پنجشنبه، 9 فروردين ماه، 1403

تاحالا به نوبل فکر کردی؟

گردآورنده : هانیه شادی /  وبل، نوهٔ یکی از دانشمندان قرن هفدهم میلادی، اولاس رودبک بود. او که متولد استکهلم بود، همراه با خانواده‌اش در سال ۱۸۴۲ به سن پترزبورگ مهاجرت کرد.  



در آن جا پدرش (که اولین تخته چندلایی را اختراع کرده بود) یک کارخانه تسلیحات سازی ایجاد کرده بود و مین‌های آبی می‌ساخت.
آلفرد در آن شهر تحت نظر نیکلای نیکلایویچ زینین به مطالعه شیمی پرداخت. نوبل دریافت که اگر نیتروگلیسیرین جذب یک ماده خنثی مانند دیاتومایت گردد، در هنگام جابجایی به مراتب امن تر خواهد بود و آن مخلوط را در سال ۱۸۶۷ به نام دینامیت ثبت کرد. او برای این کار از ترکیب سه واحد نیتروگلیسیرین و یک واحد دیاتومایت به علاوه مقدار کمی کربنات سدیم استفاده کرد و آن را برای اولین بار در یک مراسم شکار در ردهیل، در سوری انگلستان به نمایش در آورد که مورد استقبال قرار گرف دینامیت اولین مادهٔ منفجرهٔ قابل کنترلی به حساب می‌رود که از باروت قدرت بیشتری دارد. این ماده ابتدا با نام «گرد منفجرهٔ نوبل» فروخته می‌شد ولی بعد از معرفی شدنش؛ شهرت بسیاری یافت و به عنوان جایگزین مطمئنی برای باروت و نیتروگلیسیرین مطرح شد. نوبل به دقت بر ساخت و ساز دینامیت نظارت می‌کرد و سریعاً باعث تعطیلی تولید کنندگان غیر مجاز آن می‌شد.
محصول بعدی او مخلوط نیتروگلیسیرین با ماده منفجره دیگری یعنی نیتروسلولوز (باروت فتیله) بود که به پیدایش ماده شفاف ژله مانندی منجر شد که از دینامیت نیز قدرتمند تر بود. جلی نیت یا ژل منفجره در سال ۱۸۷۶ به ثبت رسید که به روش مشابهی تولید می‌شد.
گفته می‌شود که انتشار مطلب دروغین فوت نوبل در یک روزنامه فرانسوی در سال ۱۸۸۸، در حالی که او را به خاطر اختراع دینامیت گناه کار خوانده بود، او را به فکر ایجاد تصویر بهتری از خود نزد آیندگان واداشت. این نشریه این گونه نوشته بود:«فرشته مرگ مرده‌است، دکتر آلفرد نوبل، فردی که برای ایجاد راهی برای کشتن افراد بیشتر در زمان کمتر ثروتمند شده بود؛ دیروز فوت کرد.»
در تاریخ ۲۷ نوامبر1895او بر اثر سکته قلبی در گذشت و مبلغ ۳۱ میلیون کرون سوئد، حدوداً معادل ۴٫۲ میلیون دلار آمریکا  دارایی خود را به جایزه‌ای اختصاص داد تا همه ساله بدون توجه به ملیتی خاص، به افراد شایسته اهدا گردد.  آلفرد برنارد نوبل هرگز ازدواج نکرد. مقبرهٔ وی در نورّابگراونینگزپلاتسن در استکهلم قرار دارد.
جوایز نوبل جوایزی نیستند که در هر شرایطی و به هر کسی اهدا شوندبرندگان این جوایز یک مدال طلا و یک دیپلم و جایزه نقدی دریافت می‌کنند که این جایزه نقدی در دوره‌های اخیر مراسم نوبل از یک میلیون دلار بیشتر شده‌است. تمامی این جوایز باید به اشخاص تعلق بگیرند به جز نوبل صلح که می‌توان آن را به سازمانها نیز اهدا کرد. گاهی از اوقات جوایز به چند نفر اهدا می‌شوند اما بر اساس قانون این چند نفر نباید بیشتر از سه نفر باشند.
از سال 1901 که اولین جایزه نوبل اهدا شد، 549 جایزه نوبل به 853 نفر یا سازمان اهدا شد، عده‌ای بیش از یک بار نوبل دریافت کردند. مراسم نوبل سالانه برگزار می‌شود اما درصورتی که طی سالی کاری که استحقاق دریافت این جایزه را داشته باشد،‌انجام نگرفته باشد، جایزه به کسی اهدا نخواهد شد. جوایز نوبل بسیار ارزشمندند اما ارزشمند‌تر از آنها کارهایی است که جایزه نوبل را در پی داشته‌اند. برندگان نوبل متفکرانی هستند که زندگی خود را به آشکارساختن رازهای حیات انسان اختصاص داده‌اند، آنها به به ارتقای هوش جمعی بشر کمک کرده‌اند و تعدادی از آنها با مطالعات خود زندگی بشر را متحول ساخته‌اند
 
ماری کوری
ماری کوری در سال 1911 نیز نوبل شیمی را به خاطر کشف رادیوم و پولونیوم از آن خود کرد و به یکی از معدود افرادی تبدیل شد که در دو رشته مختلف نوبل دریافت کرده‌اند.
 
هرمان مولر
وی نوبل پزشکی را به خاطر اثبات تاثیر پرتو ایکس در جهش ژنتیکی در بدن انسان به دست آورد.
 
کریک، واتسون و ویلکینز
این سه در سال 1962 به خاطر فعالیت‌هایشان در کشف ساختار مولکولی اسید نوکلئیک و اثبات اهمیت آن در ابقای اطلاعات در بدن موجود زنده، نوبل پزشکی را به دست آوردند.
 
آلبرت اینشتین
در سال 1921 نوبل فیزیک را به خاطر کشف تاثیر فوتوالکتریک، پدیده‌ای که طی آن الکترون‌های یک ماده تحت تاثیر نور فوران می‌کنند، از آن خود کرد.
 
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ
در جهانی که جنگ آن را چند پاره کرده بود، صلیب سرخ نقش اساسی در التیام زخم‌های بسیاری از انسان‌ها داشت. این سازمان در سال 1917، 1944 و 1963 به خاطر خدمات انسان‌دوستانه‌ای که ارائه کرده بود، نوبل صلح را دریافت کرد
 
الکساندر فلمینگ، ارنست چین و هاوارد فلوری
تولید داروهای آنتی‌بیوتیکی پنیسیلینی این داروها در برابر تمامی انواع بیماری‌هایی که برای قرن‌ها انسان‌ها را از پا در‌می‌آوردند، از قبیل سل، قانقاریا، سیفلیس، و بسیاری دیگر از عفونت‌های باکتریایی موثر بودند.
 
مادر ترزا
وی در سال 1979 به خاطر فعالیت‌های ناتمامش برای فقیرترین انسان‌های جهان، نوبل صلح را را از آن خود کرد.
 
ایوان پاولوف
. وی در سال 1904 توانست نوبل فیزیولوژی را به دست آورد. مشهورترین تحقیقات وی بر روی واکنش‌های شرطی‌شده بوده است.
 
مارتین لوتر‌کینگ
به تدریج توانست فرهنگ ریشه‌دار تبعیض نژادی را از از بین ببرددر سال 1964 و در سن 35 سالگی نوبل صلح را از آن خود کرد
واما جوایز نوبل (2015 )ازتاریخ 13مهرتا 20مهر براساس جول زمانبندی به  افراد شایسته  تعلق گرفت
 
نوبل اقتصاد
«انگس دیتون» اقتصاددان فعال دانشگاه پرینستون به دلیل تحقیقاتش در زمینه «تحلیل مصرف، فقر و رفاه» از سوی آکادمی نوبل به عنوان برنده جایزه نوبل سال ۲۰۱۵ در حوزه اقتصاد معرفی شد.
 
نوبل ادبی
این جایزه را به پاس نوشته های چند صدایی این نویسنده که یادآور رنج و شجاعت در زمانه ماست، به سوتلانا الکسیوویچ  اوکراینی اعطا گردید
 
نوبل شیمی
«توماس لیندال» از سوئد، « پل مودریچ» از آمریکا و « عزیز سانکار» از ترکیه موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی امسال شدند. این جایزه به دلیل تحقیقات این دانشمندان در حوزه مکانیزم ترمیم دی ان ای به صورت مشترک به آنها اعطا شد.
 
نوبل پزشکی
این جایزه به طور مشترک به «ویلیام کمپل» از ایرلند و «ساتوشی اومورا» از ژاپن و «یویو تو» از چین اعطا شد.
بر اساس اعلام کمیته نوبل پزشکی کمپل و اومورا به دلیل تحقیقاتشان در زمینه عفونتهای ناشی از انگل کرم گرد و یویو تو به دلیل کشفیاتش برای درمان مالاریا موفق به دریافت این جایزه شدند.
جایزه نوبل پزشکی امسال درحالی به این سه دانشمند به طور مشترک اهدا شد که برای نخستین بار در تاریخ بود که یک چینی موفق به دریافت این جایزه می شود.
 
نوبل فیزیک
«تاکاگی کاجیتا» از دانشگاه توکیو در ژاپن و «آرتور بی مک‌دونالد» از دانشگاه کوئینز در کانادا برای کشف نوسانات نوترینو که نشان می‌دهد نوترینو دارای جرم است، اختصاص یافت.


ارسال شده در مورخه : شنبه، 9 آبان ماه، 1394 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 زیر بالش‌تان سیر بگذارید  [ يكشنبه، 24 دي ماه، 1396 ] 2938 مشاهده
 آمازون اکو  [ سه شنبه، 2 آبان ماه، 1396 ] 3395 مشاهده
 ویتامین C می‌تواند کلر را در آب خنثی کند  [ يكشنبه، 20 خرداد ماه، 1397 ] 3186 مشاهده
 معمای بورس  [ چهارشنبه، 17 ارديبهشت ماه، 1399 ] 2257 مشاهده
 نوشیدن آب روی کاهش وزن تاثیر دارد  [ پنجشنبه، 10 آبان ماه، 1397 ] 2562 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید