پنجشنبه، 9 فروردين ماه، 1403

حمله نیروهای عراقی به اقلیم كردستان

منابع خبری اقلیم کردستان می‌گویند که نیروهای دولتی عراق در تلاشند راه‌های کرکوک به شهرهای اربیل و سلیمانیه را قطع کنند و همزمان، نخست وزیر عراق، یک سیاستمدار عرب را جایگزین نجم‌الدین کریم، فرماندار کرد کرکوک کرده است.



شبكه الجزیره هم گزارش داد: ساختمان استانداری کرکوک نیز بدون هیچ گونه درگیری، تحت کنترل نیروهای عراقی در‌آمد. این در حالیست كه وزارت پیشمرگه عراق ضمن تهدید دولت مرکزی عراق تاکید کرد که در قبال تحولات جاری در کرکوک سکوت نخواهد کرد.

فرماندهی کل نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان حمله بامداد امروز به کرکوک را اعلان جنگ به کردستان اعلام و مسئول آغاز این جنگ را دولت العبادی اعلام کرده است. فرماندهی کل نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان عراق در بیانیه خود اتحادیه میهنی کردستان عراق را به خیانت و همکاری با نیروهای سپاه و حشدالشعبی متهم کرد.

در همین حال، عضو شورای استان‌داری کرکوک اعلام کرد به دلیل بحران موج گسترده مهاجرت‌ها در این استان شکل گرفته است. علی مهدی، عضو شورای استان‌داری کرکوک و سخنگوی جبهه ترکمان‌های عراق با بیان این مطلب، تصریح کرد که ۶۰ درصد از ساکنان کرکوک به دو استان سلیمانیه و اربیل در اقلیم کردستان رفته‌اند. علی مهدی گفت، آوارگان این استان از قومیت‌های مختلفند اما بیشتر آنها کرد هستند.
 

درخواست رئیس‌جمهوری عراق برای توقف درگیری‌ها در کرکوک
فواد معصوم
رئیس‌جمهور عراق توقف درگیری‌ها در استان کرکوک و از سرگیری هرچه سریع‌تر گفت‌وگوها میان بغداد و اربیل را خواستار شد. فواد معصوم،  با بیان خواسته خود برای توقف درگیری‌ها در استان کرکوک و بازگشت هرچه سریع‌تر به گفت‌وگوها میان بغداد و اربیل، تاکید کرد: باید درگیری‌ها در کرکوک متوقف شده و بیشترین تلاش‌ها برای از سرگیری هرچه سریع‌تر گفت‌وگوها به منظور حل و فصل اختلافات طبق قانون اساسی صورت بگیرد. وی همچنین از رسانه‌ها و طرف‌های درگیر خواست تا از اقدامات برای دامن زدن به وخامت اوضاع و گفتمان‌های تنش‌زا دوری جویند. فواد معصوم اظهار امیدواری کرد که تمامی گروه‌های سیاسی خطر وخامت اوضاع را که تاثیر منفی بر آینده تمامی عراقی‌ها برجای می‌گذارد درک کنند. رئیس‌جمهوری عراق تاکید کرد که رهبران سیاسی این کشور باید در راستای ایجاد زمینه‌ای مورد قبول و تفاهم‌های مستحکم تلاش کنند تا راه حل‌های فوری برای مشکلات در کرکوک و تمامی مشکلات کشور به ویژه اختلافات میان دولت فدرال و اقلیم کردستان ایجاد شود.
 
رئیس پارلمان عراق سفرش به روسیه را نیمه کاره رها کرد و به بغداد بازگشت
سلیم جبوری
در همین حال، رئیس پارلمان عراق که در روسیه به سر می‌برد،‌ در پی تحولات کرکوک سفرش را نیمه کاره گذاشت و به بغداد بازگشت. سلیم جبوری، رئیس اقلیم کردستان عراق در مصاحبه با شبکه خبری روسیا الیوم در حاشیه نشست اتحادیه بین‌المجالس که در شهر سن پترزبورگ روسیه در حال برگزاری است، گفت: ما خواهان حضور نیروهای رسمی ارتش در کل کشور و کنترل آن‌ها بر بسیاری از تأسیسات و گسترش امنیت و ثبات هستیم. وی نسبت به اقداماتی که می‌تواند موجب جنگ و درگیری شده و امنیت و ثبات را از بین ببرد، هشدار داد. این اظهارات در حالی ایراد شده که نیروهای عراقی بعد از درگیری‌ها با پیشمرگ‌ها کنترل تاسیسات استراتژیک در استان کرکوک را در دست گرفته‌اند.

 

درخواست سفارت آمریکا برای توقف فوری عملیات نظامی در کرکوک
سفارت آمریکا در بغداد
سفارت آمریکا در بغداد توقف هرچه سریع‌تر عملیات نظامی در کرکوک را خواستار شد.
به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، سفارت آمریکا در بغداد خواهان توقف فوری عملیات نظامی در کرکوک شده و اعلام کرد ما به همکاری‌ها با دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان برای پایان دادن به تنش در کرکوک ادامه می‌دهیم.
سفارت آمریکا تاکید کرد: ما اداره مشترک کرکوک را تایید می‌کنیم که این امر با قانون اساسی عراق همخوانی دارد.


ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 25 مهر ماه، 1396 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 هجوم میلیونی ملخ‌ها به جنوب ایران  [ جمعه، 30 فروردين ماه، 1398 ] 2128 مشاهده
 درگاه‌های پرداخت آنلاین هک شد!  [ دوشنبه، 23 ارديبهشت ماه، 1398 ] 2086 مشاهده
 ۱۰ کوهنورد را از مرگ قطعی نجات دادیم  [ شنبه، 6 دي ماه، 1399 ] 2633 مشاهده
 کلیپ معرفی پاوه بزرگترین شهر پلکانی ایران  [ سه شنبه، 28 اسفند ماه، 1397 ] 1717 مشاهده
 چگونه برای دریافت یارانه، ثبت نام کنیم؟  [ پنجشنبه، 21 فروردين ماه، 1393 ] 3809 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید