جمعه، 10 فروردين ماه، 1403

نگاهي به اعتراضات انتخاباتي در امریکا

نویسنده : داریوش احمدیان ///

کمی یاد بگیریم! اعتراضات چند روز اخیر در امریکا که افراد حاضر در آن با دلایل متفاوتی در آن حضور دارند موجبات ذوق زدگی صداوسیما و برخی رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی شده است


و این گونه تبلیغ می‌شود که امریکا از بین رفت، مردم امریکا بیدار شده‌اند، قرار است حکومت امریکا را سرنگون کنند و اظهاراتی از این جنس. این شکل از اظهارنظرها که نشانگر عدم شناخت از امریکاست آدمی را به یاد ادعاهایی می‌اندازد که در ماجرای اعتراضات وال استریت در ایران مطرح می‌شد.

در آن زمان هم همین عده معتقد بودند که این تظاهرات ضد نظام لیبرال دموکراسی و سرمایه داری است و به زودی کل حکومت امریکا از بین خواهد رفت و حتی گاهی ادعا می‌شد که 99 درصد مردم امریکا خواهان عوض شدن حکومت هستند! اما در عمل شاهد بودیم که دولت امریکا از آن بحران اقتصادی – سیاسی گذر کرد و با مقایسه‌ی شاخص‌های اقتصادیِ امروز نسبت به آن سال مشخص می‌شود که سیستم اقتصادی نئو لیبرال به خوبی می‌تواند بحران‌های اقتصادی را مدیریت کرده و از آن‌ها عبور نماید.

به نظر می‌رسد که بهتر باشد ما در این جا به جای آنکه ذوق زده تظاهرات امریکا را پوشش رسانه‌ای گسترده دهیم و بر اساس آن تحلیل‌های عجیب و غریبی از سقوط نظام حاکم در امریکا ارائه دهیم کمی از نوع مواجهه‌ی دولت امریکا با این گونه اعتراضات که موضوعی کاملا طبیعی در آن جاست یاد بگیریم. اعتراضات خیابانی به موضوعات مختلف در ایالات متحده و بسیاری دیگر از کشورهای غربی امری مرسوم و جا افتاده است و به آن نه بعنوان پدیده‌ای امنیتی بلکه بعنوان موضوعی اجتماعی می‌نگرند و همانطور که مشخص است بین این دو نوع نگاه به این قبیل موضوعات تفاوت از زمین تا آسمان است. ما نیز دیگر بعد از گذشته چهار دهه از نوشتن قانون اساسی مان که در آن نگاهی مترقی به موضوعات مرتبط با تجمعات و جریان‌های اعتراضی است خوب است که به آن عمل کرده و کمی این وجه از دموکراسی را هم تمرین کنیم.

تا کی قرار است اعتراض را به رسمیت نشناسیم و در توهماتمان چنین بیندیشیم که همه‌ی آحاد جامعه صفر تا صد اقدامات ما را می‌پسندند؟ حتی اگر از نگاهی مبتنی بر حفظ نظام هم به این موضوع بنگریم خواهیم دید که اتفاقا تخلیه‌ی به تدریج پتانسیل اعتراضی موجود در جامعه (که تنها مختص جامعه‌ی ما هم نیست) باعث می‌شود که در مواقعی مانند انتخابات88 شاهد رها شدن این فنر به شدت جمع شده‌ی اجتماعی نباشیم. باید در کنار خیال‌بافی هایمان از سقوط حکومت امریکا کمی هم از وجوه مثبت آن‌ها یاد بگیریم.

منبع : بهار نیوز



ارسال شده در مورخه : شنبه، 29 آبان ماه، 1395 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 بهاری دوباره ... سال نو مبارک ...  [ پنجشنبه، 29 اسفند ماه، 1392 ] 5863 مشاهده
 در سوگ پسرم ...  [ يكشنبه، 15 شهريور ماه، 1394 ] 5311 مشاهده
 ارتباط نامشروع بین دختر وپسر  [ پنجشنبه، 22 خرداد ماه، 1393 ] 4932 مشاهده
 اندر کشاکش محبّت و وفا!  [ دوشنبه، 10 شهريور ماه، 1399 ] 2721 مشاهده
 کودکان سومالی چشم به راه شما ....  [ جمعه، 4 شهريور ماه، 1390 ] 10296 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید