طراحی یک برنامه واحد پیشگیری اولیه بود . مطالعات بعدی نشان داده آموزش مهارتهای زندگی در صورتی به نتایج مورد نظر ختم می شود که همه مهارتها به فرد آموخته شود. پژوهشها حاکی از آن بودند که این برنامه در پیشگیری اولیه چندین نوع مواد مخدر از جمله سیگار موفق بوده است.

اهمیت مهارتهای زندگی :

اضطـراب، افســردگي، تنهايـي، کمرويـي، شکست، اختلافـات زناشويي، بيمـاري، درد، ضربه هاي روحي و ... انسان قرن معاصر، اين واژه ها را به خوبي مي شناسد و مي داند که اگر مهارت هاي مقابله با اين چالش ها را بياموزد و آن ها را در زندگي به کارگيرد، آلام او التيام يافته، نشاط، شادابي و سلامت رواني خويش را باز مي يابد و به سوي تعادل و سازگاري اجتماعي پيش خواهد رفت.

امروزه عليرغم ايجاد تغييرات عميق فرهنگي و تغيير در شيوه هاي زندگي، بسياري از افراد در رويا رويي با مسائل زندگي، فاقد توانايي هاي لازم و اساسي هستند و همين امر آنان را در مواجهه با مسائل و مشکلات زندگي روزمره آسيب پذير کرده است.

پژوهش های متعدد نشان داده اند که خودآگاهی ، عزت نفس واعتماد به نفس شاخص های اساسی توانمندی ها وضعف های هر انسان است. این سه ویژگی فرد را قادر می سازد که فرصت های زندگی اش رامغتنم شمرده برای مقابله با خطرات احتمالی آماده باشد به خانواده و جامعه اش بیاندیشد ونگران مشکلاتی که در اطرافش وجود دارد باشد و به به چاره اندیشی بپردازد. مهارت های زندگی به عنوان واسطه های ارتقای سه ویژگی فوق الذکر در آدم ها می توانند فرد وجامعه را در راه رسیدن به اهداف فوق کمک نمایند

همچنین پژوهش هاي  نشان داده اند که بسياري از مشکلات بهداشتي و اختلالات عاطفي – رواني، ريشه هاي رواني – اجتماعي دارند: براي مثال، پژوهش در زمينه اعتياد و سوء مصرف مواد نشان داده است که سه عامل مرتبط با سوء مصرف مواد عبارتند از: عزت نفس ضعيف، ناتواني در بيان احساسات و فقدان مهارت هاي ارتباطي(مك دانالد و همكاران ،1991).

مطالعات نشان داده اند که ارتقاي مهارت هاي مقابله اي و توانايي هاي رواني – اجتماعي، در بهبود زندگي بسيار موثر است (کلينكه، 1386).

مطالعات زيادي دلالت بر آن دارند كه بين عزت نفس ضعيف و سوءمصرف الكل و دارو (سينك و مستاف،1994)، بزهكاري ( دوكز و لورج، 1989)، بي بند و باري جنسي (كدي،1992) و افكار خودكشي ( چوكت، کاوز و پوتيگنات، 1993) رابطه وجود دارد.

بنابراين با توجه به مدارك و شواهد علمي و به منظور پيشگيري از بروز آسيب هاي اجتماعي مانند خودكشي، اعتياد، خشونت، رفتارهاي بزهكارانه و اختلالات رواني، لازم است به موضوع بهداشت رواني و اهميت آن توجه بيشتري شود.

ادامه دارد . . . . .





برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 4
Aryrang (شنبه مرداد ماه 24, 1393 2:30 am), Peshang (شنبه ارديبهشت ماه 20, 1393 4:37 pm), somayeh (يکشنبه ارديبهشت ماه 21, 1393 9:42 am), yosra69 (چهارشنبه ارديبهشت ماه 24, 1393 4:27 pm)
رتبه: 28.57%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ~✿ مهارت های زندگی ✿~

پستتوسط bahar » يکشنبه ارديبهشت ماه 21, 1393 2:39 pm




مهارتهای زندگی رامی توان به دو دسته کلی تقسیم نمود  :

1-مهارتهای جاری درمراحل زندگی

مهارت تفکر مثبت:
این مهارت خیلی مهم است  وزیربنای تمام مهارت های دیگر است . دو نوع تفکر در میان انسانها وجود دارد . گروهی مثبت نگر و گروهی منفی نگر هستند .این مهارت به ما کمک می کند تا بدانیم چگونه مثبت فکر کنیم و از منفی نگری خوداری کنیم . زیرا فکر منفی عامل بیشتر بیماریهای روانی است .

مهارت های تحصیلی :
مجموعه مهارت های تحصیلی شامل مهارت های ( چگونگی تعیین اهداف ، ایجاد انگیزه ، تمرکز حواس ، روشهای صحیح مطالعه ، مدیریت زمان و ... می باشد)به ما کمک می کند تا در ادامه تحصیل موفق باشیم .

توانايي تصميم گيري:
اين توانايي به فرد كمك مي كند تا به نحو مؤثري در مورد مسائل زندگي تصميم گيري نمايد . اگر كودكان و نوجوانان بتوانند فعالانه در مورد اعمالشان تصميم گيري نمايند ، جوانب مختلف انتخاب ها را بررسي و پيامد هر انتخاب را ارزيابي كنند ، مسلماً در سطوح بالاتر بهداشت رواني قرار خواهند گرفت .

توانايي حل مسئله :

اين توانايي فرد را قادر مي سازد تا به طور مؤثرتري مسائل زندگي را حل نمايد . مسائل مهم زندگي چنانچه حل نشده باقي بمانند ، استرس رواني ايجاد مي كنند كه به فشار جسماني منجر مي شود .

توانايي تفكر خلاق:
اين نوع تفكر ، هم به حل مسأله و هم به تصميم گيري هاي مناسب كمك مي كند . با استفاده از اين نوع تفكر ، راه حل هاي مخلتف مسأله و پيامدهاي هر يك از آنها بررسي مي شوند . اين مهارت ، فرد را قادر مي سازد تا مسائل را از وراي تجارب مستقيم دريابد و حتي زماني كه مشكلي وجود ندارد و تصميم گيري خاصي مطرح نيست ، با سازگاري و انعطاف بيشتر به زندگي روزمره بپردازد .

توانايي تفكر نقادانه:
تفكر نقادانه ، توانايي اطلاعات و تجارب است . آموزش اين مهارت ، نوجوانان را قادر مي سازد تا در برخورد با ارزش ها ، فشار گروه و رسانه هاي گروهي مقاومت كنند و از آسيب هاي ناشي از آن در امان بمانند .

توانايي ارتباط مؤثر:
اين نوانايي به فرد كمك مي كند تا بتواند كلامي و غير كلامي و مناسب با فرهنگ جامعه و موقعيت ، خود را بيان نمايد . بدين معني كه فرد بتواند نظرها ، عقايد ، خواسته ها ، نيازها ، و هيجانهاي خود را ابراز و به هنگام نياز بتواند از ديگران درخواست كمك و راهنمايي نمايد . مهارت تقاضاي كمك و راهنمايي از ديگران در مواقع ضروري ، از عوامل مهم يك رابطه سالم است .

توانايي روابط بين فردي:
اين توانايي به ايجاد روابط بين فردي مناسب و موثر با انسانهاي ديگر كمك مي كند . يكي از اين موارد ، توانايي ايجاد و ابقاي روابط دوستانه است كه در سلامت رواني و اجتماعي ، روابط گرم خانوادگي به عنوان يك منبع مهم حمايت اجتماعي ، و قطع روابط اجتماعي ناسالم نقش بسيار مهمي دارد .

توانايي خود آگاهي:
« خود آگاهي » توانايي شناخت خود و آگاهي از خصوصيات ، نقاط ضعف و قدرت ، خواسته ها ، ترس ها و انزجارها است .
رشد خود آگاهي به فرد كمك مي كند تا دريابد تحت استرس قرار دارد يا نه و اين معمولاً پيش شرط و شرط ضروري روابط اجتماعي و روابط بين فردي مؤثر و همدلانه است .

توانايي همدلي:
« همدلي » يعني اينكه فرد بتواند زندگي ديگران را حتي تا زماني كه در آن شرايط ندارد ، درك كند . همدلي به فرد كمك مي كند تا بتواند انسان هاي ديگر را حتي وقتي با آنها بسيار متفاوت است بپذيرد و به آنها احترام گذارد . همدلي روابط اجتماعي را بهبود مي بخشد و به ايجاد رفتارهاي حمايت كننده و پذيرنده ، نسبت به انسانهاي ديگر ، منجر مي شود .

2 -مهارتهای مقابله با مسائل زندگی

توانايي مقابله با هيجانها:
اين توانايي فرد را قاد مي سازد تا هيجان ها را در خود و ديگران تشخيص دهد ، نحوه تأثير هيجان ها بر رفتار را بداند و بتواند واكنش مناسبي به هيجان هاي مختلف نشان دهد . اگر با حالات هيجاني ، مثل غم و خشم و اضطراب درست برخورد نشود اين هيجانات تأثير منفي بر سلامت جسمي و رواني خواهد گذاشت و براي سلامت پيامدهاي منفي به دنبال خواهد داشت .

توانايي مقابله با استرس:
اين توانايي ، شامل شناخت استرس هاي مختلف زندگي و تأثير آنها بر فرد است . شناسايي منابع استرس و نحوه تأثير آن بر انسان ، فرد را قادر مي سازد تا با اعمال و موضع گيريهاي خود فشار و استرس را كاهش دهد .

توانایی مقابله باخشم :
خشم یکی از هیجانهای پیچیده انسان است  واکنشی متداول به ناکامی و بد رفتاری است .همه ما در زندگی با آن روبرو می شویم .خشم بخشی از زندگی است ولی ما را از رسیدن به اهدافمان باز می دارد به همین دلیل دچار تعارض می شویم .این مهارت به ما کمک می کند تا بتوانیم با آن مقابله درست و موثر کنیم .

توانایی مقابله با اضطراب (بیماری عصر تمدن):
برخی از رویدادهای زندگی ما را متقاعد می کنند که واقعا در وضعیت خطرناکی هستیم ، در این شرایط ، اضطراب واکنشی طبیعی است .زمانی اضطراب مشکل ساز است که بدون دلیل موجه ، احساس ناراحتی و تنش کنید ، در نتیجه بی جهت دچار رنج و عذاب شوید ، زیرا بدن و ذهن شما برای دفع خطر یا تهدیدی که به طور اشتباه برای خود ایجاد کرده اید ، برانگیخته می شود .

توانایی مقابله باشکست:
شکست را می توان به عنوان یکی از رویدادهای زندگی در نظر گرفت وهم به عنوان یک مشکل . شکست تجربه نا خوشایندی است ، اما غالبا ما از عهده آن بر می آییم  .اگر ارزیابی اولیه ی درستی از آن بکنیم می توانیم بسیاری از شکست ها را به عنوان بخشی از زندگی بپذیریم و انرژی خود را صرف مقابله با شکست های مهم به کار گیریم .

توانایی مقابله با افسردگی (بیماری عصر تمدن):
همه ما در طول زندگی فراز و نشیبهای عاطفی را تجربه می کنیم تا وقتی که بیش از اندازه شدید نباشند ، موجب می شوند زندگی جالب و چالش انگیز شود .اما زمانی که خیلی احساس افسردگی و غمگینی کنیم یا برای یک دوره طولانی بی حوصله و بی حال باشیم ، لازم است وضعیت را مورد ارزیابی قرار دهیم و به دنبال پاسخهای مقابله ای مناسب بگردیدم .  

توانایی مقابله با کمرویی و طرد شدگی:
افراد تنها باوجود حضور در میان انسانهای دیگر با هیچ کس رابطه ندارند و هیچ دوست صمیمی ندارند .
می توان دو نوع تنهایی را نام برد :
اجتماعی ( احساس عدم عضویت در یک گروه و نداشتن فعالیتهای مشترک با دیگران )
عاطفی (دوری طرد شدگی از سوی دیگران ، کسی نباشد برای مهرورزی به او تکیه کنید )

روشهای آموزش مهارت های زندگی :
بحث و مناظره گروهی
ارائه مقاله
ایفای نقش
بازی ( در کودکان )
بارش فکری
بازی (درکودکان)
و...

نتجه گیری :
آموزش مهارتهای  از نیازهای مهم هر فرد وجامعه می باشد .اگر افراد وجوامع  به آن توجه جدی  نکنند  آسیب جدی دیده ومی بیند .مهارتهای زندگی را نمی توان به صورت تئوری محض آموزش داد .زیراپرورش وآموزش انسان زمانی امکان پذیر که:
1- الگوی واقعی از آنچه می خواهد باشد را ببیند وبا اوزندگی کند . یعنی مفاهیم ذهنی را به صورت عینی وعملی ببیند.( درهر خانواده والدین الگوی بچه ها هستند و درهرجامعه ی هم مسئولین جامعه الگوی افراد وخانواده ها)

2- فضا وشرایط لازم  برای افراد فراهم باشد.( اگر محیط خانواده ای آرام نباشد آموزش مهارتهای زندگی مختل می شود. در جامعه هم همین طور زیرا انسان ابتدا درمحیط خانواده وبعد درمحیط جامعه حضور دارد ومهارت هاراکسب می کند حال اگر خانواده وجامعه سالم باشند مهارتهای سالم واگر خانواده وجامعه نا سالم باشد مهارتهای ناسالم راکسب می کنند. البته جامعه علاوه برافراد برخانواده ها هم اثردارد.پس همه دربرابر آموزش مهارتهای زندگی ابتدا به خود بعد هم به بچه ها  مسئول هستیم و باید آنرا جدی بگیریم.











برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 3
Aryrang (شنبه مرداد ماه 24, 1393 2:30 am), pejmanava (يکشنبه ارديبهشت ماه 21, 1393 5:04 pm), yosra69 (چهارشنبه ارديبهشت ماه 24, 1393 4:27 pm)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ~✿ مهارت های برای بهتر زندگی کردن ✿~

پستتوسط bahar » دوشنبه ارديبهشت ماه 22, 1393 3:57 pm





چگونه روابط من با دیگران بهتر شود ؟؟؟؟؟؟


همه انسان ها در زندگی خود با افرادی در ارتباط هستند. بعضی از این روابط چندان در حد خوبی نیستند، بعضی دیگر خوب، متوسط، هیجان انگیز، پرتنش، عاشقانه و ... هستند. با این حال، چیزی که بسیار قطعی است، این است که داشتن روابط عالی نقش موثری را در شادی فرد ایفا می کند. برای اینکه مطمئن باشید روابطتان با دیگران در بهترین حالت ممکن قرار دارد، دانستن نکاتی برای بهتر شدن این روابط بسیار ضروری است.

بارها شنیده ایم افرادی که عاشق هستند مبتلا به سرماخوردگی نمی شوند. علتش این است افرادی که در یک رابطه عاشقانه هستند، می توانند تلخ ترین اتفاقات زندگیشان را به شادی تبدیل کنند. داشتن روابط عالی، کیفیت زندگی فرد را ارتقا می دهد. بنابراین بسیار مهم است یاد بگیریم چه عواملی فرد را تبدیل به دوستی خوب می کند و یاد بگیریم که چطور خودمان می توانیم چنین دوست خوبی باشیم.
روابط سالم، واقعا می توانند وضعیت ذهنی، احساسی و حتی فیزیکی فرد را ارتقا دهند، درحالیکه روابط ناسالم و روابط مسموم و خطرناک، فرد را به سمت ناامیدی، غم و افسردگی سوق می دهند. باید تلاش کنید و با صرف زمانی بسیار در بررسی صفات اخلاقی افرادی که از آن ها به عنوان دوستان خوب یاد می کنید، ویژگی های مثبتشان را شناسایی و همان ویژگی ها را در خودتان نیز تقویت کنید. به عنوان مثال، اگر در میان دوستانتان وفاداری ویژگی مهمی محسوب می شود شما هم باید این ویژگی را در خودتان ایجاد یا تقویت کنید و وفاداریتان را به آن ها ثابت کنید. وافراد دیگری هم که با شما در ارتباط هستند وقتی چنین ویژگی ای را در شما می بینند مایل هستند همانطور که شما در ارتباط با آن ها وفادار هستید نسبت به شما وفادار باشند. این یک وضعیت برد برد است که در آن هر دو سوی رابطه برنده هستند.

ده نکته عالی ای که برای داشتن روابطی خوب در ادامه معرفی می شوند، کمک می کنند تا کیفیت رابطه تان را با دیگران ارتقا دهید. مهم نیست خواهان ارتقای کیفیت چه نوع رابطه ای هستید، این نکات کمک می کنند تا هر نوع رابطه ای اعم از روابط دوستی، روابط میان خواهر و برادر و یا روابط عاشقانه بهتر شوند. به خاطر داشته باشید برای اینکه این نکات به کیفیت روابطتان کمک کنند دو کار باید انجام دهید، اول اینکه خودتان را در نظر بگیرید و ببینید چطور می توانید این نکات را در خودتان پرورش دهید و دوم اینکه از آن ها برای رشد فردی خودتان استفاده کنید:


1. مشخص کنید چه کسانی دوست شما هستند.

افرادی را که می شناسید به دسته های مختلفی از جمله "خانواده"، "دوستان صمیمی"، "آشنایان" و "همکاران" تقسیم کنید. مشخص کردن اینکه چه کسانی دوست شما هستند واینکه افراد پیرامونتان به چه گروهی تعلق دارند کمکتان می کند تا مدت زمانی را که لازم است به آن ها اختصاص دهید، تعیین کنید. این امر کمک می کند راحت تر مشخص کنید برای وقت گذراندن با افراد، چه کسی در اولویت قرار دارد و به این طریق دیگر وقتتان را صرف افرادی که با آن ها خیلی مایل به برقراری ارتباط نیستید، نمی کنید.

2. رفتار خود ر اصلاح کنید.
اگر از آن دسته از افرادی هستید که در دقیقه نود، قرار خود را با دوستانتان به هم می زنید و یا بیشتر مواقع دیر سر قرارتان می رسید، همین حالا دست از این رفتار بردارید. وفا نکردن به تعهداتتان به دیگران ثابت می کند که برای آن ها یا زمانشان ارزشی قائل نیستید.

3. با دیگران صادق باشید و در عین حال موجب رنجششان نشوید.
برای اینکه در مناسبتی شرکت نکنید متوصل به دروغ نشوید. به دوستانتان بگویید نمی خواهید در مراسم شرکت کنید و دلیلتان را هم بگویید. اگر فکر می کنید ممکن است از شنیدن حقیقت ناراحت شوند با مهربانی و ملاحظه با آن ها صحبت کنید و حقیقت را بگویید اما هرگز دروغ نگویید.

4. تلاش نکنید که همه را از خود راضی نگه دارید.

همه ما افراد زیادی را می شناسیم که سعی می کنند در برابر تک تک افرادی که در زندگیشان هستند همانی باشند که آن ها می خواهند و همیشه از این تلاش یک نتیجه حاصل می شود و آن این است که این همه تلاش جوابی در پی ندارد. کسانی دوست واقعی شما هستند که شما را به خاطر آنچه که هستید دوست دارند و کسانی که تائیدتان نمی کنند یا دوستتان ندارند دوست واقعی تان نیستند و مطمئنا دوست ندارید این گروه از افراد در زندگیتان حضور داشته باشند، پس بیهوده تلاش نکنید.

5. درمورد زندگی خصوصی دیگران صحبت و غیبت نکنید
ممکن است اجتناب از این مورد در میان همکاران دشوار باشد اما برای داشتن محیط کاری ای عاری از استرس، موردی بسیار ضروری است. صحبت نکردن در مورد زندگی دیگران، موجب می شود انرژی تان برای صحبت کردن درمورد مسائل مهم با دوستان و کسانی که دوستشان دارید حفظ شود. به عبارت دیگر در مورد دیگران و زندگیشان همیشه به گونه ای صحبت کنید که انگار در حضورتان هستند و گفته هایتان موجب رنجششان نمی شود.

6. بخشنده و بزرگوار باشید.
دیگر این سخن کلیشه ای شده است اما واقعیت همین است: با دیگران همانگونه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود. هیچ چیز به اندازه اجرای همین نکته موجب نمی شود که دیگران شما را مورد ستایش خود قرار دهند.

7. گوش کنید، گوش کنید و باز هم گوش کنید
گاهی اوقات گوش دادن تنها کاری است که می توان انجام داد. دوستانتان همیشه به دنبال این نیستند که برای مشکلشان به سرعت راه حلی بیابید بلکه شاید تنها بخواهند شما را در چیزی سهیم کنند. حتی اگر به دنبال توصیه شما هستند، ابتدا با دقت کامل و بدون قطع صحبتشان به آن ها گوش دهید و بعد نظرتان را بگویید.

8. همانقدر که دریافت می کنید، بدهید.
اگر دوستانتان دائما شما را دعوت می کنند (یا شما مرتبا خودتان را به مجالس آن ها دعوت می کنید!) تعادل را برقرار کنید و خودتان را میزبان یک رویداد کنید. در این حالت دوستانتان می بینند که شما هم تعادل را حفظ کرده اید و به این جهت شما را مورد احترام خود قرار می دهند.

9.صحبت کنید

اگر چیزی موجب آزارتان می شود، دوست یا شریک زندگیتان را مطلع کنید. این کار را بدون اهانت کردن یا فریاد کشیدن انجام دهید. برای بیان چنین موضوعاتی می توانید اینطور آغاز کنید: "خیلی دوستت دارم و برای رابطمون خیلی ارزش قائل هستم و به همین خاطر خواستم بدونی مساله ای هست که باعث رنجشم شده". و بعد با احترام و آرامش درمورد آن مساله صحبت کنید و نظرتان را برای برطرف کردن مشکل با وی درمیان بگذارید. این کار را در آرامش انجام دهید. دوست یا شریکتان ممکن است در ابتدا ناراحت شود اما اگر آن ها برای رابطه با شما احترام و ارزش قائل باشند، به سخنانتان گوش می دهند و در یافتن راه حل و اجرای آن به شما کمک می کنند.

10. مرزهای خود را مشخص کنید
مطمئن شوید که در ارتباط با افراد حد و حدود مناسب را برقرار کرده اید. برای درک بهتر به نکته شماره یک برگردید که طبق آن افرادی را که می شناسید در گروه های متفاوتی جای دادید و برای هر گروه مرز مشخصی ترسیم کردید. به عنوان مثال همکار شما نباید در ساعاتی مشخص به منزلتان زنگ بزند (مگر آنکه مورد اضطراری ای پیش آمده باشد). اگر برای داشتن زمانی تنها و اختصاصی برای خود (زمانی برای استراحت و رسیدن به آرامش) دچار مشکل هستید، تاریخی را برای چنین شرایطی مشخص کنید، به همسر خود اطلاع دهید و نسبت به انجام آن متعهد باشید. تعیین مرز برای خود، یکی از بهترین و سالم ترین کارهایی است که می توانید برای بهبود وضعیت خود و روابطتان انجام دهید، پس این نکته را به عنوان یکی از مهمترین نکات برای بهبود روابط به حساب بیاورید. از آن در روابط خود با دیگران استفاده کنید و شاهد بهبود در روابط باشید.













برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
Aryrang (شنبه مرداد ماه 24, 1393 2:30 am), yosra69 (چهارشنبه ارديبهشت ماه 24, 1393 4:27 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ~✿ مهارت های برای بهتر زندگی کردن ✿~

پستتوسط bahar » چهارشنبه ارديبهشت ماه 24, 1393 3:36 pm




چطور شخصیتتان را ارتقا دهید؟

خیلی از ما برای ارتقا بخشیدن به شخصیتمان تلاش زیادی می‌کنیم. دوست داریم همه ظاهر و لباس پوشیدنمان را تحسین کنند. به همین دلیل است که خیلی‌ها پول زیادی را صرف رفتن به سالن‌های آرایشی و کلینیک‌های پوست و مو می‌کنند. شما دوست دارید دیگران را با طرزتفکر و طرز برقراری ارتباطیتان با آنها تحت‌تاثیر قرار دهید. بنابراین آنهایی که در روابط خود و مهارت‌های ارتباطی‌شان اعتمادبه‌نفس لازم را ندارند، برای بهتر شدن در آن و برقراری رابطه اجتماعی با دیگران تلاش زیادی می‌کنند.

خیلی از ما بی‌اندازه نگران احساس دیگران نسبت به خودمان و اینکه درمورد شخصیتمان چه می‌گویند هستیم. در ارتقای شخصیتمان، جنبه‌های مختلفی از شخصیت انسانی وجود دارد که می‌توانیم روی آنها تمرکز کنیم. گفته می‌شود که یک شخصیت تاثیرگذار و بانفوذ از مجموعه‌ای از ویژگی‌های ذهنی، فیزیکی، احساسی، معنوی و سلامت‌عمومی تشکیل می‌شود.

از نظر ظاهری جذاب باشید

خصوصیات ظاهری ما یکی از جنبه‌های شخصیت ماست. به این دلیل که ظاهر ما می‌تواند تا حد زیادی نشان دهنده شخصیت درونی ما باشد. معمولاً با کمک ظاهر بیرونی است که می‌توانید در ابتدا روی دیگران تاثیر بگذارید. برای بهبود شخصیتتان، باید مطمئن شوید که ظاهرتان با طرز لباس پوشیدن، آرایش کردن، مدل مو و ... به اندازه کافی جذاب باشد. لزوماً به این معنی نیست که باید لباس‌های خیلی زرق و برق‌دار بپوشید یا موهایتان را تابلو درست کنید که نظر دیگران را جلب کنید. معنای آن این است که باید برحسب موقعیتی که می‌خواهید در آن ظاهر شوید، تمیز، مرتب، خوش‌فرم، و خوش‌لباس باشید.

همه به کسانیکه مرتب و خوش‌لباس هستند جذب می‌شوند. وقتی می‌خواهید از خانه خارج شوید، مطمئن شوید که موهایتان را به خوبی شانه زده باشید و ناخن‌هایتان مرتب باشد. هر روز دوش بگیرید تا همیشه شاداب به نظر برسید. قبل از بیرون آمدن از در، دوباره به خودتان در آینه نگاه کنید تا چیزی را از قلم نینداخته باشید. با سالم نگه داشتن بدنتان باید از آن مراقبت کنید. ورزش منظم باعث می‌شود از نظر جسمی فعال بمانید.

گستره دانش و اطلاعاتتان را افزایش دهید

برخوردهای روزانه ما با موقعیت‌های مختلف و انواع مختلف آدمها عوامل مهمی در شکل‌گیری شخصیت ما هستند. باید تا می‌توانید تجربه کسب کنید. از طریق این تجربیات است که می‌فهمیم واقعاً که هستیم و در برخورد با موقعیت‌های غیرآشنا چطور رفتار می‌کنیم.برای یاد گرفتن چیزهای جدید تردید نکنید. اینکار افق دید شما را گسترده‌تر کرده و مهارت‌های کشف‌نشده‌ای را در شما تقویت می‌کند. به محیط‌اطرافتان علاقه‌مند شوید و به همه چیز توجه کنید.به آدم‌ها علاقه نشان دهید و بفهمید که چه خواسته‌هایی دارند. اولویت‌ها، علایق، اعتقادات و رفتارهای آنها را کشف کنید. در مراسم‌های اجتماعی و گردهمایی‌ها شرکت کنید تا بتوانید با افراد جدیدی آشنا شوید. زیاد مسافرت کنید. مسافرت کردن اطلاعات و تجربه شما را به شدت بالا می‌برد.

رفتار و شخصیتی دوست‌داشتنی داشته باشید

اگر می‌خواهید کاری کنید که دیگران دوستتان داشته باشند، باید اول یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید و دوست‌داشتنی باشید. وقتی شخصیتی خوب برای خود ایجاد کردید، آدمها خیلی راحت تحسینتان کرده و دوستتان خواهند داشت. به چیزهایی درمورد خودتان که دوست دارید و دوست ندارید فکر کنید. نقاط مثبت و منفی خود را یادداشت کنید. رفتار و منشی برای خود ایجاد کنید که دیگران را تحت‌تاثیر قرار دهد. در ایجاد شخصیتتان بسیار بیشتر از ظاهرتان تاثیر‌گذار خواهد بود.خیلی مهم است که یاد بگیرید ضعف‌ها و نقص‌هایتان را بپذیرید و برای اصلاح آنها تلاش کنید. هیچوقت به خودتان نگویید که همین است که هستید و نمی‌توانید کاری برای درست کردن عیب‌هایتان بکنید. همیشه برای تغییر فرصت هست.






برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 4
Aryrang (شنبه مرداد ماه 24, 1393 2:30 am), Peshang (چهارشنبه ارديبهشت ماه 24, 1393 6:56 pm), pejmanava (پنج شنبه ارديبهشت ماه 25, 1393 7:47 pm), yosra69 (چهارشنبه ارديبهشت ماه 24, 1393 4:26 pm)
رتبه: 28.57%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ~✿ مهارت های برای بهتر زندگی کردن ✿~

پستتوسط yasina » جمعه ارديبهشت ماه 25, 1393 1:28 am


روحیه تان را از اول صبح تقویت کنید



اگر روزتان را خوب شروع نکنید، تمام روز شما خراب می شود و اگر روز را خوب شروع کنید، آرام تر هستید اما چگونه می توانیم همیشه روزمان را خوب شروع کنیم؟آیا توجه کرده اید که در بیشتر موارد اگر روزتان را خوب شروع نکنید، تمام روز شما خراب می شود و اگر روز را خوب شروع کنید، آرام تر هستید؟ اما چگونه می توانیم همیشه روزمان را خوب شروع کنیم؟

کاری را که دوست دارید، انجام دهید :
به مدت 30 ثانیه درباره آن چه دوست دارید انجام دهید، فکر کنید. پس از این که از خواب بیدار شدید، درباره ساعت خوابی که از دست داده اید فکر نکنید بلکه به کاری فکر کنید که در این مدت کوتاه قبل از ترک منزل می توانید انجام دهید. به عنوان مثال خواندن چند صفحه کتاب مورد علاقه. این امر باعث می شود با روحیه خوب، روزتان را سپری کنید.

غذای متعادل بخورید :
در وعده صبحانه مخلوط مغذی کربوهیدرات و پروتئین مصرف کنید که تا زمان ناهار شما را سیر نگه می دارد. همچنین نتایج بررسی ها نشان می دهد، مصرف میزان متعادل کافئین، باعث بهبود خلق و خو و افزایش آگاهی ذهنی می شود.

در هوای تازه تنفس کنید :
ورزش کردن در فضای باز و سبز، پیاده روی، باغبانی و ... حتی اگر برای چند دقیقه باشد علاوه بر افزایش روحیه، اعتماد به نفس شما را نیز بالا می برد. انجام این فعالیت ها کنار آب از جمله رودخانه، دریاچه و آبشار تأثیر بهتری دارد.

به صدای طبیعت گوش دهید :
اگر فرصت خارج شدن از منزل را ندارید، به صدای ضبط شده طبیعت گوش دهید، نتایج بررسی های جدید نشان می دهد افرادی که به صدای همزمان پرندگان و آب گوش می دهند، سریع تر از یک موقعیت پراسترس رهایی پیدا می کنند. پس پنجره ها را باز کنید و از صدای طبیعت، لذت ببرید.

تمرکز کنید :
متخصصان توصیه می کنند که اول روز 5 بار نفس عمیق بکشید و تصمیم بگیرید امروز را به خوبی سپری کنید. طی روز اگر هم دچار ناراحتی شدید، 5بار نفس عمیق بکشید.

شکلات داغ بخورید :
نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد، خوردن شکلات داغ که حاوی فلاوانوئید است، خلق و خو را بهبود می دهد و میزان هوشیاری را نیز افزایش می دهد. پروتئین و کربوهیدرات موجود در شیر کم چرب تا زمان ناهار میزان قندخون را ثابت نگه می دارد.

نعناع استنشاق کنید :
این کار علاوه بر تقویت روحیه و افزایش تمرکز، با خستگی مفرط نیز مقابله می کند. روغن یا برگ های نعناع را کنار تخت خود قرار دهید و به محض بیدار شدن از خواب، آن را بو کنید یا این که پس از صرف صبحانه، آدامس نعناعی بجوید.

لبخند بزنید :
لبخند زدن آسان ترین راه برای تغییر دادن روحیه خود و اطرافیان است. پس این ثروت باارزش خود را در اول صبح با همه تقسیم کنید.






برای نویسنده این مطلب yasina تشکر کننده ها: 5
Aryrang (شنبه مرداد ماه 24, 1393 2:30 am), Peshang (يکشنبه ارديبهشت ماه 28, 1393 6:16 pm), bahar (جمعه ارديبهشت ماه 26, 1393 5:30 pm), pejmanava (جمعه ارديبهشت ماه 26, 1393 5:11 pm), فرمیسک (يکشنبه ارديبهشت ماه 28, 1393 7:14 pm)
رتبه: 35.71%
 
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: ~✿ مهارت های زندگی ✿~

پستتوسط bahar » يکشنبه ارديبهشت ماه 28, 1393 4:46 pm





چرا با اين كه تنها نيستم حس تنهايي رهايم نمي كند و مدام در جستجوي يك رابطه خاصي هستم كه مرا از تنهايي در بياورد ولي بعد از مدتي در دل همان رابطه باز احساس تنهايي مي كنم ؟

احساس آسيب ديدگي و تنهايي زماني ايجاد مي شود كه ما وقتي با خودمان رابطه عميق نداريم با الوهيت درونمان رابطه نداريم و براي خلوت درونمان وقت نمي گذاريم و با كودك درونمان رابطه خوبي برقرار نمي كنيم براي اين ابعاد وجودمان وقت نمي گذاريم در جستجوي يك شخصي هستيم كه او بتواند نيازهاي دروني ما را ارضاء كند .همه تصوراتي كه ساختيم و قرار است دريافت كنيم خراب مي شود و بهم مي ريزد مثل قصه ملانصرالدين كه جوياي يك كليدي بود كه گم شده بود فردي او را ديد و گفت دنبال چه مي گردي ؟
گفت كليد خانه ام را گم كرده ام آن فرد گفت كجا گم كردي ؟ گفت در داخل خانه روكرد به ملانصرالدين و گفت چرا در بيرون از خانه دنبالش مي گردي ؟ گفت آخر خانه ما تاريك است چيزي كه گم بشود پيدا نمي شود

اصل قضيه اين است كه وقتي من در درونم با نور درونم با بخش الهي درونم رابطه ندارم دائم در جستجوي گم شده هايم در بيرون از خود هستم ممكنه يك نفر را پيدا كنيم و در وهله اول به گمانمان برسد اين همان كسي است كه من دنبالش بودم و مي تواند نيازهاي مرا تأمين كند ولي وقتي با واقعيت درونش روبرو مي شوم مي بينم او هم آدمي است با كاستي ها و كمبودهايش كه مي خواهد در كنار من كامل شود و در حال جستجو كردن نيازهاي خودش است و بعد احساس مي كنيم هيچ كس نيست كه مرا آنطور كه دوست داشته باشم دركم كنم واقعيتش اين است كه اصلاً اين مدل توقع را بايد در خودمان كاهش دهيم كه ديگران ما را بايد درك كنند و بپذيرند ديگران نمي توانند چون همه ابعاد ذهني و فكري ما را نمي شناسند .

در وهله اول اين نياز را در خودمان ارضاء كنيم با خلوتي كه در خود ايجاد مي كنيم و با سرعتي كه براي انجام كارها در خود كم مي كنيم شبها زير نور چراغ مطالعه بنشينيد كاغذ و قلمي برداريد و شروع كنيد به خودتان پيام دادن و اجازه بدهيد كه بخشهاي ديگري از وجودتان اين پيامها را پاسخ دهند از خودم سوال كنيد و اجازه دهيد آگاهي درون خودم پاسخگو باشد و به تدريج به اين نتيجه مي رسيم كه چقدر غني هستم و اصلا ً تا به امروز با اين بخش گرانقدر وجودتان ارتباط برقرار نكرده ايد .



برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 4
Aryrang (شنبه مرداد ماه 24, 1393 2:30 am), Peshang (يکشنبه ارديبهشت ماه 28, 1393 6:16 pm), pejmanava (دوشنبه ارديبهشت ماه 28, 1393 12:25 am), فرمیسک (يکشنبه ارديبهشت ماه 28, 1393 7:14 pm)
رتبه: 28.57%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ~✿ مهارت هایی برای بهتر زندگی کردن ✿~

پستتوسط yasina » سه شنبه ارديبهشت ماه 30, 1393 2:38 pm



13 فرمان طلایی برای داشتن ثروتی به نام آرامش



همه چیز به خود ما بستگی دارد….به رهایی و گستردگی فکر و ذهن ما !!!
تمرین کنیم تا موفق شویم.
به افسردگی، ترس و نگرانی،اجازه ی ورود به ذهن و زندگیمان را ندهیم.
دوستان! بیایید این دو فرد را با هم مقایسه کنیم.
فردی مهربان ، همراه با چهره ی شاداب،لباسی پاکیزه و ظاهری مرتب و آراسته در حالی که به سمت شما می آید و با لبخندی صمیمانه، با شما سلام و احوال پرسی می کند.
و اما نفر دوم…فردی عصبانی، ناراحت، اخمو، با لباس هایی نا مرتب و ظاهری ژولیده در حالی که با خشم و اضطراب، با اطرافیان صحبت و بر خورد می کند.
همه خواهان برقراری ارتباط با افرادی هستند که آرامش را به آنها انتقال داده و حس خوبی را القاء می کنند.محبت، آرامش، لبخند، احترام و پاکیزگی، دوستانی جدایی نا پذیرند و گنجینه های با ارزش قدرت و توانمندی محسوب می شوند.


1.سکوت(خود اندیشی):
گاهی سکوت کنیم و خود را بررسی کنیم و محک بزنیم،رفتار، طرز برخورد با اطرافیان، طرز صحبت کردن، حتی نحوه ی نشستن و راه رفتن، لباس پوشیدن. در این صورت می توانیم به سوی بهتر شدن تغییر کنیم. تخیلات ذهنی آرام بخش در این زمینه، به ما کمک می کنند…

2.برنامه ریزی، نظم و ترتیب و هدفمندی در کارها:
نظم و برنامه ریزی در امور جزئی مانند مرتب کردن وسایل شخصی تا هدفمندی در امور کلی و آینده نگری برایمان آرامش و رضایت را به ارمغان می آورد.این امر باعث راحت تر و روان تر شدن کارها و در نتیجه موفقیت و پیشرفت در امور زندگی می شود.

3.لذت بردن از کاری که مسئولیتش را پذیرفته ایم:
تمرکز در مورد کاری که همان لحظه در حال انجام دادن آن هستیم باعث تجربه کردن احساس رضایت و آرامش می شود، به عنوان مثال: اگر غذا می خوریم، مزه ی غذا را حس کنیم، اگر در پارک هستیم با دقت به درختان و فضای پارک نگاه کنیم و لذت آن لحظه را حس کنیم. اگر در حال کمک کردن به والدین هستیم، به کارمان تمرکز کافی داشته و احساس رضایتمندی را تجربه کنیم.

4.گردش، ورزش:
طبیعت گردی و پیاده روی باعث فعال شدن تفکر و احساس آرامش در ما می شود.

5.ارتباط اجتماعی مؤثر ومثبت:
لبخند، شوخ طبعی و ایجاد شادی، باعث تبادل انرژی واحساس مثبت در افراد می شود. درک احساس بهتر با روابط بهتر، پویایی ارتباط و ادب و احترام حاصل می شود.

6.پاکیزگی، آراستگی و استحمام:
نظافت، ظاهر آراسته و رعایت بهداشت، باعث تأثیر مثبت در مورد اطرافیان و حس خوب نسبت به خودمان می شود.

7.دعا و عقاید معنوی:
یاد خدا و شکرگزاری از نعمت های که پروردگار به ما عطا فرموده است باعث آرامش دل هاست. پس باید قدرشناس این نعمت ها باشیم.

8.نوشتن و بیان احساسات یا ثبت لحظات زیبای زندگی:
عکس، فیلم، و حتی نگاه کردن به تصاویر زیبا و آرامش بخش مانند دریا، طبیعت، کودکان و….

9.موسیقی:
گوش دادن به موسیقی های مثبت و گاهی نیز آرام، تأثیر خوبی بر ذهن و روان ما دارد.

10. انعطاف پذیری و تعادل:
عدم زیاده روی و افراط و تفریط و در نظر گرفتن شرایط متعادل در هر کاری و همچنین انعطاف پذیری و درک دیگران باعث عدم اضطراب و آرامش فکری ما می شود.

11. تغذیه:
استفاده از میوه جات،سبزیجات و لبنیات را پیوسته و روزانه در برنامه ی غذایی خود داشته باشیم.همچنین آب و نوشیدنی های طبیعی در کمک به آرامش بیشتر، بسیار یاری رسان است.

12. بازی و برنامه تفریحی در کنار افرادی که با آن ها احساس خوبی داریم.

13. مطالعه کنیم و مثبت اندیش باشیم:
خواندن چند صفحه کتاب روح بخش و زیبا و همچنین دیدگاه مثبت به زندگی،اثر روانی فراوانی را در طول روز برای ما مهیا می ککند.


آرامش و شادیتان، پیوسته پایدار







برای نویسنده این مطلب yasina تشکر کننده ها: 2
Aryrang (شنبه مرداد ماه 24, 1393 2:30 am), Peshang (سه شنبه ارديبهشت ماه 30, 1393 4:24 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: ~✿ مهارت هایی برای بهتر زندگی کردن ✿~

پستتوسط bahar » چهارشنبه ارديبهشت ماه 31, 1393 2:44 pm






رضایت از زندگی

چرا احساس رضایت در زندگی این‌قدر سخت شده و چرا ما مدام از شرایط زندگی‌مان شکایت می‌کنیم و می‌گوییم کاش اوضاع بهتر بود؟ این سؤال و سؤال‌های مشابه که افراد بسیاری با آن دست به گریبان هستند، بهانه‌ای شد تا با دکتر بدری‌السادات بهرامی صحبتی داشته باشیم و درباره علل مهمی که فرصت لذت بردن از زندگی را از ما می‌گیرند و به عبارتی باعث نارضایتی ما از خودمان، زندگی، اطرافیان و احیاناً سرنوشت‌مان می‌شوند، به گفت‌وگو بنشینیم. این روانشناس می‌گوید که از جمله عوامل مهم در ایجاد نگرانی‌ها، افسردگی‌ها و حتی تنش‌های عصبی در خانواده، جامعه، محل کار و… همین احساس نارضایتی است؛ احساسی که گاهی توهمی ساختگی در ذهن ماست. ادامه صحبت‌های ایشان را با هم می‌خوانیم.

نارضایتی به علت هدف‌های گمشده :
ما ناراضی هستیم. این نارضایتی ما را عصبی و گاهی سرکش می‌کند. تند صحبت می‌کنیم. تحمل نداریم و خلاصه آن که دل‌مان پر است. اما چرا؟ یکی از عمده دلایل بروز احساس نارضایتی، محقق نشدن خواسته‌هایمان است. یعنی مثلاً می‌خواستیم در کنکور قبول بشویم؛ اما نشدیم. می‌خواستیم به مدارج عالی در کارمان برسیم؛ اما نرسیدیم. اینها ما را دلزده می‌کند؛ چون هدف‌مان را از دست می‌دهیم و خود را بازنده می‌دانیم. اما گاهی نارضایتی و شکوه ما جنبه حقیقی ندارد و بیشتر نق زدن است.مثلاً ما از ازدواجی که کرده‌ایم، راضی نیستیم و دائم خودمان را برای انتخابی که کرده‌ایم سرزنش می‌کنیم؛ در حالی که اصلاً نمی‌دانیم دنبال چه بودیم و چه‌جور ازدواجی برای ما حس رضایت را ایجاد می‌کند. وقتی ما هدف‌های گنگی داشته باشیم یا بدتر از آن اصلاً هدفی نداشته باشیم، بالطبع سردرگم خواهیم شد و این مسأله عدم رضایت ما را از شرایطی که داریم به دنبال دارد.

لجبازی با خودمان :
وقتی صحبت از نارضایتی‌های بی‌مورد است، گاهی به اینجا می‌رسیم که افراد دچار نوعی لجبازی فردی هستند. آدم‌هایی که مدام از شرایط و داشته‌ها و نداشته‌های خود گله دارند و اصلاً حسی از رضایت در آنها دیده نمی‌شود، زندگی را به خودشان سخت می‌گیرند و دنبال چیزی هستند که اصلاً آن را نمی‌شناسند و شاید حتی واقعاً آن را نخواهند.گاهی پیش می‌آید که این افراد برای احساس رضایت تجربه‌هایی را از سر می‌گذرانند که به نفع‌شان نیست و در مسیری لجبازانه به سمت آن کشیده شده‌اند. خودشان با افکار مزاحم خودشان رقابت دارند و نمی‌خواهند بپذیرند که شرایط همیشه ایده‌آل نیست و همیشه کم و کاستی‌هایی وجود دارد.

چمن همسایه سبزتر است :
خارجی‌ها مثلی دارند که می‌گویند چمن همسایه سبزتر است. در واقع چیزی معادل ضرب‌المثل فارسی خودمان که می‌گوید مرغ همسایه غاز است. آدم‌هایی که این‌طور فکر می‌کنند، همیشه احساس نارضایتی دارند. این افراد گمان می‌کنند آن سوی دیوار خبری است و به همین سبب از حال خودشان لذت نمی‌برند. داشته‌های دیگران را می‌بینند و از آنچه دارند، غافل هستند. این حس به آنها نوعی سرخوردگی می‌دهد. انگار خودشان را همیشه و در هر جنبه‌ای کمتر و پایین‌تر از دیگران می‌بینند؛ برای همین هیچ لذتی را تجربه نمی‌کند.

با مفهوم مشکل داریم :
متأسفانه عدم درک صحیح ما از مسائل و مفاهیم می‌تواند سدی برای احساس لذت و رضایت باشد. برای مثال، زن و شوهری که درک درستی از زندگی مشترک ندارند، به راحتی طی اولین فشارهای زندگی یا احساس ناخوشایندی که از محدودیت‌ها و مسئولیت‌های ازدواج به آنها دست می‌دهد، به این نتیجه نامعقول می‌رسند که این ازدواج، ازدواج مورد نظرشان نیست و چون درک درستی از همه جوانب یک زندگی مشترک ندارند، به نظرشان این زندگی لذت‌بخش نیست. شاید این مسأله به این علت باشد که این افراد با تصور دیگری از زندگی مشترک وارد این حیطه شده‌اند و هنگامی که با واقعیت آن روبه‌رو می‌شوند، به احساس دلزدگی و سرخوردگی می‌رسند.

چگونه آدم رضایتمندی باشیم؟

راه‌های مختلفی وجود دارد که ما می‌توانیم بیشتر از قبل از زندگی لذت ببریم؛ اما قبل از هر چیز باید بدانیم این احساس درونی در هر کسی متفاوت است. شاید شخصی از رفتن به کوه یا طبیعت غرق لذت شود؛ اما انجام همان کار برای شما بسیار عادی باشد. بنابراین بهتر است قبل از هر کاری، فهرستی از فعالیت‌هایی را که برای شما لذت‌آفرین است و باعث رضایتمندی شما از زندگی، محیط و اطرافیان می‌شود، تهیه کنید و بیشتر به آنها بپردازید. در ادامه این کارها می‌تواند به شما کمک کند:

1.سطح توقعات خود را پایین بیاورید. آرزو کنید؛ اما بلندپروازی‌های غیرمنطقی نداشته باشید.
2. دست از مقایسه کردن خود و دیگران بردارید و توانایی‌ها و محدودیت‌هایتان را بپذیرید.
3. شکرگزار باشید و هر موفقیت و کامیابی هر چند کوچک را مهم بشمارید.
4. باور کنید که همه چیز در اختیار همه نیست و صرفاً داشتن همه امکانات با هم ضامن رضایتمندی نیست.۵٫ با افرادی رفت‌و‌آمد کنید که هم‌سطح خودتان هستند و احساسات‌تان را تحریک نمی‌کنند.
5.از درون بجوشید : منتظر نباشید تا دیگران یا عوامل خارجی زمینه لذت بردن و رضایت شما را از زندگی فراهم کنند. در این صورت وابستگی‌تان زیاد می‌شود و متکی به غیر از خویش می‌شوید. در این حالت با حذف هر عامل یا نبود هر فردی که رضایتمندی شما به وجود آن بستگی دارد، به سمت سرخوردگی می‌روید و خیلی زود به حس پوچی می‌رسید. بنابراین سعی کنید ذهن و دل‌تان را راضی‌نگر بار بیاورید؛ اما یادتان باشد این به معنای کوتاه آمدن در برابر خواسته‌ها نیست. شما تلاش کنید و در عین حال به هر نسبتی احساس رضایت داشته باشید و از این فکر که همه چیز باید ایده‌آل باشد تا به حس رضایتمندی برسید، دست بکشید.






برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
Aryrang (شنبه مرداد ماه 24, 1393 2:30 am), Peshang (چهارشنبه ارديبهشت ماه 31, 1393 3:24 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ~✿ مهارت هایی برای بهتر زندگی کردن ✿~

پستتوسط bahar » سه شنبه خرداد ماه 13, 1393 11:54 pm



چگونه تفکر صحیح داشته باشیم؟


در این مطلب نکاتی آموزنده برای شما آورده ایم که به داشتن تفکر صحیح و خلاق کمک می کند


1. -آدمى نباید در مشکلات نقطه ضعف از خود نشان بدهد .

مثلا وقتی آخر شب فرد به علت کسلی و خستگى ، مسواک زدن راترک کند و بگوید یک شب اشکال ندارد ،

روحیه فرد این استعداد را پیدا می کند که شب هاى اینده نیز  از زیر مسواک زدن شانه خالی کند.

2 - در هنگام شنیدن افکار مخالف با عقایدتان،اندکى تبسم کنید ،

این کار باعث اعتماد به نفس ،تعالى شخصیت و مضاعف شدن روحیه در شما مى گردد .

3 - بهتر است در مجالسی که مباحث بی اثر و واهی است سکوت توأم با تفکر سازنده داشته باشید.

4 - بعداز تصمیم گیری نباید تعلل به خرج داد وبلادرنگ و باصلابت بایدتصمیم را عملی کرد.

5 - همه آنچه را که می دانی و داری برای همه نگو.

6 - در لحظه هراس و نگرانی به قدرت بی انتهای خدا فکر کن وبا یاد خدا از صمیم قلب به او توکل کن.

7 - همیشه عقاید دیگران و نظرات آنها را به طور کامل گوش کن

و بعد در صورت لزوم با تامل و باصلابت و صدایی محکم عقیده خود را بدون هیچ تردیدی باز گو کن .

8 - برای حضور در هر محفلی ابتدا با صدای بلند و رسا سلام کن .

9  - پیش از هر اقدامی به مسائل بعد از آن بیندیش و بسنج که آیا این عمل مناسب است وآیا

با این اقدام از خط مشی اصلی خود خارج می شویم یا نه و این بسیار مهم است .

10 - در برخورد های اجتماعی بدون ایجاد حالت چاپلوسی رفتاری بسیار مودبانه با دیگران داشته باشید

چون به این طریق فرد مقبل نیر خود راملزم به حفظ ادب و احترام می شود .




برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
Aryrang (شنبه مرداد ماه 24, 1393 2:30 am), pejmanava (پنج شنبه خرداد ماه 15, 1393 10:08 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ~✿ مهارت هایی برای بهتر زندگی کردن ✿~

پستتوسط bahar » يکشنبه تير ماه 1, 1393 3:21 pm



محبوبیت در دل ها تنها با 8 قدم فاصله



1- راه کمک به دیگران را پیدا کنید :


نسبت به همه کس مهربان، همدل و سرشار از حس یاری و یاوری باشید چرا که ممکن است روزی سرنوشت شما در دستان آنها قرار گیرد و یا حداقل دوستی به حلقه دوستان‌تان اضافه شود.

2- به آنچه می‌گویید عمل کنید :


دوستان‌تان هنگامی به شما اعتماد خواهند کرد که ببینند شما آنچه را که می‌گویید انجام می‌دهید. آنها همچنین توقع دارند که شما آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. هیچ چیز نباید مهم‌تر از قولی که می‌دهید. باشد. وقتی شما به شکلی ذهنی و اخلاقی به قول‌هایی که می‌دهید پایبند باشید پلی ‌بین خودتان و موفقیت می‌زنید.

3- بردبار باشید و کم انتقاد کنید :

این واقعیتی است که همه اشخاص نکات قابل انتقادی دارند و ممکن است کارهایی انجام دهند که از نظر شما ناپسند باشد اما شما زمانی نسبت به دیگران موفق‌تر خواهید بود و دشمنان کمتری خواهید داشت که آن ها را آنطور که هستند بپذیرید.

4- سعی نکنید بر دیگران حکم فرمایی کنید :

هیچ‌کس دوست ندارد که به عنوان فردی ضعیف به حساب بیاید. توانایی‌هایش به هیچ گرفته شود و همیشه به او بگویند چه کاری را چگونه انجام دهد. اگر شما دایماً خواسته‌های خود را به دیگران تحمیل کنید، با به وجود آوردن حس برتری جویی و سلطه طلبی در منزل یا محیط کار دیگران را از خود دور می‌کنید.

5- معلوماتتان را به رخ نکشید :

هر فردی دوست دارد در دید دیگران مهم و ارزشمند به نظر بیاید. پس هنگامی که شما تلاش می‌کنید این احساس را به فردی تقدیم کنید. بهترین موقعیت را در روابط ایجاد و ادب و نزاکت خود را متجلی کرده‌اید، اما اگر تلاش کنید با فضل فروشی خود را فرد مهمی نشان دهید اگر چه ممکن است دیگران شما را به خاطر دانش‌تان تحسین کنند اما شما را دوست نخواهند داشت. بهتر است مورد علاقه باشید تا مورد تحسین. توجه کنید کسی که تلاش می‌کند تا اطلاعات و دانش‌اش را به رخ شما بکشد شاید دارد تلاش‌می‌کند احساس عمیق خود کم‌ بینی در سایر زمینه‌ها را مخفی کند، او به دلسوزی و همدلی شما نیاز دارد.

6- هرگز به گونه‌ای رفتار نکنید که گویی شما بالاتر و برتر از اطرافیان‌تان هستید :


اگر خداوند به شما توانایی‌های برتری بخشیده است. برای آن است که در رشد و ارتقای آن بکوشید و از مواهب آن بهره‌مند شوید. اگر تلاش می‌کنید تا این برتری‌ها را به رخ اطرافیان‌تان بکشید. متاسفانه یک جزیزه کوچک تنها خواهید شد و در جمع مجبورید مدام سر به این سو و آن سو بچرخانید تا شاید شنونده‌ای برای حرف‌هایتان پیدا کنید. این سرنوشت در انتظار همه کسانی است که دروغ می‌گویند و بدون وقفه مبالغه می‌کنند. مراقب باشید زمانی ممکن است شما هم فریاد بزنید و کسی به یاری‌تان نیاید.

7- با گوشه و کنایه و متلک صحبت نکنید :

اگر شما بتوانید شرایط حاکم بر جمع و حال و حوصله افراد دور و برتان را درک کنید. روابط شخصی شما مانند یک سفر دریایی نرم و آرام خواهد شد. زمانی ممکن است یک پاسخ کنایه‌آمیز بتواند توفانی از خنده به راه بیندازد. اما باید متوجه باشید این شادی زودگذر باعث دلخوری و دلتنگی فرد دیگری نشود.

8- هرگز مردم را مسخره نکنید :

اشتباه کردن جزء لاینفک رفتار بشری است و هیچ‌ چیزی به اندازه مسخره شدن به خاطر آن اشتباه فرد را مورد اذیت و آزار قرار نمی‌دهد. مسخره کردن سبب می‌شود فرد احساس حقارت کند. این کار اهانت بزرگی است به اندازه‌ای که گاهی وقت‌ها زمان زیادی طول می‌کشد تا شخص بتواند فرد مسخره کننده را ببخشد.








برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
Aryrang (شنبه مرداد ماه 24, 1393 2:29 am), sondos (دوشنبه شهريور ماه 3, 1393 11:27 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ~✿ مهارت هایی برای بهتر زندگی کردن ✿~

پستتوسط bahar » جمعه تير ماه 6, 1393 3:49 pm




سه عامل تضمین‌کننده بهترین عملکرد


آیا می‌خواهید بهترین نسخه از خودتان باشید؟
هیلی هابسن می‌نویسد: در طول دوران مختلف زندگی‌ام، والدینم همواره به من گفته‌اند سعی کنم بهترین عملکرد ممکن را داشته باشم. این طرز تفکر کم‌کم باعث به وجود آمدن نوعی ایدئالیسم در من شد تا جایی که حتی بهترین عملکردم مرا راضی نمی‌کرد. در واقع خودم را در نوعی حالت “هیچ‌گاه کافی نیست” قرار داده بودم. هنگامی که یک آرمان‌گرا باشید، بهترین عملکردتان، اگر کامل و ایده آل نباشد، مانند شکست به نظر می‌رسد.
“یادمان باشد تلاش برای عالی بودن قابل‌تحسین است اما تلاش برای ایده آل بودن نسخه‌پیچی برای بدبختی است.”
ایده آل بودن به من حس افراطی بودن می‌دهد، من یا کامل هستم یا کلّاً شکست‌خورده‌ام. نقطه میانه‌ای در کار نیست، خاکستری بی‌معناست. بنابراین وقتی همیشه بهتر از بهترین را می‌خواهیم، چگونه می‌توانم بهترین عملکرد را داشته باشیم؟ چگونه با بهترین عملکرد واقعی‌مان کنار می‌آییم؟

۱٫ احساس گناه، شرمساری و قضاوت را کنار بگذارید.

احتمالاً با خود می‌گویید: “این مرد چه می‌گوید؟ این قصه‌ای است که سر دراز دارد!” حق با شماست، داستان درازی است، اما به من گوش کنید. احساس گناه، شرمندگی و قضاوت کردن نتیجه زخم‌هایی در گذشته‌مان هستند که بیشترمان هیچ‌گاه آن‌ها را درمان نکرده‌ایم. این احساسات در واقع صداهایی از درونمان هستند که باعث می‌شوند احساس بدبخت بودن کنیم و چشممان را بر حقیقت می‌بندند. شما انسان هستید. طوری به دنیا آمده‌اید که اشتباه کنید، نه اینکه بی‌نقص باشید. هر چه سریع‌تر اشتباهاتتان را بپذیرید و به آن‌ها به عنوان عاملی برای رشد بنگرید (نه عاملی برای شرمنده بودن و قضاوت شدن)، زودتر پیشرفت می‌کنید.
ممکن است همیشه نتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید، اما باید خودتان را به خاطر اشتباهاتتان ببخشید و به رشد کردن ادامه دهید. هر چه بیشتر در مورد چیزهایی که شما را تحریک می‌کنند، سد راه پیشرفت شما می‌شوند و باعث می‌شوند احساس بدی داشته باشید، آگاه شوید، بهتر خواهید فهمید چه چیزهایی واقعاً شما را از داشتن بهترین عملکردتان بازمی‌دارند. به منظور داشتن بهترین عملکرد، باید به دقت حالاتی که در آن‌ها بهترین عملکرد را ندارید بررسی کنید. نقایص شما حاوی اطلاعات مهمی هستند. همین که ریشه عواملی که باعث عملکرد ضعیف می‌شوند را پیدا کنید، می‌توانید خودتان را ببخشید و خواهید فهمید چرا چنین رفتاری بروز داده‌اید و در نهایت آن را تغییر دهید.

۲٫ بپذیرید که بهترین عملکرد شما بهترین در جهان نیست!


زندگی شما یک مسابقه نیست. بهترین عملکرد شما ممکن است بهترین در جهان نباشد اما چنانچه بخواهید بهترین نمونه‌ی خودتان باشید، درحالی‌که خودتان را هنگام لغزش ببخشید، و اوقاتی که بهترین و بالاترین در میان سایرین نیستید خودتان را درک کنید و با خود همدردی کنید، کمک می‌کند بهترینِ خود باشید.همواره فردی سریع تر، بهتر یا قوی‌تر از شما وجود دارد پس سعی نکنید با دیگران مسابقه بدهید. با تلاش هر چه بیشتر در زمینه خودآگاهی و پذیرفتن مسئولیت کارهایتان بهترین نمونه‌ی خود باشید. سرزنش خودتان، شرمساری، قضاوت و احساس تقصیر و افسوس بر اشتباهات کمکی به شما نمی‌کند. از اشتباهاتتان درس بگیرید و از آن‌ها به عنوان منبع اطلاعات و چراغ راه برای چیزی که نمی‌خواهید باشید استفاده کنید. حتی بدترین کارهایمان چیزی برای آموختن دارند.

۳٫ جایی باشید که واقعاً هستید و خود را برای جایی که نیستید و چیزهایی که ندارید مورد قضاوت قرار ندهید.

ممکن است گاهی فکر کنید که در بهترین حالت باید چگونه به نظر برسید و اینکه دوست داشتید فرد دیگری بودید.تلاش برای بهترین بودن خوب است، اما چنانچه برای چیزی که نیستید در یک چرخه سوءاستفاده از خود قرارگرفته‌اید، آنگاه دیگر کمکی به خود نمی‌کنید؛ به خود زیان می‌رسانید. شما تنها می‌توانید جایی باشید که واقعاً هستید. شما رشد خواهید کرد ؛ تغییر خواهید کرد. اگر سد راه خودتان نشوید، کامل می‌شوید.چیزهایی که شما را از بهترینِ خود بودن نگاه می‌دارند، تمام عقاید منفی ای هستند که هنگام خودِ واقعی نبودن شما را احاطه می‌کنند. واقعاً چه کسی اهمیت می‌دهد که شما چه نیستید؟!شما در زندگی به چیزهای بسیاری عادت کرده‌اید و نتیجتاً همواره در پس ذهن شما افکاری در تکاپو هستند. در واقع شما بیشتر کارهایتان را ناخودآگاه انجام می‌دهید. راه بهترینِ خود شدن زندگی کردن با یک ذهن آگاه است. رها کردن افکار، اصوات و عقایدی که شما را از پیشرفت بازمی‌دارند به شما کمک می‌کند غبار نگاهتان را بشویید و ببینید کجا می‌خواهید بروید و چه می‌خواهید بسازید، و این چیزی است که بیش‌ترین اهمیت را دارد. یادتان باشد شما تنها می‌توانید بهترینِ خودتان باشید، نه کس دیگری. اگر به رشد خود ارزش کافی بدهید، بهترینِ خود می‌شوید.







برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 3
Aryrang (شنبه مرداد ماه 24, 1393 2:29 am), sondos (دوشنبه شهريور ماه 3, 1393 11:27 am), yosra69 (جمعه تير ماه 6, 1393 10:18 pm)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ~✿ مهارت هایی برای بهتر زندگی کردن ✿~

پستتوسط bahar » پنج شنبه مرداد ماه 22, 1393 12:54 am



پاکی از یاد رفته!!



تا حالا با خودتون فکر کردین که چرا بچه های کوچک هیچکدام از مشکلات آدم های بزرگ رو ندارن؟!حتما به نظرتون سؤال احمقانه ای میاد؟ با خودتون می گید: خوب معلومه دیگه ، اونا بچه اند و چیزی نمی فهمن و اصلا نمی دونن مشکل چیه، چه برسه مشکل هم داشته باشن!ولی به نظر من بچه ها اونقدر ها هم که ما آدم بزرگ ها فکر می کنیم، نادان نیستند و چیز هایی رو که لازمه بدونند، می دونند. ولی فقط چیزی که هست اینه که، بچه ها پاکنند… پاک پاک پاک، هیچی توی دل و قلبشون نیست، هیچ کینه ای ، دشمنی، دروغی،گناهی و هزاران چیز دیگر.

چیز هایی که حتی بچه ها معنی اونها رو هم نمی دونن و البته به همین دلیل هم این مشکلات گریبانگیر اونا نمیشه. بچه ها اگر هم گاهی با هم دعوا و دشمنی کنند تا آشتی شون فاصله ای نداره، بچه ها اصلا از هم ایراد نمی گیرند، بچه ها به هم دروغ نمی گویند، و در یک کلام، بچه ها پاکند، یعنی همونطوری که همه ی ما از اول پاک بودیم، هممون.ولی از وقتی که سن مون کم کم بالا می ره، نمی دونم چرا پاکی زمان بچگیمون رو از دست می دیم و کم کم…… . نمی دونم چرا؟؟ به نظر من هر قدر هم که می خوایم بزرگ بشیم، فقط تلاش کنیم که از نظر پاکی و صداقت، مثل بچه ها باشیم.از همین نظر و بس……




برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 4
Aryrang (شنبه مرداد ماه 24, 1393 2:29 am), Ronahi (سه شنبه شهريور ماه 4, 1393 6:47 am), sondos (دوشنبه شهريور ماه 3, 1393 11:27 am), yosra69 (پنج شنبه مرداد ماه 23, 1393 11:05 am)
رتبه: 28.57%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ~✿ مهارت هایی برای بهتر زندگی کردن ✿~

پستتوسط bahar » يکشنبه شهريور ماه 2, 1393 4:06 pm



چگونه وارد قلب مردم شوم؟!


بدون شک وارد شدن به دل مردم کاری چندان آسان نیست و هر کسی نمی تواند به آسانی وارد دل مردم شود و در آنجا جایی برای خود پیدا کند. با این وجود محال نیست، بلکه نحوه درک این مسئله، روش و شیوه خاص خود را دارد و برای رسیدن به آن باید نکاتی را مدّ نظر قرار داد.مردم در گذشته به وسیله پول مردم را به بردگی می گرفتند اما شما می توانی با این راهکارها مردم را به تسخیر خود درآوری. موارد زیر را برای توضیح بیشتر خدمت شما ارائه می دهم.



۱- زیبایی رخسار :

به اطمینان می گویم که زیبایی رخسار و چهره  برای محبوب شدن انسان و وارد شدن به دل مردم نقش مهمی دارد تا حدی که اکثر مردم  ارزش انسان را در مرتب بودن و زیبایی صورت می بینند و به همین خاطر لازم است که بیشتر به رخسار خود توجه و پیوسته موهایت را شانه کنی و صورتت را مرتب و تمیز نگاه داری وبه خود عطر بزنی.





۲- لبخند وتبسم کردن:

  هر گاه به کسی رسیدی خصوصا  دوستان ویاران و خویشاوندانت وکسانی که آ نها را دوست داری و می خواهی محبت خویش را برای آنها ابراز کنی با لبخند وتبسمی زیبا در مقابل آنها خود را نمایان کن، زیرا لبخند تبسم آمیز راهی آشکار برای وارد شدن به دل مردم است، وهیچ گاه با صدای بلند و زیاد از حد نخند و یا خودت را نارحت و اخمو نشان نده، با دوستانت با لبخند روبه رو شو اگر چه در دل  غم وغصه  داشته باشی،  به عبد الله پسر حارث گوش بده که می گوید: هیچ کسی را ندیدم همانند پیغمبر روی شاداب و لبی خندان داشته باشد.



۳- زیبایی لباس:


بیشتر مردم زیبایی لباس را در تازه بودن لباس می بینند. اما لزوما این گونه نیست. زیرا پاک و تمیز بودن لباس و در صورت توان اتو کردن آن یکی از نمونه هایی است که توجه دیگران را جلب می کند. پس همیشه به خاطر داشته باش که لباس پلید وچرک آلود و بد بو را بر تن نکنی اگر چه لباسهایت تازه باشند.



۴- سلام کردن:

سعی کن هر وقت به کسی رسیدی اول کسی باشی که به او سلام می کنی (یعنی به هنگام سلام کردن بر دیگران  مقدم باش) و در سلام کردن مقدم باش و در صورت امکان با او دست بده، چون به تو خیر و برکت  بیشتر می رسد. و در هنگام دست دادن تا او دست تو را رها نکند  دست او را رها مکن، زیرا این نوع برخورد، تو را در نظر برادران و دوستان محبوبتر می کند. به همین خاطر است  که پیامبر بزرگمان(ص) می فرماید: (به هم دیگر دست  بدهید  تا دلتان در برابر یکدیگر پاک شود).



۵- هدیه دادن:

متأسفانه بیشتر مردم انتظار دارند که دیگران برای آنها چیزی (از جمله پول، هدیه و…) بیاورند و خود هیچگاه برای آنان چیزی نمی برند؛ اما تو سعی کن به کسانی که دوست داری هدیه ای تقدیم کنی. چون به خاطر هدیه ای که به او می دهی محبوب تر می شوی و شخص شماره یک در زندگی او می گردی زیرا هدیه دادن به دیگران تأثیرات خوبی بر دل و روان می گذارد. پیامبر (ص) نیز می فرماید: (به همدیگر هدیه بدهید تا پیش هم دوست داشتنی شوید).



۶- کم حرف زدن :

هنگامی که در جلسه ای شرکت  نمودی و با دو ستانت همراه شدی سعی کن بیشتر به حر فهای آنان گوش دهی و جز در موقع ضرورت حرف نزنی. فکر و هوشت پیش آنان باشد و صدایت را زیاد از حد بلند نکن. تنها آن قدر که طرف مقابل یا دوستت آن را بشنود. پیامبرمان (ص) می فرماید: (سوگند به آن کسی که جان من  در دست اوست هیچ چیزی به اندازه ی آرام بودن، سکوت، وقار و متانت انسان را زینت نمی دهد و زیبا نمی کند و تنها عامل زیبایی اوهمین کردار می باشد). پس تلاش کن در بیشتر اوقات کمتر حرف بزنی، زیرا کم حرف زدن سلاحی کارگر بر هیبت انسان می باشد و پایه ی بلندی را برای او بوجود می آورد .



۷- خوب گوش دادن :

یکی دیگر از رفتارهایی که موجب می شود ارزش و بزرگی تو را در میان مردم نشان دهد خوب گوش دادن به حرف طرف مقابل است، هنگامی که در میان مجلسی بودی و کسی صحبت می کرد اما در میان حرف او کسی دیگر وارد مجلس شد و زنجیره ی حرفهای او را پاره کرد، شما سعی کن اول کسی باشی که از او بخواهی بحث خود را ادامه دهد. به همین خاطر برای گوینده متانت و عاقل بودنت معلوم می شود، و مواظب باش به هیچ وجه و شیوه ای کاری نکنی که سخن طرف مقابل را قطع کنی، اگر چه علاقه ای به شنیدن حرفهای او نداشته باشی و یا پیش از آن همه ی حرفها را شنیده باشی و برایت تکراری باشد.




۸- همکاری کردن :

تا آنجا که برایت ممکن می شود و در توان داری به مردم کمک کن و مشکلات آنها را برطرف نما. پیامبر(ص) می فرماید: (اگر مشکل برادرم را حل کنم از نظر من بهتر از آن است که دو ماه در مسجد بمانم و به عبادت و ستایش خدا مشغول باشم)



۹- متواضع بودن :

خودت را بزرگتر از مردم بشمار نیاور. هرگاه مرتکب اشتباهی شدی تقاضای عفو و بخشش کن، حتی اگر کسی که بر او بدی کرده ای از تو کوچک تر باشد از او نیز تقاضای عفو کن. چون که پیشوایمان می فرماید:  (هرکس که به خاطر خداوند خود را بزرگ نگیرد و تکبر نکند و فرو تن باشد، خدایش آن کس را بلند مرتبه می کند و پاداش می دهد.



۱۰– ابراز محبت :

شرم نکن و به هر کسی که دوست داری مستقیما بگو: من تو را دوست دارم. و سعی کن دوست داشتن خودت را برای او اثبات کنی و اگر اهداف دوست داشتن خود را برای او آشکار کنی بهتر است. به همین خاطر پیامبر عزیز مان(ص) می فر ماید: (اگر کسی را دوست داشتی  به او بگو که من تو را بخاطر خدا دو ست دارم.)



بله دوستان اینها و چند پند و اندرز دیگر باعث می شود در میان مردم محبوب تر شوید.آن گونه باش که از نبود تو غمگین شوند و از حضورت خوشحال گردند و در میان مردم معتبر و ارزشمند باشی.

منبع :http://royeshweb.com










برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
Ronahi (سه شنبه شهريور ماه 4, 1393 6:47 am), yosra69 (يکشنبه شهريور ماه 9, 1393 11:57 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ~✿ مهارت هایی برای بهتر زندگی کردن ✿~

پستتوسط Maryam-new » دوشنبه شهريور ماه 3, 1393 1:59 pm

بسیار زیبا و آموزنده و با اهمیت بودن.

جزاک ا...خیرا.

برای نویسنده این مطلب Maryam-new تشکر کننده ها: 2
bahar (دوشنبه شهريور ماه 3, 1393 3:58 pm), yosra69 (يکشنبه شهريور ماه 9, 1393 11:56 am)
رتبه: 14.29%
 
Maryam-new
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 126
تاريخ عضويت: دوشنبه مهر ماه 8, 1392 12:12 pm
تشکر کرده: 113 بار
تشکر شده: 271 بار
امتياز: 2710

Re: ~✿ مهارت هایی برای بهتر زندگی کردن ✿~

پستتوسط mahshid » پنج شنبه شهريور ماه 6, 1393 3:11 pm



30 کاری که نباید در حق خودتان انجام دهید

در اینجا لیستی از 30 کاری را عنوان می‌کنیم که هیچوقت نباید در حق خودتان انجام دهید.

1. با آدم‌های نادرست نشست و برخاست نکنید.
زندگی کوتاه‌تر از آن است که بخواهید وقتتان را با کسانی بگذرانید که خوشبختی را از شما می‌گیرند. اگر کسی بخواهد که در زندگی‌اش باشید، برای شما جا باز خواهد کرد. نباید برای پیدا کردن جایی در زندگی کسی بجنگید. هیچوقت برای بودن با کسی که ارزش شما را نادیده می‌گیرد اصرار نکنید. و یادتان باشد، آنهایی که در زمان خوشی کنار شما می‌مانند مهم نیستند، مهم کسانی هسند که در ناخوشی‌ها و ناملایمات زندگی کنارتان هستند. آنها دوستان واقعی شما هستند.

2. از مشکلاتتان فرار نکنید.
باید با مشکلاتتان روبه‌رو شوید. البته این کار ساده نخواهد بود. هیچکس در دنیا نیست که بتواند همه کارها را بی‌نقص انجام دهد. هیچکدام از ما قادر نیستیم که مدام در حال حل کردن مشکل باشیم. درواقع، ما جوری ساخته شده‌ایم که ناراحت، ناامید و شکست‌خورده شویم. چون این معنی واقعی زندگی کردن است – روبه‌رو شدن با مشکلات، درس گرفتن از آنها، سازگاری و حل آنها به مرور زمان.

3.  به خودتان دروغ نگویید.
به هر کس دیگری در دنیا می‌توانید دروغ بگویید به جز خودتان. زندگی ما زمانی بهتر می‌شود که از فرصت‌ها استفاده کنیم و سخت‌ترین و اولین فرصتی که می‌توانیم از آن استفاده کنیم این است که با خودمان صادق باشیم.

4. نیازهای خودتان را پنهان نکنید.
دردناک‌ترین مسئله این است که وقتی شدیداً درگیر دوست داشتن کسی هستید، خودتان را فراموش کنید و یادتان برود که شما هم فردی خاص هستید. بله، باید به دیگران کمک کنید اما به خودتان هم همینطور. اگر قرار باشد که زمانی بیاید که به خودتان برسید و چیزهایی که به آن علاقه دارید را دنبال کنید، آن زمان همین حالاست.

5. سعی نکنید کسی باشید که نیستید.
یکی از بزرگترین چالش‌های زندگی این است که در دنیایی که تلاش می‌کند شما را مثل بقیه کند، خودتان باشید. همیشه کسانی هستند که از شما زیباتر، باهوش‌تر، جوان‌تر، و ... باشند اما این افراد هیچوقت شما نیستند. خودتان را تغییر ندهید تا آدمها دوستتان داشته باشند. خودتان باشید و مطمئن باشید آنهایی که باید، دوستتان خواهند داشت.

6. درگیر گذشته نشوید.
اگر بخواهید دوباره و دوباره فصل قبلی کتاب زندگی‌تان را بخوانید، هیچوقت نخواهید توانست فصل جدید زندگیتان را شروع کنید.

7. از اشتباه کردن نترسید.
اینکه کاری انجام دهید اما اشتباه کنید ده مرتبه بهتر از این است که هیچ کاری انجام ندهید. هر پیروزی پشت سر خود مجموعه‌ای از شکست‌ها داشته است و هر شکستی پلی به سمت موفقیت است.

8. خودتان را بخاطر اشتباهات گذشته‌تان سرزنش نکنید.
ممکن است فرد نادرستی را در گذشته دوست داشته‌اید و بخاطر مسائل نادرستی گریه کرده‌اید اما هر اتفاق بدی هم که بیفتد، یک چیز مسلم است: اینکه اشتباهات به ما کمک می‌کنند فرد یا چیزهایی را پیدا کنیم که برایمان مناسب هستند. همه ما اشتباه می‌کنیم، دچار مشکل می‌شویم و خیلی وقت‌ها افسوس گذشته را می‌خوریم. اما باید بدانید که شما اشتباهاتتان نیستید، مشکلاتتان هم نیستید و الان اینجایید و قدرت این را دارید که بتوانید روز و آینده‌تان را آنطور که می‌خواهید بسازید. هر اتفاق کوچکی که قبلاً در زندگی‌تان افتاده است شما را برای این لحظه آماده می‌کرده است.

9. سعی نکنید خوشبختی را بخرید.
خیلی از چیزهایی که آرزو داریم داشته باشیم گران هستند. اما حقیقت این است که چیزهایی که واقعاً ما را خوشحال و راضی می‌کنند کاملاً رایگان‌اند: مثل عشق، خنده و تلاش در جهت علایقمان.

10. سعی نکنید برای خوشبختی‌تان به دیگران تکیه کنید.
اگر با کسی که درونتان است خوشبخت و شاد نباشید، با هیچ رابطه بادوامی هم خوشحال و راضی نخواهید بود. باید ابتدا ثبات زندگی خودتان را بسازید تا بعد بتوانید آن را با کسی قسمت کنید.

11. وقت تلف نکنید.
زیاد فکر نکنید چون اینکار فقط مشکل‌تراشی می‌کند. موقعیت‌ها را ارزیابی کنید و تصمیمات قاطع بگیرید. هیچوقت نمی‌توانید چیزی که شهامت رویارویی با آن را ندارید تغییر دهید. پیشرفت نیازمند خطر کردن است.

12. فکر نکنید آماده‌ نیستید.
هیچکس هیچوقت وقتی فرصتی پیش می‌آید، 100% آماده نیست. چون بیشتر موقعیت‌های عالی زندگی ما را مجبور می‌کند که فراتر از محدوده امنمان قدم برداریم و این یعنی احساس راحتی نخواهیم داشت.

13. به دلایل نادرست درگیر هیچ ارتباطی نشوید.
روابط باید هوشمندانه انتخاب شوند. تنها بودن خیلی بهتر از این است که با فردی نادرست باشید. هیچ نیازی به عجله کردن نیست. اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد، می‌افتد، آن هم در زمان درست خود، با فردی مناسب شما و به بهترین دلایل. زمانی عاشق شوید که آمادگی آن را داشته باشید نه وقتی که تنها هستید.

14. بخاطر اینکه روابط قبلی تان موفقیت‌آمیز نبوده‌اند، روابط جدید را رد نکنید.
در زندگی می‌فهمید که ملاقات شما با هر فردی دلیلی دارد. بعضی از آنها آزمایشتان می‌کنند، بعضی از شما سوءاستفاده می‌کنند و بعضی به شما درس می‌دهند. اما از همه اینها مهم‌تر، بعضی از آنها بهترین اتفاق‌ها را برایتان به ارمغان می‌آورند.

15. سعی نکنید با همه رقابت کنید.
نگران کارهایی که دیگران از شما بهتر انجام می‌دهند نباشید. سعی کنید هر روز رکورد خودتان را بالا ببرید. موفقیت مبارزه‌ای است بین خودتان و خودتان.

16. به دیگران حسادت نکنید.
حسادت هنر شمردن نعمت‌های دیگران به جای نعمت‌های خودتان است. از خودتان بپرسید: "من چه چیزهایی دارم که بقیه حسرت آن را می‌‌خورند؟"

17. دست از شکایت کردن و دلسوزی برای خودتان بردازید.
مشکلات زندگی به دلیلی پیش می‌آیند: برای عوض کردن مسیر شما به سمتی که باید بروید. ممکن است همان موقع علت یک اتفاق را نفهمید و ممکن است برایتان خیلی سخت باشد اما اگر به گذشته و اتفاقات بد دیگری که برایتان افتاده بود نگاه کنید، خواهید دید که اکثر آنها شما را به سمت فضا، فرد، تفکر و موقعیت بهتر سوق داده‌اند. پس لبخند بزنید! بگذارید همه بدانند که امروز خیلی قوی‌تر از دیروز هستید.

18. کینه‌توزی نکنید.
زندگیتان را با نفرت پیش نبرید چون آخر کار خودتان را خیلی بیشتر از کسانی که از آنها نفرت دارید، اذیت خواهید کرد. بخشش این نیست که بگویید، "کاری که در حق من کردی اشکالی ندارد." بخشش گفتن این است: "من اجازه نمی‌دهم کاری که در حقم کردی خوشبختی من را برای همیشه نابود کند". بخشش بهترین راهکار است. کینه‌ها را دور بریزید، به دنبال آرامش باشید و خودتان را آزاد کنید. و یادتان باشد، بخشش فقط برای دیگران نیست، برای خودتان هم هست. اگر لازم بود، خودتان را هم ببخشید و سعی کنید دفعه بعد بهتر رفتار کنید.

19. نگذارید دیگران شما را تا سطح خودشان پایین بکشند.
برای راحتی کسانیکه نمی خواهند خودشان را بالا بکشند، استانداردهایتان را پایین نیاورید.

20. وقتتان را برای توضیح دادن خودتان برای دیگران تلف نکنید.
دوستانتان به آن نیازی ندارند و دشمنانتان هم حرف‌های شما را باور نخواهند کرد. همان کاری را بکنید که ته دلتان می‌گوید درست است.

21. هیچوقت بدون وقفه انداختن کاری را پشت سر هم انجام ندهید.
وقت نفس کشیدن دقیقاً همان زمانی است که وقتی برای آن ندارید. اگر مدام پشت سر هم به کارتان ادامه دهید، همیشه چیزهای یکسانی به دست خواهید آورد. گاهی لازم است از کارتان دست بکشید تا همه چیز را واضح‌تر ببینید.

22. زیبایی لحظات کوچک را نادیده نگیرید.
از چیزهای کوچک لذت ببرید چون یک روز به عقب نگاه می‌کنید و می‌فهمید که چیزهای بزرگی بوده‌اند. بهترین قسمت زندگی‌تان همان لحظات کوچک و بی نام و نشانی است که به کسی که برایتان مهم است لبخند می‌زنید.

23. سعی نکنید همه چیز ایدآل و بی‌نقص باشد.
دنیای واقعی به ایدآل‌گراها جایزه نمی‌دهد، به کسانی پاداش می‌دهد که کار انجام می‌دهند.

24. آسان‌ترین راه را دنبال نکنید.
زندگی آسان نیست، مخصوصاً وقتی برای به دست آوردن چیز باارزشی برنامه‌ریزی می‌کنید. راه آسان را انتخاب نکنید. کاری غیرعادی انجام دهید.

25. اگر همه چیز بر وفق مرادتان نیست، تظاهر نکنید که اینطور است.
هیچ اشکالی ندارد که هر از گاهی خرد شوید. لازم نیست همیشه وانمود کنید که قوی هستید و نیازی هم نیست که مداوم ثابت کنید که همه چیز خوب پیش می‌رود. نگران اینکه بقیه چه فکر می‌کنند هم نباشید. اگر لازم است گریه کنید. هر چه زودتر این کار را بکنید، زودتر قادر خواهید بود دوباره لبخند بزنید.

26. دیگران را بخاطر مشکلاتتان مقصر نکنید.
اینکه تا چه اندازه بتوانید به آرزوهایتان دست پیدا کنید به این بستگی دارد که تا چه اندازه مسئولیت زندگی‌تان را قبول می‌کنید. وقتی دیگران را بخاطر اتفاقاتی که برایتان می‌افتد مقصر بدانید یعنی از مسئولیت شانه خالی می‌کنید و به دیگران قدرت نفوذ به آن بخش از زندگی‌تان را می‌دهید.

27. لازم نیست برای همه، همه‌کس باشید.

اینکار غیرممکن است و فقط خسته‌تان خواهد کرد. اما لبخند زدن به دیگران می‌تواند  دنیا را تغییر دهد. شاید نه کل دنیا را، ولی دنیای آن آدمها را مطمئناً تغییر خواهد داد.

28. زیاد نگران نباشید.
نگرانی مشکلات آینده را حل نخواهد کرد، فقط لذت‌های امروز را هم از شما خواهد گرفت. یک راه اینکه بفهمید چیزی ارزش نگران بودن را دارد یا نه این است که از خودتان بپرسید، "این مسئله در یک سال آینده مهم خواهد بود؟ در سه سال آینده چطور؟ در پنج سال چه؟"  اگر اینطور نبود، پس ارزش نگران بودن را ندارد.

29. روی چیزی که نمی‌خواهید اتفاق بیفتد متمرکز نشوید.
روی چیزهایی متمرکز شوید که می‌خواهید اتفاق بیفتند. تفکر مثبت از لازمه‌های هر موفقیت است. اگر هر روز صبح با این فکر بیدار شوید که اتفاقی فوق‌العاده در زندگی‌تان خواهد افتاد، و به آن توجه دقیق کنید، خواهید دید که حق با شما بوده است.

30. قدرناشناس نباشید.
زندگی‌تان خوب باشد یا بد، هر روز شکرگزار بخاطر آن از خواب بیدار شوید. مطمئن باشید کسی در جایی دیگر از جهان وضعیتی بسیار بدتر از شما دارد. بجای اینکه به چیزهایی که ندارید فکر کنید، سعی کنید به چیزهایی فکر کنید که دارید و دیگران افسوس آن را می‌خورند.


















برای نویسنده این مطلب mahshid تشکر کننده ها: 3
Maryam-new (سه شنبه شهريور ماه 11, 1393 9:47 pm), bahar (شنبه شهريور ماه 8, 1393 12:14 pm), yosra69 (يکشنبه شهريور ماه 9, 1393 11:57 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
mahshid
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 101
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 21, 1392 4:24 pm
تشکر کرده: 26 بار
تشکر شده: 179 بار
امتياز: 1830

بعدي

بازگشت به مقالات

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان