پنجشنبه، 9 فروردين ماه، 1403

نوشتن احساساتتان را کنترل می کند

نویسنده : زهرا خسروجردی /// شاید تاکنون شنیده اید که می‌گویند نوشتن برای تخلیه احساسات بسیار خوب است وقتی ناراحت یا عصبانی هستید، خط خطی کنید یا احساسات خود را بنویسید.



 آیا واقعا نوشتن تاثیر دارد؟ و تاثیرات آن چگونه است و چه کمکی به هیجانات افراد می کند تا بتوانند آنها را کنترل و مدیریت کنند؟، برای یافتن پاسخ سوالات می توانید ما را در این مطلب همراهی کنید.

روشهای زیادی برای کنترل و مدیریت احساسات و عواطف وجود دارد. بعنوان مثال گفتگو کردن با دیگران، پیدا کردن افکار غیرمنطقی و جایگزین کردن افکار مثبت، کسب مهارتهای کنترل هیجانات و یا نوشتن عواطف و احساسات. نوشتن کمک می کند تا احساس خوب و بد را شناسایی کنید و بعد از اینکه توانستید  عواطف مختلف خود را تشخیص دهید و به آرامش رسیدید، سعی کنید،راه حلهای مناسب برای مسئله خود را پیدا کنید. گاهی مسئله‌ی شما نیاز به راه حل ندارد فقط لازم است به آرامش برسید که نوشتن کمک زیادی برای رسیدن به آن می کند.
 

تاثیر نوشتن در کنترل احساسات

نوشتن به دلیل اینکه روشی مناسب برای تخلیه احساسات محسوب می‌ شود در کاهش اضطراب، افسردگی و ناراحتی افراد نقش موثری دارد، ذهن را آرام می کند، نظم فکری را هموار تر می سازد و سلامت روان را بهبود می بخشد. البته ممکن است بعد از نوشتن بدلیل اینکه مسئله‌ی را موشکافی کردید دچار ناراحتهای دیگری شوید، اما نگران این مسئله نباشید زیرا نوشتن موجب شناخت بیشتر خودتان و احساس تان  می شود و بعد از مدتی حالتان را بهتر می کند.
 

چگونه عمل کنید

مهم است تصمیم بگیرید زمانیکه دچار هیجانات ناخوشایندی می شوید از روش نوشتن برای آرام کردن خودتان استفاده کنید. زمانیکه شروع به نوشتن می‌کنید ممکن است در ابتدا چیزهای بنویسید که اصلا قابل فهم نباشد. مصمم باشید و اینکار را ادامه دهید و سعی کنید هر چیزی که به ذهن تان می آید را بنویسید. 
در ابتدا نوشته های شما پر از احساسات منفی و با توجه به موضوع و مسئله ناراحت کننده شدت و ضعف احساسات متفاوت است. حتی ممکن است مسئله‌ای که ذهن شما را درگیر کرده تا چند روز ادامه داشته باشد. بنابراین نوشتن نیز می تواند ادامه پیدا کند. رفته رفته که آرام تر شدید، سعی کنید نوشتن تان از یک نظم منطقی برخوردار شود و احساسات منفی و مثبت خود را شناسایی کنید. همانگونه که حالتان بهتر می شود کلمات منفی را کاهش و کلمات مثبت را افزایش دهید. کلمات اول شخص و سوم شخص در بیان مسائل تان استفاده کنید. بعنوان مثال "من باید توجه بیشتری نشان میدادم" و یا " او هم در این مسئله بی تاثیر نبوده است". در نهایت اگر تمایل داشتید، می توانید با استفاده از نوشتن مزایا و فواید راه‌کارهای مختلف مسئله خود را ارزیابی کنید و از بین آنها بهترین راه حل را انتخاب کنید.

 

نکات کلیدی برای نوشتن

-برای اینکه نوشتن به یک عادت تبدیل شود. در بعضی روزها وقایعی که موجب ناراحتی شما می شود، را بنویسید، هرچند که ممکن است مسئله بی اهمیتی باشد اما هدف عادت به نوشتن است. از این روش حتی می توانید برای فعالیتهای مختلف زندگی تان استفاده کنید. بعنوان مثال برنامه روزانه خود را بنویسید تا به فعالیتهای خود نظم دهید و صاحب یک برنامه ریزی درست شوید.

-بعضی افراد نگران این مسئله می شوند که شاید دیگران نوشته هایشان را ببیند، سعی کنید در جای خلوت شروع به نوشتن کنید. در چنین  نوشته هایی که هدف تان تخیله احساسات است می توانید بعد از نوشتن آنها را دور بیندازید یعنی نه تنها نوشتن به شما کمک می کند که احساسات خود را تخیله کنید بلکه نیاز به توجه مداوم به احساسات ناراحت کننده نیز ندارید و بعد از تخلیه شدن آنها را دور بیندازید و به خود بگوید "حالا لازم است که ذهنم را با احساسات مثبت و افکار منطقی پر کنم و دیگر نیازی به این احساسات منفی ندارم".



نویسنده زهرا خسروجردی شاید تاکنون شنیده اید که می‌گویند نوشتن برای تخلیه احساسات بسیار خوب است وقتی ناراحت یا عصبانی هستید خط خطی کنید یا احساسات خود را بنویسید
ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 24 مرداد ماه، 1397 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 سامی یوسف + رمضان  [ جمعه، 12 تير ماه، 1394 ] 3802 مشاهده
 کولبری که تعمیرکار شد ...  [ چهارشنبه، 1 اسفند ماه، 1397 ] 1848 مشاهده
 به بهانه ی روز پدر  [ سه شنبه، 23 ارديبهشت ماه، 1393 ] 4274 مشاهده
 صدای خس و خاشاک جاودانه شد  [ شنبه، 19 مهر ماه، 1399 ] 1261 مشاهده
 اسرائیل به‌دنبال تعطیلی بندر ایلات  [ دوشنبه، 13 آذر ماه، 1402 ] 357 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید