جمعه، 10 فروردين ماه، 1403

معرفی کتاب گفت‌وگو با مخالف از منظر قرآن

برای مشاهده معرفی کتاب «گفت‌وگو با مخالف از منظر قرآن» به نویسندگی  مولود بهرامیان عضو تحریریه‌ی مجله اندیشه اصلاح و کارشناسی ارشد فلسفه‌ی اخلاق ، به ادامه مطلب مراجعه نمایید



 

معرفی کتاب «گفت‌وگو با مخالف از منظر قرآن»
نویسنده:  مولود بهرامیان
ناشر:  نشر احسان
سال چاپ:  ۱۳٩٥
قطع:  وزيرى
تعداد صفحات: ٢٠٨
شمارگان: ٢٠٠٠
تعداد جلد:  ١
 جایگاه متعالی گفت‌وگو در جهان معاصر پیامد درکی نوین از آن است که در صد سال اخیر در نظریه‌های گوناگون ارائه شده است. در این نظریه‌ها گفت‌وگو ارتباط گفتاری خاصّی در نظر گرفته می‌شود که از دیگر ارتباط‌ها مانند تک‌گویی، مشاجره، مناظره، مذاکره، بحث، گپ و... متمایز است. هرکس گام در راه گفت‌وگو می‌گذارد، نقطه‌ی عزیمت خویش را «ندانستن» قرار می‌دهد و چون می‌داند که گفت‌وگو از «شنیدن» آغاز می‌شود، جسارت ورود به عرصه‌های ناشناخته را دارد.
«گفت‌وگو با مخالف از منظر قرآن» پژوهشی تطبیقی است که با مقایسه و برآورد نمودن تلقّی‌های جدید و قدیم فلسفی از مفهوم گفت‌وگو درصدد بازخوانی این عنصر در قرآن کریم است. در این میان به آرای مفسّران و شارحان معاصر و کلاسیک این کتاب مقدّس رجوع و استناد شده است.
در فصل اوّل با ارائه‌ی کلّیّات مسئله و طرح پرسش‌هایی چند، از ماهیّت و ضرورت پژوهش سخن به میان آمده است. در فصل دوّم مروری بر اخلاق و فلسفه‌ی اخلاق به‌عنوان یک معرفت درجه‌ی دوم که به چرایی مسائل اخلاق می‌پردازد و نیز به «اخلاق کاربردی» که این پژوهش در چارچوب آن قرار می‌گیرد، اشاراتی رفته است. همچنین به «چیستی دشمنی» و «اخلاق مخالفت» به‌طور عام، پرداخته شده است.
فصل سوّم علاوه بر اینکه ضرورت گفت‌وگو و موانع آنرا در جهان کنونی بررسی می‌کند، به ارائه‌ی رویکردهای جدید از گفت‌وگو در دوران معاصر و ازجمله واکاوی آرای فیلسوفان گفت‌وگو مانند یورگن هابرماس، گادامر و باختین می‌پردازد. در فصل چهارم به کاربرد مفهوم گفت‌وگو در قرآن و انواع آن ازجمله، «حکمت»، «موعظه‌ی حسنه» و «مجادله» یا همان «جدال بالّتی هی أحسن» به‌نحو مبسوطی پرداخته شده است و قواعد و اصول کلّی گفت‌وگو با مخالف از دیدگاه قرآن بررسی شده است.
نویسنده در فصل پنجم و پایانی کتاب، «اخلاق مخالفت» و پیامد گفت‌وگو در قرآن و علل و عوامل اختلاف از دیدگاه قرآن را بررسی نموده و وجه فارق گفت‌وگو در قرآن را با نظریه‌های کهن و نوین گفت‌وگو بررسیده است.

 

 

 



ارسال شده در مورخه : شنبه، 13 شهريور ماه، 1395 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 چگونه رمضان را غنيمت بشماريم؟  [ دوشنبه، 24 خرداد ماه، 1395 ] 3731 مشاهده
 تربیت نفس یکی از حکمت های روزه  [ پنجشنبه، 2 خرداد ماه، 1398 ] 4542 مشاهده
 زلزله، خشم طبیعت یا انجام مسؤولیّت؟!  [ يكشنبه، 5 آذر ماه، 1396 ] 3133 مشاهده
 قرائت مصور سوره دخان با صدای استاد منشاوی  [ سه شنبه، 2 تير ماه، 1394 ] 3949 مشاهده
 در جست و جوی وصال  [ پنجشنبه، 3 مهر ماه، 1393 ] 4233 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید