پنجشنبه، 9 فروردين ماه، 1403

خانه شیشه‌ای بنام فیس‌بوک!

گردآوری : نسرین صفری

آنقدر غرق این دنیای مجازی است که  نگو... همه را فراموش کرده حتی خودش را!! از صبح تا شب پشت مانیتور رایانه اش قوز کرده و  با دوستان فیس بوکی اش خوش و بش می کند!

 



آنقدر غرق این دنیای مجازی است که  نگو... همه را فراموش کرده حتی خودش را!! از صبح تا شب پشت مانیتور رایانه اش قوز کرده و  با دوستان فیس بوکی اش خوش و بش می کند! صفحه  پسند می کند و لایک می فرستد! با دوستان اینترنتی و یا دیگر غریبه های دنیای مجازی بازی های رایانه ای انجام می دهد و گاه از شدت خشم دشنام می دهد ! گاهی اوقات چنان خیره به صفحه می ماند که  به او شک می کنم تا نزدیکش می شوم صفحه را می بندد و می گوید مزاحم کارم نشو حواسم پرت می شود!! فقط هر از چند گاهی نفس تازه می کند و دوباره روز از نو ، روزی از نو!!

این حال و روز فرزند 22 ساله ام است! چند وقتی است که فهمیده ام عضو فیس بوک شده و به جای درس و مشق در این دنیای مجازی سیر می کند و بی خبر از حقیقت دور و برش است!!!

 

می خواهم بدانم فیس بوک چه مضراتی دارد؟!

 

باورهایی که به چالش کشیده می‌شوند

فضای مجازی فیس بوک محلی برای به چالش کشیدن باورهای اعتقادی و مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، هویت ملی و... است. گاهی با هدفی خاص و از پیش برنامه ریزی شده سوالات جانب دارانه،  مطالب شبهه ناک و تفکرات غلط در برخی از صفحات گذاشته می شود. ادمین با ترفند های  زیرکانه و غالبا با القای آزادی بیان ، کاربرانش را به پاسخگویی برانگیخته کرده  و بدین طریق خط فکری آنان را  ردیابی می کند و سپس در جوی از اعتماد و اطلاع یابی ، به تزریق افکار و اندیشه هایی در اذهان مخاطبشان می پردازد که ممکن است فرسنگ ها با باورهای فرهنگی و اجتماعی ایرانیان فاصله داشته باشد. مثلا با تبلیغات پنهان و زیر پوستی، شکست حریم را امری عادی  جلوه می دهد، به گونه ای که اگر کسی به علت حفظ حرمت شخصی و یا دلایل اعتقادی و فرهنگی از حضور در این محیط امتناع کند، نه تنها مورد تمسخر قرار می گیرد بلکه  مُهر عقب مانده بودن هم می خورد و از جمع دوستان کنار گذاشته می شود.

با شکستن حریم گاهی خیلی زود دیر می شود، آنقدر دیر که هرگز نمی توان جبران مافات کرد و مانع خسارات جانی، مالی، اجتماعی، خانوادگی و... شد.

 

حریم‌هایی که شکسته می‌شود

محرمانه بودن و خصوصی بودن گزینه خاموش این دنیای مجازی است. دیگر حریم خصوصی چراغ قرمز ندارد  بلکه بسان چراغ  همیشه سبزی می ماند که همگان اجازه عبور از آن را دارند. با اشتراک گذاشتن مطالب و عکس ها و... خط قرمز ها شکسته شده و مجوز ورود به هر کسی صادر می شود  و این واقعه، دقیقا همان نقطه عطف حریم شکنی و مصائب متعاقب آن است. 

اطلاعات شخصی  که گاهی توسط سودجویان و کلاه برداران  مورد سوء استفاده قرار می گیرند، می تواند دودمان زندگی شخصی، خانوادگی، اجتماعی، شغلی و... هر شخصی را بر باد دهد. بی تردید اندک نشنیده اید که با هنر فتوشاپ چه بر سر عکس های دختران جوان آمده، لاجرم  چه زندگی هایی آشفته شده و از هم پاشیده شده اند.

از سوی دیگر، حرمت شکنی و حذف حریم در زندگی مشترک عواقب خطرناکتری دارد و زنان و مردان متاهل را از دامن تعهد دور می کند و در سرابی واهی از خواسته های نا معقول پیش می برد و بنیان خانواده را بر می افکند. زن و شوهر های بسیاری از ورود همسرشان به این فضا ابراز ناراحتی می کنند و فیس بوک را به عنوان علت اصلی سردی روابط شان قلمداد می کنند.

با شکستن حریم گاهی خیلی زود دیر می شود، آنقدر دیر که هرگز نمی توان جبران مافات کرد و مانع خسارات جانی، مالی، اجتماعی، خانوادگی و... شد. 

 

مردانِی که غیرتشان خاموش می‌شود

گذشت آن دورانی که پدر و برادرها غیرت به خرج می دادند و اجازه نمی دادند دختر/ خواهرشان  آفتاب و مهتاب ببیند! در این روزگار برخی از مردان رنگ غیرت از خود شسته اند و با ندای آزادی و دفاع  از حقوق زنان، عَلم برافراشته اند و خود، به اشاعه عکس محارم  و نامحرمشان  پرداخته و حتی گاها تشویق به این امرشان هم می کنند و جالب تر آن که ، این عمل را مایه افتخار و غرور و سربلندی خود گمان می کنند.

اطلاعات و عکس های کاملا شخصی و محرمانه به راحتی در معرض دیدگان دوستانِ آشنا و غریبه قرار می گیرد و  از همه بدتر آن که راجع به آنها نظر خواهی هم می شود! چه بسا اندک نیستند مردانی که بدین گونه عمل می کنند و  دیگران را شریک خصوصی ترین لذات زندگی شان می کنند و بی هیچ تعصب و نگرانی تصاویر محارم خود(مادر، خواهر یا همسر)  را به اشتراک می گذارند و یا آن که به چگونگی حضور محارم خود در میان عموم بی تفاوت هستند و از تعرض به حرمت آنان کک شان هم نمی گزد!

 

این یکی دیگر از حقایق بسیار دردناک دنیای فیس بوک است، دنیایی که بر بی غیرتی و نداشتن تعصب دامن می زند!

 

 

کلکسیونی از الوان عکس‌های تحریک‌آمیز، نماد زن ایرانی می‌شود!

شهر فرنگی است فیس بوک! عکس های نیمه عریان،ژست های اغواگر و تحریک کننده و پوشش های به دور از عفت غوغا می کند! گاه به جرات می توان گفت که زنان فرنگی قداست و نجابت بس والایی نسبت به دختران و زنان ایرانی مقیم فیس بوکی دارند. دختران جوانی که این فضای مجازی را با سالن عروسی اشتباه گرفته اند و با آرایش های غلیظ و به دور از شان زنانه، چون عروسک متحرک خوش بر و رو  و با عکس های نیمه برهنه ، غریزه جنسی پسران و مردان را تحریک کرده  و با اغواگری و  عشوه گری بازار کامنت(نظر خواهی) داغ می کنند و جنس مخالف شان را  لب چشمه می برند و تشنه برمی گردانند!! چه بسا برخی از دختران معتقدند هرچه برهنه تر، متمدن تر! هر چه مخاطب بیشتر، زیباتر و جذاب تر!

تضاد و دوگانگی شخصیت، حقیقت تلخ دیگری از دنیای به اشتباه خصوصی و محرم فیس بوک است!

 

دوگانگی‌ها بیداد می‌کند

برخی نقاب به چهره هستند و  کلکسیونی از نقاب ها دارند و در هر محفلی بنابر شرایط  نقاب خاص  آن محیط ، را بر صورت می زنند! فیس بوک دنیای افشای نقاب هاست! شاید در این فضای مجازی چهره ای متفاوت از کسانی را ببینید که هرگز گمان بد به آنها نمی بردید و حاضر بودید پشت آنها اقامه نماز کنید. کافی است حس کنجکاوی تان فوران کند و  بخواهید پروفایل آشنایانتان را رصد  کنید!

گاهی با دوستان، مطالب، صفحات انتخابی(لایک ها) و یا تصاویری از آنها مواجهه می شوید که هرگز به مخیله تان هم خطور نمی کرد که فلان کس چنین و چنان کند. مثلا ممکن است عکسی برهنه ای از  دوستان محجبه و مقید به دین خود مشاهده کنید که از حیرت، انگشت به  دهان بگیرید و گوشه لبی بگزید. اینجاست که بدبینی تان گل می کند و  دچار خطای تعمیم می شوید  و  همه خانم های با حجاب را به یک چشم می بینید.  تضاد و دوگانگی شخصیت، حقیقت تلخ دیگری از دنیای به اشتباه خصوصی و محرم فیس بوک است!

 

 



ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 8 خرداد ماه، 1393 توسط admin2  پرینت

مرتبط باموضوع :

 برخی با گوشهاشان می بینند!  [ شنبه، 16 خرداد ماه، 1394 ] 3755 مشاهده
 بررسي اجمالي نوروز  [ چهارشنبه، 9 فروردين ماه، 1391 ] 6972 مشاهده
 رسالت احزاب و نقش رسانه‌ها  [ دوشنبه، 16 بهمن ماه، 1396 ] 2455 مشاهده
 انتخابات؛ گذری بر روی تغییر  [ دوشنبه، 20 خرداد ماه، 1392 ] 4312 مشاهده
 افتادن شغال اندر خُمّ رنگ  [ چهارشنبه، 18 اسفند ماه، 1389 ] 8806 مشاهده
نام: اسری
ایمیل: محمدرسول الله

در مورخه : پنجشنبه، 8 خرداد ماه، 1393
سلام علیکم.جزاکم الله خیرا بابت مطلب مفیدتان. به راستی که بی غیرتی و بی عفتی چه در دنیای مجازی امروز و چه در دوروبر واقعی مان غوغا می کند.مردان امروز برای راحت تر کردن روابط و بی بندوباری هایشان جرات تذکر دادن و غیرت نشان دادن از خودشان را ندارند و همچون مترسکی بی جان نظاره گر بی عفتی و بی حجابی و شکسته شدن حریم ها هستند. وزنان امروز که خود را بی ارزش ترین موجودات می پندارند که اینچنین عریانی را مایه افتخار خود می دانند و به راحتی هزاران زندگی را با بی عفتی شان از هم می پاشند ... خدای مهربان! ما را حتی لحظه ای به حال خود وامگذار...
ارسال جوابیه ]

نام: jamal
ایمیل: zarda_khana@yahoo.com

در مورخه : دوشنبه، 12 خرداد ماه، 1393توسط
(مشخصات کاربر jamal | ارسال پیغام شخصی)
با سلام و خسته نباشید با تشکر از مطلب مفیدتون که واقعا برای بسیاری جوانان امروزی می تواند بسیار سودمند باشد. بدون شک غرق در دنیای مجازی شدن و اعتیاد به آن یک معزل بزرگی استت که گریبان گیر بسیاری از ایرنیان شده است. من فقط یک کامنتی داشتم در مورد موضوع اولی تون تحت عنوان " به چالش کشیدن باورها" . به نظر من این نمی تواند یک جنبه منفی در نظر گرفته شود چه اشکال دارد که ما باورهایمان را به چالش بکشیم حال چه توسط خود و جه توسط دیگران و دوباره از نو بنا نهیم- این باعث می شه که نقاط ضعف مان را برطرف کنیم - چرا باید بترسیم که افکاری که از مدت ها پیش با ما بوده اند یا از خانواده به ما رسیده اند از دست بدهیم. لزوما که افکار جدید مضر نیستند و قدیمی ها همه درست! اینکه ایده ای فرسنگ ها با باورهای فرهنگی و اجتماعی ایرانیان فاصله داشته باشد دلیل نمی شه که ما از آن دوری کنیم. با تشکر مجدد
ارسال جوابیه ]

امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید