پنجشنبه، 9 فروردين ماه، 1403

ثبت احوال پاوه اداره ای برتر در سطح استان

ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، هفته قوه قضائیه را به همه ی هموطنان تبریک و تهنیت عرض نموده و از تلاشها و خدمات شایسته همه ی کسانی که در برقراری عدل و قسط تلاش می کنند تقدیر و تشکر می نمائیم. و امیدوار است در انجام خدمت مقدس و پیاده نمودن عدالت، با استعانت از انوار نورانی قرآن کریم و قوانین مترقی نظام جمهوری اسلامی موفق و مؤید باشند.



امین مصطفایی

خبرگزاری پاوه پرس؛ ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، هفته قوه قضائیه را به همه ی هموطنان تبریک و تهنیت عرض نموده و از تلاشها و خدمات شایسته همه ی کسانی که در برقراری عدل و قسط تلاش می کنند تقدیر و تشکر می نمائیم. و امیدوار است در انجام خدمت مقدس و پیاده نمودن عدالت، با استعانت از انوار نورانی قرآن کریم و قوانین مترقی نظام جمهوری اسلامی موفق و مؤید باشند.

 

کسب اطلاع حاصل گردید که اداره ثبت احوال شهرستان پاوه در مجموع فعالیت های در حال انجام موفق به رتبه ی برتر در بین ادارات استان گردید، همین موضوع کافی بود تا ضمن تبریک مناسبت صدرالذکر از اهم فعالیت های این اداره جویا شویم.
اداره ثبت احوال شهرستان پاوه در دو شهر پاوه و باینگان با مدیریت مستقل اداره می گردد و جناب آقای امین مصطفایی به عنوان رئیس اداره شهرستان پاسخگوی سوالات ما بودند ضمن تقدیر و تشکر از عنایت این برادر بزرگوار تعداد نیروهای تحت تصدی اولین سوالی بود که مطرح گردید.

جواب: ۷ نفر در پاوه و۳  نفر در باینگان شاغل هستند و تمام امور را رصد و دنبال می نمایند.

 

پاوه پرس، چه عاملی سبب گردید که این اداره به عنوان اداره برتر معرفی گردد؟

 

مصطفایی: اداره ثبت احوال ملاکهایی برای ارزشیابی و سنجش کمی و کیفی فعالتهای در حال اجراء دارد از آن جمله می توان به وقایع حیاتی اشاره نمود؛ وقایع حیاتی شامل ولادت، فوت، ازدواج و طلاق می باشد، ادارات مختلف می توانند در یکی از شاخص ها رتبه برتر را داشته باشند برای مثال ثبت ولادت اداره باینگان در سطح استان رتبه ی اول و در پاوه وفات رتبه اول را دارد و مابقی ادارات در رده های بعدی جای می گیرند، اما اداره ای در مجموع برآیند فعالیت های کاری بیشترین امتیاز را کسب می نماید به همین مناسبت در رتبه بندی جایگاه برتر را تصاحب می نماید که خوشبختانه شهرستان پاوه مشمول این امر گردید.

 

پاوه پرس، لطف کنید یکی دیگر از ملاکهای ارزشیابی را یادآوری نمائید؟

 

امین مصطفایی: اعتبار تملک دارای معیار دیگر سنجشی است برای مثال در سال گذشته با اهتمام آقای خدرویسی مبلغ ۶۵ میلیون تومان جذب گردید که از ماحصل این امر دو ایستگاه کارت هوشمند ملی در سطح ادارات ثبت احوال پاوه و باینگان در سال ۹۲ راه اندازی گردیده ، خوشبختانه با اهتمام آقای ایده پور فرماندار محترم شهرستان تاکنون برای سال جاری ۵۰ میلیون تومان پیش بینی گردیده که با این مبلغ می توان حوزه ی فعالیت را در بخش نوسود و ایستگاه دیگر در سطح شهر پاوه داشته باشیم.

 

پاوه پرس؛ خدمات ارائه شده ایستگاه کارت هوشمند ملی چیست؟

 

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان پاوه: قبلاً انجام این فعالیت در سطح شهرستان صورت نمی گرفت، اما با تمهیدات حاصله شاهد صدور کارت هوشمند در باینگان و پاوه هستیم و هم اکنون به سبب جلوگیری در ازدحام و… در مرحله اول اشخاصی که برای اولین بار جهت دریافت کارت ملی درخواست می نمایند و نیز کسانی که مشخصات سجلی مندرج بر روی کارت ملی آنان (نام،نام خانوادگی،نام پدر، تاریخ تولد و …) تغییر یافته است می توانند کارت هوشمند ملی دریافت نمایند و انشاءالله با برنامه ریزی معمول محتمل است در اواخر نیمه دوم سال جاری این فرایند (امکان دریافت کارت هوشمند ملی) برای کلیه ی افراد جامعه میسر گردد.

 

پاوه پرس؛ ثبت وقایع حیاتی شهرستان پاوه در سال ۹۲ دارای نُرم تعیین شده خاصی است عنایت فرمائید کمیت مورد نظر را اعلام فرمائید؟

 

 

امین مصطفایی: اهم فعالیت ها در ثبت وقایع حیاتی شاخص های مورد نظرشهرستان در سال ۹۲ را می توان چنین یاد نمود، در سال ۹۲ تعداد ولادت معادل ۱٫۱۳۴ مورد، وفات ۳۰۴ مورد، ازدواج ۸۸۶ مورد وطلاق ۲۳۷ واقعه روی داده است.

 

پاوه پرس؛ آمارهای ارائه شده وقتی در ذهن افراد عادی معنی و مفهوم پیدا می نمایند که بصورت قیاسی مورد ارزیابی قرار گیرد لطفاً در خصوص نرخ رشد دو شاخص ولادت و وفات گزارشی ارئه فرمائید؟

 

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان پاوه: ولادت در شهرستان پاوه به تفکیک شهرستان (شهرهای پاوه، نوسود، نودشه و روستاهای تابعه) و نیز منطقه باینگان محاسبه می گردد و معیار سنجشی نیز تعداد در ۱۰۰۰ نفر می باشد بدین معنی که  میانگین ولادت در باینگان ۱۳٫۱ نفر در هزار نفر جمعیت، در شهرستان پاوه منهای باینگان ۱۸٫۴ نفر در هزار و در مجموع شهرستان ۱۷٫۵ در هزار می باشد این در شرایطی است که میانگین استان ۱۷٫۲ در هزار می باشد.
در خصوص وفات نیز این شاخص باینگان ۴٫۸ ، پاوه ۴، میانگین شهرستان ۴٫۲ و میانگین استان ۵٫۷ در هزار نفر می باشد.

 

پاوه پرس؛ با این شرایط می توان این استنباط را داشته باشیم که نرخ ولادت در میانگین استان و فوت نیز بطور قابل توجهی کمتر از استان قرار داریم به عبارت دیگر شاخص های بهداشتی که در مرگ و میر موثرند در این خطه بیشتر مراعات می گردد.

 

امین مصطفایی: بله، تقریباً می توان این استنباط را ارائه نمود.

 

پاوه پرس؛ با این شرایط نرخ رشد دو شاخص ازدواج و طلاق را اعلام فرمائید هرچند که متأسفانه در خصوص آمار طلاق وضعیت شهرستان نگران کننده می باشد و امام جمعه محترم در خطبه های نماز جمعه به کرات بر این پدیده شوم نهیب زده و توصیه امر به معروف نموده است؟

 

مصطفایی گفت: بیشترین نرخ ازدواج را در سطح استان کرمانشاه می توان در شهرستان سرپل ذهاب مشاهده نمود( ۱۶٫۰۵ ) پائین ترین نرخ مربوط به قصرشیرین ( ۴٫۴ )، شهرستان پاوه ( ۱۵٫۴ ) بود که میانگین استان نیز ( ۱۱٫۳ ) می باشد.
در خصوص طلاق بیشترین نرخ طلاق را در شهرستان پاوه با نرخ ( ۴٫۱ ) قصرشیرین با ۲/. ومیانگین استان ( ۲٫۵ ) می باشد.

 

خبرگزاری پاوه پرس، در مبحث ازدواج جایگاه شهرستان به نسبت عالی است اما با کمال تأسف نرخ طلاق در این شهرستان تقریباً دو برابر استان برآورد می گردد، هرچند که آقای مصطفایی در خصوص این شاخص افزود به سبب مشترک بودن فعالیت دفتر خانه ای در باینگان و جوانرود تمایز صد در صدی نمی توانیم داشته باشیم، اما اگر دقت کنیم این دفترخانه برای ازدواج نیز اختلاط آماری دارد که بدان توجه نمی شود، همچنانکه همگان مستحضرند ما در خیلی از شاخص ها وضعیت رضایت بخش و حتی ایده آل داریم و به هیچ وجه شاخص طلاق توجیه پذیر نبوده و می طلبد همگی با حساسیت خاص آن را دنبال نمائیم.

 

پاوه پرس؛ در گذشته برای صدور شناسنامه می طلبید به محل صدور شناسنامه مراجعه نمود و یا اینکه از طریق سیستم پستی اقدام گردد، آیا روال گذشته همچنان به قوت خود باقی است و یا اینکه تغییری ایجاد شده است؟

 

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان پاوه: واقعیت آن است در گذشته برای صدور شناسنامه ایی که محل صدور آن شهرستان دیگری می بود می بایستی شناسنامه به اداره ی آن شهرستان ارسال و پس از گذشت زمان زیادی صادر و تحویل می گردید در حالیکه این امر هم اکنون در ادارات ثبت احوال شهرستان در زمان کوتاهی قابل انجام می باشد.

 

پاوه پرس ؛ چه عاملی باعث ارائه خدمات مذکور گردید؟

 

ما برای اینکه بتوانیم به این ظرفیت برسیم کلیه ی فعالیت های دستی خود را رایانه ای نمودیم بنحویکه با اتمام فرآیند آرشیو، کلیه ی اسناد سجلی (ولادت و وفات) بیش از ۱۳۴۰۰۰ برگ سند را اسکن و در سیستم ثبت نمودیم و در شرایط فعلی با راه اندازی سامانه صدور شناسنامه تحت وب بدون توجه به محل صدور شناسنامه، در کوتاهترین زمان ممکن می توانیم شناسنامه جدید را در اداره ی احوال شهرستان صادر نمائیم، که این امر موجب بالا رفتن کیفیت خدمات و تسریع در انجام امورات مربوطه می شود.

 

پاوه پرس ؛ نحوه عکس دار نمودن شناسنامه به چه روالی انجام می گیرد؟

 

افرادی که ۱۴ سال تمام دارند و وارد ۱۵ سالگی می شوند اگر دانش آموز هستند ۲ قطعه عکس تأیید شده به همراه گواهی اشتغال به تحصیل ارائه می نمایند و در صورتیکه دانش آموز نباشند از چند روش یکی مراجعه به نیروی محترم انتظامی، راه دیگر داشتن مدارک معتبر( گواهینامه ، کارنامه دیپلم و..) و در روش سوم تأیید شخص شاغل با ارائه کارت شناسایی انجام می گیرد به همین دلیل تاکنون به سبب شناخت نسبی و… نیازی به معرفی به نیروی انتظامی نداشته ایم.

 

پاوه پرس ؛ واگذاری خدمات به بخش خصوصی موضوعی است که دولت همواره رصد و پیگیری می نماید، شما در این خصوص چه نوع فعالیتی را دنبال نموده اید؟

 

مصطفایی: در بخش واگذاری خدمات به بخش خصوصی با توجه به مجوز صادر شده برای دفتر روستای دوریسان (فراز) ، از ابتدای سال جاری جهت انجام امورات ثبت احوال از قبیل درخواست تعویض شناسنامه و فقدان شناسنامه و فقدان کارت ملی مردم می توانند به دفتر مذکور مراجعه و خدمات دریافت نمایند. از طرفی بسیاری از فعالیت ها را می توان از دفتر پیشخوان دولت نیز انجام داد.

 

پاوه پرس ؛ نحوه اطلاع رسانی در خصوص ثبت وقایع حیاتی در شهرها و روستاهای تابعه چگونه است؟

 

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان پاوه تصریح نمود: تقریباً ۱۰۰ درصد زایمان ها در مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان صورت می گیرد و این مراکز نیز در آخر هر هفته کلیه آمارهای ولادت را به این اداره منعکس می نماید، ثبت فوت نیز در مناطق شهری و یا مناطق روستایی که غسالخانه وجود دارد برابر روال طبیعی و برابر احذ مدارک مثبته انجام می گیرد، در اکثر روستاها دهیاران محترم و بهورزان معزز اطلاعات مورد نظر را ارسال می نمایند. در اینجا لازم می داند خدمت آن دسته از دهیاران محترم سایر مناطق روستایی عرض نماید می توانند با حداقل یک تماس تلفنی وقوع فوت را گزارش نمایند و متعاقب آن همکاران ما پیگیری لازم را معمول می نمایند. وی به همین مناسبت شماره تلفن تماس اداره متبوع خویش را به شرح ذیل اعلام نمود. ۰۸۳۲۷۲۲ ۵۸۵۳ و یا ۰۸۳۲۷۲۲۲۷۴۶

 

پاوه پرس؛ آخرین سوال در خصوص صدور کارت شناسایی توضیحاتی ارائه نمودید ، لکن درصورت امکان نحوه مراجعه و انجام امور را گزارش فرمائید؟

 

امین مصطفایی: روال کار بدین منوال است در هر جایی که به اینترنت دسترسی دارید ثبت نام اولیه صورت می گیرد۲۴ ساعت بعد با رجوع به سایت سامانه کارت هوشمند ncr.ir نوبت دهی انجام می گیرد و برابر جدول زمانی با در دست داشتن یک قطعه عکس (برابر کیفیت مورد نظر سازمان که با آقای یاور ازکات عکاسی مولوی پایین تر از ساختمان شهرداری پاوه که از طرف اتحادیه عکاسان به عنوان عکاس طرف قرار دادبه این اداره معرفی گردیده است) و عکس مورد نظر که در یک CD ارائه می گردد بانضمام برگ نوبت دهی اینترنتی به ثبت احوال مراجعه و برای فرد متقاضی درخواست کارت هوشمند ملی در اداره ثبت می گردد.

 

خبرگزاری پاوه پرس از صبر و حوصله جناب آقای مصطفایی در پاسخگویی به سوالات مطروحه نهایت تشکر را دارد.

 



ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 9 تير ماه، 1393 توسط news2  پرینت

مرتبط باموضوع :

 تداوم بمباران مراکز درمانی غزه  [ سه شنبه، 16 آبان ماه، 1402 ] 259 مشاهده
 مهمترین گل تاریخ تکذیب شد !  [ پنجشنبه، 31 خرداد ماه، 1397 ] 3472 مشاهده
 نمایشگاه چرم و دست سازه ها در پاوه  [ جمعه، 9 اسفند ماه، 1392 ] 3769 مشاهده
 بیشترین لطمه بمباران غزه به کودکان  [ يكشنبه، 22 تير ماه، 1393 ] 3664 مشاهده
 راه یابی معلم پاوه ای به مسابقات کشوری قرآن  [ چهارشنبه، 24 ارديبهشت ماه، 1393 ] 3776 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید