جمعه، 10 فروردين ماه، 1403

پادرمياني براي ممانعت از بازداشت نماينده

یکشنبه شب، محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از تلاش ماموران برای جلب او در مقابل درب منزل خبر داد.



حضور شبانه ماموران مقابل منزل محمود صادقی براي بازداشتش
 

به گزارش انصاف نیوز، محمود صادقی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به تلاش ماموران برای جلب او از مقابل درب منزل، گفت: حدود یک ساعت پیش هنگامی که به منزل بازمی‌گشتم، ماموران با حکم جلب سعی در بازداشتم داشتند که باتوجه به این‌که این مسئله مغایر با قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، با مقاومت خود را به داخل منزل رساندم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با این حال ماموران همچنان مقابل درب منزل منتظر هستند. به گزارش ایلنا، محمود صادقی روز گذشته با اشاره به شکایت دادستان تهران به‌دلیل اظهارنظرهای او درباره یاشار سلطانی و همچنین شکایت سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان درباره پرونده خودکشی دانشجوی دانشگاه کاشان و پرونده بورسیه‌ها، بر لزوم طی شدن روند قانونی شکایت از نمایندگان مجلس تاکید کرده بود.

صادقی: حکم انفصال قاضی صادرکننده حکم جلب را خواهم گرفت
در حالی که محمود صادقی نماینده تهران گفته است به دلیل طرح سئوال پیرامون قوه قضائیه حکم جلب او صادر شده، خبرگزاری فارس به نقل از «یک منبع مطلع» که نامی از او نیاورده، نوشت: «حکم جلب صادره برای آقای صادقی به دلیل شکایتهای خصوصی از جمله تعدادی از دانشجویان است که چندین ماه است علیه او به دلیل نشر اکاذیب شکایت کرده اند. طی چندماه اخیر مطابق رویه جاری قضایی برای آقای صادقی احضاریه های متعددی ارسال شده اما وی از حضور در دادسرا برای پاسخگویی به اتهامات وارده به خود از سوی شاکیان خودداری کرده است. همانند روال متعارف اخیرا از طریق هیات رئیسه مجلس نیز برای حضور آقای صادقی پیگیری شده اما وی کماکان از قانون تمکین نمی کند. بدلیل عدم تبعیت این نماینده مجلس از رویه های جاری و متعارف، پس از چندماه حکم جلب وی صادر شد که ماموران دادستانی امشب در کمال احترام این حکم را به وی ابلاغ کردند اما وی با استنکاف مجدد از پذیرش حکم قضایی به داخل منزل رفته و از آنجا ضمن تماس با رسانه ها شروع به فضاسازی کرد. عدم تمکین به قانون و گردنکشی در قبال نهادهای قانونی که پیگیر شکایت افراد و اشخاص هستند، برای نماینده‌ای که باید نماد پایبندی به قانون باشد هیچ مزیتی محسوب نمی شود و آقای صادقی نهایتا باید برای رسیدگی به شکایت شاکیان خصوصی و مدعی العموم – در قبال مسائلی که ربطی به ایفای نقش نمایندگی او نبوده – در پیشگاه قانون شود.

صادقی در این باره به فارس گفت: ساعت ۲۲:۳۰امشب (يكشنبه) و پس از بازگشت از مراسم عزاداری متوجه شدم ماموران درب خانه بنده ساعتی است توقف کرده اند. وی افزود: از ماموران خواستم و دعوت کردم به منزل بیایند و در آنجا توضیح دهند که موضوع چیست ولی آنها قبول نکردند و من مجبور شدم همانجا درب منزل بمانم که خانواده هم آمدند. عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حکم جلب سیار است. ادامه داد: بنابر حکمی که اکنون در دست بنده است نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی علت اصلی حکم جلب بنده است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: من با ماموران همراهی نکردم. برای چه باید با آنها بروم؟ کار اینها غیرقانونی است و حکم انفصال قاضی مذکور را خواهم گرفت.

پزشکیان: اقدام به جلب صادقی، بی‌احترامی به مجلس و مردم بود
نایب رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام شبانه و نامتعارف برای جلب نماینده مردم تهران، دکتر محمود صادقی گفت: از همه‌ی مسوولان هم انتظار می‌رود که با سعه‌ی صدر بیشتری برخورد کنند، لااقل شان مجلس را رعایت کنند و روال‌های قانونی برای هر رفتاری رعایت شود.

به گزارش انصاف نیوز، دکتر مسعود پزشکیان در واکنشی تلگرامی نوشت:
• اقدام شبانه برای جلب نماینده‌ی مردم تهران آقای صادقی بدون اطلاع مجلس، اول از همه بی‌احترامی به مجلس شورای اسلامی و مردمی است که به آنها رای داده‌اند. این رفتار را حتما پیگیری خواهیم کرد و از حیثیت مجلس دفاع می‌کنیم.

• از همه‌ی مسوولان هم انتظار می‌رود که با سعه‌ی صدر بیشتری برخورد کنند، لااقل شان مجلس را رعایت کنند و روال‌های قانونی برای هر رفتاری رعایت شود.
• اتفاقات اخیر، چه نحوه‌ی مواجهه با اظهارات این نماینده و چه لغو سخنرانی آقای مطهری که نایب رییس مجلس است جای تاسف دارد. مردم انتظار دارند که نمایندگان منتخبشان حق اظهارنظر داشته باشند و طبق اصول قانون اساسی هم نمی‌توان جلوی آنها را گرفت.
• اگر انصاف را در قضاوت‌ها و رفتارها رعایت نکنیم، مردم به ما اعتماد نمی‌کنند.
• همه باید به قانون احترام بگذاریم و درچارچوب قانون رفتار کنیم.

با پیگیری رییس مجلس، ماموران از بازداشت صادقی منصرف شدند
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تماس یکی از اعضای هیات رییسه، از پیگیری رییس مجلس و توقف روند جلب محمود صادقی خبر داد. محمدجواد فتحی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به تلاش ماموران برای جلب محمود صادقی اعلام کرد: درپی مطلع شدن از این مسئله به‌همراه سیدفرید موسوی دیگر نماینده مردم تهران به منزل دکترصادقی رفتیم و خوشبختانه پس از صحبت‌هایی که انجام شد، ماموران فعلاً از جلب ایشان منصرف شدند.

او گفت: احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس تماس گرفتند و از پیگیری رییس مجلس برای حل کردن این مسئله خبر داده و گفتند که آقای لاریجانی موضوع را پیگیری کرده و در نتیجه ماموران از ادامه تلاش برای جلب دکترصادقی فعلا منصرف شدند. عضو هیات رییسه کمیته حقوقی فراکسیون امید با بیان این‌که این روند جلب یک نماینده مجلس، فاقد مبنای حقوقی است، اعلام کرد: مقامی که چنین تصمیمی را گرفته، مرتکب تخلف انتظامی شده است.

فتحی خاطرنشان کرد: بنابر ماده ۱۷۹ قانون آیین دادرسی کیفری، در صورتی می‌توان متهم را جلب کرد که بدون عذر موجه در دادگاه و یا دادسرا حضور پیدا نکند، و ماده ۱۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری هم موارد جلب ابتدایی و قبل از صدور احضاریه را در جرائم بسیار سنگین یا در مواقعی که محل اقامت و کسب و یا شغل متهم معین نباشد، پیش‌بینی کرده است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: درحالی که دکتر صادقی اولاً فردی است کاملاً شناخته‌شده که محل کارش معین است و ثانیا اتهامی که به او وارد شده، اتهام سنگینی نیست که مجازات آن سلب حیات، قطع عضو یا حبس ابد باشد که بنابر قانون بتوان بدون احضار اولیه، نسبت به جلب متهم اقدام کرد و ثالثا طبق ماده ۱۸۳ قانون آیین دادرسی کیفری جلب متهم به استثنای موارد ضروری باید در روز بعمل آید.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا نباید قانون نظارت بر رفتار نمایندگان ملاک برخورد با نمایندگان باشد، خاطرنشان کرد: درصورتی که احراز شود عمل انجام شده توسط نماینده مجلس در مقام ایفای وظیفه نمایندگی نبوده هم مقام قضایی حق احضار و جلب نماینده را ندارد و بنابر صریح تبصره ۱ ماده ۹ قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان، تشخیص موضوع و مصداق مواردی که عمل نماینده مجرمانه بوده در صلاحیت هیات نظارت مجلس است و در این فرض هم که احراز ارتکاب عمل مجرمانه توسط هیات نظارت مجلس صورت گرفته باشد، دادسرا با توجه به شخصیت دکتر صادقی و عنوان اتهامی توهین و نشر اکاذیب حق صدور حکم جلب قبل از ابلاغ احضاریه را ندارد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اتهامی که ازسوی بازپرس عباسی از شعبه۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه به دکترصادقی وارد شده، توهین و نشر اکاذیب به قصد تشویق اذهان عمومی بوده و این درحالی است که در چنین اتهامی، صدور حکم جلب سیار آن هم در شب رحلت پیامبر رحمت برای یک نماینده مجلس در تغایر آشکار با حقوق و آزادی‌هادی فردی تضمین شده در قانون اساسی است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در واکنش به ادعای یکی از خبرگزاری‌ها درخصوص بی‌توجهی محمود صادقی به شکایت‌های متعددی که در چند ماه گذشته از او صورت گرفته و در این پرونده نیز پیش‌تر برای صادقی احضاریه ارسال شده، یادآور شد: البته اطلاعی از این مسئله ندارم اما بر فرض هم که احضاریه ارسال شده باشد، صدور حکم جلب برای یک نماینده مجلس در شب پیش از تعطیلی، و با این عنوان اتهامی غیرمنطقی است.

او خاطرنشان کرد: قانون‌گذار در موارد خاصی اجازه صدور حکم جلب در ساعات شب داده و به نظر می‌رسد این اقدام از سوی هر کسی صورت گرفته، بی‌تدبیری بوده و موضوع در دادسرای انتظامی قضات قابل‌ طرح است. اگر تعقیب دکتر صادقی راجع به نطق وی در خصوص ضرورت شفاف سازی حسابهای قوه قضاییه باشد ،این گونه اقدامات دادسرای عمومی و انقلاب تهران، مشروعیت پارلمان و فلسفه وجودی آنرا دچار چالش می‌کند و کارآمدی مجلس در اجرای وظیفه تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را به مخاطره می‌اندازد. فتحی در پایان گفت: پس از توقف ماموران، ضمن تشکر از مردمی که مقابل درب منزل دکترصادقی تجمع کرده بودند، خواهش کردیم که این محل را ترک کنند تا خدایی‌ناکرده این مسایل مورد سوءاستفاده بیگانگان قرار نگیرد.

پایان تجمع مقابل منزل محمود صادقی
به گزارش ایسنا، جمعی از فعالان دانشجویی سیاسی و مردم که در پی اعلام خبر تلاش دادستانی برای بازداشت محمود صادقی مقابل منزل وی تجمع کرده بودند با درخواست برادر این نماینده مجلس متفرق شدند. علی صادقی برادر محمود صادقی که به همراه محمد جواد فتحی و سید فرید موسوی در جمع تجمع کنندگان مقابل منزل محمود صادقی حضور یافته بود در سخنانی اظهار داشت: در شرایط کنونی مملکت ، جمهوری اسلامی بیش از همه نیاز به آرامش و وحدت بین صفوف مختلف مردم دارد.

وی افزود: هدف آقای صادقی جز اصلاح شرایط نیست و به عنوان یک نماینده وظایفی داشتند که انجام دادند، اما قصد ایشان خدای ناکرده تشویش اذهان عمومی و اتهام زنی به شخص خاصی نبوده است. زیرا مقام عالی ریاست قوه قضاییه، دادستان و همه عزیزان برای ما محترم هستند.

صادقی ادامه داد: ما برای استقرار نظام جمهوری اسلامی خون داده ایم، شهید داده ایم، آقای صادقی خودشان جانباز و فرزند شهید و مطیع ولایت هستند. عزیزان بسیج و سپاه نور چشم ما هستند و ما نمی خواهیم این موضوع بهانه ای دست اجانب، معاندین و دشمنان بدهد. ما در نظام جمهوری اسلامی با هم متحد هستیم و از عموم مردم میخواهیم اتحاد خود را حفظ کنند.باید اصلاح طلب و اصولگرا دست به دست هم بدهیم تا مملکت را آباد کنیم.

وی یادآور شد: اگر بنا بر این باشد که بر طبل تفرقه و نفاق بکوبیم به جایی نمیرسیم. ما الان باید دولت تدبیر و امید و آقای ظریف را در این شرایط حمایت کنیم. وظیفه داریم مقام معظم رهبری را حمایت کنیم، اختلافات را کنار بگذاریم و صفوف را متحد کنیم. برادر محمود صادقی ضمن قدردانی از پیگیری های محمدرضا عارف، علی لاریجانی، علی مطهری و برخی نمایندگان از جمله سید فرید موسوی و محمد جواد فتحی، اضافه کرد: آقای صادقی دعوت به آرامش کردند. اگر هم شکایت و سوءتفاهمی باشد، باید مجاری قانونی خود را طی کند و از طریق هیات رییسه مجلس پیگیری شود.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت جلوگیری از تنش، اظهار کرد: ما نمی خواهیم بهانه دست بیگانگان بدهیم، مملکت نظم و قانون دارد. ایشان که به جرم تشویش اذهان عمومی تفهیم اتهام شدند، به عنوان نماینده مجلس از پشت تریبون جلسه علنی مجلس صحبت کردند و به هیچ عنوان قصدتضعیف ارکان نظام و قوای محترم را نداشتند. در جریان تجمع مقابل منزل محمود صادقی، یک خودروی گشت انتظامی با فاصله از منزل این نماینده مجلس، توقف کرده بود و تعدادی نیروهای لباس شخصی در اطراف منزل وی به چشم می خوردند.

 

منبع : بهار نیوز



ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 8 آذر ماه، 1395 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 زمین‌لرزه‌ ۶.۴ ریشتر کرمانشاه را لرزاند  [ دوشنبه، 5 آذر ماه، 1397 ] 2814 مشاهده
 مگه تو شهرداری؟!!/ سید عبید فخرالدینی  [ جمعه، 22 فروردين ماه، 1393 ] 4128 مشاهده
 بسته شدن مرز هوایی ایران با اقلیم کردستان  [ يكشنبه، 2 مهر ماه، 1396 ] 3147 مشاهده
 با چه قانونی عزیزان ما را خانه‌نشین کردید؟  [ سه شنبه، 19 ارديبهشت ماه، 1396 ] 3569 مشاهده
 والیبالیستهای پاوه به عضویت تیم منتخب  [ شنبه، 23 شهريور ماه، 1392 ] 4347 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید