جمعه، 10 فروردين ماه، 1403

پاوه شهری با ساختارهای روستایی

پاوه شهری است که دوست می داریم و دوست داریم بهترین ها را داشته باشد و دوست داریم در استان ، منطقه و ایران و جهان سربلند و سرفراز باشد و هر بار که نام نیکی از آن می برند سربلندانه اعلام کنیم ما پاوه ای هستیم و شهروندان پاوه با افتخار از آن نام ببرند و خوشحال باشند از اینکه شهروند پاوه هستند و با کمال آرامش و در آسایشی که فراهم شده است زندگی کنند و زندگی سازباشند و سرافرازانه قدم های رشد و تعالی و اعتلا را بردارند و آسایش و آرامش خود را در آسایش و آرامش شهر و همشهریان و مهمانان عزیز ببینند .



محمدآشنا عباس منش

و اما شهر من که به آن می بالم امروز دیگر شور و شعف و شادی آن روزهای رویایی مان را ندارد و دارد با دردها و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند و شهروندان و مهمانانش را خوب پذیرایی نمی کند . هم از ساختار روستایی خود دور شده و شکل و ساختمان و معماری و طبیعت و چشمه ها و باغاتش تحلیل رفته و کاهش یافته و هم ساختار جدیدش نه به شهر می زند و نه روستایا قصبه قدیم که پیران و بزرگان ما از آن خاطره های زیبایی دارند. چه باید کرد و چگونه باید اندیشید که دیگربار شهرامروز و قصبه دیروزمان سیمای رشد ، ابادانی ، شور ، شعف و شادی به خود و شهروندانش ببیند.

 

بارها گفته ام و می گویم منظور از پاوه شهرستان پاوه است که شهر پاوه و سه بخش مرکزی ،باینگان، نوسود و شهر نودشه و همه روستاهای آن از روستای شمشیر گرفته تا هانی گرمله را شامل می شود.توسعه شهرپاوه و تک تک بخش ها و روستاهای کوچک و بزرگ آن و همه منطقه اورامانات و کورده واری آرزوی دیرینه من است.

 

اکنون مبحثم را با پیشنهاداتی سازنده ادامه می دهم که امید است با دیده ی باز و با نگاه به آینده و با مشورت بزرگان و نخبگان قوم ، شورای شهر و شهرداری با همکاری و همفکری همه ارگان ها ، سازمان ها ، ادارات و نهادهای انقلابی و مردمی و نظامی و انتظامی و انجمن ها و نهادهای مدنی و جوانان تلاشگر ، فعال و اندیشمند شهرستان پاوه به این پیشنهادات جامعه عمل بپوشانند که عبارتند از:

 

۱- مشخص کردن و منظم نمودن ورودی و خروجی شهر . شهر با هجوم روستاها ، تعمیرگاه ها و مغازه های خدمات فنی و نخاله های ساختمانی گرفتار شده و اینها چهره زشتی به شهر داده است که در بدو ورود مسافران و مهمانان توی ذوق می زند که شایسته مبلمان شهری نیست.

 

۲- از سیطره در آوردن شهر از روستاهای همجوار. در بند اول هم آوردم که محدوده شهر با هجوم روستاهای اطراف بهم ریخته و شهر و روستا باید با کمربندی مشخص از هم جدا و یا اینکه در فرمانداری و استانداری جهت الحاق این روستاها به شهر اقدام لازم صورت گیرد تا در جهت بهبود راه های ارتباطی،معماری و مبلمان شهری اقدام گردد.

 

۳- راه اندازی پارک های ورودی و خروجی شهر. پاوه نیازمند دو پارک مناسب جهت تنفس شهر است تا هم سبب رفاه حال شهروندان و مهمانان باشند و هم مهمانان و شهروندان را در فصول دیگرسال غیر از بهار ، پذیرا باشد.

 

۴- جلوگیری از ساخت و سازهای غیرقانونی . شهرداری باید باتمام توان و با حمایت دیگر نهادها از ساخت و سازهای غیرقانونی جلوگیری کرده و از تصویب قوانینی که منافع عموم مردم و شهروندان را به چالش می کشد، منع کند.

 

۵- راه اندازی شهرکتاب و گذرفرهنگ و هنر. شهرداری در قبال فرهنگ عمومی شهروندان مسول است و باید با کمک دیگر نهادها در این حوزه تلاش نماید. شهرکتاب و گذرفرهنگ و هنر در زمینی واقع در میدان شهدا جنب هلال احمر با کمک بخش خصوصی می تواند راه اندازی گردد که هم چهره میدان شهدا از دکه های رنگ و رو رفته پاک شده و هم فضایی فرهنگی و معنوی و ارام در این بخش از شهر فراهم گردد.

 

۶- راه اندازی سینما صحرایی پاوه . سینماصحرایی پاوه در زمین ساختمان مخروبه آموزش و پرورش واقع در سراب هولی می تواند راه اندازی گردد همچون سینماصحرایی آبیدر سنندج که هزینه چندانی هم ندارد و می توان با کمک بخش خصوصی آن را هر چه زودتر به بهره برداری رساند. در فضای این سینما صحرایی نیز می توان برنامه های فرهنگی ، آموزشی و هنری خوبی برگزار کرد.

 

۷- راه اندازی و بازآفرینی دوباره سراب هولی. سراب هولی را باید دریابیم با راه اندازی امکانات رفاهی شامل محل اسکان مسافران و گردشگران در زمین بالادستی سراب که ساختمان مخروبه بهداشت واقع است،پارکینک ،سرویس های بهداشتی و … و لایروبی رودخانه سراب تا دره آسیابان و راه اندازی سفره خانه ها و کافی شاپ ها جهت رفاه حال شهروندان و گردشگران.

 

۸- آباد نمودن پارک کومه کال و ساماندهی جدی دوباره آن . برای این پارک کارهای خوبی انجام شده اما باید بیششتر کار شود و در حوزه دیوارکشی ، فنس کشی ،روشنایی ،سرویس های بهداشتی ، استقرار نگهبان و نیروی انتظامی و ساماندهی بیشتر کافی شاپ ها و خدمات رفاهی باید اقدامات جدی صورت گیرد.

 

۹- تعریف کردن جایگاهی مشخص برای نخاله های ساختمانی. مشخص نمودن جایگاهی برای نخاله های ساختمانی با وجود دره های عمیق و بزرگ در شهر پاوه کاری ندارد و از بی نظمی در این حوزه جلوگیری کرده که چهره بدی به ورودی و خروجی شهرمان داده و تپه های سرسبز اطراف شهر را از مزاحمت این نخاله ها نجات می دهد.

 

۱۰- راه اندازی باغ پرندگان و حیوانات اهلی و وحشی بومی منطقه .

با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با کمک ادارات و با مشورت گرفتن از باغ پرندگان کرمانشاه می توان در این راستا اقدام نمود و مرکز مفرح و شاد و دلپذیری را در مقیاسی هرچند کوچک در محل تفرجگاه بیدمیری راه اندازی نمود.

 

۱۱- راه اندازی و تکمیل پروژه کمربندی های پاوه. کمربندی ها شاهراه های تنفس خیابان های شهرند و بدون کمربندی شهر در فضایی از ترافیک و شلوغی گیر می افتد . پس جهت رفع بار ترافیکی شهر و حاشیه امن ساختن برای شهروندان زودتر و در اسرع وقت با پیگیری شهرداری و نهادهای دیگر این پروژه های زیرساختی به بهره برداری برسند.

۱۲- اصلاح ،مرمت و اجرای صحیح را ه های ورودی شهر. بدون شک شهر با راه های روستایی ورودی و خروجی خود نمی تواند پذیرای خوبی برای گردشگران و مسافران و شهروندان باشد.راه های ورودی شهر از روستای شمشیر تا روستای دوریسان در شان مردم شهر پاوه نیست و باید اصلاح و مرمت گردند.

 

۱۳- راه اندازی میدان میوه و تره بار . شهرپاوه باتوجه به مسافت ۱۲۰کیلومتری اش با مرکز استان کرمانشاه و کمبود میوه و تره بار و عدم استفاده از زمین کشاورزی و باغات شهر و منطقه از لحاظ تولید میوه و تره و کمبود مراکز توزیع میوه و … شهروندان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند و راه اندازی میدان میوه و تره بار مشکلات و کمبودها را مرتفع و گرانی ناخواسته ای که ( از طبق حمل و نقل و جابه جایی پیش می آید) و گریبان مردم منطقه با حداقل درآمد را گرفته ، ریشه کن می کند.

 

۱۴- راه اندازی حداقل ۲ فرهنگسرا. فرهنگسراها می توانند بار فرهنگی، هنری و اجتماعی شهرداری ها را به دوش کشیده و نقش یک سازمان فرهنگی هنری مثل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را داشته باشند. شهرداری باید در فرهنگ سازی ، اصلاح و آموزش فرهنگ عمومی شهروندان خود را مسوول بداند و بی تفاوت از کنار فعالیت های فرهنگی نگذرد و شانه خالی نکند چون نقش اصلی و اساسی مسئله فرهنگ شهر به عهده شهرداری است.

 

۱۵- برگزاری همایش های فرهنگی. شهرداری باید برای تقویت هویت شهروندی و شناسنامه دارکردن شهروند تلاش کند و در این راستا گام بردارد با برگزاری همایش ها،جشنواره ها و کارگاه های آموزشی ازجمله این همایش ها میتوان به ” پاوه در گستره تاریخ” ، ” همایش میرزاعبدالقادر پاوه ای” و ” پاوه از نگاه شاعران و نویسندگان و هنرمندان ” و ” شهروند ، شهرنشینی و نیاز امروز ما” اشاره کرد.

 

۱۶- سفارش کتاب به نویسندگان در حوزه پاوه شناسی و شناسایی و تجلیل از مفاخر ، بزرگان و روشنفکران شهر. برای هویت سازی و جهت دهی جوانان و نوجوانانمان باید مفاخر و نخبگان و بزرگان قوم را معرفی کنیم و در قالب کتاب و بولتن در مقیاس عمومی توزیع و منتشر نماییم تا الگوی جوانان ما از بزرگان شهر و دیار خود باشند نه الگوهای غربی و ….

 

۱۷- راه اندازی ۲ پارک برای بازنشستگان و بانوان. ضرورت پارک و فضای سبز در شهرها جهت تلطیف عواطف ،اعصاب و روان و آرامش شهروندان انکارناپذیر است و می طلبد در این حوزه بیشتر کار شود. درست است که پاوه شهری سرسبز است اما در فصولی غیر از فصل اول سال دیگر نمی توان از منابع و فضای سبز طبیعی و خدادادی استفاده کرده و می طلبد جهت آسایش شهروندان و گردشگران فضاهای سبز بیشتر تعبیه گردد.

 

۱۸- بهره برداری صحیح از پارک کاج شهرداری. این پارک در سالهای قبل کمی از محرومیت در آمد اما هنوز جای کار بسیار است و می طلبد بیشتر و بهتر برای آن کار کرد ازجمله راه اندازی سرویس های بهداشتی ، ایمن ساخت و حصارکشی ،راه اندازی آب شرب و استفاده کامل از روشنایی در همه ابعاد آن.

 

۱۹- ساماندهی ترمینال های مسافربری . ترمینال های مسافربری کرمانشاه و نوسود نقش مهمی در نگاه گردشگران و مسافران و شهروندان نسبت به خدمات شهری و شهرداری و … دارند و می طلبد شهرداری بیشتر روی آنها مانور بدهد و کارهای بیشتری در خدمات رسانی به مردم و گردشگران انجام دهد ازجمله راه اندازی سالن انتظار مسافران، سرویس های بهداشتی ، سایبان و بوستانی هرچندکوچک جهت استراحت مسافران و راننده ها و …. .

 

۲۰- بهره برداری صحیح از تفرجگاه بیدمیری به عنوان پارک ملی شهر.شهرداری با کمک بخش خصوصی و دیگر نهادهای استانی و ملی می تواند تفرجگاه بیدمیری را به پارکی ملی مثل پارک آبیدر سنندج و یا پارک کوهستان کرمانشاه تبدیل نماید. ازجمله کارهایی که باید انجام شود: راه های ارتباطی این تفرجگاه را از سراب هولی تا منبع آب بیدمیری در ” اورینجان ” مسطح ، اصلاح و آسفالت نماید و در پارک فوق ۵۰ سکوی طبیعی آلاجیق مانند تعبیه نموده ، آب شرب ، سرویس های بهداشتی و چند کافه و قهوه خانه جهت خدمات دهی به شهروندان و گردشگران راه اندازی کند و نهال ها و درختا های بومی را جهت ایجاد فضای سبزبیشتر در سطح پارک بکارد.

 

خریداری زمین های تفرجگاه بیدمیری و مجاب نمودن مردم در واگذاری زمین های خود به شهرداری در این پروژه با کمک نهادهای دیگر و مردم خیر و نوع اندیش پاوه کاری است شدنی اگر همه دست در دست هم بدهیم و برای آبادانی و سربلندی شهر گام برداریم.

همه ی این پروژه ها و فعالیت ها بدون شک با همراهی ، همفکری و دلسوزی تک تک شهروندان و مسوولیت پذیری همه ما ازجمله مسوولان ادارات ،نهادها و ارگان های شهرستان و الطاف مدیران و مسوولان استانی و شخص شخیص استاندار میسر است.

بیایید برای آبادانی شهر و دیارمان از هیچ کوششی دریغ نورزیم و هرکس به جای خود و در جای خود گام هایی بردارد تا شهری آباد و شهروندانی شاد داشته باشیم و به شهرمان دیگربار ببالیم.

 

شهرهای پاوه، باینگان،نوسود،نودشه و روستاهای کوچک و بزرگ ما همه سرشار از پتانسیل های عظیم فرهنگی ،گردشگری ،اقتصادی و اجتماعی اند اگر خود را باور داشته باشیم و برای معرفی شهر و دیارمان قدمی برداریم.

 

می توان برای همفکری و انجام صحیح فعالیت ها و کارهای شهری ، فرهنگی و عمرانی ،شهروندان موفق شهرستان را که در شهرهای دیگرایران ازجمله کرمانشاه،تهران،سنندج،مریوان و … و حتی خارج از کشورساکن هستند ،دست یاری بطلبیم تا آنها نیز با سرمایه های مادی و معنوی در جهت عمران و آبادانی شهر به کمک ما بیایند و خالی از هر گونه غرضی و صرفا جهت اصلاح امور و منافع جمیع شهروندان منطقه گام بردارند.

 

باور بفرمایید بسیاری از کارهای عمومی و خدماتی صرفا با اعتبارات انجام نمی شود بلکه بخش عظیمی از کارها با رایزنی ،مشورت ،چانه زنی و رسانه ای کر دن خواسته ها و مطالبات شما شهروندان عزیزانجام می گردد و نباید خود و توانایی های خودمان را دست کم بگیریم و جهت اصلاح امور همه را فرابخوانیم و دور از تعصب ، غرور و اندیشه های حقیرانه و منفعت طلبی شخصی دست یاری به سوی همه دراز کنیم.

 

به امید آن روز – محمد آشنا عباس منش – ۱۳۹۳/۳/۲۵ – کرمانشاه



ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 27 خرداد ماه، 1393 توسط news2  پرینت

مرتبط باموضوع :

 سقوط آزاد قیمت خودرو در بازار  [ دوشنبه، 20 خرداد ماه، 1398 ] 3299 مشاهده
 اهداء یکصد عدد از آلبوم شارو به انجمن التیام  [ جمعه، 7 شهريور ماه، 1393 ] 3789 مشاهده
 دولت روحانی فراتر از انتظارات عمل کرد  [ پنجشنبه، 21 ارديبهشت ماه، 1396 ] 3273 مشاهده
 محمدعلی نجفی: قتل عمد را قبول ندارم  [ پنجشنبه، 27 تير ماه، 1398 ] 2244 مشاهده
 معارفه شهردار پاوه با پرسنل شهرداری  [ سه شنبه، 20 اسفند ماه، 1392 ] 3735 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید