پنجشنبه، 9 فروردين ماه، 1403

چیکار کنیم دندان هایمان خراب نشود؟

نویسنده : هدی سادات پاکنهاد / افراد زیادی از پوسیدگی،کرم خوردگی و زردی دندان رنج می‌برند که دلیل بسیاری از آنها انجام عادات اشتباهی است که شاید هر کدام از ما بارها آنها را انجام داده باشیم.



سلامت دهان و دندان بخش مهمی از سلامت عمومی شماست. عدم رعایت بهداشت دندان نه تنها بر روی زیبایی شما تأثیر می‌گذارد بلکه سلامت جسمی‌تان را نیز به خطر می‌اندازد. مشکلات دندانی ماننده حفره یا بیماری لثه می‌تواند توانایی شما در غذا خوردن و صحبت کردن را مختل کرده و باعث درد و بوی بد دهان شود. آنچه ممکن است بسیاری از مردم متوجه آن نباشند، این است که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند تأثیر عمیق و منفی بر مناطق خارج از دهان، از جمله قلب، دیابت، بارداری و التهاب مزمن مانند آرتروز بگذارد. بنابراین رعایت بهداشت دندان بسیار مهم است زیرا می‌تواند از این نوع بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری کند اما گاهی افراد خواسته یا ناخواسته با انجام برخی عادات اشتباه به راحتی به دندان‌هایشان آسیب می‌زنند. در ادامه به 10 عادت اشتباه که موجب نابودی دندان می‌شود، می‌پردازیم:
 

1-خوردن سرکه

طبق گفته متخصصان طب سنتی، نوشیدن سرکه اثرات معجزه‌آسایی بر سلامت بدن دارد اما متخصصان دندانپزشکی معتقدند اسید استیک موجود در سرکه برای مینای دندان بسیار مضر است. دکترنیوگارد استادیار دندانپزشکی بالینی در دانشگاه کلمبیا می‌گوید: حتی نوشیدن آب بعد از خوردن سرکه هم نمی‌تواند آسیب‌های احتمالی آن را کاهش دهد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم که اصلاً از سرکه استفاده نکنید چراکه باعث ساییدگی و آسیب به مینای دندان می‌شود.
 

2-مسواک زدن بلافاصله بعد از خوردن غذا

برخی تصور می‌کنند با مسواک زدن بلافاصله بعد از خوردن غذا از دندانهایشان محافظت می‌کنند، درحالی‌که این یک باور غلط است. خوردن غذا به خصوص مصرف مواد خوراکی مثل آب میوه و مرکبات باعث نرم شدن مینای دندان می‌شود که مسواک زدن بلافاصله بعد از مصرف مصرف غذا مینای دندان را از بین می برد و در نتیجه موجب پوسیدگی دندان می‌شود. بنابراین حداقل 15 تا 20 دقیقه بعد از غذا خوردن صبر کنید تا حالت اسیدی دهان کاهش یابد. چنانچه بعد از غذا خوردن نیاز به مسواک زدن داشتید، بهتر است به جای آن، دهان خود را چندین بار با آب بشویید تا جالت اسیدی دهان را از بین ببرید.
 

3-تنفس از طرق دهان

نفس کشیدن از راه دهان باعث خشک شدن لثه ها می‌شود و اثر محافظتی بزاق دهان را در کشتن باکتری مؤثر در اسیدی شدن دهان از بین می‌برد. با توجه به افزایش سطح اسید دهان در شب، خوابیدن با دهان باز می‌تواند باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود.

خوابیدن می‌تواند باعث جمع شدن مخاط بینی شده و شما را مجبور به نفس کشیدن از طریق دهان کند؛ بنابراین سعی

 

وجود ترکیبات co2و تبدیل آن به اسید کربنیک در نوشابه باعث از بین رفتن تدریجی مینای دندان، تغییر رنگ، ایجاد حساسیت و پوسیدگی مینای دندان می‌شود.

کنید برای جلوگیری از این امر، روی یک بالشت محکم و یا بلند بخوابید. همچنین دندان‌های خود را به طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و آب زیادی بنوشید تا دهان خود را در طول روز مرطوب نگه دارید. در صورتی که با انجام این کارها به نتیجه‌ مطلوب نرسیدید، باید در مورد مشکل خود به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است آلرژی یا پولیپ باعث انسداد مجاری بینی و مشکل تنفس از این راه شده باشد.(1)
 

4-استفاده از خلال دندان

برخی عادت دارند بعد از صرف غذا، غذاهای گیر کرده بین دندان‌هایشان را با خلال دندان در‌بیاورند اما حقیقت این است که خلال دندان‌های چوبی بدترین راه ممکن برای تمیز کردن دندان است. آنها می‌توانند باعث تحریک و خونریزی لثه شده و به مینا و ریشه دندان آسیب برساند. همچنین استفاده مکرر از خلال دندان باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها می‌شود.
 

5-محکم مسواک زدن

 روزی دو بار و هربار دو دقیقه  مسواک زدن در روز یکی از بهترین عادت‌هایی است که می‌توانید انجام دهید اما اگر فکر کردید که با محکم مسواک زدن دندان‌هایتان تمیز و سفید می‌شود کاملاً اشتباه کرده‌اید چرا که این‌کار نه تنها مفید نیست بلکه باعث سایش و تغییر رنگ برگشت‌ناپذیر طوق دندان‌ها خواهد شد و این فرایند در طولانی‌مدت می‌تواند موجب تحلیل لثه، حساسیت و در نهایت درد دندان‌ها شود. برای جلوگیری از این مسئله، از مسواک با موی نرم استفاده کنید و دندان‌های خود را به آرامی مسواک بزنید.
 

6-خوردن نوشابه

هنگامی که نوشابه می‌نوشید، قندهای موجود در آن با باکتری‌های موجود در دهان ارتباط برقرار کرده و تشکیل اسید می‌دهند که این اسید باعث نرمی دندان و خطر کرم خوردگی و پوسیدگی دندان می‌شود. نوشابه‌گازدار معمولی و بدون قند نیز حاوی اسیدهای خاص خود هستند و اینها نیز به دندان‌ها آسیب می‌رسانند. همچنین وجود ترکیبات  co2و تبدیل آن به اسید کربنیک در نوشابه باعث از بین رفتن تدریجی مینای دندان، تغییر رنگ، ایجاد حساسیت و پوسیدگی مینای دندان می‌شود.
 

7-استفاده از دندان به عنوان ابزار

استفاده از دندان‌ها برای باز کردن بسته‌بندی وگره‌ها، جویدن ناخن، خودکار و مداد عادت بسیار بدی است که باعث تراشیده شدن تاج دندان و حتی تغییرشکل دندان، جابه جا شدن دندان و ضعیف شدن ریشه دندان می‌شود زیرا نوک دندان‌ها باریک‌ترین قسمت دندان است، بنابراین آسیب و فرسودگی آن آسان است.
 

8-نخوردن آب به اندازه کافی

عدم نوشیدن آب به اندازه کافی در طول روز علاوه بر سلامت بدن، سلامت دندان را نیز تهدید می‌کند. خوردن آب بعد از
غذا نه تنها تکه‌های باقی مانده غذا را شستشو می‌دهد بلکه می‌تواند به عنوان فلوراید نیز دندان‌ها را محکم و سالم نگه دارد. از طرف دیگر، بزاق دهان PH دهان را تنظیم و مانع افزایش غلظت اسید در دهان می‌شود، بنابراین هنگامی که آب می‌نوشید، بزاق بیشتری در دهان شما ترشح می‌شود که این امر اسیدهای موجود در دهان را خنثی کرده و به بازسازی دندان ها کمک می‌کند.(2)

 

9-سیگار کشیدن

کلینیک کلیولند در ایالت اوهایو آمریکا اعلام کرده است که تمام محصولات توتون و تنباکو برای دندان و لثه مضر است. استفاده از دخانیات خطر ابتلا به بیماری‌های لثه، بوی بد و خشکی دهان، پوسیدگی دندان و حتی سرطان دهان را افزایش می‌دهد. (3)
 

10-استفاده از خمیر دندان نامناسب

برخی از مواد موجود در خمیر دندان که به منظور افزایش سلامت دندان شما ساخته شده‌اند نیز می‌توانند به دندان‌هایتان آسیب جدی وارد کند. به عنوان مثال، خواص سایشی خمیر دندان، از بین بردن پلاک و جرم دندان است اما این خمیر دندان‌ها به مینای دندان آسیب می‌رساند و باعث پوسیدگی دندان می‌شود.بنابراین هنگام خرید خمیر دندان به سطح سایش آن که به عنوان RDA شناخته می‌شود، توجه کنید. محصولات دندانی باید 250RDA یا کمتر از آن داشته باشند چرا که سطوح بالاتر می‌تواند به دندان‌ها آسیب بزند. همچنین خمیر دندان‌های سفید‌کننده ممکن است ساینده‌تر باشند زیرا حاوی خاصیت فرسایشی هستند که در خمیر دندان‌های معمولی وجود ندارد؛ بنابراین در استفاده از این خمیر دندان‌ها لایه خارجی دندان شما برداشته شده و لایه زیری که سفید‌تر است دیده می‌شود اما استفاده روزانه از این خمیر دندان‌ها، درخشندگی دندان و مینای دندان‌ها را از بین می‌برد و در نتیجه بعد از گذشت مدتی دندان دچار پوسیدگی می‌شود. (4)

پی نوشت‌ها: 1-آیا تنفس از طریق دهان بر سلامتی دندان تأثیر دارد؟/ ترجمه شده از سایت health.harvard.edu
2-عواملی که به دندان شما آسیب می زند / ترجمه شده از سایت webmd.com
3- 11 عادت که به دندان آسیب می رسانند / ترجمه شده از سایت colgate.com
4-آیا خمیر دندان می تواند به دندان های شما آسیب برساند؟ / ترجمه شده از سایت hagermandentalcare.com



ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 9 مهر ماه، 1399 توسط cafeweb  پرینت

مرتبط باموضوع :

 چگونه آبریزش بینی را متوقف کنیم؟  [ شنبه، 29 شهريور ماه، 1399 ] 1729 مشاهده
 اینفوگرافی کنترل قند خون در نوروز  [ دوشنبه، 4 فروردين ماه، 1399 ] 1686 مشاهده
 سامانه ی موقعیت یاب جهانی (جی پی اس)  [ جمعه، 5 فروردين ماه، 1390 ] 7961 مشاهده
 تاحالا به نوبل فکر کردی؟  [ شنبه، 9 آبان ماه، 1394 ] 4401 مشاهده
 شیوع ویروس پیامکی خطرناک  [ شنبه، 6 آبان ماه، 1396 ] 2980 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید