پنجشنبه، 9 فروردين ماه، 1403

آچمزیِ ناتمام کشور در بحران ها

محمّدآزاد جلالی زاده / آچمز در بحران ها خود آرام آرام در طول زمان شکل گرفته نشان از عدم برنامه طولانی مدت برای اداره اصولی و سازمان یافته کشور در حوزه های مختلف است و چه زمان این داستان های تکراری " نامدیریتی " در کشور ما تمام می شود و این ناتمامی آچمزی تمام می پذیرد را خدا داند.




الف) زندگی در این کره خاکی خواهی نخواهی با مقاربت و مداومت برخورد و کلنجار رفتن با بحران های گوناگون زیستی، طبیعی، اجتماعی، سیاسی و... درآمیخته و طبق گزاره متون مقدس انسان اساساً در رنج و مشقت آفریده شده است «و خلق الانسان فی کبد» یکی از ستون خیمه های تذکرات ادیان وحیانی و غیروحیانی به انسان هبوط کرده در زمین است.

اما پرسشی کُشنده که در این میان پیش می آید این است که با وجود اینکه دردها و آلام و «کَبَد» ها در سراسر این کره خاکی برپاست ' چرا دسته ای از مردمان توانسته اند در حوزه " مدیریت این «کَبَد» ها بسیار آزموده و توانمند عمل کنند اما در سرزمین ما تقریباً هر پدیده طبیعی و غیرطبیعی تبدیل به بحران و سپس تبدیل به پدیده " آچمز عملکردی در مبارزه با بحران " می شود؟

ب) دنیا و عصر کنونی ما زمان مدیریت توانمند و کم هزینه بحران فردی و اجتماعی ست و هر جماعتی در این حوزه دستاورد بیشتری داشته باشد ' راه تکامل و پیش روی اش، آماده تر است و این امر نیاز به مدیرانی دارد که علاوه بر سواد تئوریک گسترده، دیدی کلان، بلندمدت و هدفمند داشته باشند و تولید چنین افرادی  فرایندی زمان بر و در عین حال امری مداوم و مستمر است.

ج) جان. اف. کندی جایی گفته ای بدین مضمون دارد که زمان تعمیر سقف خانه هنگامه طلوع خورشید در آسمان است و این خود زیربنای مدیریت در عصر کنونی ست. ایران کنونی دچار مشکلات عدیده و بسیاری است و از هر دولتمرد و کار به دستی که بپرسی، " تحریم " ها را علت العلل مشکلات کنونی این سرزمین می داند، اما این جواب بسیار دم دستی و مبتذلی ست چرا که زیرساخت های کشور در حوزه های گوناگون عمرانی و غیرعمرانی و نیز تربیت مدیران و منابع انسانی شایا و بایا ' بایستی در زمان طلوع خورشید و هنگامه آرامش کشور انجام می گرفت ' اما در مملکت ما هر دولتی که آمد با شعارهای پوپولیستی و عوام فریبانه تنها و تنها به مدتی در صدر ماندن خود و رفقایش و جیب پرکردن های فردی و گروهی در حوزه های قدرت و ثروت و معرفت اندیشید و دیگر به کلیت و تمامیت و پیشرفت این مُلک نیندیشید  و آن شد که نباید و نشاید.

د) اینگونه است که هر پدیده ذهنی و عینی و بین الاذهانی ' کوچک یا بزرگ ' چه مبارک چونان نزولات آسمانی و چه نامبارک همچون تحریم های اخیر باعث بروز بحران می شود و نابلدی و نامدیریتی مزید بر علت ' سبب بروز بحران های گوناگون در هر زمینه ای می شود و همین است که در آستانه ی سال استاندار --ها-- و یا کار به دست --ان-- فلان و بهمان منطقه که به جای تربیت و پرورش قدم به قدم حزبی و مدیریتی ' قارچ وار به صدر امور رفته ' به جای آماده باش و رصد کلی امور در منطقه به تعطیلات عینی و ذهنی رفته! و در این سمت اتومبیل گردشگران _ همان رای دهندگان عزیز و بزرگوار زمان انتخابات!؟ _ را سیلاب با خود می برد.

ه) آچمز در بحران ها خود آرام آرام در طول زمان شکل گرفته و متاسفانه علاوه بر موارد یاد شده در بندهای پیشین، نشان از عدم برنامه ی طولانی مدت برای اداره اصولی و سازمان یافته کشور و یا عدم تدوین و اجرایی کردن سندهای توسعه ی متناسب با ظرفیت های گوناگون کشور در حوزه های مختلف است و چه زمان این داستان های تکراری " نامدیریتی " در کشور ما تمام می شود و این ناتمامی آچمزی تمام می پذیرد را خدا داند.



آچمز در بحران ها خود آرام آرام در طول زمان شکل گرفته نشان از عدم برنامه طولانی مدت برای اداره اصولی و سازمان یافته کشور در حوزه های مختلف است و چه زمان این داستان های تکراری نامدیریتی در کشور ما تمام می شود و این ناتمامی آچمزی تمام می پذیرد را خدا داند
ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 8 فروردين ماه، 1398 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 خاورمیانه و بحرانِ درون  [ جمعه، 21 دي ماه، 1397 ] 2449 مشاهده
 اصلاح‌طلبی و چالش‌های پیش روی آن  [ پنجشنبه، 20 مهر ماه، 1396 ] 3160 مشاهده
 نگار زمین آبله رو شد!  [ يكشنبه، 3 ارديبهشت ماه، 1396 ] 3430 مشاهده
 بیاییم روی زمین!  [ پنجشنبه، 16 اسفند ماه، 1397 ] 3114 مشاهده
 آقای دکتـر  [ دوشنبه، 30 تير ماه، 1399 ] 2022 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید